WEEGBREE een wonder van de natuur.   32 comments

Iedereen kent deze planten, maar heel veel mensen weten nog niet hoe geneeskrachtig ze zijn en wat je er allemaal mee kunt doen. Het mooie is dat deze plant overal staat en iedereen die de weegbree nodig heeft kan ze plukken zonder er veel moeite voor te hoeven doen. Allereerst………..
 
 
 
Bron: Wikipedia en Kruiden en Planten v. Marjan.
 

Weegbree (Plantago) is een geslacht uit de weegbree familie (Plantaginaceae). Het geslacht bestaat uit windbestuivers en heeft aarvormige bloeiwijzen. De bladeren zijn bij de meeste soorten parallelnervig, wat eerder een kenmerk is voor eenzaadlobbigen. Door deze twee kenmerken doen ze wat aan grassen denken. Bij de meeste in West-Europa voorkomende soorten staan de bladeren in een bladrozet bij elkaar.

Enkele soorten zijn tredplanten: ze groeien op een onverhard pad verder naar het midden toe dan bijna alle andere planten en grassen, omdat deze laatsten door regelmatige vertrapping uiteindelijk verdwijnen. Dat ze goed tegen betreding kunnen komt onder meer door de vlezige bladeren. Andere soorten zijn planten van graslanden. Ook telt dit geslacht planten die zich in zilte vegetaties thuis voelen.

Uit de zaden van sommige soorten weegbree wordt een product gemaakt dat voor de stoelgang wordt gebruikt: psylliumzaad. Het zwelt op als het samen met voldoende vocht wordt gebruikt en verteert niet, zodat een zachtere, meer volumineuze ontlasting ontstaat. Van welke weegbreesoorten dit zaad wordt gewonnen is niet geheel duidelijk, zowel Plantago ovata, Plantago ispaghula als Plantago psyllium worden genoemd. (De soortaanduiding psyllium is afgeleid uit het Latijn voor vlo.)
 
 
Grote weegbree (Plantago major)
 
De weegbree in de homeopathie:
 
Er bestaan drie soorten weegbree die het meest worden gebruikt. Ruige weegbree (Plantago media) ,Smalle weegbree (Plantago lanceolata) en Grote weegbree (Plantago major).
De grote Weegbree werd zo’n 4000 jaar geleden voor het eerst in Europa gevonden. Dit was toen de mens voor het eerst de grond ging cultiveren. Hierna werd Weegbree vanuit Europa door de hele wereld verspreid.
De Indianen noemde het "De voetstap van de blanke", omdat het overal werd gevonden waar de Europeanen geweest waren.
Weegbree staat al eeuwen bekend als een medicinale plant.
In Scandinavië is de plant het beste bekend om zijn wond helende eigenschappen. De Noorse en Zweedse naam voor weegbree is Groblad wat helende bladeren betekent.
 

Studies hebben aangetoond dat verschillende delen van plant in veel verschillende landen over de wereld werden gebruikt voor het genezen van verschillende ziekten zoals huidproblemen, infecties, spijsverteringsstoornissen, ademhalingsproblemen, circulatie problemen, tegen pijn en tegen koorts.
Oogsten kan het beste vanaf mei tot wanneer de zaden rijpen.

Medicinaal worden de bladeren gebruikt, meestal in de vorm van een thee, tinctuur of kompres.
Smalle Weegbree is werkzaam tegen allerlei ziekteverwekkers in de luchtwegen, na wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het kruid succesvol in de aanval gaat bij ziekten veroorzaakt door o.a. strepto – en stafylokokken. 

Verder versterkt de Smalle Weegbree ook het longweefsel omdat de plant veel silicium bevat en voert het slijm af en verzacht . De thee en de tinctuur worden daarom gebruikt bij (chronisch) hoesten, bronchitis, astma, kinkhoest.

Vooral binnen de homeopathie wordt Smalle Weegbree ook gebruikt bij allerlei allergische klachten. Voor klachten van de luchtwegen wordt meestal de thee of de tinctuur gebruikt.

 

 
Smalle weegbree (Plantago lanceolata) en gewone weegbree.
 

Verder versterkt de Smalle Weegbree ook het longweefsel omdat de plant veel silicium bevat en voert het slijm af en verzacht . De thee en de tinctuur worden daarom gebruikt bij (chronisch) hoesten, bronchitis, astma, kinkhoest.Vooral binnen de homeopathie wordt Smalle Weegbree ook gebruikt bij allerlei allergische klachten. Voor klachten van de luchtwegen wordt meestal de thee of de tinctuur gebruikt.

Medicinale eigenschappen.
Kalmerend, Genezend, Samentrekkend, antibacterieel, tegen ontstekingen.
Uitwendig.
– Verse, gekneusde weegbreebladeren worden op verse wonden gelegd.
– Als kompres of lotion bij insectenbeten, allergische uitslag, eczeem, ontstoken wonden en bij splinters.
– Verminderd zenuwpijn en uitslag door gordelroos.
– Als crème of zalf bij bloedende aambeien.
– Als mondwater bij pijnlijk en bloedend tandvlees, ontstekingen in de mond en herpes blaasjes.
Inwendig.
– Bij astma, bronchitis en hoest.
–  Loopneus door allergieën, irritatie en verkoudheid.
– Bij een spastische dikke darm en blaasproblemen.
– Thee werkt koelend bij aanhoudende koorts.

Ruige weegbree (Plantago media)  Foto internet.

Recept voor Weegbreelotion.
Hak voldoende verse weegbreebladeren fijn om een kleine pot te vullen.
Voeg zo veel glycerine toe dat de bladeren zijn bedekt. Laat het mengsel twee weken staan en roer af en toe. Zeef de oplossing en bewaar het in een donkere fles. Deze lotion werkt kalmerend en genezend bij vochtige, jeukende huiduitslag en insectenbeten.

Recept van Ann: Wie een sapcentrifuge heeft raad ik het volgende aan, pluk heel veel weegbree bladeren en maak daarvan met de sapcentrifuge tinctuur van, hoe meer bladeren hoe meer tinctuur maar een klein flesje volstaat al voor de hele zomer. Ik heb dit zelf eens gedaan en iedereen met muggenbulten etc. kwam bij me en de tinctuur is echt een wonder! Het is wel even een werkje, maar dan heb je ook wat.

Nog even een foto van een nachtvlinder, zoek er niet om maar ga gewoon afwassen……grinnn…. uiteraard heb ik het fladderaartje daarna de vrijheid gegeven.

Met één hand buikie kriebelen bij een hondje dat last heeft van de warmte en met de andere hand een foto nemen valt niet mee! Mandy lag tussen mijn benen in, ik heb nog steeds geen echte moederschoot zoals ik al te horen kreeg van zoon toen hij klein was.

Posted 3 juli 2009 by Ann McDunn in Kruiden

32 responses to “WEEGBREE een wonder van de natuur.

Subscribe to comments with RSS.

  1. geweldig uit een gezet maar eigenlijk door de donkere kleur met de tekst er over heen zeer slecht te lezen maar complement

    • Beste van der Bilt, het is inderdaad slecht te lezen, als lid van Space kregen wij de melding dat we mochten overgaan naar Word Press, en dat is dik 7 jaar geleden, de blogs gingen mee over, maar daar is het dus mis gegaan en zijn oude blogs niet altijd zoals ze waren. Jammer maar weinig aan te doen. Bedankt voor de mooie reactie, vriendelijke groet, Ann.

  2. hallo Ann
    Ik wist er alles van maar vind het altijd toch weer fijn als mensen kruidentips naar elkaar doorspelen en ja voor wie nog twijfelt..ik gebruik het al jaren.Het is veel beter dan al dat vergif in potjes en tubes. en is overal voorhandig.

    • Hallo Marylou, ja jij weet heel veel van planten, bloemen en kruiden, jammer dat de tekst na het overgaan van Space naar WordPress zo slecht te lezen is, maar ik gebruik het ook nog steeds en het bevalt nog altijd prima. Bedankt voor je reactie, groetjes, Ann.

  3. Rita, dat wist ik inderdaad maar zolang mijn knieën er niet af vallen klaag ik niet hoor, de regendans werkt dus nog altijd (kan nooit te overdreven zijn geweest) en gelukkig hebben jullie nu ook flink wat regen gehad, hier de hele nacht en tot in de middag, maar nu is het gewoon mooi weer geworden en ook hier zingen de vogels het hoogste lied, heerlijk meis zo’n openlucht concert, mooier is er eigenlijk niet. Ook een heel fijne avond, liefs xxx Ann.

  4. Ann, kom hier even verder buurten. Omhoog kijken is slecht tegen duizeligheid vooral als je last hebt van je botten maar dat wist je wellicht al. Inmiddels is het ook hier afgekoeld, heb ik schromlelijk overdreven regendansen uitgevoerd waardoor het een hele dag water gehoosd heeft. Nu is er weer wat blauw te zien en de vogels fluiten van plezier hun hoogste lied, hun keeltjes waren verdroogd en zijn weer gesmeerd. De merels zitten weer territorium aan rasgenoten bij elkaar te zingen, de zwaluwen racen, de duiven koeren, de eksters spelen weer naaimachine, kortom er is een openlucht orkest. Fijne avondxxxR

  5. Buurman Kabouter van jou had ik toch echt wel verwacht dat je de geneeskracht van de weegbree zou kennen, voor een kabouter is het zeker handig als die door de brandnetels is gelopen al die bulten is voor kabouters ook niet prettig! Het hondje is vandaag weer druk bezig en maakt het uitstekend.Dikke kus.

  6. Een zeer intere item Mw. Ann en dat voor zoiets gewoons als de weegbree. Vooral het medicinale heb ik minitieus gevolgd. Men is nl nooit te oud om te leren.Ook de groei van uw dierbare hondje volg ik, en die gaat gestaag door. Geef haar maar een vlinderkusje van mij.

  7. @ Sjerrie, altijd prettig als er weegbree staat en er zijn zo’n 7 soorten dus het is nog een mooi gezicht ook. Het is hier behoorlijk afgekoeld, dus bij jullie ook en dat is toch wel lekker vooral voor de dieren Luka had mazzel met een koele hal, hier was het overal warm voor Mandy.@ Liesje, bedankt voor je reactie en Mandy is vandaag weer als herboren, ze heeft al van alles gedaan en slaapt nu even wat wel eens lekker is trouwens. Jullie beiden ook nog heel fijne dagen en liefs van mij voor jullie.

  8. hallo Ann,wàt een interresaant verhaal over weegbree, met duidelijke foto’s!Ik gebruik ze zelf ook altijd als ik met een brandnetel in aanraking geweest ben.Mandy zal wel blijer zijn als het weer, weer wat frisser is……En ondeugender ook denk ik!Jij ook een goed weekend gewenst hoor, met je lieve doggie!Lieve groet, Liz@

  9. In mijn tuin staat Plantago major ‘Purpurea’ een rooie dus. Prachtig plantje, maar ik vergeet altijd de aren eruit te knippen, want hij zaait zich rijkelijk uit ook tussen de tegels en stenen. Toch mag ie blijven. En dan heb ik ook noeg eentje die bloeit met groene roosvormige bloemen………………Arme Mandy……………… nu het koeler is gaat het weer beter? Luka loopt nog steeds te puffen……….. Zwart is zwaar met dit weer.Lekker binnen gehouwen vandaag in de koele hal.Fijn weekend!xsjerrie

  10. @ Ingeborg, Mandy is zo blij dat ze van alles heeft gedaan wat ik liever niet had, maar afijn na twee dagen wil ze nu even alles inhalen oeps, het kost wel wat planten e.d. maar het kind heeft weer lol en eet weer gewoon. Jij ook een heel fijn weekend!@ Nicky, je kunt de bladeren niet in een blender doen wel in een sapcentrifuge zoveel mogelijk bladeren erin stoppen en dan loopt de tinctuur er vanzelf weer uit dat gaat echt niet zo snel hoor, maar aan een klein flesje heb je ook tijden genoeg, weegbree staat haast altijd in de buurt van brandnetels en de foto’s laten wel zien welke je moet hebben, wel last van muggen maar niet meer van bulten is zeker wat waard. Ook een heel fijn weekend en liefs, Ann.

  11. Erg leerzaam Ann, ‘k zal toch eens wat meer opletten of ik de weegbree zie staan. Genoeg planten bij ons achter in het bos.Kun je die weegbree zonder toevoeging in de blender doen?Altijd handig voor die vervelende muggebeten.Heel fijn weekend!liefs, Nicky

  12. Van Weegbree wist ik niets, weer wat geleerd. Denk dat Mandy ook blij is met wat verkoeling toch? Fijn weekend gewenst.

  13. John, weegbree is echt een wondermiddeltje tegen brandnetel bulten en muggenbulten, probeer het maar eens de muggen moeten nog komen dus plukken maar het staat echt overal. Dit haar is nog niets John, het groeit gewoon door maar hier is het al een stuk koeler en Mandy is al druk aan het werk geweest, ze ligt nu in een door haar eigenhandig vernielde tas te pitten.

  14. Dank je wel Charlotte, ze was echt wel een beetje zielig die kleine puk, maar nu is het hier gelukkig een stuk koeler voor haar, jij ook een heel fijn weekend en liefs van mij voor jou, likje van Mandy (’t is wel een droog likje).@ Nee hoor broertje dan is ouderdom…….grinnn……. tsja kom maar eens hier dan zal ik met extreem warm weer je buik wel even ehhh in de weegbree tinctuur zetten. Nee je ruikt geen custard maar ik wil het nog wel even melden UNIEK GEBEUREN, EEN CADEAU PER POST GEKREGEN VAN MIJN ALLERLIEFSTE BROER (heb er maar eentje) EEN GROTE BUS ECHTE ENGELSE BIRD’S INSTANT CUSTARD, daar ga ik morgen dus melk voor halen en ook Mandy krijgt een beetje, dat wordt dus smikkelen. Van de wentelteefjes naar de custard en dat smaakt er trouwens ook heel erg lekker bij. Nogmaals heel erg veel dank broertje,jij ook een fijn weekend en een dikke kus terug!

  15. Een mooi leerzaam verhaal over de weegbree. Je hoort wel eens die naam, maar nooit bij de achtergrond van die plant stilgestaan ! Met zo’n hoop haar als Mandy zou ik het ook warm krijgen, maar de komende week zou het wat koeler worden, ik denk dat Mandy dat niet erg vind !

  16. Lieve Zuster,Een interessant item over Weegbree,misschien zou het ook wel iets voor mij zijn,ik heb n.l. vaak last van een loopneus…..néé Ann!!!!, dat komt niet van de drank! Gossie Mandy zal best wel last van de warmte hebben gehad hoor,wat moet zo’n jong leventje al lijden! Al heb ik het nog zo warm, niemand komt mij over mijn buikje kriebelen *SNIK* Lieverd ik wens je een heel fijn weekend,…….ruik ik Custard?Een dikke kus van je Broertje.

  17. Is weer een heel interessant artikel Ann. Arme Mandy, gelukkig is er koeler weer op komst. Een heel fijn weekend voor jou en de kleine boef.

  18. Of het helpt weet ik niet, maar ik zal voor je duimen Mazza want anders wordt het wel erg stoffig en benauwd. Sterkte, soms heb je dat even nodig!

  19. nee helaas, heb net de buien radar nagekeken , we zitten er weer naast. Vanaf die hagelbui is bij ons geen druppel regen meer gevallen. en morgen ziet het er ook niet naar uit . mischien zondag meer geluk .

  20. Goed idee Mazza, ik hoop echt voor jullie dat het daar ook wat af gaat koelen die populierenpollen zijn vervelend maar de haren van de eikenprocessie rupsen lijkt me nog erger. Ik wens je een heel fijn weekend met hopelijk vannacht flink wat regen en morgen koeler weer, liefs, Ann.

  21. Dank je wel Rita, ja het is hier gelukkig geen echt noodweer geweest ik heb niet geklaagd maar ik ben wel blij dat het nu lekker is afgekoeld, vanmiddag was het echt benauwd. Mandy klimt niet in de klimrozen maar weet de onderste takken af te knagen, kleine donder maar afijn ze wordt vanzelf ouder en dan houdt dat bijten wel op. Boos worden geeft ook niets en ze vindt het vast helemaal niets om in een natte handdoek gerold te worden, Yorkies houden niet van water al is ze wel zo dapper geweest om buiten in de regen een plasje te doen, hondensnoepje als beloning ;-))) Anders heeft Mandy een klein brutaal koppie maar vanmiddag keek ze echt zielig, nu is ze weer op slakkenjacht aaarrrggghhh, het zal wel ergens goed voor zijn maar een lekker gehoor is het beslist niet. Dat warme weer met een hoog vochtigheidsgehalte is ook niet goed voor botten meis, mijn hand ziet er ook niet uit maar is nu weer gewoon. Mandy’s haar groeit erg hard en dat groeit ook gewoon door, ze hebben mensenhaar dus verharen niet als het op de grond hangt moet je het gewoon knippen, morgen gaat ze weer lekker onder de kraan want dat vindt ze wel goed. Die Pluto is geweldig en ik ben heel erg benieuwd naar zijn missie al zegt ie er niets over. Jullie ook een heel prettig weekend en veel liefs van mij voor jou!

  22. nog steeds geen regen . We beginnen hier langzaam te smachten naar een heerlijk regenbuitje. even alle rotzooi uit de lucht. En met rotzooi bedoel ik de populieren pollen en de haren van de eikenprocessie rups. We zitten helemaal onder de uitslag van een of ander maar dat het een allergische reactie op het een of ander is moge duidelijk zijn. alle deuren en ramen staan open en we hopen dat eht een beetje afkoelt maar de waarheid is dat we strak weer met de nodige muggen opgescheept zitten. Zal maar gauw wat weegbree gaan plukken. groetjes.

  23. Zeer interessant stuk Ann-lief. Je bent van het ruige weer gespaard gebleven ? Zag er niet best uit daarboven. Bij extreme hitte koel ik Jules met een natte handdoek. Vindt hij zalig en gaat daarna in de schaduw liggen uitpuffen. Het was stikbenauwd hier, bewolkt en ca 30 graden. Nu is de lucht weer open en de temperatuur flink naar bedenen, we kunnen weer ademen. Klimt Mandy in klimrozen ? Met zo een bos haar zou ik het ook niet makkelijk hebben, zelfs zonder zo een bos had het al geen overschot. Mooi snoeitje, Pluto zal schrijven vannacht. Prettig weekendxxxR

  24. Helemaal geen dank c.e., ik schrijf graag over kruiden en planten in de natuur die heilzaam zijn, eens een beetje delen van kruidenkennis is altijd leuk, bedankt voor je reactie. Liefs xxx Ann.

  25. interesant en vooral een handig onderwerp om te lezen. bedankt daarvoor. ik zie hier nog wel eens weegbree staan, nooit geweten dat het ook tegen allergie en muggebulten zou kunnen helpen.x, c.e

  26. @ Henk het helpt echt prima voor muggenbulten en die zal je zeker wel eens krijgen met het kruipen achter dieren en bloemen aan, je hebt zeker even een goed tijdstip uitgezocht want vanmiddag was het ècht benauwd! Maar nu is het al heerlijk buiten en alweer droog. Dieren hebben echt last van de warmte en Mandy houdt zich overdag rustig, nu niet ze komt weer helemaal tot leven dus dat wordt laat vanavond ;-))) Mandy krijgt geen bot, ze is nog een beetje te jong maar niet voor het vernielen van de paar laatste planten die ik nog achter buiten heb staan, nu zijn de klimrozen aan de beurt! Jij ook nog een heel fijne avond gewenst.@ Petra bedankt, voor jou kan het soms best wel wat betekenen om wat meer over kruiden te weten. Ook een heel fijn weekend.

  27. Weer heel wat geleerd Ann over de weegbree. Interessant stukje. Fijn weekend!

  28. Het bloemetje ken ik zeker wel maar de benaming ervan nooit geweten. Ik heb zelfs wel eens geprobeert er een macro van te maken maar is me nooit tot volle tevredenheid gelukt. Gelukkig heb ik weinig te maken met de klachten waarbij dit kruid werkzaam is, hoewel muggebulten ?Sommige dieren, en Mandy dus ook, hebben het niet makkelijk met deze warmte. Volgens mij heeft ie de langste tijd geleden want koeler weer zit eraan te komen. Wat de warmte betreft heb ik een prima tijdstip gekozen om het even kalm aan te doen.Ik wens je nog een fijne avond en voor Mandy een lekker koud bot uit de diepvries

  29. Hier is het alweer aan het opdrogen René, er zijn flinke hagel en gewone buien geweest maar het onweer viel mee, wat bliksem en gerommel in de verte en nu is het weer over, net even lekker voor de tuinen. Zelfs bij jullie groeit wel weegbree dus altijd even proberen het helpt echt! Dikke kus, Ann.

  30. ja an je kunt veel met weeg bree doen maar dat het ook help tegen muggen bulten nee daar had ik nog niet van gehoort weer wat geleerd ik denk dat het bij jou wel nat zou wezen van de regen maar hier is het nog erg droog in de midag twee drupels gehad en daar na niks meer ach ja we zien wel waneer de regen deze kant uit komt maar ik wens je een fijn weekiend toe met toch nog mooi weer hoeft niet erg warm te zijn als je maar kunt genieten diken kus van mij voor jou fijnen avond nog doeii

Geef een reactie

