ROZEN, A ROSE IS A ROSE IS A ROSE IS A ROSE…   39 comments

Rozen het woord alleen al is zo mooi, de roos is al sinds mensen heugenis de koningin der bloemen, het is alweer vrijdagavond en het weekend staat voor de deur, ik dacht nog wie staat daar, was het het weekend ik heb het maar weg gestuurd alle dagen zijn werkdagen en de weekenden zijn dat ook als je een bepaalde leeftijd hebt. Het glas is half vol of het is half leeg, het kan ook alle dagen weekend zijn Knipoogje
 
 
In het boek "Het rozenlabyrint" van Titania Hardie las ik gister een paar treffende zinnen: "Sta open voor de aanwezigheid van de roos – een complexe bloem, vol symbolische en paradoxale betekenissen. De bloem staat symbool voor wat geheim en onuitgesproken is, maar kent ook het onderbewuste van de mens. De roos is het innerlijke richtsnoer voor ingewijden, alchemisten en ordeleden", dit was in het verleden zo en ook nu nog steeds heeft de roos meer dan alle andere bloemen. De roos is eeuwen en eeuwen oud en blijft boeien zoals deze wonderschone bloem in alle tijden heeft gedaan en zal blijven doen, gebruikt door de adel, koningen en koninginnen maar ook door wijze kruidenvrouwen, verliefde mensen en zelfs voor degene die verdriet hebben kunnen rozen een troost zijn. Zelf heb ik twee nare berichten gehad twee kleine rozen die in de knop zijn gebroken, dat doet pijn dus vandaag een klein stukje over rozen in het algemeen, mijn gedachten gaan uit naar die twee kleine rozenknopjes en hun ouders.
 
 
Diverse bronnen, foto’s van mij en van internet, de noten zijn van mij.
 
De roos ontlopen is moeilijk. Alleen al het spoor dat ze in de geschiedenis trekt, is zo lang! Al vijfduizend jaar geleden werd ze in Azië gecultiveerd en het aantal hedendaagse variëteiten is bijna ontelbaar. In de zevende eeuw voor Christus noemde de Griekse dichteres Sappho haar al de ‘koningin der bloemen’. (Noot: rondom de aloude roos zijn bijzonder veel verhalen, mythen, sagen en legendes).

Romeinse decadentie

De Romeinen waren dol op rozen die ze kweekten in tuinen, gebruikten in gerechten, cosmetica, geneesmiddelen en die ze schilderden op fresco’s. Ze zetten rozen neer bij het graf van overledenen als symbool van onsterfelijkheid. Er zijn inscripties gevonden waarin de gestorvene bidt dat zijn overblijfselen vruchtbare grond voor rozen en viooltjes mogen zijn. Tijdens de ‘rosalia’, een jaarlijks herdenkingsfeest rond de gestorvenen, strooiden nabestaanden rozen over de graven van hun geliefden. (Noot: De romeinen waren overigens zo druk bezig met hun rozen dat de boeren inplaats van nuttige gewassen voor voeding rozen moesten kweken, wat voor de rijke lieden een zegen was, was voor de armen een straf, de prachtige bloemen zullen ze gehaat hebben omdat ze voedsel nodig hadden).
 
 
In de Griekse mythologie heeft de roos vele betekenissen en het volgende verhaal is bekend over de schepping van de roos. Op een dag maakte Chloris (de Griekse godin van de bloemen) (in Romeins Flora) het bos schoon en ze vond het levenloze lichaam van een prachtige nymph. Om dit kwaad goed te maken maakte Chloris een bloem van de nymph. Ze vroeg daarbij de hulp van Aphrodite (de godin van de liefde) die de bloem schoonheid gaf. Daarna vroegen ze ook hulp van Dionysus (de god van de wijn) die haar nectar en een zoete geur gaf. Chloris zelf gaf de bloem charme, helderheid en vreugde. Toen blies Zephyr (de westenwind) de wolken weg, zodat Apollo (de zonnegod) kon schijnen en de bloem tot bloei kon komen. En zo ontstond de roos volgens de mythologie. Maar rozen werden ook gebruikt voor heel andere doeleinden dan schoonheid, liefde en gezondheid zo waren er ook de: ROZENOORLOGEN.
 
 
 
Rode roos van het huis van York                                     Witte roos van het huis van Lancaster
 
De Rozenoorlogen is een benaming van de binnenlandse strijd in Engeland van 1455 tot 1485. De strijd handelde tussen twee adelspartijen, die zich plaatsten achter respectievelijk het huis Lancaster en het huis York.

Voorgeschiedenis

De huizen York en Lancaster stamden beiden af van Eduard III Plantagenet. Diens rechtmatige opvolger Richard II werd echter door zijn baronnen onder Hendrik Bolingbroke, de hertog van Lancaster afgezet (1399) en zo kwam met Hendrik IV de zijtak Lancaster door usurpatie op de troon. Zijn zoon Hendrik V was aanvankelijk bijzonder succesvol in de Honderdjarige Oorlog in Frankrijk en dwong de zwakzinnige Franse koning hem zijn dochter als vrouw te geven en zijn eigen zoon de dauphin tot bastaard te verklaren. Voordat Hendrik echter de Franse kroon vast in handen kon nemen stierf hij en liet hij een baby als opvolger na. Doordat deze als koning Hendrik VI (1422-1461) net als zijn Franse grootvader zwakzinnig was, moest de regering diverse keren worden waargenomen door een regentschapsraad die, bezet door Lancasters, zich schuldig maakte aan nepotisme. Een andere zijtak, York, begon een burgeroorlog en wist het koningschap over te nemen, eerst onder Eduard IV.
 

 
Gatehouse of St. John’s College, Cambridge met o.a. de Tudor roos.
 

Overwinning Lancasters

De Lancasters, aangevoerd door Hendriks vrouw Margaret vochten echter terug en er waren een aantal veldslagen waarbij veel bloed vloeide. Hendrik kwam zelfs korte tijd terug op de troon, hoewel hij daar zelf weinig van merkte. Hij was inmiddels echt gek geworden. De hertog van Warwick speelde een grote rol in deze tijd, hij wordt wel de kingmaker genoemd omdat hij er niet voor terugdeinsde van partij te wisselen en weer een ander op de troon te zetten. Uiteindelijk werden echter Hendrik VI en zijn zoon gedood. Toen Eduard ook stierf verhinderde zijn broer Richard III dat Eduards zoontje (Eduard V) de troon over kon nemen. Zijn neefje verdween in de Tower.

Hendrik VII Tudor, die in de verte verwant was aan de inmiddels grotendeels uitgemoorde Lancasters, versloeg in 1485 bij Market Bosworth ten slotte Richard III en trouwde met Eduard IV’s dochter Elizabeth. Hiermee kwam de burgeroorlog ten einde.
 
Zo is te lezen dat de roos gebruikt werd en wordt in liefde en verdriet, oorlog en vrede, ziekte en genezing en ook over de rozen zal ik zeker terug komen, hieronder nog twee prenten van Pierre Joseph Redoute een rozenliefhebber en begenadigd kunstenaar.
 
   
Posted 28 augustus 2009 by Ann McDunn in Allerlei wetenswaardigheden

39 responses to “ROZEN, A ROSE IS A ROSE IS A ROSE IS A ROSE…

Subscribe to comments with RSS.

  1. Alles wat met rozen te maken heeft vind ik heerlijk Liesje en dan neem ik de doorns wel op de koop toe, kopen doe ik rozen zelden en ik pluk ook haast nooit rozen van eigen struiken, maar af en toe moeten er een paar aan geloven als de weersverwachting echt slecht is verregenen ze toch en dan heb ik er tenminste nog een poosje plezier van in de kamer. Bette Midler zingt The Rose zeker heel mooi!Liefs ♥ Ann.

    • WIE HELPT???

      Waar – in welke bron – is het volgende te vinden:
      In de Griekse mythologie heeft de roos vele betekenissen en het volgende verhaal is bekend over de schepping van de roos. Op een dag maakte Chloris (de Griekse godin van de bloemen) (in Romeins Flora) het bos schoon en ze vond het levenloze lichaam van een prachtige nymph. Om dit kwaad goed te maken maakte Chloris een bloem van de nymph. Ze vroeg daarbij de hulp van Aphrodite (de godin van de liefde) die de bloem schoonheid gaf. Daarna vroegen ze ook hulp van Dionysus (de god van de wijn) die haar nectar en een zoete geur gaf. Chloris zelf gaf de bloem charme, helderheid en vreugde. Toen blies Zephyr (de westenwind) de wolken weg, zodat Apollo (de zonnegod) kon schijnen en de bloem tot bloei kon komen. En zo ontstond de roos volgens de mythologie. Maar rozen werden ook gebruikt voor heel andere doeleinden dan schoonheid, liefde en gezondheid zo waren er ook de: ROZENOORLOGEN.

      Graag antwoord op jghoe@hotmail.com

  2. Trouwens het liedje van Bette Midler "The Rose" is ook prachtig.

  3. Roos, Rozen, roosjes, roosjes zijn mooi, lief, prachtig! maar er zitten ook hele gemene prikkers aan….Ik heb ze graag in een vaas staan. Maar jammer geven ze je maar een week plezier. Daarom koop ik vaker de babyroosjes, die blijven vaak langer in bloei. En die koop ik vaker bij de AH, daar zijn ze heel sterk en mooi in alle kleuren.Liefs Liesje xxx

  4. Mooie foto’s van rozen, Ann!Een volgende keer lees ik de tekst erbij.Groeten, Liz@

  5. Veel dank voor de mooie afbeelding in mijn gastenboek lieve Joke, rozenblaadjes strooien in een graf is een erg mooi gebaar en de roos staat voor ontzettend veel dingen en dat al eeuwen en eeuwen lang ik denk ook dat dat altijd zo zal blijven. Vanmiddag visite gehad van zoon en schoondochter dus het weekend was meteen gered, liefde geven en krijgen is het mooiste wat er is.Liefs, Ann.

  6. wat een mooi weblog heb je gemaakt ,en wat tries voor de beide ouders .Roos met een hoofdletter heb ik hem gedaan koningin van de bloemen ben ik met je eens. ik vind hem ook prachtig zelf heb ik ook Rozenblaadjes in het graf gegooid bij de vriend van mijn dochter is al lang geleden . ik zag de onderste foto en die heb ik zelf nog in de kast het is van zijde prevost staat er op is ooi al een schilderijtje geweest van de oma van mijn schoon zoon mijn dochter had het ooit aan de want hagen en late er weer afgehaald en ik heb het schilderijtje maar meegenomen jammer het lijstje heb ik ook niet meer . de roos heeft best veel betekennissen liefde is het mooiste het is al weer zondag ik hoop dat je het weekend goed bent doorgekomen .liefs joke

  7. @ John, na hier meer dan 35 jaar gewoond te hebben is de aarde natuurlijk heel anders dan toen we hier kwamen wonen, maar het is hier veelal veengrond, klei en zandgrond en je beppe zal ook haar tuin wel verzorgd hebben met veel nieuwe tuinaarde en mest. Oude koemest is altijd prima, alleen doet het mij denken aan vele jaren geleden, ik had behoorlijk liggen emmeren dat ik oude koemest wilde hebben voor de voor- en achtertuin, toen ik een keer thuis kwam van een dag Groningen kwam de geur me al tegemoet, wat had die lieverd van een man van mij gedaan, die had een laag van wel een 30 centimeter over alle grond staan scheppen, ik had meteen genoeg voor vele jaren ;-)))@ Melda, wat een heerlijk verhaal je hint was goed maar die arme stakker zal raar gekeken hebben bij de bloemist! Je kreeg toch 21 rode bloemen en het blijft een mooie herinnering. Zoiets is overigens nooit weg voor je kleinkinderen, als een van de meisjes 21 rode rozen vraagt en het is te duur dan vragen ze maar aan opa!

  8. Wat kan je zoal zeggen van een roos.Het is de mooiste bloem ,vooral de rode en ze ruiken lekker.Wat ik mij ineens herinner is dat ,toen ik 21 werd.Jef had gevraagd wat ik graag wilde hebben,we waren nog niet getrouwd.21Rode rozen??Ja een hint geven kon ik toen al.Op mijn verjaardag kwam hij met een bos ."Rozen zijn te duur" zei hij maar ik was blij met de rode tulpen die hij bij had.21stuks.Als je weet dat mijn verjaardag begin Januari is dan zijn de rozen het duurst ,daar stond ik toen niet bij stil.Je logje doet mij weer teruggaan in de tijd Thanks.

  9. Mijn beppe woonde niet zo ver bij jou uit de buurt, waarschijnlijk ongeveer dezelfde grond. Ik weet niet of er in Friesland ook veel kalk in de grond zit, maar ik weet wel dat ze er in de winter altijd koemest tussen deden, zodat die langzaam de grond in kon trekken.

  10. @ John, bedankt voor je compliment maar de rozen bloeien nog steeds het mooist in Engeland en daar is het allemaal kalk, ook hier groeien en bloeien ze prachtig, maar het moet droog zijn, rozen houden niet van natte voeten en wat rozenmest is altijd goed.

  11. Wow, mooi hè Sjerrie, John Keats kon er wat van, Anne Bronte’s quote is ook heel erg mooi! Mijn mooiste rosario heb op Ibiza gekocht, het manneke wilde het ding eigenlijk niet kwijt en daarom kreeg ik die voor weinig peseta’s het is echt een heel erg mooie, grote zwarte gitten met zilver, gelovig ben ik niet maar ik heb wel wat met rozenkransen, kathedralen, oude kerken enz. Zal wel in m’n genen zitten.

  12. Rozen zijn hele mooie bloemen, alleen is het vaak lastig om ze goed te houden. Vaak treden ziektes op en je moet ook weten wanneer en hoe je ze moet snoeien. Mijn oma (beppe) in Friesland had rozen die op kleigrond stonden. Die deden het jaren goed. Hier is het meer veen en zandgrond. Dan heben ze toch meer voeding nodig . Je hebt er een heel mooi en informatioef item van gemaakt ! Ook nog een fijne zondag toegewenst, John.(Johnston)

  13. “I see a lilly on thy brow, With anguish moist and fever dewAnd on thy cheek a fading rose Fast withereth too. I met a lady in the meads Full beautiful, a faery’s child Her hair was long, her foot was light And her eyes were wild.” John Keats

  14. @sjerrie : die is sterk !! Oud en krachtig

  15. Ik hoor Vlaams….. Wie kan niet van rozen houden. Rosaria – rozenkrans, ondergetekende (please Loon niet laten lezen, kun je reacties verbergen ???) was in Gran Canaria en wilde roze bloemen kopen voor een vriendin. Spaans laat het soms afweten en kreeg een black out en vroeg vroeg 15 rosario’s. De eigenaar, toevallig rechtover een kleine kerk, viel bijna flauw………………….

  16. “But he that dares not grasp the thorn Should never crave the rose.” Anne Bronte

  17. Mij spreekt de blomme een tale Sjerrie, en rozen zeggen heel veel als je er veel over hebt gelezen, Rozenkruisers, Rozenoorlog, Rozenlabyrinten, rozenkransen, wie weet er helemaal niets over rozen? Ik zou het niet weten, ook een heel fijne zondag leaf famke!

  18. A rose is a rose is a rose…………………… Ik hou er errug van. Zeker de ouwerwets geurende. De taal der rozen………………..Fijne zondag leave!xwsjerrie

  19. Er zijn veel bloemen die mannelijke delen hebben, meeldraden of zo, maar de meeste bloemen zijn vrouwelijk en zo hoort het ook! Ze hebben rozen gekweekt die geen doorns hebben, maar dat zijn natuurlijk watjes van vrouwen, stekeltjes horen er gewoon bij dat maakt ons begeerlijk als we ze opzetten ;-))) Weet je wat echt goed is, De ridder spoort niet, dat is dus het tegenovergestelde van de ridder spoor(t), oeps flauw, maar ze zeggen wel de ridderspoor en het ridderspoor onzijdig dus. Zo’n bloem eet van twee walletjes. Mandy kan nergens mee zitten, die is even lief en even ondeugend als altijd maar dierbaar en ze krijgt nu extra veel knuffels, dat Murwarita hou ik erin hoor want we weten nog steeds niet wie die Rita nu eigenlijk is…….Een dikke knuffel terug, die zijn nooit weg meis, XXX Ann.

  20. Uiteraard is een roos van het vrouwelijke geslacht. Daarom hebben ze stekels. Uit zelfbescherming. Overigens zijn er mannelijke bloemen ? Ik dacht het niet. Ridderspoor is onzijdig mijns inziens, kan ook door mijn Vlaamse achtergrond komen, maar de ridderspoor klinkt niet, het riddespoor wel. Zit mijn hersenen te kraken naar mannelijke bloemen. Blauwe regen ? De blauwe regen is veel te hoog, hij is te hoog. Maar dat is een struik. De blauwe trossen van de blauwe regen zijn donker dit jaar., zij zijn donker dit jaar. Hm, heb wel een hele vreemde bui vanavond. Ook van hier een dikke knuffel, liefs, kweet niet wat er is gebeurd, maar kan het raden. Het heeft zijn tijd nodig lief. Maar leuk is anders. Ik heb het ook meegemaakt. Maar is later toch weer goedgekomen. Enfin dit geleuter helpt je ook geen steek vooruit. Kan je en je dierbaren alleen maar sterkte wensen en toesturen. Verwerken doet iedereen op zijn eigen manier. Hoop dat Mandy niet teveel kuren uithaalt en extra lief voor je is. xxx Murwarita (ik denk eraan om mijn naam te veranderen)

  21. Natuurlijk is de roos vrouwelijk Ilona, verleidelijk, geurend maar o, zo gevaarlijk ;-))) Er zijn ook heel veel geheimen die iets met rozen te maken hebben, zelfs met de geloven en dat is natuurlijk erg interessant om te lezen, ook Shakespeare had zo zijn geheimen en dat maakt het allemaal nog interessanter. "The war of the roses" is een leuke comedy, de afloop is dan niet zo belangrijk meer dat zat er dik in. "What’s in a name?" is een mooie quote, maar als ze geen rozen waren genoemd dan hadden we er even veel van gehouden denk ik en ze hadden beslist even heerlijk gegeurd. @ San, dank je wel meis voor je reactie, zit er nog steeds mee maar alles slijt ook dat! We warmen ons in de winter en verkoelen ons in de zomer aan de echte space vriendinnen en vrienden en dat blijven we ook maar doen, anders wordt het wel heel erg eenzaam. Lieverd een dikke kus en knufff terug ♥

  22. Dag lieverd, wat ontzettend triest dat jong leven niet door heeft mogen gaan.Maar geniet alsjeblieft toch nog even van de zomer die nog niet voorbij is, moet ook nog een nazomer komen en het liefst een kleurrijke herfst met spectaculaire luchten.In de winter warmen we ons aan elkaar hier op de speesjes, dat scheelt ook een beetje.Prachtig log over rozen, veel kennis en ze blijven fascinerend, rozen, in welke gedaante dan ook.Lief mens, een dikke kus en knuff voor jouSan

    °○°Alexandra
  23. "What’s in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet." Rozen…. wie een poetische ziel heeft, schrijft over rozen, wie kan schilderen, schildert rozen, wie verliefd is, geeft rozen en wie heengaat, krijgt rozen. De meest geliefde, besproken en geschilderde bloem ter wereld sinds mensenheugenis. Het waren ook de favoriete bloemen van Shakespeare, de roos als metafoor in een akte van Romeo en Juliet waarin ze hem vertelt dat zij niet verliefd is op zijn beroemde naam maar op hem, zijn naam doet er niet toe en dan volgt biovenstaande over de roos. Interessant blog Ann. met name natuurlijk Wars of the roses, heerlijk stuk geschiedenis alhoewel bloederig. Er is overigens een jaar of wat geleden een film gemaakt met dezelfd titel met in de hoofdrol Michael Douglas en Kathleen Turner. Twee mensen die stapelgek op elkaar zijn en uiteindelijk stapelgek worden en elkaar doden. Was ondanks de fatale afloop een hilarische film. Rozen zijn prachtige bloemen maar de meeste soorten hebben verdomd vervelende stelen waaraan je je lelijk en pijnlijk kunt bezeren. Dat is natuurlijk tevens de kracht van de roos: ‘je mag naar me kijken maar raak me niet aan!’ Onnodig te zeggen dat de roos vrouwelijk is ;- )

  24. @ Elisabeth, aan rozen ruiken is al een heerlijkheid, ik word daar altijd blij van, ik weet hoe dol jij op rozen bent en ik ben heel blij voor je dat je wat van je eigen rozen mee hebt genomen, en die oude roos die blijft mooi met jouw groene vingers, veel liefs.@ René hartelijk dank voor de prachtige roos en die 4 eromheen zijn ook prachtig, rozen kunnen behoorlijk steken, maar dat heb ik er wel voor over hoor, wat leuk dat jij ze zolang hebt verzorgd, hoeveel werk het soms ook lijkt als de rozen bloeien voel je je toch heel tevreden en tevredenheid is al geluk! Dikke kus terug. (Fijn joh, nog een weekje).

  25. vier jaar heb ik ze mogen verzorgen en veel van ze mogen leeren af en toe dacht ik krijg maar lekker de kleren want dan was die prik van zijn dooren in mijn vinger en zag ik weer een drupel bloed maar na velen keren van veel leren he ik het toch eindelijk onder de knie roosen die geefen mensen wat ze verdienen en daar om liefen an geef ik je maar van daag een roos en een diken kus want zo als je weet is de roos de bloem die veel mensen weer gelukig maakt ik hoop dat je hem mooi vind ik vond hem wel erg bij jou passen diken kus van mij voor jou en hu an nog een weekje doeiii

  26. Een heel mooi log weer lieve Ann,eerst natuurlijk wil ik zeggen hoe triest het is als er rozeknopjes niet uitkomen als ik het zo mag zeggen en ik kan me voorstellen dat het je heel erg raakt .Over rozen hoef ik jou niets uit te leggen want je weet hoe dol ik op rozen ben en gelukkig heb ik toch een aantal van mijn eigen rozen mee kunnen nemen ,ook staat er in mijn kleine achtertuintje een prachtige Oranje/Roze roos die heerlijk geurt en die is blijkbaar heel oud met hele dikke stammen maar hij groeit supersnel dus die blijft mooi staan .Ik wens je nog een goed weekend lieverd en dank je voor al je lieve reactie’s ,doet me goed Liefs Elisabeth

  27. Bedankt Benona en Ingeborg, het verdriet van de aanstaande moeders en vaders is natuurlijk vele malen groter, maar ik had best nog een keer oma willen worden. Oma Vos heeft vast en zeker je gestuurd naar het grofvuil Noontje, je weet nu dat het mooier en meer waard is dan een lijst, maar niemand kan alles weten! Ingeborg bij mij blijft de roos ook mijn lievelingsbloem alle soorten hebben hun eigen schoonheid ook de wilde rozen.

  28. Rozen hebben toch iets bijzonders, mijn lievelingsbloem. Prachtige foto`s Ann en informatief verhaal.Triest van beide miskramen, wens de ouders veel sterkte.Liefs en fijn weekend.

  29. Wat sneu om van die miskramen te lezen, altijd pijnlijk zulk soort berichten, sterkte ermee Ann

  30. Lieve Ann weer als altijd een prachtig leerzaam blog ,,, Pierre Joseph Redoute was mijn omaatje Vos een liefhebster van die platen zijn goud waard ,,, Zal even met mn billen bloot gaan heb ooit toen ik 16 was zo’n plaat weggegooid omdat ik de lijst nodig had voor een niet zo interessante foto oefffff schande denk dat omaatje zich in het graf omdraaide. Toch heb ik veel later bij het grofvuil een derlijke roos terug gevonden en bewaar die nu met alle voorzichtigheid die je je maar kan voorstellen tussen speciaal daarvoor geschikt papier. Zal dat een kadootje van oma geweest zijn?Dank voor al de info en de mooie foto’s zie graag nog meer van dit soort kennis van je tegemoet.Roosje mijn Roosje gegroet en ook hier is het elke dag weekend 😉 Liefs&huggieNoon

  31. Bedankt Rinus, mooi dat je rozen aan je moeder hebt gegeven! Liefs, Ann.

  32. Hallo Ann, Ja de Roos staat eigenlijk voor alles. Ik zelf heeft m’n moeder voor ze overleed ook 2 mooie (kunst) rozen gegeven. Natuurlijk ook echte Rozen, maar die 2 laatste rozen staan nog steeds bij mij. en daar zit een verhaal aanvast. maar wat erg van die 2 miskramen, en zeker als ze er al lang voor bezig zijn, maar lang of kort bezig zijn maak het verschil niet minder erg.Fijn weekend, zoals ook al in je gastenboek staat.Liefs van Rinus

  33. Ach meis, ik ben een beetje verdrietig en dan regent het hier de hele dag ook nog met een harde wind, daar word ik echt niet vrolijker van, afijn ook ik hoop op een mooie herfst, de winter duurt lang genoeg! XXX voor jou!

  34. Prachtig blogje Ann, het verzoet mijn verzuurde geest. Toch lees ik iets veronterustend, over rozenknopjes. De roos, violen en lavendel zijn ook mijn favorieten. Iedereen hier schijnt te winter te haten. Hier slaat de herfst al toe, de bomen verliezen al blad door de droogte van afgelopen seizoen.. Het was een lange winter de vorige. Ik hoop op nog een nazomer die mag duren tot in maart. Is goed voor de botjes. Fijn weekend xxx MR

  35. Nee hoor Henk, je hebt niets gemist maar twee lieverds die me heel na staan hebben beiden een miskraam gehad en dat is best heel verdrietig voor hen en ook voor mij, ik had ze het zo graag gegund. Jij ook een heel fijn weekend, liefs.

  36. Twee kinderen overleden ? Heb ik vandaag nieuws gemist Ann ?De winter is ook niet mijn favoriet, heb een hekel aan kou en kan er ook slecht tegen. Toch komt er eerst nog een herfst Ann, en die heeft ook mooiere dingen te bieden dan grauwigheid, storm en regen.Wens je fijne dagen (weekend) Liefs Henk

  37. De dagen gaan weer lang duren broertje, en de weekenden zijn meestal nog het ergst, maar afijn we moeten er maar wat van maken er zit niets anders op. Ik ben toch wel verdrietig om die twee dierbare meiden hoor, het zal ook weleens leuk zijn, forget it! Een goed weekend gewenst lieverd en een dikke kus terug.

  38. Lieve Zuster,Ja dat is erg triest van die twee kleine rozenknopjes,wens de ouders maar sterkte namens mij met dit verlies. Het is niet verwonderlijk dat de Roos jou lievelings bloem is, het is ook één van de mooiste bloemen! Je gebt gelijk wat betreft de dagen en weekend,het maakt voor ons niet veel uit,soms moet ik echt even nadenken welke dag het het is,ze lijken allemaal opelkaar,met uitzondering van de zondag want dan is er helemaal niets te beleven. Begin volgende week krijgen we nog een paar zomerse dagen, en moeten we dan weer gaan denken aan het winterdekbed?,….sta mij bij!! Dit blogje is weer een lust om te lezen en naar te kijken.Lieverd, voor jou een dikke kus en een fijn weekend gewenst,en voor die kleine deugniet van een Mandy lieve kriebeltjes van Edward.

Geef een reactie

