Salvia officinalis / salie   27 comments

Bron: Natuurlijkerwijs.com
 
Deze keer een klein logje over dit kruid, ik zit een beetje in tijdnood zodat ik er eerdaags verder op in ga, het is alweer bijna zaterdag………Hm, het is al zaterdag!…….
 
 

 

Salie is inheems in de westelijke en zuidelijke Balkan waar hij groeit op de kale kalkrotsen. Via de Zwitserse en Franse kloostertuinen is Salie ook in Nederland terechtgekomen. Nu is het een cultuurplant en wordt in de zuidelijke landen op grote schaal gekweekt.
De naam Salvia, van het Latijnse Salvere (gezond zijn, genezen of redden), betekent "heilzaam kruid" en geeft zijn goede reputatie al weer.
Salie is van oudsher geprezen als versterkend middel. Door regelmatig Salie gebruik zou men langer leven. De kruidkundige Gerard schreef in 1597: "Salie is bij uitstek goed voor hoofd en hersenen, het maakt de zintuigen en het geheugen kwieker, versterkt de zenuwen, herstelt de gezondheid van lammen en geneest trillende ledematen".

Voor de wijzen uit de oudheid was het kweken van enkele salieplantjes in de tuin een garantie voor een lang leven en een goede gezondheid. Ook betekende een struik Salie in de tuin dat de vrouw des huizes de baas was. (Noot: dames direct Salie planten Knipoogje
In de zeventiende eeuw werd Salie door de Chinezen zo gewaardeerd dat Hollandse kooplieden merkten dat de Chinezen drie kisten Chinese thee wilden verhandelen tegen één kist saliebladeren.
 
 
Salvia (Officinalis – purpurea) Foto van internet.
 
Voor de Romeinen was het een heilig kruid dat met enige ceremonie verzameld moest worden. De aangewezen persoon brengt een offer van brood en wijn, draagt een witte tuniek en is blootsvoets en gereinigd. De Romeinse instructies waren tegen het gebruik van ijzeren gereedschap, een verstandige maatregel daar ijzerzouten onverenigbaar zijn met Salie.
Lang geleden gingen maagden op de avond voor de langste dag in groepjes naar een park of tuin. Dit was de zogenaamde midzomernacht. Iedere maagd had een takje Salie bij zich en moest met deze Salie enkele rituele handelingen verrichten. Als alles goed verliep verscheen precies om middernacht de toekomstige echtgenoot voor de trouwlustige maagden.
In ons land werd Salie meegekookt in de melk. Deze saliemelk werd voor het naar bed gaan gedronken om lekker te kunnen slapen. Nog niet zo heel lang geleden was saliemelk een heel bekende drank die in Veenendaal op lampegietersavond gedronken werd. Op lampegietersavond werden voor het eerst na de zomerperiode de straatlantaarns weer aangestoken. Dit volksfeest ging gepaard met een feest van lichtjes in pompoenen en het zingen van liederen. Aan het einde van de avond kreeg ieder een beker warme saliemelk en kon heerlijk slapen.
 
 
Salvia nemorosa in mijn voortuin.
Posted 14 augustus 2009 by Ann McDunn in Kruiden

27 responses to “Salvia officinalis / salie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Heel vaak kopen mensen dit soort planten om de bloemen Petra, maar weten dan niet dat het zo’n goed kruid is, maar het is ook mooi! Nog een heel fijne avond!

  2. Deze up-date gemist. Het is een interessant stukje over Salie. Ik denk dat wij ook wel eens van dit soort planten als op de onderste foto te zien zijn, in de tuin gehad hebben. Ik wens je nog een fijne zondagavond.

  3. Gewoon als bloem zijn ze al mooi Nicky en afknippen dan bloeien ze nog een keertje is wel zo prettig! Nog een heel fijne avond!

  4. Ik heb net zulke plantjes in mijn tuin als de onderste foto en wist niet dat het ook een saliesoort was. Heb wel van die lange Salvia’s staan, prachtige paarse kleur. Als ze uitgebloeid zijn, dan haal ik de uitgebloeide stengels eraf en dan bloeien ze nog een keer, net zoals het kaasjeskruid. Ik hou erg van dit soort bloemen.Fijne zondag!

  5. @ Lukas, er zijn sowieso al 60 soorten salie en ik vind degene die ik ken allemaal mooi, het blad en de bloemen, bedankt voor je leuke reactie, Mandy het pootje gegeven en ze geeft een pootje terug!@ Joke, je moet tegenwoordig haast wel een halve dokter zijn, maar ik heb wel heel veel ervaring met kruiden en geneesmiddelen en dat is nooit weg. Mandy ook een aai gegeven, en jij krijgt een likje terug!@ Melda, goede jenever is ook helemaal niet verkeerd, net zoals ’s avonds een glas rode wijn drinken of een goed cognacje, allemaal heel gezond zolang het met mate is. je moeder had een gezond en sterk lichaam en natuurlijk geluk dat ze geen ernstige kwalen heeft gekregen, en dan is het geweldig om zo’n hoge leeftijd te bereiken gewoon doen wat jezelf het beste bevalt werkt prima daar kan geen dieet tegenop!@ Belia, als het aan de salie alleen had gelegen weet ik nog niet of je opa 94 zou zijn geworden, maar iemand die een tuin heeft leeft prettig en is vaak buiten, dat scheelt ook natuurlijk. Liefs, Ann.

  6. Ann, ik wens jou een fijne week, want om nu nog over het weekend te praten is een beetje laat. Opa is 94 geworden, maar of de lieverd het aan de salie te danken heeft, ach wie weet hij had wel een tuin met van alles! Fijne zondag verder, liefs XX Belia.

  7. Ik citeer je eens Ann "Overigens heb ik nog nooit iemand die 100 is geworden gehoord die zei dat het van de salie kwam "Mijn moeder werd 95 en dronk elke avond genever en meer dan een.At alles wat bourgondisch was en kreeg twaalf kinderen.Waar ligt het dan aan? De ene mens heeft meer geluk dan de andere denk ik.Joke ,ik wil ook geen kunstnagels ,heb er eens gehad en werd er kriegelig van .Ik ging met mijn handen schudden alsof er iets vies aanhing.Fijne zondag !!!

  8. ann ik heb voor de nagels herome gekocht extra sterk en dat moet je er 1 keer opstrijken en dan de volgende dag weer een keer en dan er weer afhalen en dan opnieuw beginne 12 dagen lang dit koste 12 euro als het niet helpt kan ik altijd nog silica van optimax kopen en kunst nagels wil ik echt niet gebruiken ik zal het eens op zoeken van kiezelzuur nooit aan gedacht alweer wat geleerd je lijkt wel dokter ann ik ga uit het ziekenfonds jij kunt me beter helpen hihihi nog een aai voor mandy. fijne dag

  9. mooie fotos van echt hele mooie planten,zijn ook nog andere kleuren,had ze ook in mijn tuin staanmaar wistniets van de plant,als we jouw ook niet hebben…………weten we morgen nog niets,dank voor de tips.en een prettige zondag,en een pootje voor mandy.

  10. @ Ingeborg, er zijn zo ontzettend veel gezonde en lekkere kruiden, dat eigenlijk iedereen wat over kruiden met weten dat scheelt een stuk in de gezondheid en heel veel kan je zelf gratis plukken, ik loop dan ook regelmatig ergens op te kauwen. Overigens heb ik nog nooit iemand die 100 is geworden gehoord die zei dat het van de salie kwam ;-)))@ Edward, als je zo doorgaat moet je er nog een balkon bij hebben, want ook een klein salie plantje kan heel groot worden.@ San, dat lijkt me heerlijk! Alleen is kalfsvlees hier niet bepaald makkelijk te krijgen ik ga dat eens proberen met kip! Bedankt voor het recept. Saliemelk is makkelijk te maken, 1 liter melk (voor minder mensen halveren of een kwart nemen), 20 gram maizena en 10 salieblaadjes (wel van de Salvia officinalis), laat de salieblaadjes 15 minuten in de melk trekken, verwijder de blaadjes, kook deze melk en bindt deze licht met de maizena, gezond is het in ieder geval en heel veel mensen vinden het ook lekker, ik ga het ook maar eens maken. Liefs voor allemaal.

  11. Dag lieverd,Ik weet dat je niet van moeilijke recepten houd…Dus heb ik een lekker simpele voor je met salie……als je kalfsvlees lekker vind tenminste, een salieblad op een kalfslapje leggen, datzelfde lapje omwikkelen met parmaham en dat even vaststeken met een prikker, peper en zout erop. Bakken en smullen maar, jummmmm. Ook lekker met een stevig stukje witvis of kip.Een heerlijk kruid.Die saliemelk ga ik eens uitproberen Ann!Dikke knuff, Xx San xX

    °○°Alexandra
  12. Ja,..hmmmm….het is iets kleiner dan we van jou gewend zijn, (geintje) maar het is evengoed weer interessant hoor. Ik volgend jaar Salie plantjes in mijn bloemenbak zetten hoor, dan komen jullie helemaal niet meer van mij af!…hihi. Ik wens jou ook nog een hele fijne zondag.Liefs en een dikke kus voor jou,en een hééééle hoop kriebeltjes voor Mandy, van je Broertje.

  13. Weer mooie foto`s Ann en veel informatie. Wist niet dat Salie zo gezond zou zijn. Oud worden en kwieker wensen wij ons toch allemaal. Wens je nog een fijne zaterdagavond en zondag toe.Liefs Ingeborg.

  14. @ Joke, Salvia/salie is nog voor veel meer zaken een prima kruid, maar als je last hebt van gespleten nagels kan ik je Silica van Optimax aanraden, ik gebruik 2 keer in het jaar een kuurtje en mijn nagels, haar en huid varen er wel bij. Meestal komen gespleten nagels voort uit een gebrek aan kiezelzuur en Silica is kiezelzuur uit gestandaardiseerd bamboe extract, mijn nagels splijten nooit meer en mijn haar groeit nog steeds goed. Van allerlei kruiden en vitaminen is echt het resultaat wel merkbaar als het in de vorm van tabletten of druppels wordt verkocht, maar Optimax is niet zo duur en toch goed. Echt gezond eten is er haast niet meer, er wordt veel te veel geknoeid en biologische voeding is onbetaalbaar. Artsen weten ook lang niet alles en roepen maar wat. Er is niets dat een lang leven garandeerd maar je kan door homeopatische middelen en vitaminenpreparaten het leven wel aangenamer maken. Jij ook een heel fijn weekend, liefs, Ann.

  15. hallo ann ,zo,n klein vind ik je logje nog niet, maar net groot genoeg. ik denk dat ze vroeger ook van alles uitprobeerden ze hadden die chemische troep van nu toen nog niet .en ik vind ook als je er in gelooft en het helpt is dat mooi meegenomen ik zal ook eens salie kopen als ik daardoor langer kan leven is dat mooi. je moet van alles maar eens uitproberen. nu zit alles in een potje dat je kunt kopen in de winkels zoals vitamine noem maar op, ik trap er zelf ook wel in en heb die potjes ook wel thuis je meent dat het allemaal goed is voor je lichaam onze dokter zegt altijd gewoon gezond eten verse groente en veel fruit.nu heb ik iets voor de nagels gekocht nagelverharder omdat ze gingen splijten en zo is er iedere keer wel weer wat anders, maar je probeert toch wat ik wens je nog een fijn weekend. liefs joke

  16. Nee hoor Melda daar heb ik ook geen salie voor nodig, maar samen baas zijn is de beste manier of zoals wij dat deden ik thuis en Geert in het land en met het vee. Wat leuk dat je schoonmoeder veel met kruiden deed, dat middel van de dennenknoppen werkt ook echt en het is altijd beter dan al die dure niet helpende middelen van tegenwoordig, al moet ik zeggen dat de kruidenleer weer aardig in begint te komen. Je schoonmoeder heeft vast salie gebruikt naast alle andere kruiden. Jij ook een heel fijne avond en zondag Melda, liefs, Ann.

  17. Ik heb daar niet eens salie voor nodig!!!!(wat een grote mond hé?)Mijn schoonmoeder deed vroeger veel met kruiden ik weet niet of er salie bij was.Maar jonge denneknopjes op alcohol,daar smeerde ze wel eens mijn nek mee in als die stijf was en het hielp.Fijn hier dingen te lezen waar ik niets van weet ,nooit te oud om bij te leren.Fijne avond Ann en liefs van mij.

  18. @ Liesje, salie is er in vele kleuren en soorten en ik vind ze allemaal mooi, één van de soorten wordt nu zelfs gebruikt als drug. Saliemelk werd vroeger heel veel gedronken, maar alhoewel ik het beslist weleens gehad zal hebben weet ik echt niet hoe het smaakt. Toch maar weer eens proberen, liefs, Ann.@ Dear MR, WE MOETEN? Ik wil best helpen hoor meis geef maar een gil!

  19. Bedankt allemaal, over de salie komt nog meer, het is echt een bijzonder heilzaam en mooi kruid. Voor de heren is het natuurlijk een beetje zuur, waarschijnlijk komt daar dan ook het gezegde "die vent is een echte Jan Salie" vandaan, maar ach één vrouw is toch al duizend man te erg dus dan kan er ook nog wel een plantje bij ;-))) Sterkte John je zult je wel redden en over Henk zit ik al helemaal niet in …… grinnn…….

  20. Ik denk dat we met zijn alle dan maar salie moeten gaan eten…want als je er langer door leeft….blijf je er ook mooier door? misschien nog wel iets voor in een maskertje of zo? haha Maar saliemelk….bah, dat klinkt niet lekker. Ben helemaal geen melk drinker. Salie heeft wel een mooie kleur, volgens mij de mode kleur van deze winter. hihiFijn weekend verder!Liefs Liesje xxx

  21. Dus met Salie in de tuin is de vrouw des huizes de baas ! Ik ben al in de minderheid (3 dames en ik als enige man). Wij hebben geen Salie in de tuin, laten we dat dan maar zo houden ! Overigens wel en leuk plantje ! Ook jij en Mandy en fijn weekend toegewenst !

  22. Salie : ik ga er direct achteraan. We moeten echt aan de kalender 2010 gaan werken dame. Prettig weekend, zal niet veel in space zijn want wordt druk naar gezellig hoop ik. xxxMR

  23. Hahaaa dus een struikje salie in de tuin maakt de vrouw des huizes de baas Ann ? Ik ken van die huishoudens waar een kompleet oerwoud in de tuin staat. Zolang ik eigen baas ben maak ik me dus niet druk om Salie in de tuin.Afgelopen nacht was er een straatje verderop een feestje aan de gang. Er werd van alles gedronken behalve Saliemelk. Tsjonge wat een gelal was me dat.Fijn weekend voor jou Ann

  24. Ook voor jou en Mandy een heel fijn weekend Ann. Bedankt voor het leerzame blog over de Salie.Groetjes, Charlotte

  25. Ann jij ook een fijn weekend .Je hebt er weer een mooi verhaal bij geschreven .Liefs Tanja

  26. hallo Ann,Ook een fijn weekend gewenst, zoals ik ook al in je gastenboek heb geschreven. Sorry, maar ben een poosje niet op space geweest, vanwege andere bezigheden, wat me niet al te best is bevallen, maar je help toch (met een verhuizing, als iemand dat nog hebt. Dus alleen berichtjes op de gastenboeken plakken en weer snel mijn bed in. Maar ik kom alweer aardig bij. Je bloemetjes zijn weer prachtig.!!!!!Liefs van Rinus, ook voor mandy,

  27. Gefrituurde blaadjes schijnen best lekker te zijn. Nooit geprobeerd.Fijn weekendxsjerrie

Geef een reactie

