Kruiden aardig- en eigenaardigheidjes door de eeuwen heen.   29 comments

Bron: Susan Albert, foto’s van internet.
 
Een rustig leven biedt vele genoegens, maar geen schenkt zo veel voldoening als de nauwgezette bestudering van kruiden of de poging om wat praktische kennis over de natuur op te doen. Neem een tuin!
Abt Walafrid Strabo, 9e eeuw.
 
… and such gardens are mot made by singing: – "Oh, how beautiful!" and sitting in the shade.
Rudyard Kipling The glory of the Garden.
 
In de Middeleeuwen stonden de bloedrode pluimen van de kattestaart; Amarant (Lythrum salicaria) voor onkreukbaarheid; ze werden gedragen door ridders en helden als symbool van deugd en volmaaktheid.
Amarant (het woord betekent "niet-verwelkend" of "eeuwig") is de soortnaam voor een aantal vaste planten die vroeger als landbouwgewassen, geneeskrachtige kruiden, planten voor kleurstoffen en als sierplanten werden gebruikt. De siervariëteit kattestaart (Amaranthus caudatus); de mooie bloedrode bloemen zien eruit als bungelende draadjes pluizige chenille.
China Bayles
China’s nieuwsbrief voor de tuin.
 
Amaranthus valt onder de invloed van Saturnus en is een uitstekend middel voor de ongezeglijke handelingen en hartstochten van Venus.
Nicholas Culpeper
Culpeper’s Complete Herbal, 1649.
 
 
Een voor de roeken, een voor de kraaien, een om te sterven, een om te zaaien.
Traditionele zaaispreuk.
 
Over hennep, of Cannabis sativa: de emulsie of het afkooksel van het zaad, stelpt bloedingen van de mond, neus of andere plekken; een paar bladeren worden gebakken met het bloed van degene die bloedt, en moeten zo gegeten worden.
Nicholas Culpeper
Culpeper’s Complete Herbal, 1649.
 
 
Cocaïne, het alom bekende verdovende middel, is afkomstig van de struik Erythroxylum coca. Inca-indianen beschouwen coca als een godheid. Coca is de enige bron van cocaïne, dat heel snel de hogere regionen van de hersenen stimuleert en een gevoel van grenzeloze energie geeft en vermoeidheid laat verdwijnen.
James A. Duke
Handbook of Medicinal Herbs.
 
 
Menthe, een mooi en onschuldig meisje, werd verliefd op Pluto, maar haar verliefdheid op de ongezeglijke god van de onderwereld was heel onverstandig. Pluto’s meelevende vrouw, Persephone (een mens die de zinnelijke god had gekidnapt en die hij naar de onderwereld had meegenomen), zwoer plechtig dat ze Menthe zou redden van het verschrikkelijke lot dat haar ten deel was gevallen. Ze veranderde het meisje in de kleine, onopvallende groene plant die wij munt noemen (Munt/Pepermunt (Mentha piperita). Tot op de dag van vandaag doet diens sterke geur ons denken aan de kracht van de zuiverheid, die groter is dan die van de hartstocht.
Naar een Griekse mythe, uit Tales From the Plant Kingdom door Candace R. Miller.
 
Bloeiende Mentha piperita.
 
Aldus heb ik een tuin voor onze buitenhuisvrouwen ontworpen, en hun regels gegeven voor gewone kruiden. De vaardigheden en de problemen van het wieden van de tuin met gereedschap of vingers verwijs ik naar henzelf en hun meid…. Ik raad de vrouw des huizes aan altijd zelf aanwezig te zijn, of haar meid het verschil tussen kruid en onkruid te leren.
William Lawson Countrey Housewife’s Garden, 1617.
 
De Grieken kroonden hun krijgers en dichters met een laurierkrans, als symbool voor hun moed en hun toewijding aan de staat. De Romeinen dachten dat laurier tegen vergif beschermde, en men zegt dat de Romeinse keizers niet alleen een laurierkrans droegen om hun edele afkomst te symboliseren, maar ook om zich tegen samenzweringen te beschermen.
Grieks-Romeinse kruidentraditie.
 
Bloeiende Laurier (Laurus nobilis).
 
Steentijm (Calamintha sylvatica) dat inwendig wordt ingenomen of uitwendig wordt aangebracht, geneest hen die door slangen zijn gebeten; in verbrande of verstrooide vorm jaagt het slangen weg.
John Gerard, The Herball, 1597.
 
Bloeiende Steentijm (Calamintha sylvatica).
 
In de tuin groeien planten bij de vleet
Waar de tuinman niets van weet.
Volkswijsheid.
 
De bladeren, bloemen en zaden van Hertshooi fijnstampen en in een glas doen met olijfolie, en een paar weken in de warme zon laten staan, en dan die kruiden eruit zeven, er een nieuwe hoeveelheid in doen, weer in de zon zetten; hierdoor krijgt de olie de kleur van bloed, hetgeen een uitzonderlijk geneesmiddel voor diepe wonden is.
John Gerard, The Herball, 1597.
 
Hertshooi (Hypericum medium)
 
In de loop der tijden hebben kruiden en bloemen verschillende soorten symbolische betekenissen gekregen. Eind negentiende eeuw stonden deze opgetekend in 150 verschillende flora’s. Nachtschade stond bijvoorbeeld voor waarheid, en steentijm wilde zeggen dat de waarheid een bittere smaak had. Goudsbloem stond zowel voor vriendschap als voor pijn, en bernagie en tijm betekenden moed. Meidoorn stond voor hoop, en petunia adviseerde: "Wanhoop niet".
China’s nieuwsbrief voor de tuin.
 
Noot: Culpeper en andere genoemde oude kruidkundigen dienen met een ons zout genomen te worden, maar alle kruiden en bloemen die hierboven staan hebben wel een geneeskrachtige werking. Ook maar niet beginnen te experimenteren met Hennep en Coca. Knipoogje

Posted 7 juli 2009 by Ann McDunn in Kruiden

29 responses to “Kruiden aardig- en eigenaardigheidjes door de eeuwen heen.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Oeps Caro, teveel eer maar bedankt voor je reactie, Mandy had alleen ’s middags last van de warmte en nu verveelt ze zich het apenzuur, even kijken bij de spaces en die kleine donder had meteen een randje van de vaste vloerbedekking uitgerafeld, ze wist ook wat ze deed want toen ik het ontdekte kroop ze snel in haar bench. Ik kan niet kwaad op haar zijn, want het is jammer dat het nu al twee dagen regent, vanmiddag even met haar naar het dorp geweest maar we zijn samen gevlucht, Mandy houdt helemaal niet van regen ;-))) Jij ook een fijne avond meis, liefs, Ann.

  2. Supergeweldigformidabel lieve Ann..dit log..en héél leuk..die spreuken ertussendoor..je knie is inmiddels pijnvrij lees ik..gelukkig maar..Mandy zal zich nu wel beter voelen..de hitte is voorbij..heb weer genoten hieroo..fijne avond verder Ann..liefs Caro.

  3. Ben aan het na………denken………………. (kan ff duren hoor, kom van daar benee hé grin)

  4. @ Ingeborg, wat doe je met wat kennis als je het niet kunt delen? Jij doet dat op jouw manier en dat is ook altijd heel fijn om te lezen. Liefs en knuf terug.

  5. Allemaal hartelijk dank voor de vele lieve woorden, knie is alleen nog bont en blauw en het bot wat gevoelig, maar deze knie heeft het overleefd en doet weer mee met de andere botten. Een mens moet wat hebben voor zijn/haar pekelzonden en een keer knielen is helemaal niet erg, alleen het kan wat minder hard! Een kruidenkalender met tips, recepten enz. enz. lijkt me echt heel erg mooi en dan wil ik er ook eentje kopen! Ik wil er ook wel mee helpen, maar dan een kalender gratis ;-))) Ehh ik moet dus wel even eerlijk zijn, ik was foto’s aan het nemen en toen werd ik duizelig waarschijnlijk van het omhoog kijken en knal, maar de camera is heel! Tsja de stekjes van de wasbloem bloeiden en dat is dan vaasje mee naar buiten op de container zetten en dan van onderen proberen de bloempjes op de foto te krijgen (die dingen hangen n.l.) bij het opstaan wordt een oud mens dan duizelig *bloos*. @ Henk al stijgt het water in Friesland dan maar tot je knieën het heeft bij mij vaak tot m’n lippen gestaan hoor, maar ik ben er altijd weer met m’n kruin droog uitgekomen. @ Liesje leuk dat je er wat aan hebt gehad en weegbree is voor zoveel dingen goed dat wij het in ieder geval kunnen gebruiken. Allemaal liefs, Ann.

  6. Hoi Ann, je bent een echt kruidenvrouwtje. Je houd ons van alles op de hoogte, bedankt voor al die informatieve items.Groetjes en knuf.

  7. Hallo Ann,’k heb met veel interresse alle wijsheden gelezen.Een hele mooie verzameling heb je ervan gemaakt!Deze:In de tuin groeien planten bij de vleetWaar de tuinman (lees vrouw) niets van weet.Is vooral op mij van toepassing, maar ik ga er niet onder gebukt hoor!Sinds jouw weblog over weegbree, herken ik nu ook de smalle weegbree.’k Kende het bloemetje wel maar de naam niet.Daarom bedankt hoor, voor alles wat je ons zo "voorschoteld!"Groetjes, Liz@

  8. Nouja, wat lees ik nou alweer, is er weer een gewonde gevallen? Wil je dat alsjeblieft niet te vaak doen Ann? Op je knieën gaan dan…Heel veel beterschap en een kusje op de pijn.Liefs,San

    °○°Alexandra
  9. nee, dit keer niet…………………… gewoon onderuit gegaan geloof ik……………………………

  10. Heeft ze weer risico’s genomen voor het maken van een foto sjerrie ?

  11. Yep, vanwege alle achterlijke standjes die we aannemen voor die ene…………………. en da’s knibbels he

  12. Gelukkig stijgt het water in Friesland nooit hoger dan de Knieen Ann. Ik lees hier dat jij je serieus bezeert hebt ? Nog even en we hebben hier alle fotografen in de lappenmand. Kus op je knie

  13. OEf, ik lees dat jij een knieval hebt gemaakt? Op je goeie knie? Bummer. Rustig aan doen dus. En beterschap. Mandy kan zichzelf uitlaten gelukkig. Over die kalender: kruid, historie, toepassing geneeskundig en culinair? + recept dus misschien…………… Lijkt me beslist een strak plan om te doen………………….. Ik bestel um astie klaar is

  14. Dank je wel Liesje, kniebanden zijn in bij mij en Mandy kan er zelf uitkomen, alleen toen het regende wilde ze niet aaarrrgghh, maar ik heb geen pijn meer hoor, ben jij al weer helemaal in orde? Kruiden zijn altijd leuk en interessant en ik hou er gewoon van, het is voor mezelf ook heel erg leuk om weer terug te lezen en de foto’s te zien. Liefs, Ann.

  15. Wat een mooi onderwerp heb je weer gekozen, Ann!Morgen kom ik even weer langs, om het te lezen.Heb je Mandy wel uit kunnen laten?Sterkte met je knie hoor!Lieve groet, Liz@

  16. Daar heb ik al 14 jarige veel van gelezen, Griekse mythologie blijft boeien John.

  17. Een heel interessant item, je hebt er veel tijd en aandacht aan besteed ! Zelfs de Griekse Goden komen langs in je verhaal !

  18. Sjerrie dat zou heel erg leuk zijn, volgens mij zijn er nagenoeg geen kruidenkalenders en Rita kan er vast iets moois van maken! Top idee!@ Henk, voor de Bolivianen is het net als bij de kauwgom en ze hebben er nog baat bij ook, wat ik nog niet heb gehoord van Red Bull. Evo Morales is van het Aymara indianen volk en daar is het echt heel gewoon om cocabladeren te kauwen zelfs de vrouwen en kinderen doen het.

  19. Zeg Rita, dit is een leuk idee voor een kruidenkalender……………………………………….

  20. Het kauwen van coca word in Bolivia dus niet gezien als drugsgebruik Ann. Gewoon een energieboost dus, net zoal bij ons Red Bull je vleugels geeft.

  21. Het zou anders wel leuk staan, Bakellende en Bos met een laurierkrans Henk, dat gekonkel daar trek ik me helemaal niets van aan ik draag een inwendige laurierkrans niet dat het me beschermt maar daardoor kan ik af en toe op mijn lauweren rusten ;-))) Coca bladeren kauwen doen ze al heel erg lang, er zijn blaadjes gevonden van 4000 jaar oud en president Evo Morales kauwde lustig op cocabladen tijdens de conferentie in maart van de VN tegen drugs. In Bolivia wordt in heel veel producten coca verwerkt en echt ongezond lijkt het me niet eens.

  22. Zo zie je maar dat je de werking van kruiden soms met een flinke korrel zout kan nemen. Het dragen van een laurierkrans zal je niet behoeden voor samenzweringen. Zou er anders zeker eentje dragen want er word wat afgekonkelt.Over de werking van coca en cannabis gaat half Nederland met je mee hoor. Als je op de blaadjes kauwt krijg je volgens mij energie en als je er poeier van maakt krijg je vierkante pupillen hahaaaa. Leuk logje Ann

  23. Els een portje is ook lekker, rose is niet eens zo gezond meis.

  24. Dank je wel lieve broer en ook voor je berichtje in m’n gastenboek, lief van je!Dikke kus terug.

  25. ik ook niet hoor ann heb nooit drugs gebruikt was er ook niet echt toen wij jong waren en nu ach als je nog met je 60 er moet beginnen nee ik blijf wel bij mijn glaaje roze voor het eten

  26. Lieve Zuster,Jou items over kruiden zijn altijd intereressant om te lezen, je staat op spaces zo langzamerhand bekend als het "Kruidenvrouwtje", en als je iets over bloemen wilt weten,moet je bij Ann zijn!Een kus van Edward.

  27. Rita, spreek je baas rustig aan met "lieve" wie weet zit er een loonsverhoging in! Knietje doet zeer maar er zijn erger dingen en hier is wel een kruid voor gewassen dus ik zal er even wat aan doen, maar gewoon lekker een logje maken over kruidjes vind ik ook leuk. XXX Ann.@ Els, bedankt voor je reactie, ik heb jarenlang een grote kruidenkamer gehad met heel veel gedroogde kruiden, boeken, vijzels enz. enz., en ook in de keuken gebruik ik veel verse kruiden, maar rare experimenten heb ik nooit gedaan en drugs heb ik ook nooit gebruikt, blijf maar lekker jezelf zonder die toestanden meis. Liefs, Ann.

  28. erg interessant ann eigenlijk moet je zo iets in de keuken hangen en er wat mee doen maar meestal vergeet ik zulke dingen en nee hoor ga niet experimenteren hoor hi hi word els hai

  29. Lieve Ann, Zit hier met veel interesse weer te lezen, ik ga al je kruidenverhalen bundelen en uitprinten. Tot mijn verbazing zit ik te denken hoe kan ik dit nu weer gemist hebben en wat vreemd dat er geen reacties onder staan…. Tot ik de datum en de tijd zag. Volgens mij is werken en dollen niet goed en wordt je van de omschakeling een beetje crazy. Zou ik mijn baas aangesproken met lieve vraag ik me af ??? Hopelijk doet het knietje niet al te veel zeer meer want kruiden zijn goed en effectief maar soms is het rattengif van de apotheker ook afdoende. Wens jullie een fijne avond toe en veel gegiebel.xxxR

Geef een reactie

