Oorlog tussen Israël en Palestina   63 comments

 
 
 
Het is een bijzonder moeilijk item, Palestina m.n. de Hamas beweging wordt gesteund door de Arabische landen en Israël door Amerika, eigenlijk moest het niets uitmaken wie wie steunt maar zonder steun was deze escalatie lang niet zo groot geweest, vandaag was het toch wel héél erg en ik vrees voor wat er allemaal nog gaat komen. Honderden burgers in Palestina zijn al omgekomen en aan de Israëlische kant zijn een paar doden gevallen de meesten door eigen vuur. Vandaag zijn er twee scholen van de VN geraakt door luchtaanvallen in Gaza, de coördinaten waren door de functionarissen van de VN doorgegeven en er was gevraagd deze gebouwen te mijden, weer erg veel doden en gewonden en wat begonnen is moet afgemaakt worden volgens president Shimon Peres die absoluut niet wil wijken voor de vragen uit heel de wereld om dit buitensporige geweld te staken. Het is allemaal al erg genoeg en niemand kan zijn/haar oren en ogen er voor sluiten, maar in Gaza-stad en delen van Noord-Gaza zitten al minstens achthonderduizend mensen zonder water, en als ik vandaag ergens kwaad om ben geworden was het wel om de uitspraak van Shimon Peres, letterlijk zei hij tegen een delegatie van de VN "Ja er gaan heel veel Palestijnse kinderen dood en maar weinig Israëlische en weet u hoe dat komt, dat komt omdat wij goed voor onze kinderen zorgen". Dat zegt dus de man die in 1994 de Nobel Prijs voor de Vrede kreeg, wat daar allemaal gebeurt is vreselijk, maar op zoiets kan ik alleen maar zeggen "welterusten mijnheer de President, slaap zacht". Wat ik daarmee bedoel is mijn zaak, maar kinderen zijn kinderen en die horen niet te sterven in een bloedige oorlog die veroorzaakt wordt door volwassen mensen! Het maakt mij niet uit wat voor nationaliteit kinderen hebben maar deze uitspraak is te erg voor woorden! Was het niet Generaal Custers die zoveel jaren geleden zei toen de indianenkinderen werden afgeslacht "neten worden luizen"?
 
 
 

Posted 7 januari 2009 by Ann McDunn in Nieuws en politiek

63 responses to “Oorlog tussen Israël en Palestina

Subscribe to comments with RSS.

  1. Welterusten meneer de president, werd er vroeger gezongen, slaap zacht.dat gun ik hem minder dan jou.Slaap lekker Ann,tot een volgende keer.

  2. Daar ben ik het helemaal mee eens Henk, door zijn schuld sterven er vandaag de dag nog heel veel mensen in Irak en Afghanistan en dat heeft zoveel gekost dat het Amerikaanse volk en wij eronder gaan lijden, in de eerste plaats natuurlijk de mensen die een zoon kwijt zijn, alle leiders van de Europese landen die zo nodig achter hem moesten gaan staan zijn ook schuldig aan de dood van velen en de recessie die er nu toch echt aan komt, de faillissementen zijn aan de orde van de dag er komen eerdaags ontzettend veel mensen zonder werk te zitten en dat allemaal om inderdaad een domme Texaanse olieboer, die het nog voor elkaar heeft weten te krijgen voordat hij echt vertrok om nog maar eens duizenden extra soldaten naar Afghanistan te sturen, een bij voorbaat verloren oorlog. Je vraagt je wel eens af of ze wel wat geleerd hebben, want Vietnam staat mij nog wel voor de geest, maar die lui zijn het blijkbaar allemaal vergeten. Voor straks lekker slapen (of werken). Liefs, Ann.

  3. Natuurlijk, de hang naar macht is van alle tijden. dat gaat nooit over. En die Bush: Daar heb ik wel een mening over: Die man heeft met zijn machtsspelletjes heel de werled in recessie gestort en vele mensenlevens opgeofferd. Domme texaanse olieboer die niets beter is als die talloze afrikaanse machthebbers die hun zakken vullen.

  4. Vaak heb ik gezegd hoe hoger hoe slechter en heel vaak komt dat dan ook uit, maar MACHT gaat vaak over in waanzin en er niemand in de omgeving van dit soort machthebbers die ze een halt toe roept, de gewone burgers zijn maar nummers en aantallen geworden of altijd geweest alleen laten ze het nu duidelijker zien en we zijn allemaal mondiger geworden, het is nog steeds "Geef het volk brood en spelen" en juist omdat we mondiger zijn geworden en we zien hoe machthebbers te keer kunnen gaan moeten we nodig weer geknecht worden en daar zijn ze al achter de schermen hard mee bezig.John, je hoeft helemaal geen helaas te schrijven, het is jouw mening en ook die respecteer ik net zoals ik alle andere meningen respecteer, zelf heb ik eigenlijk geen mening alleen dat het anders moet worden voor het Palestijnse volk en heel anders ook, die mensen hebben recht op een normaal leven en dat zie ik de laatste jaren al minder worden. Wij moeten altijd de machtigen beschermen, maar wie beschermt ons? Toen in W.O.II de koningin nog over moest steken heeft dat talloze jonge jongens hun leven gekost, ze kregen wel een geweer maar er waren geen kogels sommige soldaten hadden één kogel, was de koningin gewoon in haar paleis gebleven dan waren er lang niet zoveel slachtoffers geweest, de koningin van Engeland is ook thuis gebleven en liep over de puinhopen, dat is dan ook iemand met macht maar daar heb ik altijd respect voor gehad. Wat de Arabische landen betreft, Amerika en met name Bush noemde het de as van het kwaad en die had wel graag daar iedereen op de knieën gekregen al was het maar om de olie. Alles heeft een doel maar wij mogen er meestal naar raden.

  5. Dat is waar we het eerder over hebben gehad: MACHT. dat is het toverwoord waar het om draait. En de mensen? Who cares.

  6. Ook daar gaat het helemaal verkeerd, is er nog wel ergens een land waar de bevolking rustig en vredig kan leven, ja hier en in meer Europese landen en inplaats dat we daar ontzettend blij om zijn wordt er hier gemopperd over alles en nog wat terwijl we eigenlijk allemaal een dak boven ons hoofd hebben, niet in de kou hoeven te zitten en water genoeg hebben. Rusland heeft ook nog steeds veel te veel macht, toen Geert en later ik in Roemenië waren was het daar heel gewoon als ineens de gaskraan werd dichtgedraaid of het water kwam niet meer uit de kranen. De mensen weten daar haast niet beter Rusland heeft dat met de Oostbloklanden ook altijd gedaan, maar wie wil Rusland als vijand? En juist in die landen is het nu wel zo’n 40 graden onder nul, gelukkig heeft haast iedereen op het platteland en ook veel mensen in de steden houtkachels en butagas maar dat is meestal ook snel op. In Roemenië is het nog een erfenis van Ceausecu die Rusland ondanks de tegenwerking in eigen land heeft beloofd Rusland onvoorwaardelijk te steunen.

  7. HelassIk kan er niets aan doen maar kom er eerlijk voor uit, ik ben niet pro-Israel.Israel heeft al zo vaak schijt gehad aan internationale resoluties dat ik alleen maar blij ben dat de U.S.A en de europese landen nu eigenlijk eens zeggen dat dit niet kan.Zelfverdediging doe je in je eigen land en niet door in te vallen in een ander en daarmee moeders, vaders, broers, zusters en kinderen om het leven te helpen. Ook al heb je zelf mensen verloren door terroristische aanslagen.Vernietigd the U.S.A alle arabische landen door de Al Qauda??????

  8. Nu is er een akkoord over de tekst van de VN resolutie.Dat zou dan hoopvol moeten zijn. Strijdende partijen verwerpen deze resoluties toch. En niemand (nog Israel, noch Hamas) zal als eerste de wapens neer willen leggen.En zo gaat het altijd. Nu ook met dat russische gas.Half Oost Europa in de kou vanwege een betalingsachterstand. Who cares about the people?

  9. John, daar heb je ook helemaal gelijk in beide kanten zijn fout en mijn hart gaat uit naar alle vaders, moeders, kinderen en familieleden die waar ter wereld ook verdriet hebben om hun omgekomen mensen, de doden weten het niet meer maar er moet gewoon wat gebeuren voordat het hele Midden Oosten in de brand staat en dat wordt dan letterlijk en figuurlijk, ook ik heb geen oplossing anders was het snel voorbij. Dat Amerika en de Europese landen zich er mee gaan bemoeien is omdat de toestand aan het escaleren is, niemand zit te wachten op nog een brandhaard er zijn er al genoeg. Maar ook de Israëlische burgers hebben vaak genoeg familieleden verloren en dat is net zo erg. De Israëlische regering is behoorlijk verkeerd bezig, maar daar kunnen de burgers daar ook niets aan doen. Er zijn ontzettend veel mensen in Israël die het ook niet eens zijn met het beleid en ook die leven vaak in doodsangst, dat wordt nu even vergeten maar het is wel zo. Israël zit daar ook in de tang en als Rita haar vingers kruist dan is dat niet voor niets, hoe er voor en na de oorlog gehandeld diende en dient te worden is mede de taak van Amerika en de Europese landen. Met veel dingen ben ik het nooit eens geweest en de Hamas maakt daar nu gebruik van, voor iedereen hoop ik op een bestand en het liefst langdurig, zodat er eindelijk eens wat meer aandacht wordt besteed hoe het verder moet.

  10. Ik bedoel er niet zozeer alleen de Hamas mee, als wel een heel klein Palestina met vaders, moeders, kinderen en broers en zusters.Kortom de mensen die gedood worden, dat zijn meestal niet de Hamas-leden.Wat ik wel ik wel enigzins hoopgevend vindt is dat Grote broer en verschillende Europese landen eindelijk te kennen geven dat het zo niet kan.Wat resoluties betreft, die heeft Israel al zo vaak gehad en tot nog toe is er door niemand iets mee gedaan. Maar wie weet nu Grote broer en de europese landen anders beginnen te praten.Nogmaals, mijn hart gaat uit naar de vaders, moeders, broers, zusters en kinderen die nu geen stem meer hebben, want ze zijn dood.!!!!!!!!!!!!!Vriendelijke groetJohn (en helaas ik heb ook geen oplossing).

  11. alsmaar in geprek toe toe……………..

  12. i cross my fingers and touch wood.. Is puinhoop daar………

  13. Jammer genoeg wel Henk, Libanon heeft zich er mee bemoeid door raketten op Israël af te schieten, maar ik hoop van harte dat andere Arabische landen zich er niet mee gaan bemoeien en dat is de vraag maar.

  14. Goedenavond,Nog steeds een actueel onderwerp dus..

  15. Mogen ze de waarheid wel zeggen Rita? Want wie zal er volgen op Libanon, ik heb er echt een hard hoofd in.

  16. Nah, heb je daar ook al sjoege van Ilona, zet er dan even bij dat David de stamvader was van het Judese koningshuis en als kleine jongen op de schapen moest passen toen was het nog een schlemiel. Maar het is bij wijze van spreke dus daar hoef je geen sjoege van te hebben, David en Goliath worden vaker gebruikt als voorbeeld.

  17. als alle vrouwen hun mannen tot aan hun nek volgooien met pammetjes… komt er misschien wat RUST in de wereld. Uiteraard is het niet leuk om bommen op je kop te krijgen, Maar zo een invasie is massa moord. Obama staat een zware taak te wachten. Arafat, een rebel, een leider een voor de vrede. Ook hij was niet goed. Ik wacht nu op een telefoon uit het Midden Oosten. Klonk niet verkeerd. Maar is een lont in een kruitvat.STOP DIE WAANZIN, heb verdorie nooit gedemonstreerd, maar zou het nu doen : STOP the WAR !!!!!!!!!!xxxx

  18. David met Hamas vergelijken??? Oy vey memmele, bij mij gezond, wat een gojim praat! Goliath was kampvechter bij de Filistijnen…. oy oy oy!

  19. Belia mensen zoeken vaak wat en anders maken ze wel van een mug een olifant, maar dat soort oorlogjes of ruzies interesseert mij niet zoveel, iedereen zit veilig bij haar/zijn computer maar dit is wel even anders.Rita, ook ik kijk zo weinig mogelijk want zoveel verdriet kan ik niet dragen en mijn verstand zegt dan op een gegeven moment ook STOP DIE WAANZIN!!!John, als je met de kleine David de Hamasbeweging bedoelt, laten die dan eindelijk eens stoppen met provoceren, ze weten toch dat ze het nooit kunnen winnen van het moderne en goed bewapende Israël? Amerika daar wacht ik op, misschien dat Obama nog iets in petto heeft en de Europese landen beginnen nu toch te twijfelen, een beetje erg laat maar ook hier in Nederland komt er vrijdag een kamerdebat. Helpen zal het niet veel, maar beter iets dan helemaal niets.

  20. Ik heb nog steeds de indruk dat het een hele kleine David tegenover een zeer modern en goed bewapende Goliath is. Grote broer zal er niets van zeggen, en de meeste Europese landen ook niet. Dit keer lijkt de zaak onmogelijk voor de kleine David.

  21. Lieve Ann, Alles is reeds gezegd. Ik heb er weinig aan toe te voegen. Behalve dat het fijn zou zijn als oorlogen ooit eens ophielden. Ik heb er geen woorden meer voor en kijk niet meer naar het nieuws. Het is meer dan schrijnend. Ik kan er met mijn verstand niet meer bij. xxx

  22. Zelfs op space worden er kleine oorlogjes gevoerd!

  23. Lieve Belia de schuld van dit alles is al zoveel jaren geleden begonnen dat het niet meer te traceren valt omdat iedereen zijn eigen verhaal heeft. De wapenindustrie vaart er wel bij maar vergeet niet dat er al ontzettend veel mensen zijn gedood in oorlogen, kruistochten enz. toen er nog niet eens echt sterke wapens waren, zolang er mensen zijn zolang zullen er oorlogen zijn met en zonder vernietigingswapens.

  24. Ik was eigenlijk van plan hier niet meer op te reageren, maar ja, ik kan er niet om heen. Heb net ook het bericht gehoord, beschietingen over en weer vanuit Libanon, ik begin het er zo zachtjes aan wel benauwd van te krijgen, al die onrust en ellende daar. Wie heeft de schuld? Tja, zullen we ook de wapenindustrie niet vergeten, zonder wapens geen oorlog, dus met helaas het tegenovergestelde! Wat zit het toch allemaal smerig in elkaar! De petitie van Ilona zal ik ondertekenen, beter wat dan helemaal niets doen.

  25. Liesje is er wel iemand die begrijpt hoe mensen zo met elkaar om kunnen gaan? Ik ook niet en oorlog is altijd verschrikkelijk geweest en zal dat ook blijven, vaak kijk ik niet maar wat ik zie is al erg genoeg het gaat mij ook om het leed van alle mensen en kinderen die onschuldig slachtoffer zijn van dit extreme geweld.Ilona, de echte waarheid komen wij niet te weten en daarom kunnen we deze oorlog ook niet glashelder zien, niet alleen de kleurtjes maken dat bijna onmogelijk maar ook de persvrijheid gaat niet zo ver als je denkt en zelfs de Nederlandse soldaten hebben een spreekverbod, zodat wij alleen lezen en zien wat anderen goed vinden dat we mogen lezen of zien, hoe zouden wij dan de waarheid kunnen vinden? Ik zal de petitie tekenen maar of het helpt is een andere zaak inmiddels zijn er vanuit Libanon raketten afgevuurd op Israël, er zijn slecht een paar lichtgewonden (volgens de berichten) maar deze oorlog gaat escaleren en daar was ik al bang voor, laten ze weer gaan praten dat is in ieder geval uitstel van executie!

  26. Verschrikkelijk! al die kindjes die dood gaan en al het verdriet wat je van die mensen ziet…radeloze vaders en moeders. Ik kan het niet goed aanzien. Ik ontvlucht zulke dingen eigenlijk….niet goed, ik weet het.Maar ik snap het gewoon niet….dat zulke dingen gebeuren.Bah! oorlog.Liefs Annelies

  27. Op het plein vindt een aanrijding plaats. Van alle kanten heeft een aantal mensen het zien gebeuren. De politie vraagt getuigen wat zij gezien hebben. Allen vertellen de waarheid maar de politie komt er niet uit want ieder heeft het vanuit zijn eigen ooghoek en standpunt zien gebeuren. Ze liegen niet maar toch komt met niet tot censensus over de ware toedracht van het ongeval. Misschien komen we er ook wel nooit uit; we proberen het allemaal glashelder te zien maar toch worden we beinvloed door van alles en nog wat; dat kan ook bijna niet anders want ook verslaggevers hebben een kleurtje. Onze opvoeders hadden een kleurtje. Onze vriendekring heeft een kleurtje en onze politieke partijen hebben een kleurtje. Beïnvloeding vindt gewoon plaats en daarom ligt (denk ik) de waarheid in het midden. We moeten wel blijven proberen verder te kijken dan onze neuzen lang zijn; naar de randen zo je wilt. En de ceasefire petitie van AVAAZ tekenen die ik jullile allemaal gestuurd heb. Het geweld moet nu stoppen!!!!

  28. Lieve vrede, dat is dus het enige gepaste antwoord op de nieuwe avatar of profielfoto in deze discussie, zoeken we niet allemaal naar de waarheid Loontje? Luister nooit naar wat "men"zegt en ga zelf op zoek is mijn advies "men" zal altijd proberen je de verkeerde kant op te laten gaan, kijk ook eens aan de randen misschien ligt daar de waarheid wel, overigens wil ik je best helpen met zoeken, als ik maar even weet welke waarheid je zoekt. Laiverds ook voor mij is het bedtijd, allemaal lekker slapen en we zien vanzelf wat de dag van morgen ons brengt, misschien wordt er wel een tipje van de sluier opgelicht nu Ilona, gewapend met een vergrootglas, op zoek is naar de waarheid.Hug @nn.

  29. Ik ben op zoek naar de waarheid Noon, maar zelfs met een vergrootglas is het verdomd moeilijk zoeken. Hij moet ergens in het midden liggen, zegt men…. ik blijf gewoon zoeken!

  30. "De geschiedenis verteld ons hoe de toekomst er uit gaat zien" is een gevleugelde uitspraak van mijn ouweheer en hij heeft gelijk gekregen. Ik zie dat steeds meer in. Als wordt, gerelateerd aan de huidige tijd, vele malen opnieuw beleefd. Je hebt gelijk Ann. De gewone duitser werd ook maar gestuurd en tegelijkertijd getroffen door de dingen die een paar malloten beslisten. En zo gaat het overal en steeds.

  31. Zie dat je nog op bent … zeg ik truste voor later ik ga mijn oogjes sluiten morgen vroeg op …heb hier alles nog gelezen mooie discussie Ann … Heb je Ilona’s nieuwe profielfoto gezien wordt gevaarlijk als ze alles door een vergrootglas gaat bekijken dus wees op je hoede;-)huggie

  32. Daar zit ik in Nederland niet over in, wij hebben het nog heel goed naar de maatstaven van andere landen gemeten en Nederland zal die fout ook niet kunnen maken want ieder land heeft een eigen cultuur en ook daar moeten we wel degelijk rekening mee houden al is dat ooit in het verleden wel anders geweest, ook Nederland is niet altijd een braaf landje geweest de geschiedenis leert ons dat, misschien een idee om wat meer aandacht te schenken aan de geschiedenis hoe die zich werkelijk heeft afgespeeld en de rol van de Nederlanders in de oorlogen, maar ook dat is nog steeds een heet hangijzer, eerder heb je het gehad over de langdurige "moffenhaat" en al hebben familieleden van mij geleden in W.O.II, de soldaten konden ook niet anders het was vechten of tegen de muur gezet worden, ook die soldaten hadden moeder en vaak vrouwen en kinderen en ook Duitsland zelf heeft geleden onder het juk van een stel krankzinnigen. Nee de Duitse bevolking op zich heb ik nooit gehaat ze wilden graag een verandering in de ernstige armoede maar ik geloof niet dat de gewone Duitsers het allemaal eens waren over wat er is gebeurd, die het heftig ontkennen zijn dan ook meestal de Neo-Nazi’s die beter moeten weten.

  33. Welterusten Ann,Het was me een waar genoegen. Ik blijf nog even wakker tot zes uur. (Vindt mijn baas fijn)

  34. Al de problemen die we meemaken moeten we wel relativeren inderdaad. Want wat wij belangrijk vinden en ons druk om maken is voor anderen peanuts en levert voor hen alleen maar verbazing op. Zo slecht als anderen het hebben, zo goed hebben wij het. Landen waar het nog niet zover is als bij ons komen ooit ook zover. Als wij maar niet de fout maken oms alles in die landen in één keer te willen aanpassen naar onze maatstaven.

  35. Zeker zullen er ook wel weer oplossingen te vinden zijn voor de jeugd van nu en zo bezorgd dat ik niet meer kan genieten van de mooie momenten ben ik niet, zoveel toekomst heb ik niet dus we moeten er wat van maken omdat ook wij problemen hebben gehad die we zelf oplossen moesten. Ook zijn we gelukkig veel mondiger dan de mensen zoals b.v. in Irak, Iran, Afghanistan, Pakistan, Israël en nog veel meer landen waar verkeerde lui de macht in handen hebben en waar de mensen van generatie op generatie niet anders weten dan hun leiders volgen al is dat vaak nog zo verkeerd, iets wat je vanaf je geboorte is ingeprent zal zomaar niet verdwijnen en als die mensen in dit soort landen geen goede scholing hebben gehad en altijd alleen maar hebben gehoord wat ze moesten horen dan zal in die landen er ook geen daadwerkelijke oplossingen komen. Wie weet in de toekomst wel, ik hoop het van harte.

  36. Kijk en daar zijn we weer terug waar we begonnen: Wij hebben (nog) het recht van vrije meningsuiting en worden daar (nog) niet op afgerekend. Althans nog niet altijd in dodelijke zin. Uitzonderingen zijn er helaas wel ( Pim Fortuin, Theo van Gogh en nog enkele minder bekende Nederlanders) Dat is helaas in andere gebieden anders. En ook onze wereld veranderd. Onze kinderen en hun kinderen zullen moeten gaan leren leven met moeilijkheden die ons bevattings vermogen nu nog te boven gaan. Maar dat is al generaties lang zo. Elke generatie vindt oplossingen die bij die problemen horen, daar ben ik van overtuigd. Die overtuiging maakt me wat minder bezorgd over de toekomst en laat me wat meer genieten van de mooie dingen die we nu hebben.

  37. Dat niet alleen, maar wij kunnen tenminste nog een eigen en vrije mening hebben en dan staan we (nog) niet met onze rug tegen de muur, onze tijd zal het ook nog wel uitdienen mijn zorgen gaan meer uit naar de jeugd van tegenwoordig en de kinderen die nog geboren moeten worden want die gaan zware tijden tegemoet. Hier in ons kleine landje is het dusdanig veranderd dat zelfs in het buitenland waar ze eerst dachten dat wij genoeg aan tulpen, molens en klompen hadden, de meningen over Nederland behoorlijk zijn veranderd en niet in de beste zin. Als we nu al moeten vrezen voor het escaleren van heethoofden met andere geloven dan wordt het moeilijk genoeg.

  38. Alles gaat om macht. Oorlogen, corruptie en zelfs elkaar verdriet en pijn bezorgen. De macht over de ander is de wil om te kunnen onderdrukken. Tja het zal wel niet veranderen in de tijd dat wij nog op deze aardkloot rond hobbelen. Maar er staat ons gelukkig niets in de weg om ons er over te blijven verwonderen.

  39. Nee Henk en daar zit dus de angel, weet je dat de eerste Rooms katholieke kerk het met heel veel moeite voor elkaar heeft weten te krijgen dat ze in Ierland in de 7e eeuw de stellingen aan wilde nemen van Rome? Zelfs bij het eerst bekende geloof ging het al fout want ook toen hadden ze overal al een ander geloof dan de kerk van Rome die toch de baas wilde zijn en dat lange tijd heeft volgehouden. Ook daar is veel bloed voor vergoten en toen de grote scheuring kwam werd het barbaars met kruistochten en andere oorlogen en dat alles om de macht en heden ten dage is er nog helemaal niets veranderd.

  40. Zeker Ann,dat is precies wat ik bedoel: We geloven niet of wel. Maar als we geloven doen we dat in één en dezelfde God. Maar blijkbaar vinden we het niet goed dat ieder dat op zijn eigen manier doet.

  41. Henk wat wij te horen en te lezen krijgen is maar het topje van de ijsberg, vanavond was hier een vriendinnetje op visite en een familielid van haar zit in Afghanistan, wat de jongens daar mogen zeggen is zelfs heel beperkt, de echte waarheid zullen wij nooit te horen krijgen alleen misschien van de mensen die daar zijn geweest. Zelf ben ik niet gelovig maar juist de religies zijn er de meeste schuld aan dat er door de eeuwen heen oorlogen zijn geweest, geen respect voor andersdenkenden maar vooral macht en geld, ook van de geloven zijn daar schuld aan. Als de kerken vroeger de mensen niet dom hadden gehouden was alles misschien anders gegaan, want uiteindelijk geloven ze allemaal in één god hoe ze die dan ook maar noemen.Ilona, we wachten het maar af en laat ik dan ook Obama het voordeel van de twijfel maar geven totdat hij laat zien wat hij doet.

  42. Er zijn zo van die gebieden in de wereld waar echte vrede altijd een utopie zal blijven. Kijk maar eens hoelang het duurt voordat haat is verdwenen nadat er in een gebied de vrede wel is getekend. Bij ons is de ”moffenhaat” bij de huidige generatie pas verdwenen. Dus hoe denk je dat het gaat in voormalig Joegoslavie en inderdaad het midden-oosten. En hoe zou je zelf reageren als de moordenaar van je kind bij wijze van spreken morgen naast je in de winkel staat? Oorlog is altijd shit. Maar ook in het midden-oosten is de problematiek groter dan dat wij kunnen bevatten. Voor elk argument van wie dan ook is wel wat te zeggen.Maar in principe gaat elke oorlog over hetzelfde: Geen respect voor de mening/geloof van de ander.

  43. Obama is nog steeds geen president van Amerika dus hij kan nog niets ondernemen behalve plannen maken. Of hij pasklare oplossingen heeft, betwijfel ik ten zeerste maar dat zal blijken over enkele weken als hij wordt geïnaugureerd. Vooralsnog krijgt hij wel het voordeel van de twijfel.

  44. Iedere dag is er nu een bestand om de mensen in de Gaza strook van voedsel, medicijnen en drinken te voorzien, erg zuur dat ze daarna weer volop doorgaan met de beschietingen en wel aan beide kanten, de burgers ertussen in, ook in België is al veel gedemonstreerd. Heel veel mensen zijn teleurgesteld in Obama omdat die zo stil blijft, maar deze heeft verklaard dat iedereen even rustig moet blijven aangezien hij grote plannen heeft. Kom op Obama met je verrassingspakket, ieder uur wachten betekent meer doden en gewonden, beide partijen zijn schuldig en John ik weet ook wel dat Israël omgeven is door vijanden en zoals je al schrijft de financiële steun is voor het grootste deel verdwenen in de zakken van o.a. Arafat en andere schurken, maar het moet mij toch van het hart dat de meeste arme Palestijnen zich beter hadden kunnen redden als Israël geen grote muur dwars door de boomgaarden van kleine boeren had gebouwd, ze moeten zich beschermen tegen het tuig van de Hamas maar had dat niet op een andere manier gekund? En of er nu burgerslachtoffers en vooral kinderen vallen aan de ene of de andere kant zelf vind ik het voor beide partijen vreselijk. Ik denk dat Amerika nu wel even wacht met Iran en dat is te hopen, ergens had ik de hoop gehad dat Obama de soldaten uit Irak en Afghanistan zou weghalen, maar nee er zijn nog eens duizenden Amerikaanse soldaten heen gestuurd, wat een verspilling van mensenlevens en geld dat Amerika zelf hard nodig heeft. De wapens de wereld uit is een utopie dat zal nooit gebeuren zolang er mensen zijn die willen vechten en vreselijk genoeg zijn die er altijd! Als iedereen zou weigeren een ander mens te vermoorden was het immers ook goed, maar mensen zijn nu eenmaal vechtlustig en degene die het niet zijn worden er wel toe gedwongen. Het is niet te hopen dat het in Nederland en andere landen van de EU gaat escaleren want dan staat ons nog heel wat te wachten.

  45. Het zijn vreselijke beelden op TV. Waar kinderen in betrokken zijn is verschrikkelijk. Of er ooit vrede zal komen betwijfel ik, ze liggen al jaren met elkaar overhoop. Laten we hopen dat er vlug humanitaire hulp op gang komt voor eventuele medicijnen.Wat de uitspraak van Shimon Peres betreft is diep te betreuren.Welterusten Ann.

  46. Van Peres had ik zo’n opmerking eigenlijk het minst verwacht maar zou hij niet bedoeld hebben met "wij zorgen goed voor onze kinderen" dat Israeli’s niet in kinderkamers met raketten schieten naar de buren zodat, als er teruggeschoten wordt, onschuldige kinderen worden geraakt?! Want dat is toch wel het handelsmerk van Hamas en van Hezbollah die in Libanon hetzelfde deden. De Israeli’s schieten terug en raken een woonhuis vol kinderen en dan is geacteerde verontwaardiging van Hamas enorm. Hoe bedenken ze toch zoiets, dat zijn toch zieke geesten, verstoken van iedere moraal en menselijkheid??!! Wellicht heeft Peres dát bedoeld.

  47. Het schijnt ook al te broeien in Nederland men is bang voor trammelant aangezien de Arabische kiindertjes hier 8jaar oud het al over die "vuile Joden" hebben. Het is wel zo dat Nederland altijd voor Israël kiest en daar moet een soort uitleg komen naar de Arabieren in ons land denk ik.Verder hoop ik dat er gauw een internationale missie gestuurd wordt die grenzen opent voor levering van medicijnen, voedsel aan beide zijde.Peace

  48. ik hoop dat het gauw afgelopen is met die oorlog er zijn al veel te veel mensen gedood en altijd onschuldige mensen en zoals kinderen je krijgt er pijn in de maag van als je de beelden op tv ziet maar het is wel de werkelijkheid ik hoop gauw dat er weer vrede komt,en dan krijg je Rusland nog met oekraine maar oorlog zal altijd blijven bestaan zolang er wapens zijn die moeten de wereld uit . liefs joke slaap lekker

  49. We moeten niet vergeten dat Israel omgeven wordt door vijanden die uit zijn op de vernietiging van de staat Israel. Israel is het enige land in het Midden Oosten met een democratisch gekozen regering. De Palestijnen hebben heel veel financiele steun gehad en het merendeel is verdwenen in de zakken van corrupte figuren als wijlen Arafat die ook ooit nog eens de Nobelprijs voor de vrede heeft gekregen. Net als Henk zegt, de leden van Hamas verschuilen zich tussen vrouwen en kinderen. Op het moment dat daar wat misgaat, doen ze huilie huilie, de hypocrieten.Kijk eens hoeveel Israeliers al omgekomen zijn (waaronder ook veel kinderen !) door zelfmoordaanslagen van vaak jonge palestijnen !Ze hebben het zelf uitgelokt door de raketbeschietingen te starten.

  50. Ann, ik vind het vreselijk wat er nu gebeurt in Gaza, evenals in alle andere oorlogen waar veel bloed vergoten wordt en begrijpen waarom men zover gaat doe ik al helemaal niet. En de meisje op mijn space zijn alleen maar om iedereen te laten wat een weerzinwekkend gebeuren een oorlog is. Maar het zijn mensen die oorlog voeren en dat kunnen ze alleen maar als ze steun krijgen van andere mensen. En dat zijn ook "burgers" maar dragen een bepaald kostuum. In feite is iedereen burger van een land. En sommige burgers vinden het een eer voor hun land te strijden terwijl anderen het wel best vinden en niets doen. Iedere oorlog kent meer civiele slachtoffers dan militaire, dat is een gegeven. Maar ook militairen zijn mensen met familie die rouwen als hun geliefde is omgekomen. Oorlog is walgelijk, maar in feite zijn er meer mensen voor verantwoordelijk dan een op hol geslagen president of een legerleider of haatzaaiers als Hamas. Er is meestal alleen maar draagkracht voor een oorlogstreffen als de meerderheid van de bevolking er achter staat. Dus zijn de burgers niet altijd onschuldig. Dat bedoelde ik te zeggen. Misschien dekt het woord onschuldig de lading niet en wordt het verkeerd uitgelegd of begrepen. Maar oorlog vind ik net zo verfoeilijk en gruwelijk als jij en als ieder weldenkend mens en natuurlijk moet er zo snel mogelijk vrede komen daar of in elk geval een bestand!!

  51. Hamas: als je levensomstandigheden zó wanhopig slecht en uitzichtloos zijn, en Hamas zo slim is om te zorgen voor een vangnet en sociale cohesie, compleet met onderwijs en sociale zekerheid, dan is de oplossing wel wat gecompliceerder. Ik vermoed dat daar altijd oorlog zal blijven, nu loopt het zeker uit de hand (zoals hierboven Ann’s blog beschreven en alle andere reaktie’s hieronder)Obama krijgt het druk!! hij betekent veel voor Amerika. Maar wat betekent hij voor ons, EU, die dichter bij de wereldvuurhaarden leven? Ik weet het niet. We zullen het zien …Bijvoorbeeld:- Wat met de gigantische US troepensterkte in US kazernes in Centraal Azië? Wat?- Wat met het eigenlijke Midden Oosten?- Wat met Irak?- Wat met Iran?- Wat met Afghanistan ( finish the job over there? A foly.)- Wat met Afrika?Ben blij te lezen dat hier op jouw blog zo intens gereageerd wordt op dit onderwerp … thnx Ann

  52. In een oorlog zijn er alleen maar verliezers,en dat er burgerslachtoffers waaronder kinderen vallen is natuurlijk vreselijk.Als ik het goed heb begrepen heeft Hamas de wapenstilstand die een half jaar heeft geduurd bëïndigd,en is weer begonnenom met raketten (met een steeds groter bereik) dorpen en steden in Israël te bestoken. Men had natuurlijk kunnen weten dat een reactie van Israël niet zou uitblijven. Verder is het niet ondenkbaar dat Hamas zijn wapentuig van Iran krijgt of betrekt,dit is nu ook niet echt een vredelievende natie,waarmee Amerika en de westerse wereld nog wel eens flink problemen kan krijgen.

  53. Met jouw woorden ben ik het helemaal eens Henk, beide kanten deugen niet, van de Hamas beweging ben ik een fel tegenstandster omdat die er alleen maar op uit zijn om Israël te vernietigen, deze lui geven niet om hun eigen landgenoten maar willen alleen macht ook van de kant van Israël begrijp ik heus wel dat ze niet alles altijd kunnen nemen, maar dit geweld is te extreem, stel dat er twee Hamas leden in die school hadden gezeten dan waren die een andere keer wel aan de beurt gekomen, de functionarissen van de VN hebben niet voor niets de coördinaten doorgegeven met het dringende verzoek de scholen en andere gebouwen van de VN met rust te laten, juist omdat daar veel onschuldige burgers hun toevlucht hebben genomen. Ilona, nu ben ik het niet met jou eens natuurlijk mogen wij een keuze maken, maar over het algemeen wordt er met de keuzes verkeerd omgegaan en daar is een normale burger niet schuldig aan. Zelfs al hou je je afzijdig dan ontkom je toch niet aan geweld schrijf je zelf, dat is waar maar dat betekent ook dat die keuze maar beperkt is. Ik zelf vind het afschuwelijk wat er gebeurt en niet alleen daar maar overal waar oorlog is, toch blijf ik volhouden dat onschuldige mensen en kinderen altijd de dupe zijn. Wij kunnen helemaal niets doen zolang de wapenindustrie blijft leveren en als we machteloos zijn wat is dan schuld of medeschuld? Zelf laat je op je space de kleine stumpers zien die bij dit geweld om het leven zijn gekomen, als je er wat aan had kunnen doen had je het gedaan, maar bij overmacht van derden is niemand schuldig alleen de partijen zelf, die zijn verantwoordelijk en hebben schuld als ieder mens die gewoon leeft medeschuldig zou zijn aan àl de oorlogen en het leed dan mag van mij de aarde vergaan met al wat er op leeft. Ik zou heel graag wat doen maar ben ook machteloos en zo zijn er echt heel veel mensen ook in de landen waar wordt gevochten.

  54. Wat zou jij doen als iedere dag een ruit kapot gegooid wordt en jou kinderen niet eens meer in de kamer durven zitten ? Dan ga je zo’n pestkop toch ook een keer te lijf ? Daar hoor je zo weinig over. Die raket beschietingen komen altijd vanuit dichtbevolkte gebieden zodat Hamas zeker weet dat de hele wereld in opstand zal komen als er burgerslachtoffers gaan vallen als men dat zootje geteisem opruimt. Hamas gebruikt burgers als menselijk schild. Maar ook Israel zit met z’n oorlogvoering vol met smerige streken, dat mag duidelijk zijn.ISRAELI’S EN PALESTIJNENBEIDEN BOEVEN EN ZWIJNEN

  55. Ilona, wat jij zegt is uit mijn hart gegrepen. En zeker je laatste zin! Ja, we zijn allemaal (mede)schuldig aan elke oorlog! Doen we niet allemaal een duit in het zakje met onze hepzucht, en eerlijk delen is er al helemaal niet bij. Het is de collectieve inbreng van ons allen, de mensheid heeft het vechten in zijn genen, kijk naar de dierenwereld, daar is het al niet anders. Wat dat betreft zijn we nog altijd niet veel verder dan de bewoners van het dierenrijk.

  56. Onschuldige burgers bestaan eigenlijk niet. Ook burgers maken keuzes en van het een komt het ander. Dat wil niet zeggen dat ze bloederige oorlogen willen. Stel dat hier twee kampen komen: ultrarechts en extreemlinks. Het escaleert en we zitten midden in een soort burgeroorlog. Dan kun je je niet overal van afzijdig houden, je moet een keuze maken en dan zit je er al middenin. Als je je wel afzijdig houdt, ontkom je ook niet aan geweld, zo gaat het meestal. Vrouwen zijn dermate geëmancipeerd dat ze hun mannetje uitstekend staan. Alleen kinderen hebben het zwaar, die mogen nog geen keuzes maken, hen wordt niets gevraagd. Naarmate ze ouder worden (als ze niet voortijdig sterven) maken ze keuzes maar dan zijn het alweer burgers met een mening geworden.Oorlog is van alle tijden en zeggen "dat mag nooit meer gebeuren" ook. Tegelwijsheid: Eerst kwam de mens. Toen kwam de oorlog.Waarom er oorlogen worden gevoerd is ook geen vraag: macht en geld. Als de een iets heeft, wil de ander of meeprofiteren of alles hebben. Grondstoffen (goud, diamant, erts) zijn vaak een reden, goede strategische ligging kan een reden zijn, religies, etnische achtergronden. Gewoon delen blijkt keer op keer niet te kunnen. Ik walg van geweld. Ik walg van de beelden op het journaal. Ik walg van types die oorlogszuchtig zijn. Ik walg van oorlog. En iedereen die ik hoor of lees, en verreweg de meerderheid doet dat ook maar verandert er iets? Nee. Waarom dan niet, vraag ik me af?! Wat moeten we dan doen om oorlogen te stoppen of nog beter om ze te voorkomen? Of zijn we defacto allemaal (mede)schuldig aan elke oorlog, aan elke vorm van buitenproportioneel geweld?

  57. Oorlog en vrede, rijk en arm, recht en onrecht, het zal altijd blijven bestaan! Wat Hamas doet is verkeerd!! Iräël kan ik begrijpen, als je gemiddeld drie keer per dag, en dat jaren lang, de schuilkelder in moet om te schuilen tegen de bommen van Hamas, dan heb ik begrip voor Israël. Dat onschuldige burgers WEER ,zoals in iedere oorlog, het slachtoffer zijn, vind ik ten zeerste verwerpelijk.

  58. Een miljardair die zich voor de trein gooit, noem ik niet bepaald iemand die het moeilijk heeft gehad. Die is allleen maar met zichzelf bezig geweest en nu hij alles kwijt is, maakt hij er een einde aan. Zijn familie en personeel zitten nu met een probleem erbij! En zijn laatste daad was er weer een die de krant haalt. Een egoprobleem.

  59. cees, Het is een hele moeilijke opgave van beiden kanten, wij als buitenstaanders kijken naar de afschuwelijke beelden dit is niet te stoppen nee .volgens mij allemaal veeL te laat.ik ben van mening dat het best een kan gaan bebeuren ! dat hierdoor een wereld oorlog kan ontstaan ,men is niet meer onder de indruk..praten dat doen ze al heel lang..het oplossen! dat is het probleem .het niet toegeven , van 2 kanten.stop de strijd dat is iets dat we met ze allen zouden willen ,de hele wereld staat op zijn kop. hoeveel gewone burgers gaan er niet dagelijks dood ..en we kijken toe..nog peres en de hamasstrijders..moeten toch stoppen het kost te veel mensen levens .dat is wat er moet gaan gebeuren maar .niemand weet het..alleen maar gooien met bommen en grond proepen, we gaan zo met zijn allen aan vuur ten onder voor ons nageslacht is het een drama..helaas dat ik dat zeggen moet..wat zijn de vooruitzichten .alles gaat helemaal verkeerd , de man gisteren, die zich zo maar uit noot zich onder de trein gooide.. wat heeft die het moeilijk gehad..en zo gaat het met veel mensen.. die doorgeld gebrek en weinig te eten hebben en de arme landen die worden daar ook de dupe van ,nog maals men moet dit stoppen dat is in belang voor al die onschuldigge mensen daar gr cees

  60. Nee, natuurlijk niet Ann,ouders hebben hetzelfde verdriet daar twijfel ik niet aan. Maar ik denk ook dat Hamas als organisatie niet zozeer om die kinderen of hun ouders geeft. Een menselijk schild heette dat vroeger en daar zijn ze niet vies van.Blijft inderdaad staan dat de onverschillige uitspraak van Peres geen hout snijdt.

  61. Sorry, het bericht over de 5 dode zusjes staat bij ILONA.

  62. Henk, zelf ben ik ook tegen de Hamas maar zie de beelden hierboven heeft Peres dat wel gezien? Inderdaad worden er kinderen bij betrokken, maar hier gaat het om onschuldige slachtoffers en Peres mag zoiets niet zeggen of hij moet inderdaad erbij zeggen wat hij bedoelt, maar dat deed hij niet en dat neem ik hem ontzettend kwalijk. Bij Benona staat een item over 5 kleine kindertjes die zijn omgekomen uit één gezin zouden die ouders minder verdriet hebben als Israëlische ouders? Ik denk het toch echt niet.

  63. Je hebt hartstikke gelijk Ann,Geweld is nooit te rechtvaardigen, maar als je beelden ziet uit Israel waar mensen in de dorpen al jaren 5 of 6 keer per dag de schuilkelder in moeten vanwege raketbeschietingen kan me ook wel iets voorstellen dat men daar vanaf wil. Oorlog is altijd wreed en niet te bevatten. Oorlog geeft altijd slachtoffers die geen slachtoffer hadden moeten zijn. Maar bij Hamas zijn het ook geen lieverdjes en wat Peres misschien wel bedoelde is dat de grote zelfopoffering die Hamasstrijders uitstralen, ze ook met kinderen al gewoon vinden.

Geef een reactie

