Meidoorn, in de geschiedenis en de geneeskunde.   35 comments

Meidoorn (Crataegus)

GESCHIEDENIS:

Allereerst wil ik wat vertellen over de geschiedenis van de ons alle bekende, bijzonder mooie en zoetgeurende meidoorn, die geschiedenis is al heel oud en bij de Romeinen hing men een meidoorntak aan de huisdeur om het huis tegen boze invloeden te beschermen en ook bij de Germanen, Kelten en de Grieken werd de meidoorn als een heilige boom vereerd. De Germanen maakten van de meidoorntakken ondoordringbare hagen ter bescherming van hun akkers en huizen, wat overigens heel verstandig was, want de doorns zijn dermate scherp dat een meidoornhaag een betere bescherming biedt dan menig hek. Volgens een Teutoonse legende is de meidoorn ontstaan uit een bliksemschicht en daarom werd de meidoorn vaak gebruikt voor begravenisvuren, de kracht van de heilige rook zou de overledene rechtstreeks naar de hemel brengen. In het oude Griekenland en Rome werd de meidoorn vooral bij huwelijksplechtigheden gebruikt en bij de Grieken was de meidoorn gewijd aan de godin Maia, naar wie ook de maand mei is genoemd. Toen het Christendom machtiger werd hebben zij ook de meidoorn gekerstend en werd de boom aan Maria gewijd, vaak staan er bij Mariakapelletjes dan ook meidoorns.

Foto genomen op 10 mei 2008 in de Mieden, Buitenpost.

Van de meidoorns werd gedacht dat ze de kracht hadden om bliksem en heksen te weren en nu nog, vooral in Engeland, Schotland en Ierland zijn het van oudsher elfenbomen geweest, wee hen die een meidoorn omhakken de elfen zullen genadeloos toeslaan, mensen die heel laat onder een meidoorn door lopen worden bont en blauw geknepen door elfenvingertjes en als er drie meidoorns onder een scherpe hoek vlak bij elkaar groeien hebben die een bijzonder sterke werking, daarom worden er nu nog steeds linten en vodden in geknoopt om de elfen gunstig te stemmen met deze geschenken. Menig dubbeldekker in Engeland heeft heel wat krassen in de lak van het dak omdat de boeren de meidoorns het liefst met rust laten en ze niet eens snoeien aan de wegkant. Het is door de eeuwen heen een boom geweest met vermeende bijzondere krachten en men moest de meidoorns met de nodige voorzichtigheid benaderen, zo zou het omhakken van de boom tot ongelukken en zelfs tot de dood kunnen leiden. In de bloementaal duidt de meidoorn echter op HOOP.

Foto genomen op 10 mei 2008, in de Mieden, Buitenpost.

DE MEIDOORN IN DE GENEESKUNDE:

De lijfarts van Hendrik IV "Quercetanus" maakte omstreeks het jaar 1000 voor de koning een "Sirupus Senelorum" (ouderdomsdrank). Tot in de 19e eeuw behoorde de meidoorn tot de vaste bestanddelen in de volksgeneeskunde. In 1894 werd er meer bekend over de heilzame krachten van de meidoorn omdat het door de Ierse arts Green werd ontdekt als "geheim middel" tegen hartkwalen. Inmiddels wordt de meidoorn gebruikt in geneesmiddelen en zijn ook te koop bij apotheken, drogisterijen en reformzaken. De meidoorn wordt wel de "valeriaan van het hart" genoemd en de plant heeft inderdaad een duidelijke cardiotonische werking. De middelen verkregen uit de meidoorns werken actief in op de hartzenuwen en doet het hart daardoor krachtiger en rustiger kloppen. Ook is er een positief effect op de coronairen en op de hartspiercellen. Bereidingen op basis van meidoorn worden gebruikt bij ouderdomskwalen van het hart, als de hartfuncties verminderen en problemen optreden te hoogte van de kransslagaders. Maar ook bij niet- leeftijdsafhankelijke hartklachten wordt meidoorn gebruikt, zoals bij bepaalde ritmestoornissen, hartzwakte na infectieziekten of overbelastingsklachten. In de nabehandeling van een hartinfarct wordt ook van meidoorn gebruik gemaakt. Vaak is meidoorn ook effectief bij subjectieve stoornissen als prikkelbaarheid en angst, alsook bij menopauzeklachten en klachten van neurovegetatieve instabiliteit, (ziekteverschijnselen die kunnen ontstaan, wanneer het zenuwstelsel dat zelfstandig (buiten de wil om) zorgt voor het aansturen van verschillende organen is ontregeld) met angst, duizeligheid en oorsuizen. Het drinken van meidoornthee is ook heilzaam, de geneesmiddelen worden bereid uit de bloesem èn bessen en de thee uit de bloesem. Er zijn nog meer aandoeningen waarbij de meidoorn kan helpen, maar dan wordt dit verhaal toch een beetje te moeilijk om te begrijpen. Een feit is dat de bloemenweelde van de tere bloempjes die zijn beschermd door de scherpe doorns een heilzame werking kunnen hebben bij verscheidene kwalen.

WAARSCHUWINGEN EN CONTRA-INDICATIES

Meidoorn is enkel effectief bij langdurig gebruik, het is absoluut niet giftig en stapelt zich niet op in het lichaam. Toch is een waarschuwing op zijn plaats:

Wie reeds met andere middelen (b.v. digitalispreperaten) wordt behandeld, dient onder zeer strikte medische contrôle te blijven als hij/zij met een meidoornkuur start. Het is mogelijk dat er door het gebruik van meidoorn minder van de andere middelen nodig is, waardoor een relatieve overdosering bestaat, die bij genoemde digitalispreparaten, maar ook bij andere geneesmiddelen, eventuel tot ernstige vergiftigingsverschijnselen kunnen leiden. Het drinken van meidoornthee is echter ongevaarlijk.

  

Posted 28 januari 2009 by Ann McDunn in Kruiden

35 responses to “Meidoorn, in de geschiedenis en de geneeskunde.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hi it’s me, I am also visiting this site daily, this site is actually fastidious and the visitors are actually sharing pleasant thoughts.

  2. Goed, en leerzaam artikel over de meidoorn. Ik zie uit naar de bloeiende meidoorn, lijkt me beter dan deze kou brrr. Vind het maar niks zo rond het vriespunt. Wens je een fijn weekend, liefs Belia.

  3. Klazien uut Zalk weet ook heel wat van kruiden hoor Henk, leeft ze overigens nog? Nee het is niets voor mij om in de belangstelling te staan en al helemaal niet voor TV, mensen die wat nodig hebben geef ik wel altijd advies en ik doe zelf nog steeds veel met kruiden en homeopatische middelen, het is laatst nog eens heel goed van pas gekomen we hadden ergens een hapje gegeten en dat was toch niet helemaal 100% enkele waren misselijk, gelukkig heb ik altijd Lachesis D12 in huis en omdat het niet ernstig was degene die misselijk waren 10 druppels gegeven, dat is dus het leuke van de homeopatie want wat is Lachesis mute, jawel de Bosmeesterslang, uiteraard zit er in Lachesis D12 maar ontzettend weinig gif maar gif werkt bijzonder goed als tegengif. De klachten waren dan ook snel verdwenen. Het is vrij te koop maar ook hier is weer voorzichtigheid geboden, nooit meer innemen dan wat er op de bijsluiter en verpakking staat. Overigens vind ik het erg leuk dat er toch mensen zijn die zich beginnen af te vragen of er in de homeopatie niet een middeltje is dat ze kunnen gebruiken. Henk bedankt voor je reactie en ik weet wel dat het serieus bedoeld is.

  4. Even voor de duidelijkheid, deze reactie is serieus bedoelt Ann

  5. Heb nog eens even de reacties gelezen Ann. Je kennis is werkelijk verbazingwekkend en ik denk dat je Klazien uut Zalk zou doen verbleken als ze jou stukje zou lezen. Denk dat je niet het type bent om in de belangstelling te staan maar je zou zo een TV programma kunnen presenteren over kruiden & homeopathie.

  6. Een zeer leerzaam stukje.Ik wens je een heel fijn weekend!liefs,

  7. Rita, je hoeft niet alles op te ruimen toch? Kinderen eten heus geen herfststijloos op hoor, het gaat meestal om planten met bessen, kinderen weten het niet en kunnen zo’n bes best opeten, alhoewel de herfsttijloos wel erg giftig is.Joke, mei is ook een prachtige maand, maar ik ben toch een stier hoor dat is uitgezocht want ik dacht altijd dat ik een tweeling was maar daar klopte helemaal niets van, het ligt ook aan het uur waarop je bent geboren en aan de datum natuurlijk. We hoeven gelukkig niet zo heel lang meer te wachten, de tijd gaat snel en in april hebben de meidoorns vaak al bloesem.Melda, als ik het met een kruidenmiddel kan opredden zal ik beslist geen chemische middelen nemen, het is niet verslavend en als je er maar iets van weet helpen kruiden heel goed, je moet ook niet zelf gaan dokteren en middeltjes maken maar gewoon naar een drogisterij of reformhuis gaan de middelen die te koop zijn hebben n.l. ook geen bijwerkingen en dat is een groot voordeel. Zo heb ik altijd wel een Aloë vera in huis staan, bij erge zonnebrand of een brandwond een blad afsnijden en direct het sap op de huid aanbrengen is bijzonder goed en geneeskrachtig.Ingeborg, het is erg jammer dat de mensen zolang niets hebben gedaan met de natuurgeneeskunde, maar zoals je zegt het komt weer in en daar ben ik blij om als mensen in W.O.II veel van kruiden hadden geweten hadden er beslist veel meer mensen goed door de tijd gekomen. Moeder natuur heeft zeker alles keurig geregeld, neem maar na het branden aan een brandnetel een blad van de weegbree, kneuzen en het sap op de blaartjes smeren en over is de jeuk of vervelende prikkeling.

  8. Mooi verhaal Ann. Ik denk dat wat de natuurgeneeskunde betreft de mensen niet meer zoveel er van weten. Maar ze is weer in opmars en maar goed ook. Moeder aarde heeft voor alles gezorgd. Rozenbottel en frambozen zijn goed voor bloedarmoede, sommigen weten dat, anderen weer niet, maar het werkt echt.Wat de meidoorn betreft, leuke weet!Wens je een fijn weekend, groet en knuf.

  9. Ik las het al en herlees het weer maar stel vast dat ik weinig heb met kruiden e.d .Alleen herinner ik mij dat iemand heel jonge denneknopjes verzamelde droogde en in alcohol liet trekken.Stijve gewrichten,insmeren met dat goedje.Het hielp tijdelijk maar dan twijfelde ik weer of het de knopjes waren of de alcohol.Meidoorn zijn mooie bloesems en rode bessen kleuren mooi maar er iets mee doen zou ik nooit, dan zou ik er eerst alles over moeten weten ,heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan maar het leuke is dat jij er weer in slaagt mij te doen nadenken .Lieve groetjes Melda

  10. ik las dat jij ook in mei jarig was an ,ik dus ook een mooie maand we zijn dus tweelingen . maar wat heb je er weer wat moois neer gezet erg leerzaam .ik vindthet zelf ook een hele mooie boom je kunt genieten in het voor jaar en het najaar de witte bloesems zijn zo mooi en het ruikt heerlijk de rode bessen zijn mooi dat is straks weergenieten nog even wachten liefs joke

  11. is meer dan 40 jaar geleden…… Karbonkel puppilen zei iedereem. Dracena ok niet goed voor klein gruteen naakte begijnen….hm … hersfststijlloos ? Lijken krokussen maar bloeien in de herfst ook opgeruimd. Denk niet dat er nog gif in de tuin staat.Vogels gooien vanalles neer.Heb iets zeldzaam, weet niet meer hoe het heet. a.s. voorjaar maak ik er foto’s van. De sneeuklokjes komen al uit….xxx

  12. Dan hebben ze jou toch wel een sterk middeltje gegeven hoor Rita, de meeste mensen zien een poosje wazig (waaronder ik bij een oogonderzoek) maar het is meestal na een paar uur weer over. Je kraamt geen onzin uit hoor, het is absoluut heel belangrijk dat we onze hersens op het peil houden van een jaar of 40, met 30 heb je nog niet genoeg geleerd, ach gewoon af een toe even olie verversen, nieuwe remschijfjes en de harde schijf helemaal opschonen, de belangrijke dingen op een externe harde schijf bewaren en hupla we zijn weer als nieuw! Slaap lekker meis en Jules vindt het waarschijnlijk geweldig lekker pitten, soms komt er inderdaad wel eens een wilde plant van de Wolfsmelk in de tuin, er zijn van die vogels die overal bessen neergooien. Zelf heb ik eens voor de aardigheid een paar grote planten gehad, maar wegens het gevaar voor de buurkinderen toch maar vernietigd toen er bessen aankwamen. Toch wel een gaaf idee dat je met een aantal struiken de hele buurt kunt uitroeien, het is maar een geluk dat ik voor vrede ben.Slaap lekker meis, liefs, Ann.

  13. Lig dubbel, ja je krijgt er echt mooie ogen van, maar je ziet geen donder. Herinner me dat ik alle brillen van ma oma en mezelf ophad om toch iets te kunnen lezen. Ik accepteer alles behalve blind zijn want lezen is mijn grootste schat. Alzheimer : mag er niet aan denken. Maar er is hoop en aan de andere kant,, wij allemaal blijven denken rond ons 30-igste jaar. Vel en botten worden minder maar de geest blijft… Soms denk ik je kunt beter terguggaan dan dat e geest 100 jaar wordt….. Wellicht kraam ik onzin uit. maar daar ben ik voor in de stemming. Miijn harde schijf heeft een compressie nodig en een delete van overbodige info. Gaat morgenavond in…… Wil een goede hovenier inhuren…… en wolfsmelk heb ik niet ruk ik uirt (wilde) vertrouw het niet, kindjes en diertjes. Och Jules wil echt slapen, en ik ookxxxxx

  14. Dear Edward onze harde schijf is groter dan we weten, maar bij Alzheimer is het genoeg geweest en krijgen we geen nieuwe updates meer, maar wat we van vroeger weten komt dan terug, moet er even niet aan denken!Corry, ik heb je een foto gestuurd van de éénstijlig meidoorn op stam, maar jouw boompje kan best nog doorns krijgen, zoniet dan klopt er iets niet.

  15. Dear Ann,Wat jij allemaal over de meidoorn weet te vertellen,is enorm leuk én leerzaam.Ik wist natuurlijk dat het heerlijk ruikt,maar dat het ook nog geneeskrachtig is dát wist ik dus niet….en zo blijven we maar leren,wanneer zou onzeharde schijf vol zijn?Een kus van Edward.

  16. Mei is een geweldig mooie maand, kan niet anders die heb ik uitgezocht om geboren te worden, het was alleen een beetje een vervelende tijd, maar wist ik veel! Bedankt allemaal voor de leuke reacties. Caro, ik vind het heerlijk om gewoon onder zo’n geweldig bloeiende boom te staan en de geur in te ademen daar word ik ook vrolijk van.

  17. Een heel leerzaam artikel, ook mooie zomerse foto’s ! Was het maar vast weer zover !

  18. mooi werk an je leerd weer wat de natuur allen maal in huis heeft en ja ik als hovennier zijn de moer dat toch allen maal al weten maar helaas er komt wel wat boven drijfen maar nog niet alles en ja het is ook weer een lange tijd geleden dat ik met mijn handen in de aarden heb gespeelt moet het toch maar weer is gauw doen maar dat zal nog wel even op zich laten wachten denk ik ik wens je een fijnen avond doe wat warms aan want het wordt weer een graad je vorst meer verwacht diken kus van mij voor jou doeiiii

  19. Prachtig log weer Ann!!! héél leerzaam..ikzelf vind de Meidoorn een prachtige boom..word er altijd vrolijk van als ze in bloei staan..fijne avond verder..liefs Caro.

  20. Corry, er zijn wel gecultiveerde soorten dus het kan best dat het toch een meidoorn is.Jurrie, ga in de hoek staan je te schamen, waarom zou je geen goed mens zijn? Laat die veroordeling maar aan anderen over die zijn er soms heel goed in! Snoeien van de meidoorn is niet het omhakken van de boom dus de elfjes zullen het wel toestaan en anders bindt je er maar een lint in dan zit je altijd goed. Door een vuurdoorn te hebben maak je in ieder geval de vogels blij en zelf kan je de bessen ook nog gebruiken als je nog ouderwets aan het inmaken zou zijn. De rode bessen zijn trouwens ook geneeskrachtig en je hebt meteen een stukje ondoordringbaar gebied!Elisabeth, kamillethee drinken is prima alleen ik lust het niet maar rustgevend voor de maag is het zeker.

  21. Lieve Ann Wat een leuk en leerzaam log weer ,de Meidoorn is prachtig maar ik heb me eigenlijk nooit verdiept in de geneeskracht van planten en bomen en bloemen daarom is het ook zo leuk om dit bij jou te lezen .Zo en nu maar een kopje kamille thee dat schijnt ook rustgevend te zijn voor de maag .Dank je voor je reactie bij mij Liefs Elisabeth

  22. tjonge, ik denk dat ik meidoorn heel erg nodig heb.maar goed, dat komt misschien ook omdat ik ooit een mooie rode meidoorn in mijn voortuin had en die heb omgehakt, of laten hakken (dat weet ik niet meer) Hij zou mijn hele voortuin gaan beheersen want hij had teveel ruitme nodig.bovendien ben ik dubbel schuldig. de buren hiernaast hebben een witte oude meidoorn staan achter in de hoek van de tuin, twee meter van onze tuin af. die stond er al lang voordat de huizen hier bijna dertig jaar geleden gebouwd zijn. wat nu de zonde is die ik bega is dat ik zomers geregeld een tak wegsnoei (waar ik bijkan met mijn verlengde snoeischaar zonder op iets wiebeligs te staan)als die mijn belzenboom dreigt te verdringen, of een stukje van mijn laurierhaag..ik ben dus bijna wel ten dode opgeschreven, geen wonder dat hier zo vaak tegenslag is en ongeluk. waar zal de voorspoed die er ook wel is vandaan komen? ik ben geen goed mens. de belzenboom misschien???? of de vuurdoorns? de vleermuizen uit de grote elzen?

  23. Lieve Ann,De bloemetjes,besjes en ’t blad komen mij bekend voor,volgens mij heb ik deze op stam,in ’n pot staan??Is nu helemaal kaal maar doornen heeft tie niet?!Toch nog ’n keer kijken!?’t Was weer ’n leerzaan item!!Liefs Corry en doggy Joep!!

  24. Rita, oogartsen gebruikten (som nog) de atropine uit de plant omdat die stof pupil verwijdend is, maar in de tijd van de Renaissance gebruikten vrouwen het zelfs als schoonheidsmiddel omdat dat hun ogen donkerder en glanzend werden, dat ze er minder door zagen vonden ze toen geen probleem.Nicky, als je geen verstand hebt van kruiden kan je je ook beter laten voorlichten door iemand die er voor geleerd heeft, in ieder geval nooit zelf wat gaan proberen, alhoewel de meeste kruiden onschadelijk zijn en je rustig een blaadje kan op eten de echt giftige planten staan meestal niet gewoon in een tuintje en zeker de belladonna niet, maar zelfs in huis heb je giftige planten die je beter niet kan hebben als er kinderen of dieren aan kunnen komen.Sandra, zoiets zou zeker een nuttige èn mooie oplossing zijn, in Spanje hebben ze vaak hagen van cactussen ook niet verkeerd, misschien is het een idee voor kinderdagverblijven, scholen e.d. Zelf heb ik altijd met kruiden gewerkt, maar niemand moet ook eigenlijk op eigen houtje maar wat gaan knoeien daar zijn de apotheken, drogisterijen en reformhuizen voor.

  25. Misschien iets om weer terug te brengen in de huidige tijd. Inplaats van die gammahekken zou dit er veel mooier uitzien en inbrekers die zich er toch doorheen wagen zijn later makkelijk te herkennen aan alle krassen en wonden.Als geneesmiddel … ik heb ook een heel dik boek met planten als geneesmiddel….je moet toch echt weten waar je mee bezig bent. Zoveel planten in mijn tuin hebben wel een genezende kracht voor allerhande kwalen maar ikzelf ben er huiverig voor om het uit te proberen. In dat boek staan zo vaak waarschuwingen…en ik weet er niks vanaf.Groetjes Sanra

  26. Wat een interessant verhaal Ann en zoveel informatie over de meidoorn. Ik vind het zulke mooie bloemetjes en die thee lijkt me wel wat. Voor genezing worden er vaak planten gebruikt en die Wolfskers moet ik mee oppassen, lees ik. Dat wist ik niet, weer veel geleerd van dit verhaal.liefs NIcky

  27. Kweet dat bella donna giftig is maar werd teogepast om o.a. pupil te verwijden zodat arts beter in je ogen kon kijken. Dan zag je twee dagen alles in een waas. Nieuwe spul is zo uitgewerkt. Tomaat en aardappelen zijn er toch ook van familie van ?

  28. Oeps lieve Rita, belladonna of Wolfskers is wel wat anders dan meidoorn en groene thee hoor, 3 bessen kunnen voor een kind al dodelijk zijn en je hebt er voor een volwassen mens een stuk of 10 12 nodig, voor alle zekerheid zou ik een paar bessen meer nemen, ze zijn nog lekker ook ik heb er eens eentje stuk geknepen en er aan gelikt best in te nemen. Maar liever niet aankomen als je er geen verstand van hebt. Belladonna is levensgevaarlijk in de buurt van kleine kinderen.Xxxx

  29. Meidoorn, prachig Ann. Leerszaam verhaal weer. Noons hond weer wat minder, arm dier. @henk toch opassen met kruiden hoor, belen zijn medissch bewezen en en zelfs chemisch nagenaakt . Denk maar aan pure bella donaxxxx

  30. Noontje, wat had ik daar graag bij willen zijn, ik had me vast niet stil kunnen houden en dan was er voor die man geen kruid meer geweest wat hem op de been had gehouden. Het zal heus wel weer een klikspaan zijn geweest en honden hebben wel hersens! Ze zijn zelfs verstandiger dan dienders anders zouden er geen politiehonden zijn. Pfffff hoe durven ze Maxx geen hersens.

  31. Zo te lezen komt het met jullie beiden wel goed, Henk als het niet wetenschappelijk bewezen zou zijn zouden artsen het in ieder geval niet voorschrijven en dat gebeurt dus wel. Groene thee is ook gezond, minstens drie koppen per dag maar niet voor het slapen gaan dan blijf je zo wakker! Er zitten veel anti-oxidanten en vitamine C in helpt vaak bij mensen met een hoog cholesterol gehalte is nuttig voor de slanke lijn, dus je kunt rustig nog een stukje chocolade nemen en het allerbeste is ’s avonds één glas echte goede cognac of een glas rode wijn.Sjerrie, hier ook in Friesland natuurlijk staan er ook zoveel en wat zal je daar heerlijk onder zitten alleen de geur al, daar wordt je vrolijk van, volgens mij kan je niet meer stuk meis.

  32. Lieve Annypenny heb vandaag teveel lettertjes gelezen zie ze vliegen … kom later terug de foto’s zijn mooi!Moet nog de vrieskou in heb Amore te logeren en kreeg gisteren onverwacht de Millieupolitie aan de deur of Maxx van mij was dat mijnheer gehoord had dat Maxx zijn eigen rondje kerk loopt (doet hij al zeker 5jaar op de automatische piloot;-) Op zich was het wel film aan mijn voordeur je had mijn woorden moeten horen je had in een deuk gelegen het laatst dat ik zei van dan moet ik toch verhuizen nou nou dat heeft geen zin mevrouwtje deze wet is in heel Nederland geldig neenee Meneertje dacht dat de Burgemeeste van de plaats of dorp dat besliste Nou Mevrouwtje dan zit u goed mis want wet 10388 (tienduizenddriehonderdachtentachetig) zegt zus en zo … Nou Meneertje dan vertrek ik binnen kort maar naar de Maan of een andere Planeet mijn koffertjes staan al klaar. Prutprutpruttel heb geen bekeuring vanwege mijn louche blikken grinnn anders was ik 60 ja zestig euro kwijt afzetters betaal tenslotte hondenbelasting niet zo’n beetje ook waarom dan eigenlijk ze mogen niet poepen op het uitlaatveldje speciaal voor hondenpoepers staat zo’n bordje heb dat Maxx al jong leren lezen geloofde Meneertje ook helemaal niets van hij beweerde zelfs dat honden geen hersens hadden nou was goed dat ik mijn knuppel niet bij de hand had had ik zo zijn lelijk kop er afgeslagen hoe durft die dat te zeggen mijn Maxx geen hersens … Dus vandaar dat ik nu voorlopig hoor heb die man hier nog never nooit niet in het dorp gezien (kennelijk opgeroepen door één of andere hondenhater een stille klikspaan dus) de honden aan de lijn meesleep Maxxje snapt er de ballen van arme woef is die 77 moet hij nog andere gedragsregels leren is dat niet hondenmishandeling????BigHug wat een geklets babbeldebabbeldebabbel …PS: Die doc, is pas morgen!, echt iets voor mij ben absoluut sinds ik niet meer werk met dagen bezig hier het resultaat.

  33. Jeeeeeeeeeeeeee, wat een interessant verhaal. Het is wel een van mijn favoriten. Typisch in Friesland ook. Wij hebben er eentje in de tuin doe als parasol gegroied is. Gaan we een zitje onder maken. Komt het nou goed met mij?

  34. Vooral het hoofdstukje ‘DE MEIDOORN IN DE GENEESKUNDE’ heb ik met belangstelling gelezen. Ik heb bij dit soort toegekende werkingen toch wel een beetje scepsis en vraag me dan af in hoeverre dit werkelijk wetenschappelijk bewezen is. Ik denk vaak wel dat wanneer het niet baat, het ook niet zal schaden. Groene thee schijnt ook heel gezond te zijn. Toevallig lust ik die thee ook graag en daarom drink ik het ook. Ook chocolade schijnt heel gezond te zjn als je niet meer neemt dan dageljks 25 gram. Dat komt dan weer goed uit, alleen vindt ik 25 gr nou net weer iets te weinig. Ook een glaasje alcohol per dag mag.En op deze wijze verenig ik het nuttge met het aangename Ann.Liefs van Henk

Geef een reactie

