Kerst 2008 en dan?   24 comments

Kerstmis is alweer dichtbij gekomen, er zijn mensen die het vieren en er zijn mensen die er ronduit een hekel aan hebben. Dat er berichten zijn dat heel veel huisvrouwen ontevreden zijn is ook wel te zien, zo vlak voor de feestdagen is het druk in de winkels, de griep heeft vele mensen in de greep maar tsja vrouwen moeten eigenlijk altijd maar doorgaan. Natuurlijk zijn er ook echtgenoten die veel doen, maar dat is een minderheid. Ook zijn er velen die tegen de kerstdagen op zien, hetzij omdat ze ziek zijn, hetzij dat ze in dit jaar iemand verloren hebben die hun dierbaar was en dan zijn deze dagen extra moeilijk. Zelf komt het mij ook vreemd aan voor het eerst op de 1e kerstdag na alleen, maar de tijd komt wel om en volgend jaar is alles hopelijk gewend en zal ik weer als vanouds de kamer veranderen in een kerstsfeertje, alle wonden helen en littekens houden we, maar daar kan je mee leven want ook de dierbare herinneringen blijven. Ik wil blijmoedig verder gaan en ik hoop van harte dat heel veel mensen dat ook kunnen doen. Het is niet makkelijk, maar wel haalbaar en zeker als je zoveel vriendinnen en vrienden hebt waar je soms een hechtere band mee kan hebben dan met familie. Ik wil jullie nogmaals heel veel dank zeggen voor alle lieve, mooie en bemoedigende woorden die ik het laatste jaar heb gekregen. Laat spaces dan maar veranderen, als wij het maar niet tot een chaos maken dan is er niets aan de hand want als de ene hand de andere wast worden ze beiden schoon. Ik hoop dat de meeste mensen héél fijne dagen zullen hebben met allen die ze lief zijn. En voor alle anderen, wordt niet bitter want daar neem je alleen jezelf mee, probeer positief te blijven èn te denken, dan stappen we op 31 december om 12 uur uit het jaar 2008 in het nieuwe jaar met nieuwe kansen, de vooruitzichten zijn niet geweldig maar ook daar is mee te leven. We kunnen haast allemaal nog wel een stapje terug zeker de mensen die ouder zijn dan 60 die hebben armere tijden gekend en zijn er nu ook nog. Voordat jullie denken dat ik voor dominee aan het leren ben stop ik wens jullie in ieder geval ook volgend jaar heel veel space plezier! Om 12 uur op 31 december zal ik met een enorme bel port op jullie toosten. "Tel de koppen, vul de kelken en laat de mensen vrolijk zijn" zei een oude vriend eens en daar laat ik het bij.

00 ANN

Posted 17 december 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

24 responses to “Kerst 2008 en dan?

Subscribe to comments with RSS.

  1. hoi lieve ann wens jou ok toch een goede kerst toe liefs els en joop

  2. Lieve Ann ,Je hebt heel mooi je gevoelens met ons gedeeld lieverd , , het zou altijd zo zijn voor ons mensen , er zal altijd een eerste keer zijn waar wij door heen moeten gaan , Ik geloof met heel mijn hart dat jou Geert altijd bij je is , en ik weet dat jij dit ook weet. Een knuffel van Gonnie .

  3. Lieve Zuster,Je hebt één en ander mooi verwoord,het zal zeker niet voor je meevallen,ook al heb je 1e Kerstdag bezigeheden,tóch zal het anders zijn dan voorheen.Bij mij komt dat akelige gevoel elk jaar weer terug,en het went nooit. Maar wij McDunn’s laten het hoofd niet hangen,en gaan met goede moed weer een nieuw jaar in.Een dikke kus van Edward.

  4. lieve ann ik kan me heel goed voorstellen dat je de kerst niet meer zo veel aan vind ,zonder je man geert en het zal ook nooit meer zo als vroeger worden maar de herinneringen blijven wel en dat is ook mooi , je zegt et zelf al je wilt weer blijmoedig verder gaan dat vind ik positief . ze zult de eerste kerstdag toch wel niet alleen zijn want je zoon is er ook ,nog en je broer heb ik gezien op space en anders we zullen aan je denken hoor ann. zelf krijg ik mijn kinderen en klein kinderen hier om te eten je bent er best druk mee maar wel gezellig wat kado,s erbij want dat doen we met sinterklaas niet . zelf zul je wel denken ik wou dat het allemaal maar weer voorbij was .en maar wachten wat het volgend jaar word .liefs joke

  5. Lieve AnnNog steeds zijn mijn Kerstgevoelens heel dubbel ,ja natuurlijk ben ik blij met alles wat er veranderd is dit jaar wat betreft mijn gezin en zal het fijn zijn om de eerste dag bij elkaar te zijn ,en zeker denk ik aan jou en anderen die dierbaren verloren hebben en dat raakt me .nog steeds word ik ziek van al de reclame ,tv programma’s en tijdschriften die maar blijven verkondigen hoe geweldig het allemaal moet zijn .familie vrienden ,eten en veel drinken dure ,cadeau’s en al dat geblabla ,ik word er zo opstandig van ,zal misschien wel komen omdat ik me nog steeds ziekig [of weer] voel ,weet je de wereld draait gewoon door of het nu kerst is of niet en ook in 2009 ,laten we wel gewoon aan elkaar denken en het hier ook fijn hebben met elkaar ,ook ik duik zo mijn bed in ,en dan op 31 dec gaan we gewoon door naar Jan 2009 ,maar ik zal die avond het glas op jou heffen ,je bent een mooi mens Liefs en een knuffel Elisabeth

  6. en ik geloof dat het beste del van de mensen die we missen wel in ons zit.dat is dat stuk houden van en missen. dat heeft niets met welke hoogtijd dag dan ook te maken.hooguit met rozemarijn.

  7. oooooooooooh die bel port!en wat een klassieke preek, en het klopt allemaal.zelfs de griep: de hoest is weer opgekomen oren en neus zitten dicht en ik zit al in pyama, wil voor 20.00 liggen. jij dominee? daarvoor lees ik teveel van je.ik wilde dat mensen mijn weblog ook eens goed lazen, het zijn geen flappenautomaten waar dat skimmen gebeurt, niet alleen althans, zeker niet. maar daarbij ann, ik ben best een oude zeur, ik heb al verschillende cassieres gesproken maar niet één wist wat skimmen was en hoe het gebeurt. in verschillende winkels (ik hou van aanbiedingen), niet bij de aldi, niet bij dirk, niet bij sanders en niet bij c1000. dat is dus niet juist in deze tijd.ik stap nu mijn bed in, goed warm ingepakt, kruidenbittertje, slaappil, paracetamol en de hexenbroom. voel me een beetje een vaatdoek: oud, dikker, versleten, verstrooid, bekaf, al mijn kruit verschoten en mijn tijd gehad. uitgeteld en afgeschreven .je kent dat gevoel vast wel, het wordt tijd dat ik weer eens een echte opkikker krijg en weer uit die put kom. ik hoop dat ik morgen beterderderder ben zodat ik naar marit kan. dat is altijd zo’n leuke dag.genoeg klaagzang, anders denk je nog dat ik voor slachtoffer studeer en dat is absoluut niet waar.en joh, die bel port…..die wacht wel op mij denk ik.dikke zoen en truste

  8. hoi lieve Ann,Ohh, wat is dat mooi geschreven. Ja zonder Geert zal het zeker moeilijk zijn, en ik kan het weten. Bij mij is er deze maanden in al de jaren zoveel gebeurt, dat kerst mij helemaal niets zegt, en heb van de week al mijn kerstspulle weggegeven. Dus het is en blijft kaal. Maar ik hoop dat jij er toch zo goed of zo kwaad hel naar je zin maakt, dan weet ik dat je je prettig voelt, want Geert zie je wel.!! Nee, voor mij hoeft kerst – oud en nieuw niet. Maar daarom wens ik jou wel een heel prettige kerst en een fijne jaarwisseling, en zeker ik zal ook aan je denken, als een van mijn beste space-vriendinnen. Mijn kerst-weblog-item heb ik weggehaalt en alleen een bedankje aan degene die erin geschreven hebben in gezet.heel veel liefs van Rinus

  9. Dat zal waarschijnlijk Bisschopswijn zijn om 12 uur. Dat wordt dus een warme toast, want ik doe met je mee.xsjerrie

  10. Ook al zal de Kersttijd niet meer dezelfde zijn, toch zullen warme herinneringen altijd blijven.Ik wens je een heel mooie kersttijd.Een grote warme knuffel. Annie

    Annie Marie José
  11. Heel mooi geschreven Ann, Recht uit je hart. Kerst heeft voor mij geen enkele waarde, Heb er vanuit m’n jeugd geen goede herinneringen aan maar ik kan er gelukkig al jaren goed mee omgaan. Voor een ieder de dat anders ziet wens ik diegenen toch fijne kerstdagen. Ieder z’n meug toch ??Ennuh, als je geslaagd bent voor je opleiding voor dominee, kom ik een keer een kerkdienst van jou bijwonen hoor.Liefs van mij

  12. Hai lieverd,Mooi blog weer meid, je bent een prachtmens !!Zal aan je denken, je in gedachten omarmen en samen met je proosten om 24.00 uur hoor!Heel veel liefs en een dikke pakkert, Miem

  13. citeer "Ik wil blijmoedig verder gaan" het ontroerd me deze zin,sommige gebeurtenissen maken dat kerst nooit meer hetzelfde zal zijn.Ik wens je veel moed en levenslust om door die dagen geraken ,een port zal ik niet meedrinken ,stijgt me te snel naar mijne kop!Maar met een glaasje wijn klink ik op jou gezondheid en geluk in het jaar dat gaat komen.Liefs Melda

  14. Wens jou en de jouen, fijne feestdagen, en een gelukkig 2009.Liefs, Belia.

  15. Kerst is voor ons ieder jaar hetzelfde eigenlijk,1 ste kerstdag werken en de 2 de mijn verjaardag vieren .De enige verandering is dat ik weer een jaartje ouder wordt .Lieve Ann het zal voor jou best even moelijk worden zo alleen zonder Geert en je gedachten zullen in de tijd terug gaan .Oudjaarsnacht klinken we op een nieuw jaar en wachten wat ons dat jaar mag brengen .Ann we denken aan jou en alle anderen die ons dierbaar zijn .Liefs Jan en Tanja

  16. bij ons wordt het dan geen portje om 12 uur want die is dan allang leeg, maar zal het toch een mouserend wijntje worden Alhoewel nieuwjaar? haha we hebben nog helemaal geen plannen, die worden meestal pas met de kerst gesmeed. Maar ook ik zal aan je denken en even op iedereen proosten tuurlijk, want iedereen wil toch een gelukkig en gezond nieuwjaar. vooral gezelligheid, liefde, en aandacht van familie en vrienden. veel liefs Mazza

  17. Met de port in de hand…goed idee. Dat ga ik ook doen en zal dan ook aan jou denken.Liefs Sandra

  18. Lieve AnnAch ja, Kerst, bedankt voor je warme wensen (met dit koude weer), en ik doe er ook niet aan. Wie weet zitten we wel met de niet-vierders on-line, kunnen we voor wat digitale warmte zorgen voor elkaar. Toch goede dagen hoor!!!

  19. liefen An daar de dagen weer lichter zullen worden en weer wat leefen in de natuur zal verschijnen zal ook voor jou het lcht weer een kleinbeetje gaan schijnen en ook zullen de wonden helen en littekens blijfen bestaan zullen volgend jaar weer veel handen ook jou handen weer gaan strelen en zorgen dat af en toe een glim lach om jou mondhoeken zullen ontstaan .niemand is te vergeten niemand is om misbaar is nog niet zo erg lang geleden dat hij is weg gegaan maar echt waar AN hij zal altijd naast je blijfen staan dit jaar volgent jaar en al die jaren die er voor jou nog open zullen staan en ik hoop uit de grond van mijn hart dat de zon ook voor jou in het nieuwen jaar vol op gaat schrijnen en daar om schenk ik je intens mijn groet diken kus en een zalig kerst feest en voor al voor het nieuwen jaar vrienden zijn door dik en dun kus rene

  20. En voor jou ook héél fijne dagen lieve Ann..ondanks het gemis van Geert..het zal zeker vreemd zijn..voor het eerst deze dagen in je eentje..kracht licht en liefde voor jou..liefs Caro.

  21. Lieve Ann, Je hebt gelijk voor mij worden deze dagen ook moeilijk, nog steeds geen kerstgevoel. Ik voel me juist verdrietig als ik al die vrolijke mensen zie. Voor jou zal het ook moeilijk zijn zonder Geert, ik denk aan je en toch moeten we er maar wat van maken.Een hele dikke kerstknuffel Ria

    Lady Flower Power
  22. Lieve Ann heel mooi geschreven, we hopen zeker er hele fijne dagen van te maken, en zeker voor jou ook je weet dat ik aan je denk ,liefs en knuff Janny

  23. Lieve Ann ik zal heel veel aan je denken denk ook aan Geert die je nu niet meer bij je hebt … verder zeg ik weinig je voelt het wel!Hou van je mooi mens Liefs xB

Geef een reactie

