Een waarschuwing als vervolg op de Meidoorn.   34 comments

Giftige kamerplanten
 
Nadat ik het uitvoerig over de meidoorn had gehad is me toch gebleken dat er veel mensen niet weten wat giftige planten zijn sommige hebben wat planten uit de tuin verwijderd, maar dit is nog niet eens zo gevaarlijk als de werkelijk giftige planten die we vaak op de vensterbank hebben staan. Mensen die kleine kinderen of kleinkinderen hebben die telkens wat nieuws uit proberen, mensen met rondvliegende parkietjes of papegaaien, kleine diertjes die vrij rond mogen lopen en in de vensterbank kunnen komen of honden en katten hebben, dit is alleen een waarschuwing om goed op te letten met onderstaande kamerplanten. Er zijn echt heel veel katten die aan vergiftigings verschijnselen lijden, waarna dan over het algemeen wordt aangenomen dat ze door een vreemde zijn vergiftigd, terwijl soms de boosdoener bij hun zelf in huis staat. Natuurlijk staat het prachtig als een plant groot is om die op de vloer te zetten, maar het gevaar dreigt dan des te groter. Nee hoor ik ben niet somber, maar doe dit om eventuele vergiftigingen te voorkomen. Als iemand een kamerplant koopt laat die zich dan eens voorlichten over de giftigheid, want daar wordt nooit wat over gezegd en het staat ook nooit op de bijgevoegde labels. De foto’s heb ik uiteraard niet zelf genomen maar van het internet geplukt, soms is het zien duidelijker dan de naam noemen. Zelf heb ik drie giftige planten, maar geen kleine kinderen en huisdieren want dan gaan die planten onherroepelijk weg. Ook is het raadzaam om als iemand de planten heeft verzorgd en dode bladen heeft verwijderd de handen goed te wassen, sommige mensen zijn veel gevoeliger voor gif dan anderen, dus neem het zekere voor het onzekere.
 
 
 
Kamerplanten:                                                                 
 
Agave (Agavaceae)                                                         
GIF: de gehele plant.                                                     
SYMPTOMEN:
Ernstige maag-darmontsteking, heftige krampen.
 
Amaryllis (Hippesastrum)
GIF: de gehele plant.
SYMPTOMEN:
Ernstige maag-darmontsteking, effect op huid en slijmvliezen, heftige krampen.
 
Azalea (Azalea japonica)
GIF: bladen en bloemen.
SYMPTOMEN:
Tranende ogen, soms slijm uit de ogen, braken, verlaagde bloeddruk, krampen, verlamming en tenslotte de dood.
Nu niet direct al die prachtig bloeiende azelea’s weggooien maar gewoon mee oppassen dat er geen bloemen op de grond terechtkomen die opgegeten kunnen worden door kleine kinderen of dieren.
 
 
Clivia (Clivia)
GIF: wortelstok en bladeren.
SYMPTOMEN:
Ernstige maag-darmontsteking, heftige krampen, effect op huid en slijmvliezen.
Vroeger was dit een zeer bekende plant bij de oma’s die wij hadden en hun dierbare clivia mocht dan ook nooit verdwijnen, soms vraag ik mezelf wel eens af of de oma’s deze plant niet in huis hadden om b.v. lastige opa’s te laten verdwijnen of erg vervelende kleinkinderen (oei grapje).
 
Dieffenbachia (Araceae)
GIF: bladeren en stengels.
SYMPTOMEN:
Het gif tast de keelholte, maagstelsel (braken, diarree) en de ademhaling aan.
Deze plant wil ik beslist niet in huis hebben, het is een snel groeiende plant en daardoor hebben mensen vaak een hele bak vol maar deze plant is erg gevaarlijk omdat er veel sap uit de stengels komt en wie er gevoelig voor is krijgt er dan ook heel snel last van.
 
Gatenplant (Monstera)
GIF: bladeren en stengels.
SYMPTOMEN:
Braken, diarree, tast de keelholte het maag-darmstelsel en de ademhaling aan.
Deze plant vind ik zelf minder gevaarlijk omdat er niet zo snel van gegeten zal worden, maar oppassen blijft geboden.
 
 
 
Sansevieria (Trifasciata)
GIF: bladeren en stengel bevatten giftig sap.
SYMPTOMEN:
Tast de slijmvliezen aan.
Vele mannen zullen nu meteen weten waarom deze plant ook vrouwentong wordt genoemd. Knipoogje
 
Vingerplant (Fatsia japonica)
GIF: blad en stengels.
SYMPTOMEN:
Braken, diarree, tast de keelholte het maag-darmstelsel en de ademhaling aan.
 
Yucca (Filamentos)
GIF: de gehele plant.
SYMPTOMEN:
Effect op slijmvliezen.
Niet bepaald de gevaarlijkste plant.
 
 
 
Omdat dit alleen maar een waarschuwing is blijft het goed om toch de namen van de planten in huis en in de tuin te kennen en schaf liever onschadelijke soorten aan, er zijn nog altijd veel meer onschadelijke planten dan giftige. Leer kinderen en dieren van de planten af te blijven en doe in de tuin bij voorkeur handschoenen aan voor het verwijderen van eventueel giftige planten ook nooit in de ogen wrijven. Zorg ten alle tijde actieve kool (Norit) in huis te hebben, maar pas op dit is niet bij alle vergiftigingen te gebruiken.
Wat te doen in geval van vergiftiging?
Als kinderen of dieren vergiftigingsverschijnselen vertonen verwijder dan de plantenresten uit de mondjes en bekjes en hou die apart, wordt er gebraakt hou dan iets van het braaksel (voor een arts is dat bijzonder makkelijk), maar laat nooit een slachtoffer braken als ze het zelf niet doen zonder eerst deskundig advies in te winnen en geef ook geen melk aan de slachtoffers.
Bij aanraking van giftige planten die huidirritatie of verbranding veroorzaken, blijf uit de zon, spoel de huid minstens 10 minuten overvloedig met water, wrijf nooit hard op de huid en gebruik ook geen zalfjes die misschien niet helpen of het erger kunnen maken.
 

Posted 11 februari 2009 by Ann McDunn in Kruiden

34 responses to “Een waarschuwing als vervolg op de Meidoorn.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik wist niet dat er zoveel giftige planten waren ! Van de Dieffenbachia wist ik al wel, maar van al die anderen wist ik het niet !

  2. Nou lees ik toch echt dat de gehele agaveplant giftig is maar je smeert wel het blad op een brandwond??? En inderdaad, de cosmetische industrie gebruikt ‘m ook in allerlei cremetjes. Hoe zit dat dan, kruidenvrouwtje?

  3. Heremetijd Ann!!! ik wist alleen van de Dieffenbachia dat hij giftig was!!!..van die andere planten had ik geen flauw idee!!!..ben blij dat ik geen kleintjes in huis heb..al staan de planten niet in de vensterbank en is Moos er niet meer..fijn weekend meiss..liefs Caro.

  4. Sjerrie, de Aloë alleen al heeft 400 soorten en komt voor in Zuid-Afrika tot tropisch Afrika, verschillende Afrikaanse eilanden, Madagaskar en het Arabisch schiereiland, alleen al in Zuid-Afrika komen 24.000 planten voor, dus zoek maar uit, over brandnetels heb ik al een heel stuk neergezet bij kruiden dat is echt een geweldig geneeskruid, goed om te eten en de vitaminen en kalk zitten er volop in. Als je over planten begint dan kom je vanzelf van het een op het ander.Liny, zelf heb ik de vrouwentong ook eens gekocht voor één euro, overgebleven bij de Aldi maar die planten groeien de pot uit, zelf vind ik ze best wel decoratief (nog veel dank voor de mooie PPS).

  5. Ik wist een paar planten wel maar veel niet ,dat ze giftig waren .Je bent nooit te oud om te leren.En de vrouwen tong heb ik nog omdat mijn man die gestekt had.Anders was hij allang weg. Want ik vindt er niets aan.Groetjes LINY

  6. Klopt, Aloe is ook overal goed voor, zit in veel cosmetica. Eeuwig zonde dat ik de mijne kwijt ben. Overigens ook gemene stekels. Ik vraag me wel us af wat er naast zou groeien in hun eigen habitat. Net zoals er bij brandnetels ook de remedie groeit : hondsdraf. Oef, Brandnetels…………………………. lekker. Gekookt net spinazie. En zo kom je van het één op het ander…………

  7. Dat is jammer Sjerrie, ik heb altijd een kleine Aloë, voor het geval dat iemand zich brandt, een stuk van het blad afbreken en het sap op de brandwond laten druppelen is bijzonder genezend, maar zo’n stekel van een agave kan zeker tijden lang lastig zijn en je moet er echt niet aan denken dat een kleintje er met een oogje in terecht komt, dat is zeker brrrrrrrrr.

  8. Dank u, weer wat geleerd. Nee Ann hij heeft nog niet gebloeid. Mijn maatje heeft al wel us in zo’n gemene stekel gehangen. Dat alleen al kan een fikse reactie veroorzaken. Bij hem, gelukkig, viel het mee. Wel tijden lang een fikse blauwe plek en daarna groen en geel. Moer er niet aan denken…………….. oogjes van de kleintjes………………….. Brrrrrrrrrrrrr. Overigens had ik ook een grote aloe, vergeten……………………. Pulp na de vorst.xsjerrie

  9. Leuk dat je al zo’n grote agave hebt Sjerrie, heeft de jouwe al eens gebloeid? De stekels zijn zeker niet om ‘e nocht, ik ha mysels dèr ek wol oan stutsen, er zijn erg veel soorten van de agave, en de meesten komen uit Mexico. De meest voorkomende soort is de Agave americana die in het midden van de 16e eeuw is ingevoerd in Europa. In Mexico wordt uit het sap de Mexicaanse nationale drank "pulque"bereid en ook tequila wordt van het sap van een agavesoort (Ageve tequilana) gemaakt, de vezels in de bladeren van de Agave Sisalan en enkele andere soorten worden gebruikt voor het maken van touw en matten (sisal). Dus aan de ene kant giftig en toch ook weer een gebruiksplant.Petra, de meeste mensen weten niet dat ze giftige planten in huis hebben en dat is juist zo gevaarlijk.Gerrit, maakt niets uit hoeveel je er hebt en het staat ook heel erg gezellig, er van afblijven kan niet maar neem geen hapje en dat doe je niet want jij weet echt veel van planten af.

  10. Behalve giftig…… er zijn ook gevaarlijke. De agave bijv. Die overwintert in huis. Die stekels zijn niet om e nocht hè? Toen ie kleiner was ging ie hoog op de kast als er kinderen meekwamen op bezoek. Nu staat ie veilig apart in een nadere kamer. Krijg um niet meer op de kast, veels te groot. HA.xsjerrie

  11. volgens mij hebben wij allemaal giftige planten in huis als ik dat zo lees,wij hebben ook geen kinderen meer thuis,en de klein kinderen zijn ook al groot,het staat wel hartikke gezellig,als je er maar van afblijft.groetjes van gerrit en elly.

  12. Ik heb weer heel wat geleerd over planten. Ik heb gelukkig geen van de bovengenoemde planten in de vensterbank staan.Maar dat er zoveel giftige kamerplanten zijn heb ik nooit geweten.Groetjes,

  13. Vaak is voor een bepaald soort luizen een oplossing van spritus met water genoeg, veel te veel mensen spuiten met echt gif en dat is dan ook weer niet goed voor de planten. Zevenblad kan mooi zijn maar het liefst niet in een tuin, wat een ellende is dat als je een halve cm. van de wortel laat zitten heb je gegarandeerd weer een grote plant dat wordt weer een strijd om het eruit te krijgen, ieder jaar weer! Mijn kennis van de natuur heb ik opgedaan door 44 jaar met een veehandelaar getrouwd te zijn geweest en zelf altijd met kruiden werken helpt ook natuurlijk, maar ik weet nog veel meer niet en dat hoeft ook niet als je maar genoeg weet voor jezelf en anderen. Maar ik heb diverse malen dieren meegemaakt die zelfmoord wilde plegen, toch gered werden een paar keer maar het uiteindelijk toch voor elkaar kregen. Zelf ben ik gek genoeg niet bevattelijk voor giftige planten, zelfs de berenklauw kan ik verwijderen zonder handschoenen aan en van de monnikskap krijg ik ook niets als ik het met blote handen aanpak. Rene, planten in huis zijn toch wel dankbaar en als je ooit planten wilt nemen neem dan vetplanten of cactussen, die hoeven haast geen water en geen planten is ook prima hoor, het is maar wat je het liefste hebt.

  14. Ann, ja monnikskap, kocht ik, plantte het, zocht het op en kreeg een rolling. Met wegwerphandschoenen, veiligheidsbril enfin compleet uitgedost, het ding heel voorzichtig uitgegraven en direct weggeflikkert. Geen waarschuwing geen enkele ! Tuincentra geven geen uitleg en inderdaad het personeel weet vaak van niets. Zo dacht ik ooit een vreselijke iets op mijn hortensia’s te hebben. Stopte het in 3 plastic zakken om verspreiding tegen te gaan en toog ermee naar het tuincentrum. Internet was er toen nog niet. Bleken het wolluizen te zijn. Heel vervelend en de plant verliest snel zijn blad. Veel vergif erop spuiten zeiden de eigenaar. Maar een waterstraal bleek wonderen te verrichten op de stammen dan in ieder geval, voor de bladeren een beetje laat. Met die natte zomers hebben de druiven het nu. Ik knip de aangestaste bladeren weg en ook weer waterspuit. Maar blijft een crime, zoals het zevenblad wat verhipt al weer de kop opsteekt. Ik lees met veel bewondering je kennis der natuur. Zieke dieren die zelfmoord plegen.

  15. zo is dat An maar ik moet je wel wat bekenen hoor wij heben geen planten in huis ik vind dat die in de natuur hooren en ach als we planten in huis haden dat gaf john ze teveel water dus nee geen planten meer in huis maar ik weet dat veel planten giftig zijn maar ik weet niet meer de namen hoor dus bedankt voor de ij scholing diken kus van mij voor jou doeii

  16. Katten mijden jammer genoeg niet altijd gif en zeker niet als ze zich niet goed voelen, ook hondjes eten wel giftige planten als ze zich niet goed voelen of dood willen. Dat klinkt niet prettig maar er zijn veel dieren die zelfmoord plegen, ezels zijn daar b.v. heel sterk in die proberen zichzelf te verdrinken. Als een dier gezond is zal het niet snel giftige planten eten, maar in nood doen ze dat wel al is het alleen maar om te braken en dat kan fatale gevolgen hebben. Ik zal zeker eens een logje plaatsen met giftige planten die gewoon bij tuincentra’s te koop zijn want ik vind nog steeds dat de voorlichting behoorlijk te wensen over laat. Veel verkopers en verkoopsters weten n.l. niets van planten en geven zelfs zonder blikken of blozen Monnikskap mee en dat is de giftigste plant van Europa, mooi zijn ze zeker en ook ik heb ze maar dat is echt gevaarlijk. In De Kruidhof heb ik al diverse mensen gewaarschuwd en daar waren ze nog blij mee ook. Eigenlijk begrijp ik het helemaal niet, een houdbaarheidsdatum is normaal dus waarom toch geen label met een waarschuwing bij echt giftige planten? Misschien toch eens aankaarten, maar ik zet hier eerdaags wel meer planten neer en ik ben blij dat er mensen zijn die nu weten wat ze wel en niet moeten neerzetten. Het helpt toch een beetje en de buren krijgen dan toch iets later de schuld van het vergiftigen van katten en honden.

  17. Dat azalea dodelijk is wist ik niet. Maar vind niets aan de plant. Dat die mooie Amarylis ook vergif is wist ik ook niet. En dat de foeilelijke sanseveria die onverwoestbaar is ook niet te best is wist ik ook niet. Ann, dit is een heel leerzaam log. Uit naam van vele medespacers zou ik je willen verzoeken om als je tijd en zin hebt de giftige planten die ieder tuincentrum verkoopt ook eens de revue te willen laten passeren. Als kind at ik de gele bloemblaadjes van boterbloemen maar bleef gelukkig van de rest af. En een jong buxus blaadje ging er ook nog wel eens in. Rozenblaadjes waren favoriet. Gelukkig eet Jules enkel gras en giftige kamerplanten heb ik voor zover ik weet niet. Ik meende ooit gelezen te hebben dat met name katten vergif mijden.

  18. Zo zie je maar weer Henk dat het soms nuttig is om te weten wat je in de kamer hebt staan, je kat heeft waarschijnlijk maar heel weinig gegeten en diarree hebben ze dan al heel snel, maar eenmaal geprobeerd dan houden ze wel op.Liefs.

  19. Hoi Annetje. De plant helemaal rechtsonder heb ik, en de derde foto links heb ik ook. Van beide planten heeft de kat in het verleden gegeten. Misschien dat het eten van die planten de oorzaak was van de scheiterij die hij wel eens had. Hij vreet er in ieder geval nu niet meer van. Ook nooit geweten eigenlijk dat kamerplanten zo giftig kunnen zijn.

  20. Ach ja meis, als ze dan niet rustig willen worden dan maar forse maatregelen een thee met digitalis kan helpen maar als je niet de juiste dosis weet dan wordt dat ook niets hoor (grinnik), best wel vreemd dat een vrouwentong bij jou niet wil, die dingen zijn onverwoestbaar. Mocht je nog eens een high tea maken dan neem ik je vrouwentong wel voor lief. Aloë heb ik wel altijd voor eventuele brandwonden, maar daar kan je je ook lekker aan open halen hoor. Omdat ik soms behoorlijk snel wil neem ik dan ook geen cactussen. Succes met het opsplitsen dat lukt vast wel.

  21. ik wilde net mijn vrouwentongen in drieen opsplitsen…en ga dat ook doen ook.ik kan ze lekker vergeten op dat zuidraam. ze staan achter een vitrage uit het zicht en makkelijk dus. valentijntje zal er niet snel aankomen want aan die saaie plant is niets wat aantrekt…zelfs kleine blaadjes eraf ritsen zal niet kunnen. de agaves heb ik al lang opgeruimd omdat ze zo lijlij scherp0 zijn, als messen. ik wil dat niet in de buurt van kinderen, een slordige verstrooide huisvrouw haalde er al zo vaak been en arm aan open. ik geef jan gewoon een theetje digitalis met doornappelin chocola gedompeld. met mijn vrouwentong én met mijn high tea krijg ik hem nog niet rustende lol.

  22. Nee ook nog niet eens, die vrouw was zo laaiend dat ze zijn brilletje ook nog stuk heeft getrapt, vrouwen je kunt er niets mee (ehhh sommige vrouwen).

  23. Is dat die man geweest waar ze alleen maar zijn brilletje van hebben terug gevonden?….hihi.

  24. Dank je broertje en laat die Sansevieria maar staan, de kleinkinderen zijn groot genoeg je hebt geen huisdieren en als je zo hongerig bent dat je je planten wilt opeten dan staat hier nog wel wat. Die naam "vrouwentong" is vast door een man bedacht, lang, puntig en scherp en dan nog giftig ook, dat heeft een huwelijk gekost.Kus.

  25. Dear Ann,Goed dat je met dit mooie en gedegen onderbouwde item hier aandacht aan besteed hebt.De meeste mensen hebber volgens mij geen idee van wat ze aan planten in huis hebben,en de gevaren die ze kunnen opleveren,Gelukkig heb ik overwegend vetplanten.Potjandorie….ik heb ook nog een Sanseviera,maar ik wil mijn vrouwentongetje niet missen hoor!Een kus van Edward.

  26. Dit is niet de schuld van de mensen die planten kopen, maar ik ben ook voor een waarschuwing van zowel de bloemist als op de labels, zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Zelf vertrouw ik niet altijd op het ingebouwde systeem bij kleine kinderen en dieren, het doet bij sommige veel en bij anderen heel weinig. Een kat die veel haar binnen heeft gekregen zal b.v. al snel wat van planten eten waar ze van kunnen braken en ook kleine kinderen zijn heel erg nieuwsgierig en als er een blad of bloem op de grond ligt hebben ze die naar binnen voordat je het in de gaten hebt.

  27. Lieve Ann,Zeker heel leerzaam!Sommige mij wel bekend en andere zeker niet.’k Had in het vorige huis echt heel veel planten in de woonkamer staan én huisdieren!!Dus misschien niet altijd goed opgepast?!Er zijn in het verleden wel eens vogeltjes dood gegaan,ze mochten weleens rondvliegen,wie weet?Dit huis is te donker voor planten,alles gaat dood,ook al heb je planten waarvan ze zeggen die krijg je niet dood,ze gaan toch dood bij mij!Daarom hebben we in de tuin veel staan en plantenbakken op het terras en binnen…’n paar mooie neppers,je wilt toch wat hé!Vanmorgen toevallig wel 2 kalanchoë-tjes gekocht,voor in het raamkozijn in de keuken,gewoon voor mezelf maar voor hoelang,hihihi……ze blijven langer staan dan ’n bos bloemen!!Liefs Corry en doggy Joep!!

  28. besjes etc. klinkt voor mij nog logisch, net als planten met bepaalde melksappen.

  29. Ik heb eigenlijk nooit geweten dat ze zo giftig zijn ! vindt ik best wel slecht van mezelf.Maar goed, heb dat ook nooit tijdens de opleiding gehad !

  30. Wat een prachtige plantenfoto’s, altijd fijn on te zien. Heb me er ooit, toen de kinderen klein en het jonge beestenspul rondliep, in verdiept. Een heel nuttig artikel Ann, veel mensen weten er echt niets van. Ik moet zeggen dat over het algemeen het allemaal wel mee valt, zowel dieren als mensen (kinderen) hebben een ingebouwd systeem, en weten dikwijls wat goed en niet goed is om te eten. Gelukkig maar anders zouden er heel veel ongelukken gebeuren. Liefs, Belia.

  31. Lieve AnnDat is toch wel schrikken als ik je log lees ,ik heb nooit beseft hoeveel giftige planten ik in huis gehad heb ,er zouden toch duidelijke waarschuwingen op de labels moeten [misschien en nieuwe wet?] .van de dieffenbachia wist ik het pas toen ik hem al in huis had staan terwijl ik een hond en kat rond had lopen .Ook heb ik ooit in een tuincentrum gevraagd of die echt zo gevaarlijk was en kreeg het antwoord ,ach mevrouwtje alle planten word je wel ziek van als je er van eet !! daar heb ik dus maar geen planten gekocht Ik heb niet veel planten in huis maar zal zeker heel goed op Britt letten als ze hier is want raar genoeg is dit toch iets waar we blijkbaar nog niet zo goed bij stilstaan ,ook heb ik er nooit zo bij stil gestaan om direct handen te wasse of niet in mijn ogen te wrijven als ik blaadjes verwijderd heb .Ook weet ik niet wat er in mijn tuin giftig is misschien en daar zal ik de komende tijd eens naar gaan kijken want met mijn kleindochter en straks nog een kleinkind erbij wil ik dat toch eens echt weten .Een mooi log lieve Ann dit heeft me de ogen weer even goed geopend om niet alleen op mooi te kiezen maar op veiligheidLiefs Elisabeth

  32. Hier is de maan niet te zien laiverd, zwaar bewolkt en het heeft de hele dag geregend, maar ik ben vanmiddag wel naar het dorp gegaan niet te temmen die oudjes. Leer Tess in ieder geval wat giftige planten zijn zodat ze er af blijft, planten hoeven in principe niet weg als je maar leert hoe kinderen er mee om moeten gaan. Het is echt een beetje uit om kinderen de namen van planten te leren en wat giftig is en niet, jammer is dat maar het komt weer in er is nog hoop voor de jeugd. Jij ook liefs en straks lekker slapen, have sweet dreams dear.

  33. Het is vandaag toch echt volle maan net nog in gewandeld niet in die maan hoor in de nacht!

  34. Ha die Annypenny ook aan het nachtvlinderen … werkt veel prettiger/sneller hé … Lijkt wel een heel planten&bloemenboek je blog van vandaag wel goede tips helemaal wat te doen in geval van vergiftiging ik heb namelijk ook wat giftige planten in mijn wilde tuin voor Tess altijd een beetje benauwd gevoel wil ze er soms uithalen. Giga mooie foto’s … en boel info thnx.Liefs en voor straks Sweet Dreams ***

Geef een reactie

