Kerstkaarten, spaces en de Groninger van het jaar.   23 comments

Tja, ze zijn er weer in abnormale hoeveelheden, de geijkte kerstkaarten, nu weet ik uit ervaring dat het meestal de vrouwen zijn die voor het schrijven van kerstkaarten de klos zijn, van de meeste mannen hoeft het niet zo nodig en als het van hen afhing kregen nog maar heel weinig mensen een kaart. Zelf heb ik jaren lang niet anders gedaan dan kerstkaarten uitzoeken, lijsten maken, kaarten van teksten in calligrafie voorzien, nieuwe adressen opzoeken enz. enz. en het is dan ook meestal met een zucht van verlichting als ze in de kerstpostbus zijn gevallen om zich een weg te banen naar de mensen voor wie ze zijn bestemd. Het is voor mij dan ook de gewoonste zaak van de wereld als ik vrouwen hoor zeggen "gelukkig dat zit er weer op", wat blijft er dan eigenlijk van de kerstgedachte over? Het is een klus maar het moet gebeuren. Dit jaar bezie ik dat toch anders, ik doe het niet meer! Het hele jaar hoor je van niemand wat en dan… jawel een kerstkaart, is dat nu omdat ze ineens aan je denken, welnee je staat nog in het archief zoals ik dat pleeg te noemen. Vorig jaar heb ik het nog wel gedaan, en kreeg legio kaarten toegestuurd waaraan ik duidelijk kon zien dat de een of andere secretaresse of kantoorbediende met deze klus was opgezadeld, zodat degene van wie de kaart was er geen werk aan had gedaan en die misschien niet eens heeft gekeken naar de ontvangen kaarten. De gelukswensen vallen tot dik na de kerst door de brievenbus en worden zorgvuldig opgehangen tot 2 januari en dan kunnen ze wel weg! Ook de boodschappen staan vaak al voorgedrukt en heel veel mensen zetten er alleen hun naam in en event. die van hun echtgenoot, maar aan het handschrift te zien is dat dan ook net als met strafregels vroeger op school op de meest snelle manier gedaan. Heeft het langer nog zin? Mensen die echt contact met elkaar hebben sturen ook zo wel eens een kaartje, een verjaardagskaart of een vakantiekaart en dan is het wat anders, maar het absolute moeten sturen van kerstkaarten omdat het nu eenmaal de gewoonte is daar heb ik eigenlijk best wel genoeg van. Het begint al in de winkels, waar je vrouwen hoort praten over de kaarten "oh deze zij wel mooi, maar wat kosten die?" antwoord van buurvrouw, dochter o.i.d. "nee joh die zijn bij het Kruidvat veel goedkoper", waarna de begeerde doos weer snel wordt neergezet. Ook zijn er mensen die in de zomer de kerstkaarten al kopen omdat het zo’n stuk scheelt – veel voor weinig – de mensen van wie ik een e-mailadres heb krijgen een mooie kaart en sommigen die het hele jaar er ook voor mij zijn geweest een echte, maar daar houdt het dit jaar mee op. We gaan over tot wat ik wel meen….

De puntjes zijn eindelijk op de i gezet, wat rijkelijk laat is want dat leer je als eerste op de lagere school dat er puntjes op een i horen te staan. Er is inmiddels al heel veel over gepraat, gemopperd, er zijn tips uitgewisseld en er zijn nog steeds mensen die niets kunnen met die puntjes. Door de vele werkzaamheden is menig spacer loeiend van ellende de deur uitgegaan omdat er eens weer niets anders kwam dan foutmeldingen, ik moet zeggen dat het allemaal best wel redelijk werkt maar dat deed het al, en om nu te lezen wat ik in een gastenboek heb gezet is een dubbele punt en totaal overbodig, ik weet zelf drommels goed wat ik heb geschreven. De kwaliteit van de foto’s waarvan ik in eerste instantie dacht dat die beter zouden zijn blijken nog even slecht en hebben lang de goede kwaliteit van Windows Live Writer niet, waarom ze daar niets aan hebben gedaan is mij een raadsel want dat is nu juist iets waar iedereen wat aan heeft. Wat ik ook mis is de vermelding dat er een nieuw bericht is, ik ben niet zo’n hotmailfan en als ik daar kijk ben ik altijd te laat om direct te kunnen reageren. Ook kunnen door anderen soms de privé berichten worden gelezen, ik kreeg een berichtje dat een bericht aan mij van een space vriendin door degene die mij het berichtje stuurde was gelezen, een kwalijke zaak en ik mail voortaan liever, vooral als het vertrouwelijk is. De potloden zullen dus nog wel geslepen moeten worden voordat alle puntjes op alle ietjes staan. Voor de rest gaat het wel aardig.

Oeps, ik begin toch ouder te worden, als eerste had ik iedereen van harte willen bedanken voor de beterschapswensen en de vragen hoe het me me ging. Dus alsnog HARTELIJK BEDANKT en ik begin op te knappen. Af en toe even een kleine terugval maar het eind van het jaar haal ik sowieso nog wel.  Glimlach Ik ga nog niet veel de deur uit dus buiten loop ik geen gevaar. Maar zonder onzin ik vind het ontzettend lief van iedereen die een berichtje heeft gestuurd! Allemaal een mooie Amaryllis bloem van mij en ik bedank nog wel persoonlijk.

Dit vind ik zelf toch wel een heel mooi gezicht, en ik zie het vanuit huis mooier kan al niet.

Nu wil ik toch nog even aandacht schenken aan iemand die al heel snel vergeten zal worden, maar ik kreeg van TV Noord een berichtje of ik wilde stemde op de Groninger van het jaar, en dat is iemand die bij mij niet alleen de Groninger van het jaar maar ook de Nederlanders van het jaar mag worden. Vorige week stond er in het Dagblad van het Noorden dat er een anonieme gever/geefster was geweest die het was opgevallen dat alle mensen die aan het zwerven waren ook de dak en thuislozen zulke slechte schoenen aan hadden, dat heb ik zelf ook altijd gezien het waren meestal óf kapotte schoenen of oude gympies. Deze persoon is naar een schoenenwinkel in Groningen gegaan en heeft € 4.000,– geschonken zodat alle mensen die het nodig hadden zich daar konden vervoegen om een paar schoenen uit te zoeken voor een prijs van € 60,– een onpartijdig iemand heeft dat geregeld en ik vind zoiets geweldig! Hulde voor de man of vrouw die dit heeft gedaan. Heerlijk dat er nog zulke mensen zijn!

Hier wachten de spreeuwen als er een kat in de tuin zit.

Posted 12 december 2008 by Ann McDunn in Allerlei wetenswaardigheden

23 responses to “Kerstkaarten, spaces en de Groninger van het jaar.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hee meiss..ook ik wist niet dat je ziek was..alsnog beterschap Ann..wat de Kerstkaarten betreft..ik stuur alleen kaarten naar de personen die het hele jaar door zich moeite geven om mij even te contacten..hoe dan ook..voor de rest kan voor mij iedereen de pot op die het als een plicht ziet..de veranderingen aan spaces ind ik ook niet bepaald super..is weer even wennen..en idd hulde voor die persoon in Groningen zeg!!..superrr!!..fijne avond meiss..liefs Caro.

  2. Hoi Ann, wist niet dat je ziek was en ben blij dat het weer wat beter met je gaat.Wat de kerstkaarten betreft ben ik ook de klos maar doe het wel graag, zal wel overal zo zijn. Zoek ze wel uit hoor wie ik een kaart stuur, je leert overal van! Bovenstaande foto`s zijn erg mooi geworden.Wens je een fijne week, en niet meer ziek worden he!Lieve groet.

  3. Blijkbaar is het ergens aan mij voorbijgegaan lieve Ann ik wist niet dat je ziek was en wens je nu dus van harte ,verder beterschap.Na bepaalde gebeurtenissen in je leven ga je alles herzien wat betrefd kaarten sturen.Ik kies een kaart persoonlijk of maak er een speciaal.Niet dat ik dat verlang dat anderen dat ook doen,ik doe dat gewoon graag.De mogelijkheden zijn tegenwoordig ook veel groter om contact te hebben al heeft een zelfgeschreven kaart nog altijd een bepaalde charme.Vroeger had je er zo die lekker roken als je ze opendeed.Een mail sturen en krijgen vind ik minstens zo leuk als een berichtje.Er zijn veel mensen met een goed hart,maar is meestal niet veel over te vertellen het is altijd weer zo dat de herriemakers de aandacht krijgen.Mooi die foto’s van die spreeuwen en die daarboven steekt zo mooi af tegen de lucht.Mooi uitzicht heb je !Wens je een voorspoedig herstel en een fijne week.Liefs Melda

  4. Lieve AnnFijn dat je al weer wat opknapt.Kerstkaarten stuur ik bijna niet ,alleen naar mijn kinderen omdat ik dat leuk vind om iets speciaals uit te zoeken ,verder ben ik er lang geleden mee gestopt omdat het een soort nutteloze verplichting was voor mijn gevoel ,kaarten sturen naar mensen die ik nooit zie of spreek.Wat mij betreft mag die hele heisa rondom kerst wel heeeel veel minder.Gelukkig werkt spaces wel weer goed en ach ik wen al aardig .Mensen die zulke mooie dingen doen verdienen wel eens wat aandacht dat vind ik echt geweldig ,maar zelf blijven ze graag anoniem .Ik wens je een heel goed weekend Liefs Elisabeth

  5. Dat vind ik nou echt een goeie daad om zoveel geld te schenken om schoenen te kopen voor daklozen. Die is echt de Groninger van het jaar. Fijn dat je weer aan de beterende hand bent Ann! Ja die kerstkaarten, die schrijf ik altijd. Mijn man roept altijd het is zo gezellig een handgeschreven kaart, dan roep ik schrijf jij ze nu maar dit jaar haha. Het resultaat is, ik schrijf de binnenkant en schrijf er altijd meer op dan alleen de namen, en hij de adressen. Maar iedere keer denk ik toch, het hele jaar hoor je niks van anderen, tenminste de meeste, en met Kerst stuur je iedereen een kaart. Wat een waanzin eigenlijk!Ik zal een kerstkaart in je gastenboek plakken…….fijn weekend en beterschap!

  6. Heb ik een bericht van je gemist waaruit blijkt dat je ziek was Ann ? Vreemd dat ik wel vaker berichten oppik omdat ik lees dat iemand heeft gereageerd op een item van een ander. Zo ja, wens ik je van harte beterschap. De kerstgroetjes mogen van mij ook wel afgeschaft worden hoor, ik heb er weinig mee. Ik lees hier weer van jou dat iemand een prive berichtje kon lezen die je aan een ander gestuurd hebt. Jij bent de enige die ik daarover over en ik vindt dat ronduit verbijsterend. Dat kan volgens mij nooit de bedoeling zijn van windows live spaces.Wens je een fijn weekend toe en liefs van mij

  7. Hallo Ann, Goed te lezen dat je weer boven water bent. Ik heb zo ’t idee dat we het allemaal gehad hebben met die Kerstkaarten. Eigenlijk had ik dat al jaren. Maar ik bouw het af. Vorig jaar niets gestuurd en dit jaar niet meer dan 10.Je mag voor mij ook op die groninger stemmen. Hoorde van mijn dochter dat Pearle brillen verschaft aan iedereen die bij voedselbank zit, goed voor ca 700.000 Euro.Liefs xxxxxxxxxx

  8. Weer een mooi log Ann .Vandaag of morgen zelf wel even een paar kaarten versturen ,maar niet veel .Fijn weekend .

  9. Hallo Ann,het is inderdaad te gek met dat gedoe van kaarten sturen..ontvangen en verzenden…wat het verzenden betreft…dat laat ik…heb trouwens amper adressen waar ik iets heen zou kunnen sturen..en toch zitten er iedere dag kerstkaarten in de bus…men is mij dus niet vergeten, tenminste die ene keer per jaar…nou..dat kan ik missen, en het zal dan ook per jaar minder worden, want ik stuur geen kaarten.Wat ik wel doe is de space vrienden fijne dagen wensen, want dat doe je bijna dagelijks, dus dan ook maar met de kerst. Maar is dat eigenlijk niet erger als die kerstkaarten, want die komen maar een keer per jaar?? En dan de space kaarten, die beloven je van alles..zoals: I wish you a hot night…en dat terwijl het gemeentelijk energiebedrijf net de kraan dicht deed, omdat je niet kon betalen….En toch heeft space vriendschap iets…niet altijd..maar soms wel, en dan betekend het iets…is er medeleven..en met een enkele bel je wel eens…en dan gaat het ergens over..en deze vrienden, daar maak ik een kart voor…en de tijd van het jaar heeft er niets me te maken.Een fijn weekend wens ik jou…bedankt voor de mooie foto in mijn g.b.knuffel Gerd

  10. @ Sandra en anderen: Hallmark heeft GEEN virus!!! Die kun je gerust versturen en/of openen maar wel ff opletten natuurlijk want de NEP Hallmark heeft WEL een virus. Zo is het dus met alles; er is echt en nep maar de echte Hallmark is goed te onderscheiden van de neppers.

  11. Lieve Zuster,Je hebt gelijk hoor,het versturen van al die kaarten is voor de meesten een moet,omdat het blijkbaar zo hoort.Laten we eerlijk zijn,je hebt er toch meer aan als je zo af en toe eens iets van iemand hoort,en wat aandacht krijgt?Maar helaas zijn tegenwoordig de meeste mensen te druk met zich zelf om aan een ander te denken.De Groninger van het jaar heb ik bij deze gekozen,geweldig wat diegene heeft gedaan……geen woorden maar daden!Gauw weer beter worden hoor!!!Een kus van je Broertje

  12. ja An je hebt helen maal gelijk hoor wij stuuren net aan 10 kaarten en daar mee is het klaar en je gelloft het of niet krijgen er zeker wel 50 terug hahah nou laat ik je dit zegen als je het hele jaar niks hoort waar om dan met de kerst wel denk dat de mensen dan denken waar zulen we een vorkje mee prikken hahah nou die tijd licht ver achter ons hoor geen mee eters meer is te veel gebeurt en als dan die feest dagen weer voor bij zijn dan zie en hoor je niemand meer hou het maar gewoon dan doe je al gek genoeg en ik wensje voor straks een goeden nacht en morgen weer gezond op diken kus van mij je spacee vriend rene

  13. Ik wens je heel veel beterschap, ik had ook niet mee gekregen dat je ziek was. Mooie foto’s en een mooi verhaal over de gulle Groninger, mijn stem heeft hij of zij ook.Liefs,

  14. Wat kerstverplichtingen betreft ben ik heeeel erg lui. Sommigen vinden het maar niks email kerst kaarten, maar ik ben wel een beetje gemakzuchtig….stuur een paar echte kaartjes en wel op het allerlaatste moment met gevolg dat ik een half uur of langer inde rij moet staan voor postzegels…pfffff, zo’n mail is makkelijk. Maar dit jaar toch een beetje penibel wnt heb al een paar keer gehoord dat bijv. hallmark kaartenmails een virus bevatten en niet mag openen….en die neiging krijg je wel als het van een bekende is.Fijn dat je weer bijna beter bent Ann, morgen misschien toch een frisse neus halen? Het wordt koud maar wel zonnig.Liefs Sandra

  15. Dag Ann, alles weer een beetje goed met je? Mooi het verhaal van de Groninger, de ware kerst gedachte, houd ik van. De rest met alle toeters en bellen hoeft voor mij niet, wat mij betreft mag het 1 januari zijn. Dikwijls heb ik in een warm land kerst gevierd, en ik moet je zeggen dat bevalt prima. Dit jaar gaan we met de familie brunchen bij de oudste zoon, tweede kerstdag wordt een gezellige dag bij de jongste zoon. Ik wens je een fijn weekend, en zorg dat je warm blijft. Liefs en knuffel Belia.

  16. Hallo lieve Ann, ik wist niet dat je ziek was…sorry. Maar fijn dat het nu weer wat beter met je gaat.Voor het eerst dit jaar vroeg ik me af waarom iedereen eigenlijk een boom binnen zet en er dan allemaal rare versiering in hangt….Zonde eigenlijk van de bomen die omgehakt worden. Maar ja…toch hebben wij er vandaag ook weer een binnen gezet. Als het aan mijn zoon lag had hij heel de woonkamer vol gezet met kerstprullarie en mega veel lampjes overal. Er zijn bij mij nu veel waaroms? zo ook idd met de kaarten. Ik stuur ze nog wel, eigen gemaakte. Omdat ik het leuk vond om te knutselen. Eigenlijk zou je alleen nog maar kaarten moeten sturen naar mensen die het ook nog oprecht met je menen en niet alleen met de kerst. Dan zal het stapeltje heel wat dunner worden….Misschien dat ik het volgend jaar ook anders ga doen. Ik vind het heel knap van jou dat jij er een streep onderzet en het niet meer doet. Maar voor jou is het dit jaar allemaal anders, zonder dat ene mooie gloeiende lampje…..Snap heel goed dat je nu die beslissing genomen hebt.En met die spaceshit komt het ook wel goed.Fijn weekend!Liefs Liesje

  17. Hè Ann,morgen kom ik even langs okee?Eerst even uitrusten, heb tientallen kaarten gemaakt, afgelopen dagen.Ook een aantal met Liny, was erg gezellig!Lieve groet, Liz@

  18. ann ik heb de kerstkaarten ook al vestuurd mijn man zei al ik doe dat niet als het aan hem ligt kreeg niemand wat je hebt wel gelijk met die mannen .eerder maakte ik ze altijd zelf en toen werkte ik nog nu ben ik thuis en heb de kaarten gekocht, terweil ik nu meer tijd er voor heb ik denk dat er nu kaartje verstuurd worden over de computer hyves en space en zo. en wat fijn dat die mensen schoenen hebben gekregen ,en nu de voetselbank nog . liefs joke

  19. Wil je ook even voor mij stemmen op die Groninger van het Jaar dat is pas een mooie zet zonder je naam toe te voegen,fijn om te lezen dat zulke mensen nog bestaan, dat is nu eens een echte kerstgedachte.Ik wil al jaren een dakloze aan tafel uitnodigen de wil is er nu nog doen zo zit dat bij mij en denk bij velen, je wilt welmaar doet het niet.Kerstkaarten stuur ik niet en mocht ik iets sturen dan digitaal, heb ik van mijn kids geleerd. Wat ik uitspaar aan kaarten en postzegels geef ik aan het goede doel echt waar! Trouwens moeten de kerstkaarten niet weggegooid worden er is een dame die oude beschreven kerstkaarten gebruikt een soort recycling zeknipt de beschreven kant er af en stuurt elk jaar kaarten met een persoonlijk berichtje naar alle militairen in oorlogslanden, die jongens zijn er dol blij mee. Mooie aktie van die dame hé ze begint daar al in de zomer mee.Ik ben gestopt met die kerstkaarten toen er een soort wedstrijdgedonder mij ten ore kwam, heb jij er maar vijftig aan een lint hangen tjee ik kwam dit jaar op de honderdtwintig daar werd ik misselijk van dacht ik stuur nooit meer een kerstkaart. Heb er best moeite mee als ik de eerste kaartjes in de bus krijg, maar merk dat het elk jaar minder wordt en zo wil ik het. We spekken tenslotte de PTT en inderdaad het Kruudvat haha … waar je mij het meest mee kan pesten is een kerstkaart met een beertje heb de eerste al binnen!Zelfgemaakte bewaar ik weet wat een werk daarin zit zelf ook tijden gedaan gezellig met de kinderen was ik nog wat meegaander dan nu … Pracht foto’s vande bomen zo is het precies buiten, die onderste krijg ik horrorgevoelens bij mijn fantasie gaat weer eens op hol krakrakra … Mooi blogje Ann en fijn dat het wat beter met je gaat, sterkte meis thinking of you huggieBPS: probeerde wat te verbeteren in bestaande tekst weet je wat er dan gebeurd,dn eet die de lettertje die er achter staan op kan je de hele zin over tikken … let dus niet op aanelkaarwoorden enzo😉 Ook een geweldige vooruitgang glimlachje!

  20. Sorry Ann Ik wist niet dat je ziek was Ik ben dat ook geweest vandaar dat ik het misgelopen ben .je krijgt van mij nog wel een mooi kaartje hoor. Die liza en ik samen hebben gemaakt.Fijn weekend Gr LINY

  21. En zo hoort het eigenlijk: als je iets schenkt, hoeft de hele wereld niet te weten hoe goed je bent. Juist die anonieme gevers zijn mensen met het hart op je juiste plaats. Alle andere (rijke) gulle gevers die dagelijks met hun kop op tv staan te blerren dat ze het doen om aandacht te vragen voor mensen die het toch zo slecht hebben, maken deel uit van een strategisch marketingplan waar een bureau zich suf aan verdient en uiteindelijk zijzelf ook. Je dacht toch niet dat…. niet dus!!!De anonieme schoenengever krijgt hier van mij ook ALLE HULDE toegezwaaid. Chapeau mevrouw of meneer, u heeft het begrepen!!!! Misschien kunnen we eens in de kast kijken of er niet kleding en schoeisel ligt die we niet meer dragen. Breng het naar de kledingbank of kringloop dan kunnen minder draagkrachtgen voor 2 euro een paar schoenen of laarzen kopen of een warme winterjas voor 4 euro. Zo ook met speelgoed. Dat wordt hier ingezameld voor kerstpakketten voor kinderen die nooit eens een extraatje krijgen. Knuffels, spelletjes, poppen, boeken, lego, meccano, kleurpotloden, tekenboeken, alles is welkom. ’t Is toch heerlijk als je kinderen blij kunt maken! Op zolder staat het namelijk niets te doen en bewaren voor later heeft geen zin want dan is het of muf geworden of uit de tijd of wat dan ook.Nou laiverd, je hebt het beste in mensen weer naar boven gehaald ;-))) maar dat van Hotmail begrijp ik niet want ik krijg wel een "poing" en pop-up rechtsonder als er een nieuwe e-mail is, met naam erbij als het iemand uit mijn adresboek is. Maar ik kan dus geen tekst onder mijn eigen foto’s zien terwijl kijkers in mijn album het wél kunnen zien. Snap jij het nog? Uiteindelijk zal "alles wel reg kom". Dikke kus, I.

  22. Ik wist niet dat je ziek was, sorry, anders had ik wel even wat van me laten horen ! Wat de kerstkaarten betrefd, ben ik het helemaal met je eens, het is gewoon een verplicht nummer. Goed van de persoon die mensen van schoenen voorziet, alleen denk ik niet dat die persoon, persoon van het jaar wordt om de doodeenvoudige reden dat niemand die persoon schijnt te kennen ! Groetjes, John

Geef een reactie

