De wereld vergaat op 21 december 2012, of toch niet? De Maya’s.   20 comments

Verschillende bronnen.
 
In 2012 zal de aarde worden overspoeld door een enorme vloedgolf. Dit geloven de aanhangers van de 2012 beweging. Het feit dat ook de eeuwenoude Maya-kalender dan eindigt, maar ook die van o.a. de Zulu’s en enkele andere volken is voor hen een extra bewijs dat het meeste leven op aarde in dat jaar zal eindigen. Alleen mensen die zich voor die tijd verzameld hebben op een hoogvlakte ergens in de wereld, zullen overleven. De aanhangers van de 2012-beweging bereiden zich inmiddels voor op hun verhuizing naar zo’n gebied. Dat wordt dringen natuurlijk maar het einde van de wereld is al zo vaak voorspeld en heel veel mensen die daar gehoor aan gaven leven meestal nog en zijn naar hun huizen teruggekeerd, de Maya’s zelf geloofden heilig dat op 21 december 2012 (het einde van hun kalender) er een grote ommekeer zou komen waarna we weer terug gingen naar nul. Ook Nostradamus heeft dit overigens voorspeld.
 
 
Talloze theoriën doen de ronde ook onder de wetenschappers wordt naarstig gespeurd, maar mocht het zo zijn dan kunnen ze beter stoppen met alles, wat doen die paar jaar er dan nog toe. En dat alles omdat de kalender van de Maya’s op 21 december 2012 eindigt? Daar is vast wel een verklaring voor te vinden en nuchtere mensen zullen zich dan ook niet naar een hoogvlakte gaan begeven, de 2012-beweging heb ik dan ook niet zo hoog.
Wie waren de Maya’s?
 
Maya piramide in Guatemala Maya piramide Tikal
 
In de jungle van Midden-Amerika bevinden zich de ruïnes van de bouwwerken van een bijzonder en raadselachtig volk, dat na wat men er over heeft ontdekt een rijke beschaving en cultuur op na hield, maar ook mensen offerden door ze tot een bal op te rollen en te binden en ze dan van de enorm hoge trappen van de piramiden te laten rollen wat de dood tot gevolg had. Maar wie waren ze? Waar kwamen ze vandaan? Lieten ze een boodschap voor ons na, en zo ja, welke? Het zijn vragen waar ontdekkingsreizigers, geleerden en schrijvers zich al meer dan twee eeuwen mee bezighouden sinds de ruïnes van de beroemdste Mayastad "Palenque" in 1773 werden herontdekt. Er zijn nog talloze vragen waarop geen antwoord is, maar een mysterieus volk was het en nog steeds wonen er heel veel afstammelingen van dit volk in Midden-Amerika, die nog steeds de traditionele kleding dragen en veel van de gebruiken in ere houden. Soms vraag ik mezelf wel eens af wat we op andere planeten moeten als er nog zo veel is wat hier nog ontdekt moet worden, de vele vragen kunnen met minder geld uitgezocht worden met de hedendaagse technieken.
 
Maya afbeelding godheid Maya voorwerpen
 
Vanaf het eerste begin tot een korte bloeiperiode rond 600 tot 800 n.Chr. en tijdens de postklassieke periode die daarna nog een paar eeuwen duurde, ontstonden kunstwerken die tot de belangrijkste ter wereld worden gerekend. Daarna verdwenen de Maya’s weer net zo mysterieus van het toneel als ze waren verschenen. Door de een of andere gebeurtenis, waarvan de aard nog steeds onbekend is, stortte hun beschaving ineen en verlieten ze hun steden. Een groot deel van het gebied waar ze eens hadden gewoond, de sterren bestudeerd en hun fabelachtige piramiden hadden gebouwd, werd prijsgegeven aan de jungle. Toen de Tolteken, en later de Azteken aan de macht kwamen in de meer noordelijke gebieden rondom het huidige Mexico-Stad, trokken de overgebleven maya’s zich terug in de zuidelijke heuvels of naar de vlakten van het noordelijke schiereiland Yucatán. De centrale regio, de locatie waar de Maya’s hun grootste bloeiperiode hadden beleefd, werd voor altijd verlaten.
 
Maya pot maya-kalender
 
De ontdekking van de Nieuwe Wereld, eind 15e eeuw, onthulde voor Europese ogen het bestaan van volken van wie de kunstzinnige en intellectuele uitdrukkingsvormen verrassend anders waren dan die van henzelf. Met name in het uitgestrekte gebied dat nu bestaat uit het zuidelijk deel van Mexico, Belize, Guatemala, delen van Honduras en El Salvador leidde een mozaïek van verschillende culturen tot de zogenaamde "Midden-Amerikaanse beschaving" of de "Beschaving van het oude Mexico".
Terwijl het de Spaanse veroveraars, door hun zucht naar rijkdom en macht, in die tijd volledig ontbrak aan waardering en respect voor dit culturele erfgoed, krijgen de pre-Columbiaanse volken tegenwoordig de aandacht die ze verdienen. Archeologen houden zich bezig met de reconstructie van de belangrijkste aspecten van deze verloren beschavingen, die schriftsystemen, wiskunde en bijzonder geavanceerde rekensystemen hadden ontwikkeld en een monumentale architectuur die gekenmerkt werd door majestueuze steden waar de toppen van de grote trappiramiden bovenuit torenden.
 
Maya ruïnes in Peru Maya ruïnes in Mexico
 
Hoewel er na de komst van Hernán Cortez, met 11 schepen, 600 man infanterie, 16 paarden en wat artillerie weinig bewaard is gebleven van alle sporen van deze oude culturen, ontstaat er langzaam een beeld van een volk dat sterk van ons verschilt. in tegenstelling tot ons beschikten de Maya’s maar over weinig persoonlijke bezittingen, afgezien van die zaken waar ze niet buiten konden. Hun prachtig uitgedoste leiders onderwierpen zichzelf aan vreemde, pijnlijke rituelen om zich van vruchtbaarheid van het land te verzekeren. Er was sprake van een maatschappelijke gelaagdheid, waarin leiders en boeren hun plaats kenden. Daarnaast was hun geloof in goden en tijdsrekeningen van groot belang voor de samenleving. Volgens de tijdrekening van de Maya’s begon het huidige tijdperk op 12 augustus 3114 v.Chr. en zal er op 21 december 2012 een eind komen aan deze periode. Dan zal de aarde zoals wij die kennen opnieuw worden vernietigd door catostrofale gebeurtenissen. Zelf hou ik het er maar op dat we op 31 december 2012 elkaar een heel goed 2013 toewensen.
 
Maya afbeelding van de gevederde slang Kukulcan Maya ruïne Tula
 
Posted 21 november 2008 by Ann McDunn in Landen en Volken

20 responses to “De wereld vergaat op 21 december 2012, of toch niet? De Maya’s.

Subscribe to comments with RSS.

  1. heb zo net ontdekt op een site dat er op 21 december 2010 een totale maansverduistering zal plaatsvinden

  2. mijn kalender eindigt op 31 december 2009

  3. Hoi Ann, in april 2007 zijn wij in Mexico geweest ( Yucatan ) en hebben de Mayacultuur bezocht. Het was in een woord geweldig en willen er beslist nog eens naar toe maar dan in een andere omgeving. Deze cultuur is erg uitgestrekt en zijn met een groep en gids op pad geweest. Foto`s zul je wel eens hebben bekeken op mijn space. Het was erg interessant om te zien hoe ze hebben geleefd en de piramides zijn onvoorstelbaar groot, en je vraagt je af hoe ze het voor elkaar gekregen hebben. Ook de ruines van oude steden die we hebben bezocht waren zeker de moeite waard.
    Wat de Mayakalender betreft, in 2012 zullen we wel zien. 23 december ben ik jarig, zal ik in 2012 voor alle zekerheid de 20ste op mezelf toosten dan heb ik dat nog gedaan! Maar dat is natuurlijk maar een grapje en ik hou wel van grapjes en ben niet zo bezig met 2012 en wil net zoals jij  2013 inluiden. Lieve groet Ingeborg.

  4. lieve ann, ik heb altijd gezegd, DAAR zou ik naar toe willen.
    ik hou van archeologie, van ,mysterieus en oude culturen.
    dat allemaal in mooie natuur, niet in een zandbak.
    maar goed, de pyramides enz zou ik ook zo graag zien.
    we houden het bij onze directe omgeving en daar is niets mis mee.
    mijn paspoort is verlopen en ik moet een nieuw identiteitsbewijs. ik ben niet meer zo optimistich om er weer een paspoort van te maken identiteistbewijs zal voldoende zijn.
    er is genoeg anders tussen hemel en aarde.

  5. Lieve Ann,
    Poeh,’n heel verhaal zeg!’t Enigste wat ik steeds zie is 21 december…geboortedatum van Joep’s baasje!!Lang zullen we niet leven?!Geintje!Interressant verhaal en mooie foto’s Ann maar ik zou ’t nog ’n x moeten lezen,best veel informatie,ik krijgt ’t niet in m’n bolleke.
    Liefs Corry en doggy Joep!!

  6. Lieve Ann
     
    Een zeer intressant item. Ik heb er eens een programma over gezien op NG, en wat ze allemaal herontdekt hebben is ongelooflijk. Dat van die 2012 neem ik met een pondje zout. Alhoewel ze wel zeer ontwikkelt waren ook op wetenschappelijk nivo.

  7. Lieve Ann
    Ja die wereld die maar dreigd te vergaan ,ik zeg altijd maar zo ,het zal mijn tijd wel duren .Verder heb je er weer een heel mooi log van gemaakt ,fijn weekend en liefs Elisabeth

  8. Niemand kan het einde van de wereld voorspellen. Als de wereld vergaat zal dat of door de mensen zelf komen (bijv. kernwapens) of door bijvoorbeeld een inslag van een meteoriet. (zo zijn waarschijnlijk ook de dinosauriers aan hun eind gekomen). Overigens een mooi verhaal met hele mooie foto’s ! Groetjes, John

  9. mmm intressant onder werp mooi verwordt  maar toch met een kleinen kant tekening al zeg ik het zelf want de aarden is rond  draait maar rondtjes geeft af en toe een klap naar zijn bewooners aard schokjes ziektes de meeste raaren dingen hoor je volgel griep  konijnen ziektes griep waar we vroeger wel van beter werden  maar toch denk ik dat die mensen verdr waren dan wij nu tegen wordig klinkt gek maar zo zie ik het wel een tijdje geleden zag ik op net wp ook een volk staan die nog nooit met de buiten mensen in aan raking waren geweest ze leefden daar in een dicht gebied waar dat ben ik vergeten maar nu ze anderen mensen heben ontmoet krijgen die mensen raaren ziektes waar ze nog nooit last van gehad haden dus ja wie is de boosdoeneder  maar toch is het zo dat er is een eind aan zou komen alles raakt toch is uit geput ook onse aarden raakt ooit uit geput waneer ja dat zal ik niet kunnen zeggen en wie zeg dat we in de helal allen zijn ik zeg het niet want ik weet het niet maar het is allenmaal zo gewoon dat wij ons een super ras vinden en dat wij weten dat er voor de rest niks meer is nou mischien waren die maya s we iest verder dan ons en dat geef je zelf ook wel een beetje aan want het boek van nostradamus  werd al voor spelt dat het geld niks meer waard zou zijn en zie wat er gebeurt  dat de banken zouden klapen zie wat er gebeurt  nee ik waag me niet om tezegen dat het niet waar is of dat het waar zou kunnen zij maar wat ik wel weet is dat er meer is dan wij weten en dat we er gewoon moeten leefen na eer en geweten zo liefen an ik hou er maar over op want het is een stof waar je uuren over kan praaten en ja of er dan een antwoordt komt of dat er maar gelijk wordt gegeefen om er ven af tezijn ik weet het niet maar wat ik wel weet is dat ik jou een zeer pretig weekeind toe wens en ik hoop dat het minder waait bij jou een diken  kus voor jou van mij doeiiii

  10. Schitterend verslag Ann. Hm er doen momenteel zoveel verhalen de ronde, en ze leiden allemaal naar 2012. Das niet veel meer nog een goede 4 jaar. Maar goed de UFO’s zijn ook niet massaal neergestreken in oktober. En als het wel zo is dan hebben we pech gehad. Mijn oma had het overigens over 2023.
    Wens je een prettig weekend met vrolijke botjes, wat zal tegenvallen want die van mijn zitten alweer in een knoop.
     
    xxxx Rita

  11. Miraculeus dat we 2012 nog halen onder leiding van JP Balkenende. Ik geloof evenmin in dit soort verhalen maar gezien dat we met veel te veel mensen op deze aardkloot rondlopen zou het maar zo kunnen gebeuren dat er een ouderwetse vogelgriep uitbreekt of SARS die de wereldbevolking met de helft verdund. Als er teveel konijnen zijn breekt er wel myxomatose uit en zo houd de natuur zichzelf in stand. Ik denk gewoon dat de Maya’s niet verder konden tellen dan 2012, en dan moet je er toch een eind aan breien.
     
    We hebben in ieder geval het weekend gehaald en ik hoop voor je dat je dat op een fijne manier doorkomt.
     
    Liefs van Henk

  12. Lieve Zuster,
    Dit schitterende item ligt helemaal in mijn straatje,en heb het dan ook met belangstelling zitten lezen,de foto’s die je erbij
    hebt gezet zijn ook heel mooi.
    Het vergaan van de wereld zou dus plaats moeten vinden in 2012,het zou mij niet verbazen hoor,als je in aanmerking
    neem dat er dan weer een nieuw kabinet Balkie zou kunnen zitten!
    Dikke kus van je Broertje.
     

  13. De Maya’s zijn een bijzonder interessant volk geweest. Toch hoop ik niet dat onze kalender, gelijk met hun kalender eindigt!
    Zou toch graag, al is het hier ook niet altijd alles, graag nog een poosje langer leven. Liefs, Belia.  trouwens een mooi verhaal met foto’s!

  14. MOOIE UITEENZETTING ANN..ER IS NOG ZÓ VEEL WAT WIJ HELEMAAL NIET WETEN VAN BEPAALDE VOLKEREN..GELUKKIG IS ER NOG IETS OVERGEBLEVEN OM ONS OVER TE VERBAZEN EN AAN TE VERGAPEN..VWB DE WERELD VERGAAT..LIJKT ME STUG DAT DAT ZAL GEBEUREN OMDAT DE MAYA KALENDER AFLOOPT..DAT ZAL IN MIJN OGEN EEN ANDERE REDEN HEBBEN..LIEFS CARO.

  15. Lieve Ann Een hele mooie reportage Maar jou woorden sluit ik me bij aan Nuchtere mensen als Groningers
    die lopen daar niet mee weg.En het zal mijn tijd wel duren Fijn weekend
    Grietjes LINY

  16. hallo ann, dat de wereld zou vergaan dat werd voor 15 jaar terug ook al gezegt, en toen ik dat vertelde zei mijn vriendin nog o, dan ben ik net 54 en het is nog niet gebeurd, er zijn zelf nog mensen geweest die zelfmoord pleegden voor die tijd,kliemaatsveradering dat geloof ik wel.  wij zullen onze tijd wel uitzitten de meeste aardappelen hebben we toch al op liefs joke

  17. We zien het allemaal wel!
    Ik wens je een heel fijn weekend!
    Lieve groetjes petra

  18. We moeten maar afwachten wat de toekomst ons brengt .
    Er is al vaker over gesproken .
    Leef met de dag

  19. Over dit onderwerp zijn al heel veel discussies geweest en nog gaan. Wat er dan prezies gebeurt
    uit eenlopende verhalen , Ach zonde voor het palmeiland wat net is geopend met veel vuurwerk
    En als het ijs op de noordpool smelt houden wij in friesland ook geen droge voetjes
    We wachten maar af wat de toekomst ons brengt
    Liefs en knuff Janny
     

Geef een reactie

