De gemeente Achtkarspelen, weekend 18/19 okt. 2008 en de vogeltjes komen terug.   21 comments

Allereerst wil ik natuurlijk het weekend inluiden met…

ANN

Deze week was iets minder prettig omdat ik gigantisch door mijn rug ben gegaan, gelukkig kan ik nu haast weer bukken dus het ergste leed is geleden, maar dat is allemaal de schuld van de gemeente hier! Wij woonden en ik woon nu nog maar alleen, al meer dan 36 jaar hier aan dit streekje huizen, toen wij hier kwamen vormden we nog een gezin maar in 36 jaar kan er heel wat gebeuren. Voor ons huis was een strook modder met een aantal miezerige roosjes die ik in mijn oneindige onwijsheid keurig heb bijgehouden en zelfs toen de gemeente geen geld meer had voor het onderhoud ben ik dat blijven doen en we hebben andere rozen geplant. (toen ook nog zo groen als gras de verkeerde). Door waarschijnlijk een fout van de woningbouwvereniging hadden we echter geen trottoir, oplaatst hield iedereen dan ook op met het verzorgen van de slechte soort rozen en gingen over tot het uitbreiden van hun eigen tuin tot aan de weg, of legden er zoals wij er een stoepje in zodat je eindelijk niet in de modder terecht kwam als je uit een auto stapte. Na ongeveer 15 jaar ontvingen wij vorig jaar een brief waarin stond dat wij deze grond weer moesten afstaan aan de eigenaar dus de gemeente, wat doet een ouder geworden echtpaar dan, natuurlijk je teken dat je het vrijwillig afstaat aan de rechtmatige eigenaar want een proces voeren is wat moeilijk als je man erg ziek is.  Er is inmiddels heel wat heen en weer geschreven in dit rustieke doch niet al te snugger bestuurde dorp, geld om het gras te maaien was er n.l. vorig jaar al tekort zodat het mondjesmaat wordt bijgehouden. 9 Oktober j.l. kwam er uiteindelijk een brief in de bus, wel zonder envelop en dat scheelt toch al weer een flink aantal postzegels, in week 43, dus vanaf de 20ste kwamen ze van de gemeente om een begin te maken met het rooien etc. van de gemeentegrond om er jawel… lees en huiver ROZEN TE PLANTEN. Nu had ik de drie containers ook altijd keurig op het stoepje staan dus goede raad hielp niet die moesten er weg. Zwager Harm zou de tegels er voor me uit halen en toen dat was gedaan, moest ik een plekje maken voor die drie ondingen waar ik niet om heb gevraagd, naast huis hebben we nog een strookje waar we planten en event. struikjes kunnen zetten, daar heb ik wederom zeer eigenwijs een aantal tegels gelegd en ik moet zeggen voor een amateurtje ziet het er keurig uit en de containers staan niet voor m’n raam. Tja en toen zei mijn rug dus "dat zal ik je afleren", en ik heb het begrepen. Harm was erg boos en ik moest hem beloven zoiets nooit meer te doen. Nee Harm ik laat het wel uit m’n hoofd. Maar onderhouden doe ik die rozen natuurlijk never! Dat strookje is niet van mij dus ik kom er niet meer aan. Gemeente Achtkarspelen bedankt! Ik heb genoten van de Tantum, Perskindol en extra Ibuprofen 600 mg. Nu maar even een foto, anders wordt het zo’n lap tekst en dat is balen als je er zelf niets mee te maken hebt.

Oostindische kers onderaan al zaad. 11 okt. 2008   Is er dan helemaal niets leuks gebeurt deze week? Jawel, de koolmeesjes zijn terug en dat vind ik zelf altijd geweldig twee van die kleine ukkies hebben al aan het raam getikt om vooral te laten merken dat ze natuurlijk verwachten dat ik onmiddellijk begin met het verstrekken van heerlijkheden voor vogeltjes en dat zal dan ook gebeuren, alle jaren is het hier een komen en gaan van allerlei soorten vogels, natuurlijk de merels die het hele jaar hier blijven, de spreeuwen die uitgehongerd van hun lange vliegtocht neerstrijken en er behoorlijk verfromfraaid uitzien, vinken, allerlei soorten mussen en mezen, roodborstjes, soms een groenling of een putter, kortom het is hier altijd een soort paradijs voor fladderaars en ik geniet er ieder jaar weer van. Mensen die altijd alleen maar kant en klare vetbollen ophangen kan ik aanraden om gewoon een paar pakken goed frituurvet te kopen en die in de tuin te leggen, ze zijn er dol op! Even bij de supers vragen of je de afvalappels mag hebben voor de vogels is ook nooit weg. Brood kruimels mengen met rozijnen en muesli is een waar festijn en natuurlijk gemengd zaad en zonnebloempitten, pinda’s in netjes of in de dop aan een lang eind touw rijgen en je krijgt er heel wat voor terug (ook nog nieuwe plantjes). Hieronder even een You Tube clipje en heel veel van de kleinere vogels die hierop zijn te zien komen hier, eens kijken of ik dit jaar foto’s kan maken. Na een poosje zijn ze wel aardig gewend aan mensen.

  01 pimpelmees

  

Nog maar een paar foto’s van De Kruidhof die nog niet in een album staan.

Bloemen in de herfst, De Kruidhof 11 okt. 2008

Herfsttafereeltje, 11 okt. 2008  Paarse bessen in de herfst, De Kruidhof 11 okt. 2008

Posted 17 oktober 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

21 responses to “De gemeente Achtkarspelen, weekend 18/19 okt. 2008 en de vogeltjes komen terug.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Áine McDunn, ababuna!!! Die gemeente Achtkarspelen kan binnenkort bezoek van ons verwachten. Zijn ze nou helemaal van de pot gepleurd? Het is ook overal hetzelfde met de ambtenarij. Wij kennen een verhaal over exact hetzelfde item.
    Een heksenvriend van ons, woont tijdelijk vermond als mensenmens in de gemeente Wijchen.
    Een straat zonder stoep. Een stukje rommelgrond tussen voortuin en rijweg. Wordt niet onderhouden door de gemeente dus op een gegeven moment groeit de troep boven de heg uit. Hij haalt de rotzooi weg en zet er een paar groenblijvende planten in. Dat gaat jarenlang goed. Iedereen in de straat heeft er iets van gemaakt dus straatje oogt goed. Na 7 jaar krijgt hij (en iedereen in de straat) een brief van de gemeente dat bij herziening is gebleken dat hij meer grond "bezit" dan kadastraal staat vermeld. Te weten 7m x 0.60m = 4.20 m. meer.
    Daarover wordt met terugwerkende kracht OZB berekend. In de straat brak integraal de pleuris uit. Na heel veel vijven en zessen heeft de gemeente besloten de keutel in te trekken. Echter, omdat het uiteindelijk inderdaad gemeentegrond was (het werd door de bewoners gratis bijgehouden) besloot de gemeente om alle "voortuintjes" te ontdoen alle groen. Het werd er gewoon met een shovel uitgerukt. Toen stond er niets meer, alleen weer een zooitje ongeregeld; een beetje aarde met onkruid en een enkel polletje gras. Dat ging weer groeien en toen begon het weer van voren af aan.
    Ambtenaren zijn er uitsluitend om burgers te treiteren omdat ze genieten van hun macht. De pathetische, achterlijke stumperds. Ze hebben de gemeente teruggetreiterd en iedere dag niet te traceren afval in de afvoeren geflikkerd zodat de hele boel verstopte en ze iedere week met groot materieel moesten uitrukken. En dat heeft ze toch een geld gekost. Toen kreeg een wakkere ambtenaar (de enige) door wat er aan de hand was en aangeboden de tuintjes te voorzien van struikjes. Maar dat ging niet zonder slag of stoot want zeiden de bewoners: het moet laagblijvend, traaggroeiend winterhard groen zijn en onderhouden worden door de gemeente. Maar dat had de gemeente nou ook weer niet bedoeld. Ze wilden wel iets planten maar de burger moest wel zelf zorgdragen voor het groen. Huh??? Het is gemeentegrond, dus zorgt u er maar zelf voor. Ja maar, u heeft er profijt van dus moet u er voor zorgen. DAT DEDEN WE AL!!!! Kortom: de ombudsman is erbij gehaald en die heeft gesproken. Gemeente zat helemaal fout, moest voor de kosten opdraaien en diep door het stof. YES!!!!! GLORIA VICTORIA!!!!! Soms is er nog gerechtigheid.
    Zo zie je maar Áine, niet alleen in Buitenpost zijn ze geschuffeld. Gekte is alom vertegenwoordigd in gemeentehuizen.
    Overigens zit jullie lokale Chinees ook met een probleem, he? Hij kan geen Chinese koks vinden. Nou…. tussen de tienduizenden illegale Chinezen in Nederland zal er toch wel eentje zijn die kan koken?
     
    Kindlief, we zullen voor jou een heerlijke kruidenbalsem maken en komen vannacht even aanvliegen om het op de zere plek in te smeren. Arme lieverd, om zo met rugpijn rond te lopen terwijl wij er zijn, dat hoeft toch helemaal niet. Je behoort tot onze vriendenkring en voor vrienden staan wij altijd klaar. Ababuna matrixina!!!
     
    Sterkte lief kind en blessed be!!!
    IAMAI in gezamenlijkheid.

  2. Hallo lieve Ann,
     
    oh je, het is al de 20ste van de maand, en al dit moois staat al 3 dagen op je site, sorry, dat ik niet eerder reageerde, maar jij weet wel hoe dat komt.
    Ik blijf erbij, je schrijft ontzettend goed, springt niet van de hak op de tak, trouwens, met die rug van jou zal dat op dit
    moment ook niet kunnen, en dat moet je ook echt niet doen, wij willen toch noch heel lang genieten van wat jij ons zowel in word als ook in beeld laat zien.
    Lieverd, ik heb met plezier dit logje gelezen, en een volgend logje zal ik zeker niet over het hoofd zien.
    wens jou nog een fijne avond,
    liefs, knuff, dertig, ( grapje )
    jou spacevriend Gerd.

  3. O-jee, die rug toch, hopelij gaat het gauw beter. En overigens een leuke streek van de gemeente, ja ja `t is me wat.
    Groetjes en vlug beter worden!!!!!

  4. hallo ann wat erg van je rug, ik hoop dat het weer wat beter gaat ,ja en zo mis je toch een sterke arm.is er soms weer een nieuw iemand in het bestuur gekomen die de boel weer wil veranderen dat hoor je wel vaker . als je hier wat wil moet je eerst alles aan vragen ,anders laten ze het je  zo weer afbreken .wij hebben 2 containers 3 is ook wel veel. nog een fijne zondag doe het kalm aan je foto,s zijn heel mooi liefs joke

  5. Ja duh..mijn rug zou ook zeggen..dat flik je me niet meer..eerst je knie en nu je rug..jouw lijf zegt toch duidelijk..ik ben geen 18 meer..maarrrr..ik ben ook zo hoor Ann..wel een rotstreek van de gemeente zeg..zo ga je toch niet om met je inwoners!!..logge apparaten zijn het..kan me heel goed voorstellen dat jij nu zoiets hebt van..kee..jullie willen rozen??..zet maar neer..ik doe er niks meer mee..ben héél benieuwd of jij dat ook kan volhouden meiss!!!..doe alsjeblieft nu een beetje voorzichtig..ook ik heb gewoon frituurvet..zaadjes..rozijntjes..pitjes en mengzaad voor de vogeltjes..net een nieuw vogelhuisje aan de zijkant opgehangen..de schutting zat van de week vol met meesjes..héérlijk..fijne avond en Zondag Ann..liefs Caro.

  6. liefen An  dat zijn weer van die streeken van de gemeente daar kan en maak me erg boos over want het verhaal is gewoon wetelijk dat me uit de gevel 3 a 4 tegels er uit mag halen zonder dat de gemeente daar iest of mag zegen dus daar zitten ze al fout mee en dat is landelijk geregeld en dat ze nog het lef heben om tezegen dat je zelf de boel met op ruimen daar baal ik helemaal van wat een raar volk is dat daar bij jullie zeg even een elpen de hand is er tegen wordig niet meer bij alles wat een mens het naar de zin maakt dat willen ze weer af breeken nu dus door je rug gegaan en dat is helemaal tegek nee liefen an ik wou dat ik wat dichter bij je zou woonen dan haden we die gemeenten is een poepie kunen laten ruiken want dit is geen manier van met mensen om tegaan en voor al niet mensen die het al niet gemaklijk heben ik hoop dat de rug weer gauw de ouden wordt nou ja de ouden dat die weer doet wat je wilt en dat die je weer lekker door de natuur laat loopen met de camera en je vrijen gedachten zo dat je toch nog lekker mag en kan genieten  ik wens je toch nog een hele fijnen zaterdag avond en je krijgt een diken kus van mij  voor jou doeiiiii**********

  7. Wat een verhaal Ann…. Dat van de gemeente is echt bagger…. Ik herken het wel hoor…. Hier zijn ze net zo…. We hadden geen rozen, maar wel krenten… en die waren fantastisch mooi…. maar die hebben ze er nu ineens met wortel en al uitgehaald…. verschrikkelijk…, maar het erge is.. dat als je dingen zo goed bijhoudt het niet eens wordt gewaardeerd…. en nu zit je zit je zelfs in de lappenmand… Wel heel leuk zijn je tips voor vogelvoer in de tuin….. Echt leuk…. wij hebben sowieso ook altijd veel vogels in de tuin… ik ga eens wat van jou uitproberen… lijkt me echt heel spannend… enne… dat geld van ons op Ice Save is een gruwel…. waar werken we eigenlijk nog voor…. Ik wens je ook een fijn weekend en doe voorzichtig, hoor….. Liefs, Agnès

  8. Heerlijk dat een mens zo kan genieten van de "gewone" huis tuin en keukenvogeltjes. Eerder vond ik het prachtig om ze in de tuin te hebben, kon er uren van genieten. Nu op een flat gaat dat wat moeilijker, maar nu wandel ik veel meer en zie en hoor dus genoeg.
    Sterkte met je rug.
     
    John

  9. Wat een verhaal Ann. Van zulke gemeentelijke beslissingen word je toch gek. Was niet echt slim van je om met die tegels te sjouwen maar ik zou hetzelfde hebben gedaan en beslist van dezelfde gevolgen "genoten" hebben. In ieder geval fijn dat de gevederde vriendjes er waren om je op te vrolijken. Bedankt voor de mooie foto’s die je weer met ons deelt en doe s.v.p. rustig aan.
    Een dikke knuf voor je, Charlotte

  10. hoi lieve an
    he bha wat een toestanden met de gemeenten en met je ruggetje
    zelf gelukkig weinig kast maar joop des te meer loopt al zo twee weken zo krom als een hoepel hoop dat je vlug weer op knapt meis
    heerlijk he de vogeltjes weer terug
    hier blijven ze ook wel maar heb er dit jaar niet zo veel had last buiten van ongedierte dus even de vogels af geblazen
    maar nu begin ik weer er mee  maar ondanks dat ik niet voerde waren ze er wel hoor het roodbost je verwacht ik hiet elke dag……………………… rond de 20 is hij hier vast wel
    dat weet ik zo goed om dat mijn vader die datum overleden is en op de dag van het overlijden heeft hij dat jaar steeds om me heen gevlogen als ik triest ben of als er wat is dan is hij er of op een plaatje of hoe dan ook ik krijg dan een roodbost plaatje of vogeltje op mijn pad
    nu meis rustig aan he veel gr v els

  11. en jij denkt dat je het zomaar kunt aanzien rozen op dat strookje te zien verwelken, en vergaan als schepen? Zonder een tuinhand uit te steken? Dat gaat vast tegen jouw natuur in. Zo’n roos heeft trouwens ook maar één leven en heeft er niuet om gevraagd toch? 😉
    beterschap met je rug, en voorzichtig, je hebt er maar één en daar moet je nog stokoud mee worden!
    dikke kus en een heel fijn weekend gewenst.
     
    ps ik heb de calicarpa, ondanks zijn enige leven, pas de tuin uit gespit. na jarenlang kwijnen, lelijk zijn en nauwelijks besjes vond ik dat ik de ruimte beter aan de andere planten kon geven.

  12. Weer een raar weekje voor jou dus. Die tegels zijn ook best zwaar en als je dan op een verkeerde maniet tilt, kan je maar zo door je rug knakken. Voordat ik begon met fitness & krachttraining had ik ook veel last van m’n rug, dus ik weet waar ik over praat.
     
    De arrogantie en zelfingenomenheid van die miezerige ambtenaartjes druipt er vaak van af. Heb er zelf ook ervaring mee. En als je dan van achter zo’n buro tafeltje half om half wordt uitgelachen is bij mij de maat vol. Verder weid ik er maar niet over uit.
     
    Maak er ondanks je pijnlijke rug een fijn weekend van
    Liefs van Henk

  13. Heel vervelend en frusterend, zo’n gemeente ! Hieruit blijkt wel weer hoe ver de gemeente van de eigen inwoners afstaat en tevens hoe weinig interesse ze daarvoor hebben. Om de haverklap worden er "inspraakavonden" voor de inwoners gehouden, terwijl alles al beslist is ! Wij hebben ook al diverse slechte ervaringen met onze gemeente gehad, de arrogantie en lamlendigheid druipt er gewoon vanaf ! Ik zal maar niet verder uitwijden, want dan wordt ik alleen maar bozer ! Ik hoop dat je rug gauw weer beter wordt. Probeer als het kan zoveel mogelijk in beweging te blijven, anders wordt hij alleen maar stijver. De foto’s zijn ook weer erg fraai geworden ! Groetjes en nog een fijn weekend, John.

  14. Doe voorzichtig Ann. De rug is een onmisbare schakel zeker als je nog met een tijdsmachine mee moet ……..
    (gniffel)
     
    GOED WEEKEND HE ?
     
    ROEL

  15. Lieve Zuster,
    Via de TAM-TAM had ik al het één en ander van je belevenissen vernomen,praat mij niet van Gemeentes (breek mij de bek niet open) hopelijk knapt je ruggetje weer snel op,want je moet natuurlijk wel op pad met de klikkakdoos kunnen!
    Mooi he dat de vogeltjes weer terugkomen,binnenkort zal ik mijn voederhuisje ook maar weer eens winterklaar maken.
    Wat een mooie kleurrijke foto met de pompoen,of is dit eigenlijk een kalebas? ( weet het niet)
    Dikke kus van je Broertje!
     
     

  16. Lieve Ann
    Wat ben je toch een heerlijk eigenwijs dametje al moet je dat wel bekopen met veel rugpijn ,wij hebben de strook naast ons huis ingepikt en tot nu toe geen gedoe gehad dus hopen dat het zo blijft .Ik ga dit jaar ook weer heel veel bijvoederen ,het is zo genieten van de vogels met al hun drukte ,leuk hoor je filmpje wat is er toch veel te zien hhe op You Tube .Ik wens je een heel fijn weekend .liefs Elisabeth

  17. Lieve Ann, het is me toch weer wat met jou, valpartijen, een zere rug, doe toch eens voorzichtig!! Luister naar Harm, en wees niet zo eigenwijs!! Ik hoop dat het met de rug de goede kant op blijft gaan. Veel knuffels en kus, Belia.

  18. Hè Ann,
    wat maak je me nou????!!!!
    Die rug van jou is ook heel wat jaartjes ouder geworden, sinds je daar bent komen wonen!
    Wil je dat niet vergeten, de volgende keer!?!
    ‘k Ben blij dat het intussen wat beter met je gaat!
    Leuk hè, dat de vogeltjes weer te zien zijn, nu het blad van de bomen valt.
    Daar kan ik mij ook erg op verheugen!
    Zo nu ga ik even naar jouw filmpje kijken.
    Groetjes en liefs, Liz@

  19. Lieve Ann Luister naar de wijze woorden van Harm, Heerlijk he de koolmeesje
    hier zijn ze het helejaar aanwezig een stuk of acht en ook andere vogels
    Net als nou het vinkje weer terug komt
    het is een lust om uit het raam te kijken
    Er komen al jaren twee tortel duiven , van de week waren het er vier
    Maar dat dullen ze niet de twee , de andere worden toch weg gejaagt
    Liefs en knuff Janny

  20. Pfoe Ann,
    Je maakt het bont met valpartijen en gebroken rug. Pas op want al dat vergif is slecht. Ibobrufen is slecht voor de maag, ik meen dat naproxen wat beter is. Maar je botjes ontzien is het allerbeste.
    Frietvet met muesli ? Hoe hang je dit op ? Ik hou van vogeltjes maar Jules ook en hij mag ze niet vangen
     
    xxx
     
    Rita

  21. Hai lieverd,
    Nou nou, je bent de laatste tijd wel een brokkenpiloot hoor meid! Hoop dat het snel weer over is…. want als je rug niet meewerkt, kom je nergens!
    Heb vroeger -toen we pas een eigen huisje hadden in Zaandam- ook met dampende pannen frituurvet in de keuken gestaan…. allerlei verschillende zaadjes en pitten erin et voila, de vogeltjes hadden weer wat te bikken in de winter… Het laatste jaar dat we er woonden heb ik gewone vetbollen gekocht en in het voorjaar was er nog steeds geen hap van gegeten! Toen het echt mooi weer werd hing mijn tuintje vol met prachtige "gras"bollen, hihi.
    Nu heb ik gehoord dat -zolang het niet vriest en sneeuwt- je de vogels niet mag bijvoeren…. heb ik dus (op een streng zelfgeregen ongedopte pinda’s) ook niet meer gedaan, maar dit jaar kon ik de verleiding toch niet weerstaan en hangt er weer een lange sliert van netjes  in de tuin met allerlei verschillende vogel lekkernijen, nu de vogels nog! Het hangt er nu een week en ik heb nog geen vogel gespot…….. pfffffffff.
    Nou meissie, ik wens je heel veel sterkte en hoop dat je in het vervolg het straten aan sterke, stoere kerels overlaat anders moet ik toch echt eens een keertje een hartig woordje met je komen wisselen!
    Veel liefs en een dikke zoen, Miem

Geef een reactie

