Middeleeuws Ridderspektakel, Stadspark Groningen, 10 juli 2010   28 comments

Na een hartroerend afscheid van de Razende Reporter is Edward weer vertrokken naar Maassluis, het is even wennen om weer alleen te zijn, maar gelukkig is Mandy er die de nodige aandacht vraagt en natuurlijk ook krijgt.

00 AAAA

De meesten van jullie zullen al wel de mooie foto’s van het Ridderspektakel van Edward hebben gezien, ook ik ben aan het foto maken geweest en sommige ridders hadden toch m’n voorkeur zoals de Graaf van Egmond een stoere man met een groot hart, hij houdt van paarden en dat is toch een pré. Het is me toch opgevallen dat alle ridders liefde voor hun paard hebben dus kunnen het nooit erg slechte mannen zijn, misschien dat vrouwlief ‘s avonds minder blij is met zijn thuiskomst maar alle mensen hebben hun fouten en dat is in het heden ook zo. In de moderne tijd zijn we met de auto naar het station gereden en zijn met de trein naar Groningen gereden, aangezien we geen van beiden erg bereisd zijn hebben we een taxi genomen naar het Stadspark/Drafbaan en waren al snel aan het lopen om alles te bekijken, dat het zo bloody hot zou worden wisten we uiteraard niet maar de McDunn’s hebben wel voor hetere vuren gestaan dus gewoon doorgaan al is het zweten.

10 juli 2010, 33 graden in de schaduw en toch vuur

Hier en daar was een vuurtje aangestoken want ook in de middeleeuwen moest er gegeten worden.

In de middeleeuwen werden er veel roofvogels gebruikt voor de jacht en het was een mooi gezicht om die dieren van dichtbij te zien. De valkenier was nogal een zeikerd maar ook hij moest even doen wat de kippen niet doen, dat was dus een kans om heel dichtbij de vogels te komen, ze waren best wel kwaad op Mandy die met alle geweld zo’n pingvogel wilde hebben, dus dat werd heel kort houden zodat de vogels wel alert waren maar niet bij de pitbull konden komen.

10 juli 2010, Uil, niet wijs maar kwaad

Mijnheer de Uil was nijdig en zijn veertjes stonden dan ook rechtop.

10 juli 2010, Uil, rothondje

Nadat ik de uil had horen zeggen “rothondje” ben ik maar even naar de gier en de valk gegaan en daarna zijn we verder getrokken de middeleeuwen in. Na een broodnodige verfrissing (voor eten was het te warm) hebben we gelachen om de capriolen van de hofnar, gekeken naar de kinderen die tot ridder werden geslagen en daar bijzonder trots op waren en ik wilde ook wel zien hoe ridders eigenlijk sliepen, je kunt er maar beter op voorbereid zijn als edele dame zijnde, ik moet zeggen dat het er prima uitzag al was er in dit geval geen sprake van vrouwelijke inbreng.

10 juli 2010, Slaapvertrek van een toernooi ridder

Ook de tafels waren keurig gedekt en als we trek hadden gehad misschien hadden we dan wel een vorkje mee mogen prikken d.w.z. als er al vorken waren.

10 juli 2010, Middeleeuwse eettafel en eten

10 juli 2010, Veel te warm dus een appel en stil zitten

Deze dame had het te warm en is gaan zitten om een appeltje voor de dorst te eten en gelijk had ze.

Het was eigenlijk te warm voor iedereen en de ridders hebben dan ook niet in harnas gereden, de stumpers waren dan waarschijnlijk letterlijk en figuurlijk in het harnas gestorven. Zelfs Mandy werd het oplaatst te erg al werd ze regelmatig gekoeld met water en zei “moeder maak er maar een eind aan, dit is geen feest meer voor hondjes”.

10 juli 2010, Mandy, moeder verlos me uit mijn lijden

Mandy had zelf gekozen voor een middeleeuwse methode dat dan wel weer! Om alle twijfel uit te sluiten dat Edward McDunn aanwezig was hieronder een foto, het is mij maar twee keer gelukt de brave borst zonder camera te betrappen en dat was dan ook puur toeval ;-)))

10 juli 2010, Edward als razende reporter

Eerlijkheidshalve wil ik nog wel even vertellen dat het een toer was om naar huis te gaan, waren we heel vlot met de taxi in de middeleeuwen aangekomen er vandaan gaan had heel wat meer voeten in de aarde. Het kaartje van de taxichauffeur bleek nep te zijn, dus maar een ander taxibedrijf gebeld. Na een uur wachten, inmiddels bijgestaan door een aantal zeer vriendelijke heren die het terrein bewaakten, hebben we het nog een keer geprobeerd en eindelijk na nog een half uur kwam er de felbegeerde auto met chauffeur die ons terug heeft gebracht naar het station. Dat de fam. McDunn heel erg warm en moe was na deze dag hoef ik niet meer te vertellen maar toch denk ik nu nog met weemoed terug aan de Graaf van Egmond, de beschuitjes heb ik zelf maar de koene ridder is niet mee naar Bûtenpost gegaan.

10 juli 2010, Ridders, vooraan de graaf van Egmond

Vooraan de Graaf van Egmond op zijn edele rijdier.

Dat er in de middeleeuwen veel werd gedronken weet haast iedereen, dat ze dat deden uit hoorns is ook wel algemeen bekend maar ik vond het toch wel een mooi gezicht een schildknaap te zien genieten van een hoorn gerstenat.

10 juli 2010, Een schildknaap met dorst

Vaarwel middeleeuwen, misschien tot volgend jaar.

Posted 23 juli 2010 by Ann McDunn in Festiviteiten

28 responses to “Middeleeuws Ridderspektakel, Stadspark Groningen, 10 juli 2010

Subscribe to comments with RSS.

  1. Toen je samen vakantie had met Edward, heb ik wel aan jullie gedacht. Hoe zouden ze het hebben samen? Nou zo te zien van dit blog, hebben jullie goed geamuseerd. (daar twijfelde ik ook niet over). Het was toen wel nog erg warm he? Mooie foto’s van de middeleeuwen. Fijn dat jullie zo genoten hebben. Lfs Liesje xxx

  2. Dat zou echt leuk zijn Loontje en ik denk toch echt niet dat het altijd zo enorm warm zal zijn, droog met een graad of 23 is heerlijk! Natuurlijk eten we zoals ze dat in de middeleeuwen deden lekker makkelijk en geen afwas, patat is zeker een stuk lekkerder zonder vork en daar bezondig ik me in een restaurant wel aan hoor, moet kunnen. Liefs ♥ hug.

  3. En eten doen we middeleeuws hè… niks bestek, gewoon lekker met de hand naar mond. Knagen noemen ze dat in Den Haag! Net als patat, met een vork smaakt het stukken minder lekker! Liefs, I ♥

    • Ilona •
  4. Dat ik nou toch via jouw fotoalbum hier moet belanden, is toch wel echt van de zotte maar misschien hebben we zelf toch een manier gevonden om updates zichtbaar te maken ;-)))))))) Volgend jaar ga ik gewoon mee want ik heb een oogje laten vallen op een van de koene ridders. Jammer van de hitte want ik denk dat er meer beweging in het spektakel zit als het een graad of 23 is.

    • Ilona •
  5. Leuk dat je ondanks je vele werk nog even langs komt Ingeborg, vermaakt hebben we ons zeker en we hebben het weer al die dagen mee gehad. Bedankt voor je compliment over de foto’s het was echt leuk om alles even vast te leggen. Liefs, Ann.

  6. Lijkt me schitterend te zijn geweest dat middeleeuws feest en jullie zullen je wel vermaakt hebben. Mooie foto`s hoor en een geweldige story. Ook hadden jullie het weer mee, al was het erg warm. Groetjes en hugs.

  7. @ Caro, dit soort festiviteiten is net wat voor jou maar ik denk dat je het Keltisch festival mooier had gevonden, bedankt voor je compliment over de foto’s, bloed, zweet en tranen (nee hoor!!!) Het wachten op de taxi had ook wel weer wat, ik had zoonlief ook nog gebeld maar die nam niet op, hij belde terug maar dat was…. de volgende dag……… kijk daar heb je wat aan ;-))) Een heel fijn weekend meisss, liefs.

  8. @ Sjerrie, het was ook niet druk zoals anders maar alleen lichtelijk prettig gestoorde lieden blijven doorlopen de rest hing in de schaduw op de banken met frisdrankjes, in Grun zijn ze best wel verstandig, fijn weekend leave.@ René, en dat was nog maar de eerste dag, we hebben er een heerlijke tijd van gemaakt, ik had wel even echt in de middeleeuwen willen kijken maar als het zo warm is en de mensen niet bepaald zindelijk op zichzelf waren had het vast anders geroken ;-))) Dikke kus terug.

  9. @ Gerrit, in De Kruidhof was het ook tropisch maar echte liefhebbers blijven toch komen, jullie ook een heel fijn weekend, het is nu echt tuinweer en straks ga ik met Mandy naar De Kruidhof toe er is weer wat te doen daar en de rozen bloeien maar door! @ Murwarita, die man met die enorme klikklakdoos komt uit het heden, dus die heb ik maar meegenomen ik ken mijn plaats ;-))) Kiss ♥

  10. Wat weer een héérlijk verhaal meiss!! en de foto,s zijn om te zoenen..vooral de uil..vervelend dat jullie zo lang op de terug-taxi moesten wachten,maar de dag was superrrr volgens mij ondanks de hitte..het is nu idd koeler gelukkig dussss…fijn weekend..liefs Caro.

  11. dat is me wel een verhaal an wat een tijd heb je samen met edward gehad samen lekker naar de riders toe is jammer dat het zo warm was maar toch al tijd beter dan in de regen en je ziet dat er toen ook best wel warmen dagen waren in die tijd nu maar weer even terug naar 210 en je ziet het verscheel he hahah ik zou zegen geniet lekker van het weekeind en tot …… je weet wel diken kus van mij

  12. Oeps…….. fijn weekend bedoel ik

  13. Oeps…….. fijn weekend bedoel ik

  14. Toch lijkt het me daar in Grunningen niet echt druk, of vergis ik me? Najahhh Jonkvrouwe Ann en een razende Ridder Roeland tellen + Mandy voor uh, hoeveel???Mooi indruk hebben jullie samen gemaakt!Fijne zondag.xsjerrie

  15. wat een leuk blog. Het plezier ondanks de warmte maakt me helemaal blij. Prachtige foto’s. Maar uir welke eeuw komt die man met die enorme klikklakdoos, petje van edje en rugzakje. Prettig weekend ♥R

  16. ps: je hebt er weer prachtige foto"s bij gemaakt,ook van de razende reporter ,leuk hoor.

  17. nou,zo te lezen hebben jullie het best naar de zin gehad,al was het warm,hier in de tuin was het ook af en toe een tropische tuin,en toch kwamen er nog steeds bezoekers,het was weer voorhaling vatbaar begrijp ik,wel weer even wennen ,nog even na genieten ann,wij wensen je een fijn weekend en een kriebel,hi,hi voor mandy.

  18. Mien laiverd, natuurlijk heb ik het niet tegen je gezegd maar de ridders waren toch wel erg leuk! Die stoere vent met dat petje had ik al in huis dus daar hoefde ik geen werk van te maken ;-))) Ook ik zou het zo weer over doen hoor, het was een heel fijne tijd en nu mis je weer een evenement in De Kruidhof (is niet veel, maar toch) Een heel dikke kus voor jou en likjes van Mandy voor haar oom!

  19. De foto’s zijn ook hartstikke mooi en scherp geworden hoor, ach ja….het zit in de genen hè?….hahahaha! Ook al was het weer zo warm, ik zou het zó weer over doen. Voor nu wens ik je een heel fijn weekend. Liefs en een dikke kus voor jou,en hééél véééél kriebeltjes voor Mandy van je broertje.

  20. Lieve Zuster,Jij hebt er toch een iets aantrekkelijker vehaal voor onze spacevriendinnen van gemaakt dan ik door de Graaf van Egmond erbij te slepen, ik hoor er diversen een diepe zucht slaken.Maar het zou mij zeker niet verbazen, als er enkele vrindinnen in katszwijm vallen bij het zien van die stoere vent met dat petje, en kliklakdoos.

  21. @ Elisabeth, en dat was nog maar de eerste dag, één dag hebben we Mandy thuis gelaten, ontvoeren lukte niet ze dachten dat Edward mijn ridder was, whoehahaha, liefs, Ann.@ Mazza, dromen doe ik altijd en vaak mooi maar niet van mannen ;-))) Ik had ook het idee dat die uil dacht die eenhapscracker lust ik wel, een heel fijne vakantie en laat het gerstenat maar vloeien!

  22. Wat een geweldige dag hebben jullie gehad, van zo’n koene ridder zal bij menige vrouw het hartje van overslaan > Hoop dat je lekker "gedroomt" hebt. !!!! wat die uilen betreft en nu moet je Mandy’s oortjes maar even dichthouden , ik ben bang dat die uilen zoiets hadden van ha lunch is vroeg vandaag. Arme Mandy ze zou er nog een trauma aan overhouden vooral met haar zelfbeeld als pitbull. hmm lekker gerstenat oohja ik heb vakantie dus ik ga mezelf eens effe trakteren

  23. Wat fijn dat jullie zo’n leuke dag hebben gehad en dat met al die hitte,petje af hoor .Ik zag al bij Edward dat Mandy de nodige afkoeling kreeg .Mooie foto’s heb je er weer bij gezet .Ennuhh die graaf van Egmond,kon je hem niet gewoon ontvoeren haha .Fijn weekend Liefs Elisabeth

  24. @ Nicky, dat lijkt me ook geweldig om van je werk een middeleeuws feest te maken bij het Keltisch festival aten ze ook met hun handen en dronken uit grote stenen bekers. Het was ook reuze fijn samen met broer en Mandy telkens op stap en dat gaan we vast nog eens doen. Een beetje pech hoort er bij en daar zit ik ook nooit mee hoor, liefs, Ann.

  25. @ Henk, een fluitje hoef ik ook niet geef mij maar een glas ;-))) Leuk die vergelijking die je maakt met het verleden en heden, het is ook eigenlijk zo er zijn genoeg mannen die altijd met hun auto bezig zijn, nou ja die hebben vier wielen en paarden vier benen en de vrouwen lopen waarschijnlijk op hun laatste twee benen en mogen de rommel opruimen. Liefs terug!

  26. Leuk hoor Ann zo’n middeleeuws feest. Heb jaren geleden van mijn werk ook een middeleeuws feest meegemaakt in Brabant, lekker met de handen eten en drank uit kroes drinken.Je hebt lekker veel en mooie foto’s gemaakt, was erg gezellig zo met je broer Edward.Wel een gedoe met de taxi, maar alles is gelukkig goed gekomen en moe en voldaan ben je thuis gekomen:-)liefs en groetjes, Nicky

  27. En natuurlijk wens ik je nog een fijn weekendLiefsHenk

  28. Niks mis met een hoorn gerstenat, hoewel ik liever uit een fluitje drink. Jullie hebben een geweldig leuk uitje gehad Ann, dat is me inmiddels wel duidelijk. Het maakt ook nog eens duidelijk dat deridders zuiniger op hun paarden waren dan op hun vrouwen. Tegenwoordig hebben veel mannen dat gevoel met hun auto’s.Op velerlei gebied is er dus weinig verandert al steekt tegenwoordig alles in een ander jasje. Mandy gaat voor de bijl en ook dat jochie met dat petje en camera is erg leuk.

Geef een reactie

