WILDEMANSKRUID:   47 comments

Herdenkingsdag en bevrijdingsdag zitten er weer op voor een jaar, tijdens de twee minuten stilte ben ik toch nog behoorlijk geschrokken van die maf met zijn geschreeuw, hij heeft spijt volgens zijn advocaat en zal wel weer ontoerekeningsvatbaar worden verklaard, hij was dronken en het was een bekende van de politie en dan kan je veel doen. De mensen die zich lam geschrokken zijn en iedereen die botbreuken heeft opgelopen zijn er overigens wel mooi mee klaar, deze man was nu eens niet gevaarlijk maar je zou haast alle grote evenementen maar gaan mijden, twee minuten stil zijn kan thuis ook (ik ben wel twee uur stil geweest bij gebrek aan een gesprekspartner). Er zijn wel bevrijdingsfeesten gehouden, maar zoals gewoonlijk was hier het dorp uitgestorven en Mandy kon maar raak lopen want auto’s reden er ook nagenoeg niet.

Het nieuws is eigenlijk nooit leuk, maar waar de regering (?) nu mee bezig is daar snap ik helemaal weer niets van, Griekenland helpen met een lening van bijna 5 miljard terwijl Spanje en Portugal er ook niet bepaald florisant aan toe zijn. Als er zoveel geld is om uit te lenen waarom moet de Nederlandse burger dan zoveel inleveren? Het huishoudboekje van de regering is een heel duister boekje en we zullen er met z’n allen wel nooit verstand van krijgen.

Morgen is het alweer weekend en voor alle moeders ook MOEDERDAG, niet dat het overal gevierd zal worden maar ik wil iedereen die dat wel doen een fijne moederdag toewensen zonder ongelukken met het ontbijtje op bed ;-)))

00 AAA

WILDEMANSKRUID

Pulsatilla vulgaris (vroeger Anemone pulsatilla):

Een prachtig plantje om te zien vooral als het net bloeit, alle omwindselbladeren zijn bedekt met donzige grijze haartjes, als de bloemen uitgebloeid zijn komen de bladeren pas. Het wildemanskruid is er in heel veel kleuren, o.a. rood, roze, wit, violetblauw en nog andere tinten en het kruid bloeit van april tot mei en is over het algemeen winterhard, maar niet altijd.

De Kruidhof, 10 april 2010, Wildemanskruid - Pulsatilla vulgaris 3

Jammer van de stokjes, maar in De Kruidhof kon ik echt niet gaan slopen!

Van het woord Pulsatilla wordt vaak gezegd dat het van het Latijnse woord “pulsus” komt, dat ongeveer betekend “als het kloppen van het bloed in de aderen (pulseren)” maar ook het woord pols is hier nog in te herkennen. Het kan ook een verbastering zijn van het Hebreeuwse woord “paschal” (passie) omdat het wildemanskruid in sommige talen en verband heeft met Pasen.

De Kruidhof, 10 april 2010, Wildemanskruid - Pulsatilla vulgaris - macro

WILDEMANSKRUID IS GIFTIG:

het wildemanskruid is familie van de boterbloem en bezit dezelfde gifstoffen, proto-anemonine en het glycoside ranunculine. De eerste stof is een vluchtige, geelgekleurde scherp bittersmakende olie, wie hier gevoelig voor is kan bij huidcontact door de stof proto-anemonine rode vlekken, blaarvorming en zweervorming oplopen. Omdat de smaak echt vies is zal het niet zo’n vaart lopen dat kinderen of dieren dit kruid zullen eten, maar de gevolgen zijn niet bepaald prettig. Ernstige pijn in de mond en slokdarm met dezelfde problemen als die bij huidcontact plus overmatige slijmvorming. Daarna kunnen ernstige maag- en darmpijnen, bloederig braken en diarree volgen, zelfs verlammingsverschijnselen en de dood kan bij het eten van dit kruid voorkomen. Nogmaals door de vieze scherpe en bittere smaak zal het over het algemeen wel meevallen maar uitkijken met dit soort planten is het altijd voor kinderen en dieren.

De Kruidhof, 24 april 2010, Wildemanskruid, wit

Wit wildemanskruid, ik was niet breed genoeg om voldoende schaduw te maken ;-)))

Wildemanskruid in de homeopathie:

voor de homeopathische bereiding wordt de gehele verse, tijdens de bloei verzamelde plant gebruikt. Bij spijsverteringsklachten, hoofdpijn door inspanning, chronische verkoudheid met wisselende klachten (b.v. loopneus die afwisselt met een verstopte neus) en ook bij een andere wisselende klacht (diarree die verandert in verstoppingen), menstruatiestoornissen en hoest. Van VSM is Pulsatilla pratensis D6 verkrijgbaar bij drogisterijen en apotheken, D6 staat voor de verhouding van het wildemanskruid en is een sterke verdunning. Het woord pratensis komt van het Latijnse woord “pratum”, grasland of weide en ook het woord prairie is hiervan afgeleid. En zo is het kringetje weer rond, een giftig kruid kan ook genezen.

De Kruidhof, 24 april 2010, sleutelbloemen

De sleutelbloem, Primula versis is wel zo gezond, alle delen van de plant zijn eetbaar.

Posted 7 mei 2010 by Ann McDunn in Kruiden

47 responses to “WILDEMANSKRUID:

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ann,het regent,wat heet regen plensbuien,alle dagen het is mei regen maand in de tropendus ik denk niet dat je deze benauwde warmte wil hebben,volgende maand weer 35 graden en augustus nog meer.neem maar van mij aan overal is wat hoor maar Nederland spant wel de kroon met hoe ze met hun eigen bevolking om gaanten opzichte van anderen,en ook wat belastingen aan gaat,zit hier inderdaad wel wat prettiger hoor,leeft makkelijker minder regels,maar geen geld is geen eten,vandaar ook veel criminaliteid en corruptie maar daar leer je mee leven.een prettige week ,ik ga tussen de buien door de tuin afwerken dus een rustig weekje denk ik .

  2. @ Lukas, Nederland is een knuffelland geworden maar niet voor ons *snik*, wij moeten ons overal aanpassen wat de taal en de cultuur betreft, hier hoeft dat niet en moeten wij ons aanpassen aan al die mensen die hier komen. Wat dat betreft zit je daar prima, nog een heel fijne avond en een beetje warmte mag je ons wel sturen! Liefs, Ann, likje van Mandy.

  3. inderdaat strenge vorst is hier niet nog sterker veel minder dan 17 graden word het niet,wel soms erg droog dat vinden planten ook niet altijd prettig,dan maar water geven.taal aanpassen e.d. echt nederland,en een uitkering aan buitenlanders? waarom?als ik hier geen spaans spreek kom ik nergens,als ik geen inkomen heb geen eten enz,en dat is in meer landen zowaarom nederland alles weggeven aan die nietsnutten en ze werken nog zwart ook,ben blij dat ik weg ben.wens je een goed wekend en mendy een poot.

  4. En dan zeggen ze nog wel dat toeval niet bestaat Joke, ik vind van wel en dat is nu ook weer het geval. Han van Meegeren was natuurlijk wel een meester der meesters, want als je al de schilderijen die hij heeft vervalst en waar ze toch vaak door experts waren gekeurd heb gemaakt dan kan je wel wat! Doorgaan met schilderen Joke, wie weet ;-))) Liefs, Ann.

  5. hallo Ann ik kom nog even terug op Han van Meegeren , wat je zei bij mijn schilderij laat het toch een dag later op de tv zijn geweest en vanmorgen stond er een stuk van in de krant van hem met wat schilderijen , ook toevallig vind je niet ,ik moest ook nog lachen er om dankje voor je reactie liefs joke

  6. Edward en ik hebben altijd heel veel plezier met elkaar en lachen ons soms buikpijn, alle humor is leuk maar vooral echt droge humor, vaak snappen anderen helemaal niet waarom wij zo’n lol hebben dat is dan jammer voor hen niet voor ons! Maar onder de humor zit heel vaak de waarheid en dat is hier ook het geval, ook ik ben totaal niet van plan het normale Nederlands in te ruilen omdat er toevallig zoveel mensen hier komen die het Nederlands niet kunnen of niet willen begrijpen, ik heb het al vaak gezegd ik ben geen fan van Geert Wilders maar het nieuwe promotiefilmpje zet je toch wel even aan het denken en dan moet ik hem nog gelijk geven ook! Het zijn niet allemaal gelukszoekers maar wel heel erg veel en nu is het weleens genoeg, dat wij op de duur al armer worden heeft zeker te maken met het geld dat de allochtonen die niet werken krijgen, Doei!

  7. Ik lig in een deuk om de reactie van Edward! Het is gein maar er zit een kern van waarheid in. Ik ben niet van plan om mijn woordenschat aan te passen om mensen die mijn taal niet machtig zijn, niet te beledigen. D-a-a-a-g…. ze leren de taal maar van het land dat hen heeft toegestaan er te wonen en te werken. En anders knippen ze maar een stukje van hun veel te lange tenen af! Toedeloe!

    • Ilona •
  8. @ Lukas, het lijkt me heerlijk om daar een tuin te hebben de planten hebben waarschijnlijk niet te lijden van strenge vorst, overigens denk ik niet te veel hoor, dat laat ik aan een paard over die heeft een veel groter hoofd dan ik ;-))) Succes met het werk nog even en dan is alles mooi en weer netjes.@ Caro, we hadden nooit over moeten gaan op de euro en het huishoudboekje van de regering heeft nog nooit geklopt, soms vinden ze ineens een paar miljoen en dat is bij mij nog nooit gebeurd zelfs niet met 100 euro, moederdag was echt gezellig, uit eten geweest met zoon en schoondochter en lekker bijgepraat. Een heel goede week gewenst, liefs, Ann.

  9. Ach meiss..wij zullen nooit weten hoe het huishoudboekje van de regering eruit ziet..wat mij betreft mag de gulden weer meteen terug komen hoor…Prachtige foto, van wildemanskruid en boterbloem..hoop dat je een gesellie weekend had..liefs Caro.

  10. ja hier zijn prachtige bloemen en struiken maar moet de tuin nog afwerken tussendoor ben ik ermee bezich,er staan al verschillende nieuwe planten de fotos komen nog. prettige week en niet te veel denken maar gewoon genieten,het leven duurd maar even en te is nooit goed.

  11. @ Joke, vaderdag en Valentijnsdag mogen ze van mij ook afschaffen maar moederdag hou ik er toch wel graag in, zoon heeft die nog nooit overgeslagen en dat is echt wel fijn! Naar grote bijeenkomsten kan je beter maar niet meer gaan als je je botten heel wilt houden, er is telkens wat en dan gaat de lol er wel af, deze gek had ook voor de twee minuten stilte kunnen gaan schreeuwen dan was er lang niet zo’n paniek uitgebroken. De mensen die daar stilstaan bij de oorlogsslachtoffers denken even twee minuten niet aan wat anders en juist in die stilte schrik je je een ongeluk. Nederland is ook weer eens het land dat in verhouding het meeste geld geeft, Duitsland is heel wat groter en die geeft hetzelfde bedrag dat is toch niet te filmen langer. Een heel gezellige avond meis en een goede week, liefs, Ann.@ Liesje, er wordt al heel streng gecontroleerd, maar tegen zoiets kan niemand wat doen, ik heb je blog gelezen en dat was echt een heel lieve verrassing van je zoon! Bedankt voor het compliment voor de foto’s, ik blijf maar knippen, knielen en kruipen en heb er heel veel plezier in. Jij ook nog een heel fijne avond, liefs, Ann.@ Broer, ik ben niet van plan ergens bij na te denken voordat ik het zeg, dat moest ik vroeger al toen ik in Friesland kwam wonen, naar de bakker om een half brood was een heale bôle en als je het verkeerd uitsprak als "bolle" bestelde je een halve stier. Jij hebt het natuurlijk weer beroerd getroffen en precies het verkeerde gezegd dus dat kan je de kwade mensen niet kwalijk nemen…….. grinnnn…….. overigens vroegen wij in Leeuwarden al aan bakker de Beer "heeft u ook bokkepootjes?" als de brave borst jawel zei, gaven we als antwoord "dat zal een raar gezicht zijn een beer op bokkepootjes", ik hoop van harte dat je je weer een beetje goed voelt na al die klappen en voortaan eerst even denken en dan vragen hoor, bicultureel ga ik ook niet gebruiken, als je bi zegt heb je al een dreun, laten ze het bij de CU maar bekijken de mafkezen, ennnuh weet je zeker dat je cous cous perongeluk zei? Als je erover gaat nadenken ben je er nog lang niet met alle woorden maar jouw verhaal is weer heerlijk!Liefs en een aai over je bolletje van je zusje.

  12. Zo langzamerhand moet je goed nadenken voor je iets zegt, want misschien beledig je wel iemand met een woord wat wij Nederlanders als heel normaal beschouwen, en altijd hebben gebruikt…..het moet toch niet gekker worden! Maar soms onstaat er ook een misverstand tussen biculturele mensen en ons doordat wij zelf iets stoms doen.Er is hier zoals waarschijnlijk overal, een islamitische winkel, waar ze best wel lekkere spulltjes verkopen. Ik houd wel van een beetje exotisch eten op zijn tijd, dus stapte ik onlangs die winkel binnen, en vroeg aan de juffrouw achter de toonbank…..Koes,koes, alsjeblieft? Het meisje verschoot van kleur, en vanuit de slagerij achter in de winkel, kwam een zwaar besnorde man met een kromzwaard aanstormen, hij dacht dat ik met zijn dochter naar bed wilde. Ik had ook moeten vragen om Marokkaanse cous,cous…stom,stom,stom!!!Maar ook tussen Nederlanders gaat het wel eens mis hoor, bij de banketbakker had ik ook weer zoiets. Tegen de bolle bakker zei ik…..ik zie dat U lange vingers heeft, (die zijn lekker in de custardvla) nog geen seconde later kreeg ik een hengst op mijn harses met een bakblik, en bakker bolletje gilde……denk jij soms dat ik hier loop te jatten!….in die winkel mag ik ook al niet meer komen.Vorige maand ben ik dagje naar Arnhem geweest, je wilt er wel eens uit he? Van overal waar ik kom, wil ik iets van de plaatselijke specialteit mee naar huis nemen, dus ik maar weer eens bij de banketbakker naar binnen. Daar zie ik koekjes liggen met een gat erin, ik vraag netjes aan die vergulde krakeling, zijn dat nu de echte Arnhemse meisjes?….Nee Meneer. Arnhemse meisjes hebben geen gat! Je voelt hem al aankomen, ik zei (dat kon ik niet laten hoor) tegen bollewangenmans… dat is lastig poepen! Ik voelde de deegrol langs mijn oor suizen. Met de Zeeuwse bolus heb ik ook al narigheid gehad, maar dat vertel ik liever niet.Liefs van je broertje.

  13. Wat heb je een prachtige foto’s van deze mooie bloemen zeg! die wildemanskruid, klinkt wild maar is mild voor de mens ;-)) leerzaam weer.Ik hebt niets gezien of gehoord over die rare man op herdenkingsdag. Wel gelezen in de krant op de camping. Verschrikkelijk, nu zal de volgende keren ook streng gecontroleerd worden op tassen en koffers. Op deze manier is het niet leuk meer om nog ergens te komen waar veel mensen zijn.Een fijne moederdagavond nog Ann!Lfs Liesje x

  14. hallo Ann ik kom je een fijne moederdag wensen ,ik heb trouwens geen ontbijt op bed gehad . hoeft voor mij ook niet .vanavond komt mijn dochter en de kinderen nog even langs ze mogen van mij al die dagen trouwens wel afschaffen moederdag vaderdag valentijnsdag zo zijn er nog wel meer ik zat ook bij de tv toen die gek begon te schreeuwen met bevrijdingsdag ik schrok me een hoedje ik dacht alweer een aanslag maar gelukkig liep het goed af eigenlijk ook niet voor wat mensen die breuken op gelopen hebben we zijn allemaal angstig geworden denk ik ja en Griekenland is bijna valiet en mogen wij met ons allen en de andere landen weer geld bijdragen de regeringsleiders hebben de miljardensteun weer goedgekeurd .het zal nu ook wel duurder worden als je daar op vakantie naar toe gaat.en zo zullen er nog wel meer landen zijn die over wat jaren steun nodig hebben maar of we dat allemaal vol kunnen houden dat geloof ik niet .je hebt weer een goede uitleg gegeven van de prachige bloemen die je er op hebt gezet maar ik ga ze niet eten ook al is dat mogelijk .ik wens je nog een fijne week liefs joke

  15. @ Sjerrie het is echt heel eigenwijs kruid, soms komt het ieder jaar weer en soms is het na een jaar weg het zal ook wel schelen waar het staat, bedankt voor je compliment over de foto’s, liefs, Ann.@ Lukas, dank je wel, bij jullie zullen ook wel heel erg mooie bloemen staan, ook jullie nog een prettige zondag gewenst.@ Ilona, ik ben het helemaal met je eens, overigens wil ik niet opnieuw 4 jaar tegen het hoofd van Bakellende aankijken daargelaten wat er allemaal is mis gegaan. De onwil van allochtonen om Nederlands te leren is heel groot en daar kan geen inburgeringscursus wat aan doen, ze spreken thuis hun eigen taal en vertikken het heel vaak om goed Nederlands te leren, er zijn genoeg gezinnen waarvan de kinderen werken en wel de taal goed beheersen, dus die kunnen het wel van hun kinderen leren, ze willen vaak gewoon niet en dan helpt niets. Aanpassen in eigen land aan de mensen die hier komen vertik ik, ze passen zich maar zelf maar aan, dat doen wij in het buitenland ook en zo moeilijk is dat niet. Ik ben totaal geen Geert Wilders fan maar soms heeft hij met bepaalde zaken gewoon gelijk, miljoenen besteden om mensen die hier komen in te burgeren is onnodig, wij zijn echt een knuffelland geworden en de politiek houdt dat in stand.

  16. Als bepaalde allochtonen, die voornamelijk met het K-woord worden betiteld, zich eens zouden gedragen als ‘normale’ burgers en niet als volslagen randdebielen en zouden praten zonder het accent van het Rif-gebergte, zou het woord allochtoon waarschijnlijk helemaal niet gebruikt worden. Er zijn veel meer van oorsprong niet-Nederlanders (dit is toch politiek correct uitgedrukt, he?) die het gewoon goed doen in de maatschappij, Nederlands spreken en een baan hebben, dan die door eigen stupide gedrag en door analfabetisme volledig buiten de boot vallen. En juist zij zorgen ervoor dat er constant ergernis is. De daadkracht van de 4 kabinetten JPB was een staaltje van doorzettingsvermogen want de inburgeringscursus, die ‘verplicht’ was voor iedere nieuwe-Nederlander (ook een politiek-correct woord) is een volslagen mislukking geworden omdat de meeste allochtonen (lekker puh) uit het Arabische werelddeel ongeletterd zijn. Hoe kun je mensen dwingen naar school te gaan als ze niet kunnen lezen en schrijven? Zelfs als ze van goede wil zouden zijn, kunnen ze de lessen niet volgen! Maar ze zijn niet van goede wil want dan hadden ze allang zelf bedacht dat je niet kunt functioneren zonder te kunnen lezen en te schrijven. Dus het miljoenen-project ‘inburgeringscursus’ is de zoveelste flater. Wie CDA stemt, moet zich nog maar eens op het hoofd krabben want dan heb je grote kans dat Balkenende weer premier wordt. En vraag je af of je die omdehetebrijheendraaier nog 4 jaar trekt? Denk dan ook meteen aan de zorg, het onderwijs en Afghanistan! Teiltje please!Overigens lijkt hier zich het probleem te verschuiven van Marokko naar Somalië om het maar geografisch uit te drukken. Er zijn echt grenzen voor de autochtone burger en die is nu bereikt. Wat ik hier allemaal zie en meemaak, kan echt niet! Op het moment dat ik me moet gaan aanpassen aan de cultuur van iemand die hier uit vrije wil naartoe is gekomen, is voor mij echt de grens bereikt. Genoeg is genoeg, basta!!!

    • Ilona •
  17. je hebt er weer mooie bloemetjes op staan en ook een leerzaam verhaal erbij.nog een prettige zondag.

  18. Ik heb dat kruid vaak in de tuin geprobeerd, maar heb denk ik iets niet goed gedaan, dus heb ik het opgegeven………….Prachtige foto’s!xsjerrie

  19. Hoi Ann, ja er loopt wat rond vandaag de dag en weet niet wat je zoal tegen komt. Zie je maar weer wat die dolgedraaide op de Dam teweeg gebracht heeft. Je zal maar met een flinke botbreuk zitten. Mensen worden steeds banger denk ik.Wat heb je mooie foto`s in je logje gezet, om van te genieten. Nooit geweten dat het wildemanskruid familie van de boterbloem is, weer wat geleerd. De sleutelbloem is prachtig om te zien en dan nog gezond ook.Wens jou en Mandy nog een fijn weekend toe.

  20. Hoe heten de negerzoenen tegenwoordig eigenlijk ook alweer?

    °○°Alexandra
  21. Niet echt een biculturele inwonersvriendelijk woord :-)

  22. En nou moeten ze echt gaan kappen met die onzin zeg, de Christenunie begint zo langzamerhand de verpersoonlijking van de betutteling te worden. Wheghhh… Negerzoenen mocht ook al niet, waar gaat het nog over???

    °○°Alexandra
  23. Even een nieuwtje, de Christen Unie heeft wat bedacht, omdat het woord allochtonen beladen is willen ze mensen die uit andere landen komen BICULTURELE BURGERS gaan noemen, wat een mondvol te gek voor woorden, want dan zijn wij CULTURELE BURGERS, ik blijf toch liever autochtoon en nog veel liever gewoon Nederlandse.

  24. Bedankt Tanja, juist door die stilte was het ook zo schokkend en brak er paniek uit mede doordat dat hek omduvelde natuurlijk, dat klonk als een pistoolschot. Dat jullie het druk hebben is logisch meis, ik hoop wel dat je in ieder geval morgen de zon zult zien. Liefs, Ann.

  25. Ja het was hier ook schrikken 4 mei .Iedereen was even stil en dan zoiets zomaar .Maar je foto,s mogen er weer zijn Ann .Hier is het zoals de laatste tijd zovaak erg druk dus weinig of niet op de pc .Meis een heel fijn weekend en hopend op mooi weer .liefs Tanja

  26. @ Melda, de verstoring van de twee minuten stilte hebben jullie gelukkig niet gehad, dit soort van aandacht trekken heeft veel en veel te veel mensen weer pijn bezorgd en daar moet deze dwaas voor bestraft worden, door de paniek zijn er 65 mensen gewond geraakt, gelukkig veel licht maar ook veel botbreuken. Sleutelbloemen zijn bijzonder mooi en de naam daar maak je als kind al snel wat van. Er zijn ook wel planten waar ik dinges tegen zeg hoor!

  27. Allemaal hartelijk dank voor de reacties en voor de complimenten dan weet je tenminste waar je foto’s voor maakt ;-)))BOTERBLOEMEN zijn wel licht giftig maar niet zo erg als het wildemanskruid, paarden zullen nooit boterbloemen eten, maar ander vee kan behoorlijk ziek worden als ze teveel boterbloemen eten, als de boterbloem gedroogd is in hooi is het bloemetje onschadelijk. De een is de ander niet en dat geldt ook voor de gevoeligheid voor stoffen in giftige planten, zelf kan ik de berenklauw gewoon plukken of uitroeien als dat nodig is, maar er zijn mensen die meteen brandblaren hebben bij het aanraken van de bladeren.@ John, schaamrood is niet nodig hoor, er waren erg veel mooie foto’s en ik was blij met de gedeelde 5e plaats, zelf heb ik ook weleens moeite met het uitdelen van die schamele 10 puntjes. @ Sandra, zoveel kwaad kan het niet hoor, wij plukten ook allemaal boterbloemen en ik denk toch echt niet dat je ze gaat opeten ;-)))@ Henk wat mij betreft moet Griekenland zichzelf maar redden, ze moesten zo hoognodig bij de EU net als andere landen die in werkelijkheid niet sterk genoeg zijn, ik was er vanaf het begin een tegenstandster van en over Demis en Nana hoef je niet in te zitten (wat je overigens ook niet doet) die hebben geld zat en zijn inderdaad oud en de dagen zat. Nog bedankt voor je punt, de laatste drie keer kreeg ik al punten van je en dat geeft moed om door te gaan met foto’s maken.@ Ilona, als nu ieder land zijn eigen munt terug zou nemen wordt het een enorme chaos over de hele wereld, we moeten maar doormodderen met de euro en ik hoop wel dat het onze tijd nog uit zal dienen, de euro zakt in waarde en dat zal nog wel erger worden, wat zal Amerika dit leuk vinden met hun dollar!@ Murwarita, domme fout van die krant stel dat er mensen zijn die hun kinderen nu ineens het wildemanskruid laten aaien door zo’n bericht, maar ook in De Kruidhof staat er niet bij dat de plant giftig is en dat zou volgens mij toch echt wel moeten.@ René, de staking van de vuilnisophaler vind ik een prima iets, natuurlijk geeft het wat overlast maar deze mensen doen er tenminste wat aan, als je alles leest is er nog geld genoeg maar wij moeten gewoon bloeden voor al het geld wat onnodig over de balk gesmeten wordt, het wordt tijd dat alle Nederlanders een vuist maken inplaats van mopperen en toch slikken, een dikke kus terug.Wat de lening aan Griekenland betreft snap ik trouwens even niet hoe een regering die niet meer mag regeren zulke toezeggingen kan doen, en zoals jullie al aangeven welk land volgt? Terugkrijgen zullen we het wel niet, maar de Grieken zelf moeten ontzettend veel in gaan leveren, alleen daar pikken ze het niet en gelijk hebben ze. We hadden die ellendige euro nooit moeten hebben, maar zoals Geert altijd al zei "Te laat en te laat is een vreselijk woord". Als je ziet wat de belasting inmiddels al van de benzine binnenhaalt is dat een aardig bedrag, we betalen al overal teveel voor, oplossingen zijn er best wel maar dat past de witteboordencriminelen niet zo goed, maar we gaan een rare tijd tegemoet en daar hoeft niemand blij mee te zijn.Allemaal liefs en maak wat van deze natte zaterdag!

  28. Ik heb niets gezien van koninginnedag,wat vervelend dat er altijd mensen zijn die alles weten te verpesten.Ze zijn geen aandacht waard want daar is het om te doen denk ik.Die sleutelbloemen zocht ik vroeger als kind altijd in de wei.Ik vond ze prachtig en dacht het de sleutel van de hemel was.De anderen zijn ook mooi,nu weet ik dus ook de naam.Ik ben niet goed met namen noem alles voor het gemak ,die of dinges.Ik wens je een mooi weekend Ann.

  29. Ann je hebt weer hele mooie foto’s van de fleurige bloemen Ik wens je heel fijn weekendLiefs Janny

  30. ja An het wordt er niet leuker op en dan nog tegen eigen volk zegen dat we broek riem aan moeten halen om dat het wat minder goed gaat en dan weer met de boodschap komen dat we een ander land even gaan helpen met een paar euo s hoe kunnen ze dat verkoopen nu zal spanje en portuga ook wel dat kunsje uit gaan halen en die zullen dan ook wel weer om wat euro s komen vragen en ja dan is de hek echt van de dam hoor sammen zijn we sterk zegen ze dan nou dan maar allen en minder sterk maar dat onse eigen werk volk het werk neer legt om dat ze al een jaat geen cao heben en dat ze al een jaar daar over moeten praten nee dat gaat me toch te ver en nu zegen ze weer dat de mensen die het af val op halen geen euro er bij krijgen nou ja zeg een paar procent loon verhoging staat toch niet ten aan zien wat zijn zo over de bak smijten nee laten de vuil op haalers maar rustig even door staaken zo dat de euro ook is aan deze kant vald t nee ik mag echt nog niet klaagen bij mijn baas hoor die valt er niet over als je je werk doet na behoren dat zal die ook betalen naar wat je waard bent zo an ik wens je een fijnen zaterdag diken kus van mij voor jou

  31. Mooie foto;s en weer wat bigeleerd. De lokale krant schrijft er toevallig ook over vandaag. Staat echter fout in : meest aaibare plant die er bestaat en geen waarschuwing tegen giftigheid, terwijl dit wel degelijk in mijn kruidenbijbel staat. Vroeger at ik de gele blaadjes van de boterbloemen. De Euro en Griekenland : ik snap er geen biet meer van. Spanje en Portugal. En wat gaat volgen : Polen, en alle voormalige Oostbloklanden. Uiteindelijk zal het leiden tot de val van de huidige Westerse wereld en herhaalt de geschiedenis zich.

  32. Elk land zijn eigen oude munteenheid weer terug want dan is de euro niet meer inflatoir. Simpel toch? Dan worden de levensmiddelen en andere producten weer in guldens aangeduid en dan wordt het leven ineens stukken goedkoper. Ik heb voor alles een oplossing hoor, snap niet dat ze daaraan nog niet hebben gedacht ;-))))

    • Ilona •
  33. Nana Mouskouri? Demis Roussos? Henk, het is 2010! Demis heeft inmiddels jouw haardracht en Nana zit in het bejaardenhuis met dezelfde bril van toen want dat is het enige nog dat haar aan vroeger herinnert.

    • Ilona •
  34. Wat mij betreft gaat er een flinke klap geld naar Griekenland Ann. Die mensen daar zijn ook hartstikke arm en zeg nou eerlijk …………. Nana Mouskouri is zolangzamerhand echt aan een nieuwe bril toe en Demis Roussos heeft ook recht op een goede kapper…………………….PrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrtDe foto’s van de bloemen mogen er weer wezen hoor, Vplgens mij heeft jou bloem van mij punten gekregen in de wedstrijd.Ondanks het barre weer wens ik je toch een fijn weekend AnnLiefs van mij en poot voor Mandy

  35. Prachtige bloemenfoto’s Ann, en leerzame teksten. Maar als dat Wildemanskruid bij de boterbloemenfamilie hoort, zijn boterbloemen dan ook giftig? Die heb ik nl. ook regelmatig in de tuin en die wat zich midden in andere plantjes wortelen probeer ik (met weinig succes) te verwijderen. Tja, Griekenland en de rest wat gaat volgen…..m.i. het begin van het einde van de E.U.Een prettig weekend Ann.

  36. Het is diep treurig dat er nu weer zoveel geld naar Griekenland gaat. Volgens de minister krijgen we dat met rente terug, ik geloof er niets van ! Net als dat Wouter Bos toendertijd zei dat die banken de belastingbetaler geen geld gingen kosten, want dat geld zou weer terugverdiend worden met de verkoop van de banken ! We weten inmiddels wel beter !! Wij moeten nu financieel bloeden ! Overigens heb je weer erg fraaie foto’s geplaatst. Ik moet wel met het schaamrood op de kaken bekennen dat ik jou geen punten had gegeven. Er was ook zoveel keuze ! Maar je hebt gelukkig toch nog de top 5 gehaald !!Hierbij wil ik je ook alvast een prettig weekend toewensen !

  37. Mooi en interessant blogje over het Wildemanskruid. Foto’s zijn ook schitterend!Ik wens je een heel goed weekend!

  38. @ Nicky, dank je wel, maar koop maar geen wildemanskruid het is met aanraken voor iemand die er gevoelig is al giftig net als de berenklauw, en kleintjes pakken alles wat een mooi kleurtje heeft. Jij ook een heel fijn weekend, liefs, Ann.

  39. @ Ilona, van de vier medicijnen die ik heb moet ik er zelf twee betalen terwijl het ook nog chronische kwalen zijn, of je dat nu wel of niet hebt zal ze een zorg zijn in de zorg, betalen moet je. Geert kreeg ook allerlei toestanden die we zelf moesten betalen, maar toen kon je het nog opgeven voor de belasting en deels terug krijgen, nu niet meer. Wat Griekenland betreft laat ze dan maar failliet gaan, daar moet de regering van Griekenland mee redden als wij maar miljarden blijven weggeven gaan we zelf failliet en dan? Het land van melk en honing zijn we geweest en zullen we nooit meer worden alles door de E.U., de zorg is absoluut waanzinnig bezig en zelfs specialisten en artsen weten vaak niet meer wat ze moeten doen of laten. Langzaam een voorraadje opbouwen en dan allemaal maar dan ook echt allemaal in Nederland een week niets kopen dat helpt nog beter dan demonstreren want daar lachen ze om in Den Haag. Als ze het eigen risico van de ziekenfondsen werkelijk nog veel hoger gaan maken dan gaan er echt wel veel mensen uit het ziekenfonds want dat is voor een gezin en de minima niet op te brengen, ze zijn fijn bezig, de rijken redden zich prima dus laat de burgers maar verrekken want daar komt het op neer.@ Elisabeth, met aaarrrggghh zeg je genoeg hoor, jammer dat het wildemanskruid bij jou niet wilde maar jij het zoveel andere mooi planten en nog even dan bloeien de rozen weer! Liefs, Ann.

  40. Weer heel mooie foto’s van dat Wildemanskruid Ann! Zou er zo weer wat van willen kopen, maar als ik lees dat ze giftig zijn voor kinderen, dan bedenk ik me toch wel. Teddy is 9 maanden en nog even dan gaat ze lekker door de tuin lopen, dus oppassen!Ik vind die sleutelbloem ook prachtig. Primula heb ik ook in de bakjes staan, maar dan in het roze geel en een ander soort dan op de foto. Primula versis, leuk al die uitleg erbij!Fijn weekend!groetjessss Nicky

  41. @ Rinus, bedankt voor je reactie. Tegenwoordig is iedereen gek die ernstige of beroerde streken uithaalt, onze gulden was sterkt maar ja het referendum kwam er niet door, Wiegel heeft dat op zijn geweten, de Engelsen pakken de euro wel aan maar zijn zo verstandig geweest het eigen pond te houden, een terugweg is eigenlijk niet meer mogelijk en wij kunnen inderdaad niets terughalen van de belasting die krijgen liever. Ook een heel goed weekend gewenst, liefs, hug, Ann, likje van Mandy.@ Ilona laiverd, er staan twee opties maar ook ik denk eerder dat het uit het Latijn komt en met pulseren te maken heeft. Zeker met wildemanskruid kan het zomaar ineens wegblijven, geen dank voor de bloemen ik voelde het als mijn christenplicht, whoehahaha, nu ga je over je nek! Wat zomaar opeten van blaadjes of bloempjes betreft ben ik echt gestoord, gelukkig dat ik op de een of andere manier nooit iets giftigs zal eten, maar ik pak rustig wat van een plant en eet het op, zeker als het kruiden zijn ik ruik of het giftig is of niet, klinkt misschien raar maar het is wel zo. Als je echt eens een heel mooie taart wilt maken kan je de bloempjes van de Borage (komkommerkruid) suikeren en daar het gebak mee versieren het staat heel mooi dat blauw en de bloempjes kan je rustig opeten er zitten o.a. vitamine B6, zink en magnesium in. Het is hier maar 7 graden en ik zit met koude handen en met de kachel aan achter de helse machine, verdorie ook ik vermaak me wel maar we zijn nu aan warmte toe. Jij ook een warm weekend meis, een dikke kus van mij en heel veel likjes van Mandy, kijk maar even bij de post van Pluto als je daar mag kijken.@ Lieve broer, natuurlijk hebben we dat te danken aan die onvolprezen euro, de euro wordt nu met de dag minder waard, dat er rente betaald moet worden is wel zeker maar ik zie dat geld nog niet terug. De Grieken zelf gaan nogal tekeer en dat is logisch wat die in moeten leveren is niet normaal meer, maar hier zijn ze ook totaal mesjokke zelf een staatsschuld en dan maar miljarden uitlenen. Laat ze die HEMAborden maar kapot gooien hebben ze tenminste nog even plezier met het dansen van de Sirtaki, het is in alle landen van hetzelfde laken een pak, de rijken redden het wel maar de burgers moeten bloeden. Bedankt voor je compliment voor de foto’s, heb ik toch niet voor niets ter aarde gelegen ;-))) Jij ook een heel goed weekend lieverd, dikke kus van mij en likjes van je nichtje Mandy, die ik straks uitgebreid die kriebeltjes van jou zal geven en natuurlijk met de AAP gooien *zucht*, het was geen weer om moeder de deur uit te sturen al wilde de hond wel.

  42. Lieve AnnDe beelden van de herdenking heb ik pas laat op de avond gezien ,bah geen wonder dat de mensen zo in paniek raakten ,ik vond het echt angstaanjagend klinken .De regering daar zeg ik maar niets over ,Arggghhh!!! Prachtige foto’s heb je weer gemaakt ,het wildemanskruid heb ik nog geen enkele keer succes mee gehad jammer genoeg maar ach er zijn genoeg andere mooie planten zeg ik maar zo.Wel heel leuk de info die je er weer bij hebt geschreven .Ik wens jou en Mandy een fijn weekend Liefs Elisabeth

  43. Nog even over die lening aan Griekenland. Als we geen lening geven, gaat Griekenland failliet, zegt men. En dan zouden de banken kunnen fluiten naar hun geld. Ik ken mensen die failliet zijn verklaard maar gewoon persoonlijk aansprakelijk blijven en elke maand een bedrag moeten afstaan, net zoalng tot de lening plus rente is afbetaald. Ik mag hopen dat het geld niet in een keer wordt uitgedeeld maar gefaseerd en onder toezicht wordt besteed aan projecten. Waarom zouden ze er nu geen potje van maken? Ze hebben de boel toch al heel lang belazerd?Dat we het geld beter in de zorg kunnen stoppen, bleek vandaag. Ik moest 14,50 ophoesten voor medicijnen. Vergoedt de verzekering niet meer. Huh? Nee, sommige geneesmiddelen zijn uit het pakket geschrapt maar dit is al de derde keer binnen een jaar dat me dit overkomt. Het is van de zotte want het is echt een medicijn en geen hoestdrankje, aspirientje of een oogbadje. Dus je bent ziek, krijgt door de arts een medicijn voorgeschreven en je kunt het zelf betalen. Het product kan echter niet zonder recept gekocht worden. Wat nou als 14,50 een aanslag op je portemonnee is en je bent niet de enige in het gezin die iets nodig heeft? Dan krijg je toch een tweedeling in de maatschappij: zij die het zich kunnen veroorloven en zij die maar niet meer naar de dokter gaan omdat ze het geld niet hebben voor een medicijn. Wat een scheefgroei, wat een fijne sociale gedachte. De regering van Bakellende wordt bedankt voor de uitholling van de zorg, het onderwijs en het saamhorigheidsgevoel. Hoe lang pikken we alle shit nog? Waarom gaan we niet weer eens massaal naar het Malieveld om te PROTESTEREN tegen alles wat we onrechtvaardig vinden en waarvan de gewone burger weer eens de dupe is? De miljarden die naar Griekenland gaan moeten in de staatskas blijven, dat zijn belastingeuro’s die de burger heeft moeten afstaan. Mag hij er dan ook iets over te vertellen hebben? De financiële markten hebben negatief gereageerd op de leningen aan Griekenland dus het is ook van economisch belang dat er niet geleend wordt. En dat de banken zouden lijden onder het faillissement van Griekenland? Ach, als de top de miljoenensalarissen en miljoenen aan bonussen niet krijgt, zal het allemaal wel meevallen!

    • Ilona •
  44. Lieve Zuster,Dat we nu Griekenland te hulp moeten schieten, hebben we mede te danken aan die fijne euro,als er landen failliet gaan, is die euro geen stuiver meer waard. Waren we niet beter af geweest met een sterke gulden? De regering zal die 4,7 miljard wel lenen tegen b.v. 3% rente, en dan aan Griekenland 5,5% vragen, dus men ruikt winst, het is echter nog zeer de vraag of Griekenland het geld ooit zal terug betalen. Het heeft tot gevolg dat Europa, Spanje en Portugal ook zal moeten helpen als zij daar om vragen…..wie volgt?? Als Griekenland nu eens stopt met het stukgooien van borden, zijn ze er zo weer bovenop hoor! Je foto’s zijn erg mooi, het lijkt wel of ze elke week mooier worden. De foto van het Wildemamskruid is natuurlijk niet voor niets 5e geworden, maar de opname van de Sleutelbloem is ook een plaatje! Ik wens je ondanks het pokkeweer, toch een heel goed weekend.Liefs en een dikke kus voor jou, en weer heel veel weekend kriebeltjes voor Mandy van Edward.

  45. Het wildemanskruid is prachtig, ik had ze voorheen jarenlang in de tuin maar opeens bleven ze weg. Zo gaat het wel met meer planten. Ik denk dat pulsatilla uit het Latijn komt en te maken heeft met pulseren en niet met passie. Ik zal niet gauw ziek worden van planten, bessen of paddestoelen want ik eet nooit iets dat in de wilde natuur groeit en wat ik niet ken. Ook de sleutelbloem niet 😉 gezond of niet. En tegen jou wil ik zeggen ‘dank foor die Bloehmen’ in mijn gb. Er gebeurt daar nooit iets dus het was een nice surprise! Is het bij jou ook zulk pietenweer? Koud, nat, waaierig? Het zou toch 20 graden moeten zijn maar ik heb mijn dikke jack weer aan. Maar zoals je al ergens schreef: op de bank met een boek, de kachel aan en een portje binnen handbereik is ook niet slecht……toch? Ik wens jou en mijn kleine meid toch een warm weekeinde. Liefs en een dikke kus! I ♥

    • Ilona •
  46. Hallo lieve Ann en Mandy,Het zijn weer mooie foto’s en ik heb er weer een paar bijgeleerd, qua naam. Prachtig in één woord.! Ja die gek met dodenherdenking heeft weer heel wat teweeg gebracht, met zijn gegil, en zeker voor de mensen met botbreuken, je weet niet meer waar dat naar toe moet.?? En van de politiek snap ik helemaal niets. Ze hebben te kort, en dat moeten wij opbrengen. (Waar kan ik mijn tekort vandaan halen, niet bij de belasting) Maar ze kunnen wel een lening doen aan Griekenland, en dadelijk ook aan de andere landen. En dat alles doordat we zo nodig bij de E.U. moesten, en onze gulden tegen de euro in moesten leveren. Klaar ben je ermee. Heb er verder geen woorden voor.Ik wens je in ieder geval een fijn weekend, ook al zal het niet al te mooi weer worden.Liefs, hugs and kisses voor jou en Mandy een lik van Rinus

Geef een reactie

