Lente in het land   38 comments

Vandaag eens even helemaal geen echt onderwerp, maar gewoon de lente vieren, voor het weekend wordt er mooi weer voorspeld en ondanks stofwolken uit IJsland die mij overigens totaal zijn ontgaan, aardbevingen, moord, doodslag, oorlogen, politiek, ik laat het allemaal even in de koelkast staan en geef me over aan het lentegevoel d.w.z. onkruid wieden, het snoeien is allang achter de rug, en dan nu het planten van bloemen en kruiden, de wind is af en toe nog behoorlijk fris, maar in de luwte met de zon erbij is het heerlijk! En voor het weekend voorspellen ze nog hogere temperaturen.

00 Amai

Voor sommigen een bekende foto en het zijn de bloempjes van de Toverhazelaar die dit jaar wat later was met bloeien. Gister heb ik al flink wat kruiden geplant, tijm, rozemarijn, kerrieplanten, lavendel, salie en heiligenkruid (dit om de muggen uit huis te houden). Vanmiddag ben ik met zoon Geert, schoondochter Iris en kleindochter Sanne naar Groningen geweest naar een enorm tuincentrum en ik mocht daar wat ik nog wilde hebben uitzoeken, het was echt een feest alleen al om daar rond te lopen. Natuurlijk nog wat kruiden, oregano, nog meer rozemarijn voor achter en het prachtige Ocimum – Basilicum de rode die nu al heel mooi bloeit en heerlijk smaakt in Italiaanse gerechten.

16 april 2010, gekregen planten

Verder nog een paarse sering, twee soorten budlea’s, citroengeranium, Spaanse margrietjes en wat andere kleurtjes om er tussen te zetten. Jullie mogen maar één keer raden wat ik in het weekend ga doen ;-))) Was het vorig jaar nog een tegelplaats, de border wordt dit jaar heel erg mooi en welriekend, als de wind waait ruik je de kruiden al die geplant zijn. Hierboven is het smalste gedeelte en daar staan al klimrozen en in de bredere border komen de struiken en kruiden. Ook de bieslook staat er prachtig bij en de knoflookplanten komen mooi op. Wat een geluk Mandy komt er niet meer aan, wel helpt ze met het onkruid tussen de tegels vandaan te halen, ze krabt met haar pootjes tussen de voegen dat het een lieve lust is, ze wordt nog een echte tuinierster dat ze toch nog even een hapje rozemarijn heeft genomen heb ik haar maar vergeven. Toen het drietal was vertrokken ben ik toch nog een eind met Mandy gaan wandelen, in het tuincentrum heb ik weinig foto’s genomen omdat ik daar geen tijd voor had maar tijdens het wandelen kom ik altijd weer wat tegen wat mooi is.

2 april 2010, narcissen, wit

Deze foto is nog van 2 april, maar ze staan er nog even mooi bij als toen.

15 april 2010, Blauwe druifjes Witte hyacinth

Blauwe druifjes zijn altijd mooi maar nog mooier is het als er een witte hyacinth tussen staat.

16 april 2010, Roukespaadsje, begin m.water

Dit is het begin van het Roukespaadsje, waar ik heel graag wandel en Mandy ook!

16 april 2010, kat, daar heb je die hond weer

En deze dame of heer keek nu net of ze dacht daar heb je dat mens met die hond weer! Ha, heerlijk, LENTE, ik geniet van iedere minuut dat het mooi weer is en wens jullie allemaal hetzelfde gevoel!

Posted 16 april 2010 by Ann McDunn in Allerlei wetenswaardigheden

38 responses to “Lente in het land

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een heerlijke kruiden allemaal, bof jij weer met zo’n lieve zoon en familie !Mooie foto’s en wat een leuke kat !En zondag zou het heerlijk warm worden !Geniet er maar van, allemaal !

  2. Overal lees ik over lente en de tuintjes.En wat baal ik dan.Ik woon en leef nog steeds in een bouwput.Bergen grond, stapels stenen en een hoop zooi.De vijvers zijn klaar gelukkig maar ik wil ook zo graag plantjes in de zon zetten.Wordt trouwens weer hardstikke lekker weer dit weekend.Geniet er van.doei

  3. Kom even kijken of je al een beetje bent opgeknapt meis. Dat van dat doorgaan tot je erbij neervalt is een mij bekend verschijnsel hoor, en de spijt die je ervan hebt daarna ken ik ook ! Of een neut wel zo’n goed idee is met al die chemicaliën in je lijf? Denk het niet, tenzij je goed doseert en plant natuurlijk. Ghehehehehe, idd een slim beestje, kunnen we nog een voorbeeld aan nemen ; )Beterschap en liefs, Miem

  4. @ Caro, niet jaloers zijn hoor meis, bij jou komt het ook allemaal wel goed eerst wat warmer worden en in het weekend vliegen de temperaturen omhoog, hoera!!! Vorig jaar was het bij mij ook zo’n zooitje en zie het is helemaal goed gekomen, poes was echt verstoord Mandy heeft nog steeds niet door dat poezen niet willen spelen ;-))) Jij ook nog een heel goede dag warm aankleden als je eruit gaat de wind is errug kouhoud. Liefs ♥@ Lam Yau, het is daar echt heel erg vredig, je hoort alleen vogels zingen en het is allemaal mooi aan het worden met een lichtgroene waas aan de bomen, in de plas nestelen waterhoentjes tussen het riet en de zwanen zijn daar in grote getale, Buitenpost is toch een heel erg rustig dorp, maar dat is wel fijn als ik de drukte wil is het 20 minuten met de trein naar Groningen of naar Leeuwarden.

  5. Roukespaadje ziet er vredig uit mooi plas ook!!

  6. Ooohhh..ik ben stikjaloers op je…bij mij is het op mijn achterplaatsje een rotzooitje..alle schermen liggen en staan daar..kan nog geen kant op met mijn potten,pfffff..fijn hoor dat jij al zover bent!!..vind de foto van de poes heel erg mooi..(de rest natuurlijk ook!!..qua temperaturen vind ik het nog vies tegenvallen..de wind is koud!!!..maar het a.s. weekend schijnt warmer te worden..fijne dag verder meiss..liefs Caro.

  7. Dat is een ellende Miem, als ik aan de gang ga weet ik van geen ophouden en als ik klaar ben met het werk dan weet ik best dat ik teveel achter elkaar heb gedaan, dom, dom, dom. Onder de wol ga ik nooit maar scharrel gewoon door, die neut is wel een idee maar ik kan niet zo goed tegen drank dus of ik er vrolijk van word moet ik dan maar afwachten, hoestdrank, ibuprofen, neusspray en perskindol voor de spieren en rug zijn even voldoende en dan ga ik er gewoon weer tegenaan, Mandy is een verstandige hond Miem, die maft wel ettelijke uren per dag en komt dan zeuren omdat ze wandelen wil en dan ga je maar weer! Dag lieverd, knuf terug.

  8. Jee meid, wat heb je weer een berg werk verzet !! Maar wel heerlijk dat alles al een plekje heeft. Dat je nu zo verkouden bent is minder, hopelijk is het snel weer over, je kent het recept hè, lekker warm onder de wol en een flinke neut ! En als dat niet helpt dan wordt je er in ieder geval zo vrolijk van dat je het niet erg meer vindt verkouden te zijn ; )Ghehehehe, Mandy heeft gelijk………..Liefs, beterschap en een dikke knuf, Miem

  9. @ Miempie, volgens mij ook maar ik wilde netjes blijven ;-))) Alle planten zijn geplant en alle zakken aarde verwerkt en toen werd ik heel erg beroerd, zwaar verkouden met alle ellende van dien, maar ik ben tevreden en alles kan z’n gang gaan. Mandy mag gerust een weekje komen hoor maar ik ben echt bang dat ze alleen met de trein niet ver komt en wat ze nog meer wil? Moeder moet mee, Dikke kus, Ann, likje van Mandy.

  10. hahahaha, volgens mij denkt hij/zij dat in heel wat minder nette bewoordingen !!!verder ben je weer lekker verwend lees ik, mooi, het komende weekend zit je dus absoluut niet met je duimpjes te draaien ; )Veel plezier alvast, ennuh……………. als Mandy jouw tegelplaatsje onkruidvrij heeft gemaakt, zet haar dan maar op de trein deze kant op hoor, hier kan zij zich zeker nog een week vermaken en bovendien krijgt ze hier B&B, wat wil ze nu nog meer ?!?!?! : )Kusjes, Miem

  11. @ Murwarita, ik vind de kerrieplant ook heerlijk geuren, de blaadjes kan je gebruiken in stoofpotten en soepen en heeft dan een lichte kerriesmaak, wel eerst de blaadjes plukken en even laten rusten anders is er kans dat je maag van streek raakt, maar het is een eetbaar kruid en net als @ Sjerrie vind ik het heerlijk en nadat ik ze vorig jaar had ontdekt zullen ze niet meer ontbreken, overigens vind ik het in een toko ook lekker ruiken. Als je je handen door rozemarijn, lavendel of wat dan ook haalt alle kruiden geuren en ik ben dan ook soms een wandelende toko ;-))) De keine gele bloemen van het kerriekruid die in trosjes groeien, worden gebruikt in potpourri. Verder geeft een vorm van Helichrysum italicum de etherische olie Immortelle. Deze olie gebruikt men in de aromatherapie bij depressies en lusteloosheid, bacteriële infecties en schimmelinfecties. Weer een duizendpoot erbij.Inmiddels zal je wel weer een beetje zijn uitgerust, hugs en knufs en een likje van Mandy voor Jules.@ John, bedankt voor het compliment, het is vandaag nog warmer dan gister en het is heerlijk buiten, ook nog een heel fijne rest van de dag gewenst.

  12. Een fraaie serie lentefoto’s ! Hier schijnt het zonnetje nu ook uitbundig ! Ik wil jou en Mandy hierbij ook een prettige zondag toewensen !

  13. @sjerrie : nee stinken is het goede woord niet voor kerrieplanten. maar ik rook als wandelend kruid

  14. Rita, kerriepalnten stinken toch niet. Die ruiken héérlijk, ik ben er verslaafd aan.

  15. je hebt er weer leuke voorjaarsplanten op staan,ook een mooie nieuwe aanwinstnu nog wat warmte en lekker alles vergeten en loslaten,genieten van de aankomende lente. een prettige zondag ook voor mendy. lukas.

  16. Herkenbaar meis, die blauwe heb ik ook en op aanraden van je kerrieplanten, maar dan stink je echt als een toko. Ik dacht hoe kan dat toch he ruikt van kop tot teen naar kerrie. Is dat trouwens eetbaar ? Ruikt wel zo. Ik ga slapen, val om. Veel te vroeg eruit en die escapades van algelopen avond ben ik ook niet meer gewend. Straks word ik wakker met hoofd voor monitorHugs & Knufs en likje van Jules voor Mandy

  17. @ Melda, die verrekte vulkaan blijft aswolken uitstoten en voor jullie is dat toch zeker akelig, sterkte gewenst en ik hoop dat je zoon en schoondochter weer snel thuis zullen komen! Liefs, Ann.@ Bedankt Petra jij ook nog een heel fijne zondag.

  18. Mooie foto’s!Ik wens jou ook een fijn weekend verder.

  19. Mooie bloemen mooi weer ,de lente is mooi .Ik zie die stofwolk ook niet maar toch beheerst ze mijn denken en doen en zal ik niet gerust zijn voor mijn zoon en schoondochter weer thuis zal zijn.De onzekerheid van hoelang het zal duren is het ergste.Maar ook daar zal wel een eind aan komen en probeer ik positief te blijven.Maar als ik de voorspellingen hoor op tv weet ik het ook niet .Ik wens je een fijne avond Ann

  20. @ Joke, dat was toch wel effe heel erg lekker, gebakjes eten mmmmmm, met wat vasten en in de tuin werken gaat het er wel weer af hoor, van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je man en kleinzoon! Ik ben ook altijd bang dat ik tekort in huis gehaald heb zodat er altijd over blijft, maar het komt dan ook wel weer op hoor! Van de planten is het nu al genieten, alle kruiden geuren heerlijk en het bonenkruid en de Ocimum (rode basilicum) bloeien al, ik was nog niet eens klaar en toen was er al een dagpauwoog het lijkt wel of ze het ruiken, ik zie vlinders altijd veel later. Liefs, Ann.

  21. @ Dat wordt nog even wachten op foto’s uit de tuin alhoewel er wel wat leuke kleurtjes bijstaan maar de sering en de budlea’s duurt nog wel even voordat die bloeien. Lief.@ René, die rug van mij is nu helemaal kapot, maar ik heb dan in ieder geval de voldoening dat het toch weer klaar is, alles geplant hoera!!! Morgen doe ik even rustig aan maar het onkruid moet ook nog tussen de tegels vandaan en dat is ook nog een heel werkje, komt ook wel weer klaar. Hier was het vandaag heerlijk weer met een niet al te frisse wind echt mijn weer om in de tuin te zijn, jij ook nog een heel fijne avond en zondag, dikke kus terug.@ Elisabeth, ook ik blijf genieten hoor, het tuincentrum heet Tuinland en dat was het ook ik was al verdwaald en kon Geert, Iris en Sanne niet meer vinden er staat ook zoveel moois, toch wel gezellig dat de buren een babbeltje maken en buiten eten is ook heerlijk, nog een fijne avond en zondag meis, liefs, Ann.

  22. het was vandaag ook heerlijk weer. ben vanmorgen een cadeautje wezen halen voor mijn kleinzoon die was jarig dus we hebben wel binnen gezeten . dinsdag was mijn man jarig dus je kunt wel nagaan veel gebak gehad ,hij moest nog trakteren bij de groep van vrijwilligers waar hij wekt ,bracht hij nog wat gebakjes mee naar huis omdat iedereen er niet wat ,want je bent altijd bang dat je niet genoeg hebt kwam hij met 4 gebakjes weer terug naar huis dus alles weer samen opgegeten. moet ik ook maar eens flink in de tuin gaan werken om de calorieen er weer af te krijgen .ik ben van de week ook nog bij in tratuin geweest en wat planten gekocht maar ik moet oppassen ze kunnen nog bevriezen .wat zul je van de zomer genieten van je mooie heerlijke en gezonde plantjes zo kom je de winter weer goed door met al je kruiden ,geniet morgen maar van je tuin liefs joke

  23. Lieve AnnIk geniet net als jij eindeloos van het heerlijke lente weer .Wat heb je mooie plantjes gekocht ,heerlijk he zo’n heel groot tuincentrum en wat zal je tuintje er mooi bijstaan als alles geplant is .Hier staan de meeste plantjes al in de tuin en het is echt genieten en ook erg gezellig om in de voortuin bezig te zijn maar het duurt wel lang want we hebben veel gezellige buren die wel van een babbeltje houden ,ook hebben we alweer buiten kunnen eten .Ik wens je nog een fijn weekendLiefs Elisabeth

  24. zo is het maar net an ik ja de planten die zullen zich best naar hun zin krijgen bij jou in de tuin lekker van de lenten zon genieten dat is wat een mens nodig heeft niks vulgane nee gewoon lekker er van genieten maar an kijk wel een beetje uit voor je rug want voor dat je het weet zit het er weer in en ja dan is het weer af zien maar je zult het best wel even ontzien die rug wat vandaag niet gaat dat doe je dan morgen maar de planten kunnen het wel heben hoor nou an ik wens je een fijnen zaterdag avond en morgen nog meer zon hiep hiep laar de zomer maar komen diken kus van mij voor jou

  25. jij ook een heel goed weekend het weer was vandaag weer prachtig mooi heb heerlijk gefietst ann de fotos zijn echt zo mooi scherp en erg mooi veel gr v elswacht op fotos hoe alles bij jouw in de tuin staat naar al het nieuws er in

  26. Allemaal weer bedankt voor de leuke reacties, alleen @ Ilona heeft het niet echt getroffen met het weer, hier is het ’s nachts boven nul en het lijkt me echt ellendig om nu nog ijs te moeten krabben, moed houden meis ook daar wordt het vast beter! Liefs, hug ♥ Likjes van Mandy.@ Henk, stoel tegen de muur met je gezicht naar de zon en dan eens even lekker helemaal niets doen, aldoor op de buik liggen is ook vast niet gezond en al die kou zeker niet, het is even lastig met kleding, jackie, dikke jas, of tussendoor jas en op sommige dagen helemaal geen jas ;-)))@ Belia, geniet van het mooie weer volgens de berichten blijft het voorlopig droog en dat is al heel wat! Dikke kus terug. @ Sandra, even alle kopzorgen weg laten waaien, het werk blijft er wel heel veel plezier met jullie boottochtje! @ Broer Edward, dat Roukespaadsje zal je als je hier bent heel vaak zien en natuurlijk ook alle planten en struikjes, kan je hier lekker foto’s van bloemen nemen, het programma wordt knap druk want we moeten overal heen waar wel wat te fotograferen valt, heerlijk om naar uit te zien, de combinatie van de blauwe druifjes met de witte hyacinth vond ik ook zo mooi dat was bij jou vast een heel mooie macro geworden, een heel dikke kus terug en Mandy krijgt haar wekelijkse oom Edward kriebeltjes! (Rugje doet nu al kreun ;-)))@ Ingeborg, even alles van je afzetten en alleen maar genieten van dit mooie jaargetijde is heel gezond, liefs, Ann.@ Janny en @ Tanja, bedankt voor de complimenten over de foto’s het is al heel gewoon dat ik iedere dag met de camera om m’n nek ga wandelen, je weet het maar nooit!

  27. Soms moet je ook al deze ellende gewoon naast je neerleggen en alleen maar genieten van de mooie dag met heel veel zon.Lente, jippieeeeeee en de rest kan ons even worst wezen. Prachtige foto`s Ann, heerlijk om naar te kijken. Wens je ook een heel fijn weekend toe met natuurlijk veel zon. Dus laat de wolk maar drijven. Groetjes.

  28. Lieve Zuster,Zo te zien hoef jij je dit weekend niet te vervelen, in de eerste plaats is het mooi weer, en je hebt genoeg in je tuin te doen, want al die prachtige planten en kruidjes moeten natuurlijk wel een mooi plekje krijgen….oooohhhh, RUGJE! Het Roukespaadsje ziet er er mooi uit hoor, ik kan mij voorstellen dat daar heel wat vogels te zien zijn. Je foto’s zijn ook weer mooi, die met de Blauwe druifjes en Hyacint samen is heel apart door het contrast. Ik wens je een heel zonnig weekend, en geniet maar van je mooie plantjes. Liefs en een dikke kus voor jou, en veel kriebeltjes voor Mandy, ven je broertje.

  29. Lente???? Waar heb je het over laiverd? Vanochtend moest ik om half acht al de deur uit en toen heb ik eerst een tijd de auto ijsvrij staan krabben. Heb zitten vernikkelen in de auto en mijn vingers werden wit van het ijskoude stuur. Handschoenen? Vergeten mee te nemen natuurlijk want ik dacht ook dat het lente is…. pfffff!!!! Dus leuke, niet winterharde, plantjes in mijn borders zetten, laat ik even voor wat het is maar ik word wel vrolijk van jouw aankopen. Je hebt de kat goed getypeerd, hij lijkt exact te denken wat jij beschrijft….geweldig zoals hij daar zit met die verstoorde blik in zijn ogen! Geniet jij maar fijn van je plantjes meis, jouw weekeinde kan niet meer stuk!Liefs en dikke kus en aaitjes voor Mandy, I. ♥

  30. Heerlijk…zou het nu dan echt doorzetten. Het klinkt heel aantrekkelijk wat je allemaal geplant hebt zowel voor het oog als voor de neus. Wij gaan vandaag de boot weer op orde brengen en dan morgen ons eerste vaartochtje van dit jaar maken. Even alle sores van het bouwen van ons af gooien. En alvast een kleurtje krijgen met 18 graden moet lukken op het water.Ja…genieten, veel plezier en genot dit weekend,groetjes Sandra

  31. Het was een fraaie week met veel zon ,waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt .Ook vandaag en morgen nog lekker weer dus we gaan maar bqq met alle kinderen vandaag .Je hebt weer mooie foto,s erop gezet Ann .Voor jou en de kleine ondeugt een heel fijn weekend .

  32. Prachtige lente foto’s AnnIk wens jou ook een fijn weekendliefs Janny

  33. Goedemorgen Ann, dank voor je mooie lenteblog. Ben net op, het is wat mistig met een net doorschemerend zonnetje, dus het gaat wel wat worden vandaag, het heeft gevroren. Ik vind het tot nu toe erg koud, en hoop dan ook dat jouw voorspelling over het zachte weer uit gaat komen, mag toch zo zachtjes aan wel vind je niet. De natuur is op het moment prachtig, overal bloemen en nieuw groen, ik geniet! Wens je een mooi zacht en zonnig weekend, liefs, en dikke kus, Belia.

  34. Echt wennen zal ik wel nooit aan kou Ann, daarvoor hebben we te weinig spek op de botjes. Hoop morgen van de zon te genieten.Lekker niksdoen, ook niet fotograferen, de laatste tijd erg veel foto’s gemaakt en moet het eerst maar eens op m’n gemak uitzoeken.Eerst maar eens even m’n nest opzoeken, ondertussen al weer laat genoeg

  35. De wind maakt het soms zo verhipte koud Henk, gister was het ook koud en eergister nog kouder, maar vanaf morgen wordt het zachter en als die wind uit een andere hoek komt dan is het heerlijk buiten, ik begin al te harden na die eindeloos lange winter, mooi of niet wandelen moet ik toch, maar met mooi weer is het toch een stuk prettiger, verdorie zag drie prachtige Vlaamse gaaien, maar Mandy zag ze ook mis dus! Jij ook heel veel zon en lekker weer gewenst, dat is ook prettiger om op je buik te liggen, liefs.

  36. Oeps leave, ik let nooit op hoe ze rijden maar het is aan de Peizerweg naast de Gamma en het is ècht enorm groot, een graadje vorst aan de grond kunnen flinke planten wel verdragen hoor, ik spreek ze dagelijks toe……… grinnn…… vol warmte natuurlijk en dat helpt! Jij ook een heerlijk zonnig weekend, liefs!

  37. Het mag dan lente zijn overdag maar gisteavond zat ik een beetje te vernikkelen tussen de landerijen, plat op m’n buik langs de Reest. Maar toch wil je het ultieme moment afwachten. Ik had ook wat heiligenkruid mee kunnen nemen want de eerste muggen hebben me alweer te grazen gehad. De narcissen staan er mooi uitgelicht en scherp op Ann. Verder wens ik je natuurlijk een fijn weekend en mooi wandelweer voor jou en Mandy.Liefs Henk

  38. Hé Ann, is dat dat nieuwe tuincentrum voor Grunningen linksaf? Enorm ding hè. Ik wacht nog ff met planten. Vorst……….. pfffffft.Een héél fijn weekend.xsjerrie

Geef een reactie

