Exloo, Folklorefestival 18 juli 2010   39 comments

00 ABC

Edward McDunn heeft al iets verteld en laten zien van het Folklorefestival in Exloo en voor wie het heeft gemist omdat space niet altijd werkt zoals het moet werken hier de link naar zijn item. LINK NAAR EDWARD

Nadat we heel gezellig koffie hadden gedronken en beschuiten met aardbeien hadden gegeten bij Iris en Geert (nog veel dank voor alle gezelligheid bij en met jullie) Zijn Edward en ik op stap gegaan om het een en ander te vereeuwigen. Voor mij was het de tweede keer en voor Edward de eerste dat we het Folklorefestival gingen bezoeken en er was ontzettend veel te zien en ook te doen want zelfs met de warmte van die dag werd er druk gebruik gemaakt van patat e.d. en natuurlijk de bruine bonen met spek.

Exloo, Folklore festival, 18 juli 2010, Edward achter de veldwachter

Natuurlijk was de veldwachter paraat om uit de hand gelopen zaken even te regelen en dat zonder wapen, achter de brave man had Edward zich verstopt, altijd veilig natuurlijk zo’n brede rug. Het weer was geweldig en het was gezellig druk op en om de velden zodat de ijsboer goede zaken heeft gedaan. Vorig jaar heb ik al een blog besteed aan dit jaarlijkse gebeuren, zodat ik meer foto’s heb gemaakt van de mensen dan van de ambachten, het is altijd leuk om naar de gelaatsuitdrukkingen te kijken om te zien of ze zichzelf wel of niet vermaken.

Exloo, Folklore festival, 18 juli 2010, Drentse hoofdtooi

Deze prachtig geklede dame was druk aan het praten, maar er zat kennelijk iets tussen haar tanden en om dat er nu even weg te krijgen zonder tandenstoker was blijkbaar een hele klus, ik hoop voor haar dat het een paar minuten later is gelukt het praat toch niet echt prettig ;-)))

Exloo, Folklore festival, 18 juli 2010, Speelman, portret

De speelman deed zijn uiterste best om het publiek te vermaken en dat lukte hem uitstekend, zelf vond ik zijn gezicht echt passen bij zijn kleding van de vroegere tijd, alleen heb mansbakje heb ik gemist ik had nog wel wat oud Nederlands geld en dat had er mooi in gekund.

Exloo, Folklore festival, 18 juli 2010, Sterke verhalen

Achter de tenten was dit gezellig onderonsje te zien, er zullen wel heel wat sterke verhalen verteld zijn want de jongen links, een soort uit de kluiten gewassen Bartje, kijkt nogal sceptisch. Niet voor iedereen was deze dag een pretje, heel vroeg op en de hele dag in de warmte bezig zijn dan krijg je er oplaatst schoon genoeg van en dat hieronder te zien, later was deze mevrouw toch weer aan het manden vlechten het was dus een tijdelijke inzinking.

Exloo, Folklore festival, 18 juli 2010, Drentse vrouw, het is mooi geweest

Was het maar 5 uur!

Natuurlijk ging het op zo’n dag ook niet allemaal van een leien dakje, oogsten met zo’n modern onding valt natuurlijk ook niet mee als je daar niet aan gewend bent.

Exloo, Folklore festival, 18 juli 2010, Band verwisselen onder toezicht

In deze tijd werken de mannen van de gemeente zo, één man werkt en de anderen kijken toe.

Exloo, Folklore festival, 18 juli 2010, Vlijtig doorgaan met borduren

De oude garde werkte onverstoorbaar door, geen dure hoofdbedekking maar toch een heel mooi gezicht. Ook nog een foto van het mooie Drenthe want nadat we alles hadden gezien hebben we met z’n allen nog een bijzonder mooie wandeling gemaakt door het bos en over de hei, kleindochter Sanne zag overal torren en kevers en bij eentje raapte ze het beestje op en zei “Ik zal Japie even aan de kant zetten, anders trappen ze op hem”, en dat vond ik een geweldige uitspraak, ze houdt erg veel van dieren en ik hoop dat het zo zal blijven.

Exloo, Folklore festival, 18 juli 2010, een stukje Sahel in Drenthe

Dit stuk zag er surrealistisch uit, als er op de achtergrond geen bomen hadden gestaan had het ook de Sahel kunnen zijn, maar aan het eind van de wandeling zijn we er wel achter gekomen dat het toch echt Drenthe was, als er iemand de leiding neemt die geen richtingsgevoel heeft, ben je al snel verdwaald in de bossen, maar hij heeft het goed gemaakt door ons te trakteren op Verwenkoffie bij restaurant/theehuis Poolshoogte in Odoorn, maar daar hadden Edward en ik dan ook met ware doodsverachting een uitkijktoren voor beklommen, de beloning was heerlijk! Ook in de gemeente Odoorn staat een prachtige sculptuur, Ode aan de zon van kunstenaar Rob Schreefel, een stukje Stonehenge. Het was een vermoeiende maar wel bijzonder fijne dag.

Exloo, Folklore festival, 18 juli 2010, Kunstwerk,  inspiratie Stonehenge

Folklorefestival tot volgend jaar!

Posted 6 augustus 2010 by Ann McDunn in Festiviteiten

39 responses to “Exloo, Folklorefestival 18 juli 2010

Subscribe to comments with RSS.

  1. ik kijk hier altijd mijn ogen uit Ann.Prachtige reeks van het folklore festival.Waar je ook kijkt er valt altijd wel wat te genieten .Ik blijf hier nog wel een tijdje zoet met alles te bekijken en voor mij maakt het helemaal niets uit dat het geen recente foto’s zijn

  2. Dit zijn nou eens echt sprekende foto’s met die portretten. Ondertussen zullen die lui zich wel afvragen waarom ze zo bekend zijn opeens, niet wetende dat ze op het worldwide web staan bij het veelbezochte space-je van ene Ann.

  3. het doen, mooi manneke! Hier alles oké, al is het soms wel heel erg stil. Jammer dat je vakantie er alweer op zit en je PC kapot is zeker flink balen, sterkte ermee, jij ook een heel fijn weekend, liefs, Ann.

  4. Hé Lourens, leuk dat je lang komt. Ik wil meer foto’s van mensen maken, bloemen, kruiden, vlinders e.d. zijn er al zoveel, de veldwachter is er ieder jaar en hij blijft

  5. Schrijf nu van achter een hele oude pc, dat lukt nog maar net, is heel traag en oppassen dat de boel niet vastloopt , ha, ha, ha…Wens je een heel fijn weekend, groetjesss, lourens

  6. Hallo Ann, wat een leuke foto’s van het folklore festival, wat zijn de foto’s "tekenend", vooral de veldwachter, schitterend!!!Hoop dat alles verder goed is met je, onze kantie zit er weer op en al weer 2 weken aan het werk.. M’n pc is kapot, flink balen!!

  7. @ Caro, eigenlijk vond ik het zelf ook wel dapper, ik heb n.l. hoogtevrees het ging naar beneden heel wat sneller dan naar boven * bloos*. Deze evenementen zijn ook net wat voor jou al was dat festival in Alkmaar toch ook geweldig! Liefs, Ann.

  8. Wat een leuk verslag meiss!! en enige foto,s..ik ben dol op zulke evenementen..en een uitkijktoren beklimmen??..dapper hoor!!! liefs Caro.

  9. @ Joke, dank je wel wat de vrouw aan het maken was weet ik eigenlijk niet ik dacht een hoes voor een kussen, maar ze kon het goed en borduurde rustig door. @ Sjerrie, altijd makkelijk zo’n broer hij heeft me inderdaad flink wat geleerd en zelf zie ik het nu ook beter dat de foto’s van tijden geleden vaak beroerd waren, mooie klus voor de winter, foto’s wegkieperen. Leave ’n tuut fan Ann.

  10. Alle namen van de dorpjes in Drenthe weet ik ook niet en kom iedere keer weer onbekende namen tegen maar mooi is het er en in de zomer op zondag overal wat te doen, dus ergo wie weet wat ik nog eens doen. Liefs, hug.

  11. Mensen die op visite komen en leuk zijn is altijd fijn en anders mogen ze thuis blijven ;-))) De schapen kunnen overigens ook elders gaan lopen daar is eten genoeg, Dat stukje Stonehenge vind ik ook erg mooi al is deze kunst niet bepaald van de kunstenaar zelf hij had een mooi voorbeeld.

  12. Oeps, ik zie de laatste reacties nu pas bedankt daarvoor. @ Ilona, het was ook wel erg warm de dag in Exloo dus er waren er meer die niet bepaald vrolijk keken, die foto’s hou ik maar in eigen bezit. In Drenthe zijn inderdaad vorig jaar of nog eerder een aantal stukken heide door brand verwoest, erg jammer maar het komt wel weer.

  13. Jéé Ann leave, je foto’s zijn prachtig. Heb je een workshop van je broer gehad? Dit wordt geduchte concurrentie op de spacefoto! Fraai! Je verslag ook.xsjerrie

  14. mooie foto,s allemaal leuk er bij geschreven. je kunt alles wel ondhouden je weet precies waar je koffie gedronken hebt of schrijf je alles op ha ha . de foto,s doen me aan zwiebertje denken en inderdaad bartje de vrouw die aan het boorduren is lijken wel grolse wanten die kleur in iedergeval

  15. Dat stukje Stonehenge spreekt me aan, logisch he? En dan die ambtenarem in boerenkleding. Afkomst verloochent zich niet whahaha. Eén werkt en de rest staat te kijken; hoe bedenk je het toch???Dat was dus Exloo en Odoorn. Ik dacht altijd dat Odoorn bij Odijk ligt maar dat is dus een misvatting ;-)) Toedeloe, I xx

  16. Tja, de jonge blaag denkt er het zijne van maar ja, hij moet nog veel leren en nog veel meer meemaken om net zo ver te zijn als de overige mannen. Dat Drenthe op de Sahel lijkt verbaast mij ook. Wat nou ‘mooi Drenthe’? Het ziet er niet uit. Zijn er bosbranden geweest? En zie ik er nou ook beesten lopen? Waar voeden die zich dan mee. het is een kaalgevreten vlakte. Of imiteren ze daar de Oostvaardersplassen-mentaliteit?

  17. Zo lieve zus, belofte maakt schuld en daar ben ik dan…. eindelijk! Soms zie je weken geen mens en dan ineens lopen ze de deur plat. Aan een stuk door visite gehad maar visite is altijd welkom als het om gezellige mensen gaat. En dan Exloo: die mevrouw met een stukje eten tussen haar tenden kan net zo goed op een zuurtje zitten sabbelen want ze kijkt verdraaid zuur. Die andere vrouw met het eenvoudige kapje lijkt me van het onverstoorbare type: geweldig zoals ze daar zit.

  18. Dank je wel Ingeborg, zelf vind ik de Nederlandse klederdrachten ook altijd zo mooi, iedere provincie heeft iets anders op dat gebied, nog een heel fijne zondag, liefs, Ann, likje van Mandy.

  19. Schitterende foto`s Ann en wat zullen jullie genoten hebben. Blog was ook fijn om te lezen. Folklore heeft toch altijd iets bijzonders vind ik. Vooral de klederdrachten zijn altijd mooi. Wens je een fijn weekend toe en een knuf voor Mandy.

  20. Toch staat het leuk Nicky, voor kinderen was het ook wel ideaal niet duur en snel weer schoon! Jij ook nog een fijne avond en zondag, liefs, Ann.

  21. Veel boerenkieltjes Ann, leuk hoor zo’n festival. Ik heb vroeger voor míjn zoons ook van die boerenkieltjes gemaakt voor een verkleedpartij op school.Wat lief van Sanne dat ze Japie heeft gered.Prachtig kunstwerkje Ode aan de zon, lijkt zeker op Stonehenge!Fijn weekend!liefs, Nicky

  22. @ Murwarita, het had reuze leuk geweest als jij ook daar was geweest we hadden vast veel plezier gehad, ik mag zo graag mensen kijken en ik denk dat jij dat ook erg leuk vindt, de mensen ons ook natuurlijk ;-))) Dat die vlinder op jouw schoorsteenmantel staat is een wonder, ze bestaan dus toch! Een fijn weekend and a kiss from me to you!

  23. @ Rinus, dank je wel ik heb zeker wat geleerd en daar ben je nooit te oud voor! Een plintenladder hoeft niet hoor daar ga ik wel voor kruipen ;-))) Vroeger waren de mensen aan warme kleding gewend en hadden minder last van temperatuursverschillen dan wij nu, alleen bij extreem warm of koud weer maar dat hebben wij met moderne kleding ook. Een heel goed weekend, hug van mij en een likje van Mandy.

  24. Schitterend blog Ann en prachtige foto’s. Ik had er bij willen zijn, ik smul van dit soort dingen. By the way leave, geen idee hoe het komt maar die vlinderfoto staat op mijn schoorsteen en ik heb hem niet gejat, maar het is heus dezelfde : Grin. Bedankt Lief en fijn weekend.

  25. Lieve Ann, prachtige foto’s, ja je leert zo nog wat van je broertje, hihihi. Mooie klederdracht, alleen als het warm is zal het zeker TE warm zijn, al die kleren. Het lezen gaat op het moment niet, want m’n ogen zijn te moe, dus kom morgen nog wel even lezen.!! En wat lees ik in je laatste reactie.??? een keukentrap te hoog.?? Ik heb nog wel een plintenladder voor je. Als je hem wil hebben hoor ik het wel. hihihihiFijn weekend en een knuf voor jou en een likje voor Mandy.

  26. @ Melda, het was voor mij echt de moeite waard om het te hebben gedaan, maar wat was ik blij dat ik weer gewoon op de grond stond en ook daar was genoeg te zien! Liefs, Ann.@ Bea, Dankje wel voor je lieve reactie, er zijn vast nog wel meer dingen die we gemeen hebben, kruiden b.v. en ik denk dat je ook leest en veel hebt gelezen, helemaal geen dank het is erg leuk om dit soort dagen te delen met anderen, xxx Ann.

  27. @ Broertje, het is mede aan jou te danken dat de foto’s er beter uit gaan zien, dat tandje hoger, tandje lager en andere instellingen wennen vanzelf. We waren toch wel dapper vind ik nu, maar na één keer zou ik het zo weer doen ook dat moet wennen al vind ik een keukentrap al hoog ;-))) Voor jou ook liefs een een heel dikke kus maar die 47 keer poppie gooien doe je later zelf maar…. weer! ♥

  28. Mooie foto’s weer Ann. En het is leuk te lezen dat we behalve onze tuinierliefhebberij nog iets gemeen hebben: we mogen beiden graag mensen kijken.Ik heb weer achteraf kunnen meegenieten van een geslaagde vakantiedag van jou en je broertje. Waarvoor mijn dank.xxBea

  29. Mooi om te zien die klederdrachten,je hebt er van genoten het waren ook zo’n echte zomerse dagen.Toch op de uitkijktoren geweest ondanks hoogtevrees,zal de moeite waard geweest zijn.Daar zie je veel ineens.Liefs Melda

  30. Lieve Zuster,In de eerste plaats wil ik toch even zeggen, (schrijven) dat jou foto’s er geweldig uitzien! Je verhaal hierbij, is voor mij een aangename terugblik op een prachtige en geslaagde dag. De beklimming van de uitkijktoren, was letterlijk het hoogtepunt, we hebben het toch maar even geflikt! Ik wens je een heel fijn weekend hoor.Liefs en een dikke kus voor jou, en gooi maar even 47 keer popje namens mij voor Mandy, die natuurlijk veel kriebeltjes van mij krijgt.

  31. @ Elisabeth, alle dagen van de vakantie waren geslaagd, mensen kijken doe ik graag en de dames hadden het zeker warm met die lading kleren, ook een heel fijn weekend, liefs, Ann.@ Els, bedankt voor je compliment je maakt zelf bijzonder mooie foto’s en het is altijd leuk om foto’s te delen zodat anderen er wat van kunnen zeggen. Jij ook een heel fijn weekend, liefs, Ann.

  32. @ Loontje doe maar rustig aan, ik haal hier niets weg veel plezier met de visite en een heel fijn weekend, liefs ! ♥ Likje van de pitbull.@ Henk, klopt, maar dat heb ik dit jaar niet gedaan het was te warm voor drank, kan er eigenlijk niet zo goed tegen. mensen moeten niet zeuren, doe ik ook niet als er een foto van me wordt gemaakt en die zijn pas echt vreselijk ;-)))

  33. @ René, het uitzicht viel ons tegen het werd wat heiig en je kon dan heel in de verte Duitsland wel zien, maar geen goede foto’s maken, ik was overigens blij dat ik weer heelhuids beneden was, ik heb last van hoogtevrees en Edward ook dus voor ons was het best eng, een dikke kus terug!

  34. heb echt zitten genieten ann van de gezichts uitdrukingen heerlijk om ze zo te zien en de beschrijving er bij fotos ook heel mooi en de natuur fotos ook ga ook nog even bij edward kijken of ik wat gemist heb morgen kijk ik jouw space ook nog even denk dat ik nog best veel te zien heb goed weekend

  35. Lieve AnnEn weer een geslaagde dag voor jullie.Altijd leuk om mensen te kijken ,maar wat zullen ze het warm gehad hebben in hun klederdracht.Ik wens je een fijn weekendLiefs Elisabeth

  36. Ik kan me het logje van vorig jaar nog herinneren. Volgens mij had je daar ook een foto waar je aan een grote bel wijn stondte nippen. Mensen op de kiek zetten is best leuk, en zeker bij zo’n festiviteit omdat de personen weten dat ze veelvuldig worden gefotografeerd. Heb ik vandaag een beetje stiekum gedaan hahaaa. Komen soms leuke kiekjes uitrollen van allerlei zonderlinge types.Toch hou ik het liever bij de boompjes en de beestje Ann, die zeuren niet over portretrechten

  37. Nu krijg ik eindelijk een update van je en nu heb ik geen tijd te lezen en te reageren. Er komt zo visite, vandaar. Vanavond laat of morgen kom ik terug! Alvast een fijn weekeinde en geef Mandy een aaitje……of een likje 😉 Liefs, I ♥

  38. erg mooi en leuk an dat jullie het naar de zin heben gehad en ja ik herken veel dingen wat jullie zo al gezien heben ook de uit kijk toren daar ben ik ook op geweest verleden jaar erg hoog maar wat een uit zicht ik wens jou een zeer fijn weekeind diken kus van mij voor jou

Geef een reactie

