Fogelsangh State Veenklooster, omgeving en weekend 11/12 okt. 2008   22 comments

Dinsdag j.l. ben ik met hartsvriendin Bertien naar Fogelsangh State in Veenklooster geweest en het was daar bijzonder mooi om eens te zien hoe alle adelijke families hebben geleefd. Alhoewel er stond "fotograferen is verboden" is dat natuurlijk een heerlijk iets om het toch maar te doen, de juffrouw bij de balie zag mij wel met de camera in de aanslag en heeft ook gezien dat ik foto’s maakte, aangezien ik er niet op werd aangesproken en wij de enige waren in de State kon ik dus rustig mijn gang gaan, makkelijk is het niet want met al dat kunstlicht is het ook met de Coolpix P80 nog een hele toer om wat redelijk goede foto’s te maken, maar er zijn wat foto’s gelukt en de foutjes moeten maar voor lief genomen worden, ook lijken een aantal foto’s wat scheef maar zelfs de restauraties hebben niet kunnen voorkomen dat het inderdaad hier en daar wat scheef is in de State en daar kan ik natuurlijk ook niets aan doen, alleen de voorkant van het slot zelf is toch iets scheef door mij genomen, sorry daarvoor. Voordat ik wat vertel over Fogelsangh State allereerst…

ANN

Fogelsangh State is eigenlijk geen museum, maar een opengesteld particulier buitenhuis. Sedert de bouw in 1646 is het in particuliere handen geweest, het vererfde steeds, werd nooit verkocht en is nu eigendom van Kyra Livia baronesse van Harinxma thoe Slooten die het vruchtgebruik van het huis heeft ondergebracht in de "Stichting Fogelsangh State".

Fogelsangh State, voorkant. 7 oktober 2008

Geschiedenis: Het huis staat op of nabij de plek waar in de 12de eeuw een Praemonstratenser klooster heeft gestaan, de Olijfberg. Over dit klooster is weinig bekend. Volgens de kronieken zouden er bij een watervloed in 1287 twintig nonnen zijn verdronken. In 1480 wordt er melding gemaakt van het feit dat de Prior van de Olijfberg uit het convent Cusemar in Groningen vijf jonkvrouwen had geroofd. In 1580, ten tijde van de reformatie, wordt het klooster zoals alle kerkelijke bezittingen geconfisceerd en wordt het eigendom van de Staten van Friesland. In 1639 wordt het door Theodorus van Fogelsangh gekocht en in 1646 gaat het naar diens broer Pibo die zich niet Fogelsangh, maar naar zijn moeder Doma noemt. het schilderij van Pibo Doma, met het net ondertekende koopcontract in zijn hand geschilderd in 1667 door Pieter Nason hangt in de Hall. De bron van dit stukje geschiedenis is de folder, maar dat het dus nooit werd verkocht berust op een fout, onderling werd het dus wel degelijk ge- en verkocht al was dit eenmalig en ik denk toch echt niet dat de adel zo goed was dat ze het voor een zeer klein bedrag overdeden al waren het broers.

De Hall, Fogelsangh State 7 okt. 2008

In de 18de en 19de eeuw is het huis herhaaldelijk verbouwd; bij de laatste restauratie van 2001 tot 2003 werden de zware eikenhouten balken van de oorspronkelijke 17de eeuwse constructie teruggevonden. Met de reeds bekende en nu verzamelde gegevens is de bouwgeschiedenis van Fogelsangh State in grote lijn bekend.

Stukje van de heel oude keuken, Fogelsangh State 7 okt. 1008

De bewoners: Pibo Doma laat het huis aan zijn dochter Catharina na die getrouwd was met Petrus van Rosema en deze lieten het na aan hun zoon Jacobus die kinderloos stierf en het vermaakte aan zijn achternichten Anna, Wisckje en Auckje van Scheltinga. De oudste Anna gehuwd met Johannes van Glinstra, grietman van Tietjerksteradeel kreeg het uiteindelijk in eigendom. Hun dochter Wya Catharina van Glinstra erft het huis en trouwt met Willem Hendrik van Heemstra, grietman van Kollumerland. Hun zoon Hector Livius wordt in 1740 op Fogelsangh State geboren, hij trouwt met Lucia Catharina van Scheltinga en zij krijgen in 1767 een dochter Cecilia Johanna die van zich zal laten spreken. Zij erft in 1783 het hele landgoed van haar vader, maar haar moeder voert het beheer. Cecilia zou zich verloofd hebben met Willem van Sytzama, maar wil daar niet van weten; daarover ontstaat onenigheid met haar moeder, ze vlucht naar Duitsland en trouwt met Willem Anne van Haren, grietman van Weststellingwerf. Zij verblijven enige jaren in het buitenland en pas in 1825 betrekken zij Fogelsangh State weer. In 1836, kinderloos zijnde, laat Cecilia het gehele bezit na aan haar achterneef Hector Livius van Heemstra, zoon van Age Tjepke Ruurd Sixma baron van Heemstra, grietman van Barradeel. Deze beheert tot zijn dood in 1862 het bezit voor zijn zoon. Hector Livius is veel op reis, vindt op een van zijn reizen in Duitsland zijn vrouw Heriëtte Engelken en zij vestigen zich omstreeks 1870 op Fogelsangh State met hun beide dochters Hermance (geboren 1865) en Adeline (geboren 1868). Hermance erft het huis en laat het na aan de zoon van haar zuster Binnert Philip baron van Harinxma thoe Slooten. Deze legateert het aan zijn dochter Kyra Livia de huidige eigenaresse. Voor wie dit niet interesseert hoeft het niet te lezen, maar het geeft een mooi beeld van de Friese adel weer alhoewel in de State zelf de Duitse invloed duidelijk merkbaar is. Zelf vind ik zo’n stukje geschiedenis altijd mooi en zeker omdat je dan weet wie er allemaal gewoond hebben in dit stukje Veenklooster. Het Veenkloosterbos, huizen, boerderijen en het Kleine Slot behoorden allemaal toe aan dezelfde families. Omdat ik enige jaren bij notaris Fokkema in Kollum heb gewerkt heb ik ook tal van heel oude akten kunnen inzien en alle takken van deze families hebben nog steeds een stevige band met het verleden.

Doorkijkje vanuit de eetzaal, Fogelsangh State 7 okt. 2008

In het Veenkloosterbos staat op een vrij hoge heuvel het theehuisje van de families, het lijkt mij geweldig om zo’n mooi uitzicht te hebben over de eigen bezittingen en het mooie Veenkloosterbos.

Theehuisje v.d. adel, Fogelsangh State 25-09-2008

Ook de oude ijskelder bevindt zich in het bos, een mooie uitvinding voor de adel in de tijd dat er nog geen koelkasten waren, maar wel een heel gesjouw voor het personeel.

De oude ijskelder v. Fogelsangh State, 25-09-2008

Tot slot nog een foto van de kinderkamer in Fogelsangh State, waar toch wel heel veel prachtige voorwerpen en vertrekken te zien zijn. Ook zijn er nog de stallen en het koetshuis te bezichtigen en in één van de bijgebouwen is nu een theeschenkerij. De rest van de foto’s komen in een album.

De Kinderkamer, Fogelsangh State 7 okt. 2008

Bertien staat in een hoekje iets te bewonderen, we hebben samen weer een heel fijne middag gehad.

Posted 10 oktober 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

22 responses to “Fogelsangh State Veenklooster, omgeving en weekend 11/12 okt. 2008

Subscribe to comments with RSS.

  1. Geloof je dat nou echt met die ijskelder? 400 meter geeft Google Earth aan als afstand tussen het Slot en en de IJskelder.
    400 meter lopen of met paard in der tijd om voedsel op te halen, meen je niet.

    • Ja hoor Sinterklaasje, dat is toch echt waar, ze hadden in die tijd nogal wat personeel en wat kon het de adel nu schelen hoe ver het was. Wel heel erg grappig dat je er zo aan kunt twijfelen, ik woon dicht bij het slot, ik was secretaresse bij een notariskantoor en kwam af en toe bij de freule, ook wij waren dan even personeel en kregen in de notariskamer (jawel) een kopje thee met een halve centimeter dikke plak cake.

  2. En zo kom ik dus via het blog van je broer Edward, terecht bij het jouwe van oktober 2 jaar geleden. En gelukkig maar. Een mooi stukje geschiedenis van deze state. Ben altijd wel in geinteresseerd in dit soort dingen.Wat kan het mij nou schelen dat die foto’s hier en daar wat scheef zijn. Ze geven een mooi beeld van het interieur en naaste omgeving.Fijn weekend, xxBea.

  3. Whoehahaha, dit is echt vreselijk alle foto’s zijn scheef! Maar afijn het geeft wel een beeld van het interieur van Fogelsangh State ;-))) Toch leuk om zo’n oud logje weer terug te zien.

  4. ann heerlijk he stiekem foto’s nemen ha ha doe ik ook hoor maar denk wel meer onder de gekke foto’s makers
     want we moeten en willen toch niks missen en we willen ook graag onze space vrienden het laten zien
    ann je fotos zijn weer prachtig
    en scheef  zie ik niet hoor woon zelf in oud huisje en die is ook beetje boel scheef maar woon er heerlijk
    de uit leg is ook weer heel mooi zo ann wens je nu vast maar goede week toe het weekend is al bijna on veel gr v els//

  5. Foei, stoute Ann! stiekum foto’s maken….
    Maar ze zijn wel heel mooi, en ook om te zien hoe die mensen toen leefde. Ik fantaseer in kastelen altijd hoe die mensen toen daar rond liepen.
    Jij hebt weer een leuke middag gehad!
     
    Liesje
     

  6. Wat een heerlijk verhaal Ann..leuk om zo,n stuk geschiedenis van zo,n prachtig huis te lezen..de sjiek straalt er vanaf..in gedachten zie ik dan personen lopen in de klederdracht á la Koningin Emma..en jij..lekker recalcitrant..toch foto,s gemaakt..gelijk heb je!!!..ik zou niet weten waarom dat..niet..zou mogen..fijne avond en Zondag Ann..liefs Caro.

  7. Niet alleen kerken maar natuurlijk ook dit soort huizen hebben mijn belangstelling. Jammer is wel dat dit soort landgoederen meestal niet toegankelijk zijn voor publiek. Jij hebt hier dus geluk gehad dat fotograferen toch oogluiken wordt toegestaan. Wel vraag ik me af of ik er ook ingekomen zou zijn met de hele fotouitrusting. In dit huis heb ik dus een kijkje met je mee kunnen nemen Ann. Hartstikke mooi gedaan

  8. Hallo Lieve Ann,
    het is inderdaad zo, als jij geweest bent, hoef ik er niet meer naar toe, want het is zo ontzettend goed, hoe jij alles toelicht, ja …je neemt ons mee op reis…want dat doe je met je logjes, terwijl ik het zelf ook weer leuk vind om de trein te pakken.Wat foto’s betreft, daar zal ik geen moeite mee hebben, mocht ik een leuk stekkie gevonden hebben, maar om dan de boeken uit te pleuzen en alles te noemen zoals jij dat doet…daar heb ik geen tijd voor en dus blijf ik op je space kijken en lezen…
    fijn weekend
    liefs, knuff, XXX
    Gerd

  9. Lieve Ann
    Wat leuk toch ,elke keer neem je ons toch een beetje mee op jouw uitstapjes ,ik geniet elke keer weer van je verhalen en zeker ook van je foto’s.Ik wens je een fijn weekend
    Liefs Elisabeth

  10. Je hebt er een hoop werk van gemaakt. Een heel leerzaam verhaal. Op die manier kijk je er toch weer anders tegenaan. Ik vind de foto’s, zowel van het interieur als van het landgoed, toch goed gelukt. Toch maar goed dat je ondanks het fotoverbod, foto’s hebt gemaakt ! Groetjes en nog een fijn weekend, John.

  11. Oh, oh Annetje, wat ben je toch een ondeugend wijffie !!!
    Foto’s maken terwijl dat strikt verboden is, FOEI !
    Leuk dat je er de geschiedenis hebt bijgezet…. het schijnt een adelijk trekje te zijn hè, huwen met duitsers, ghehehehe.
    Mooie foto’s weer Ann, lijkt me ook een heel leuk tripje!
    Zo komen en steeds meer wensen op mijn verlanglijstje te staan !
    Acht jaar geleden (nog voor mijn basisschool "carrière") maakte ik schoon  in een oud koopmanshuis aan de Zaan. Heb j er al eens over verteld geloof ik, was ook zo’n prachtig, authentiek huis vol historie. Ben vorig jaar nog in zo’n zelfde pand geweest, hdat nu het Honig Beets museum is. Heerlijk om daar rond te wandelen….. Soms zou ik wel willen dat ik 100 jaar geleden geleefd had. Kinderhoofdjes, paard en wagen, hoepelen en tollen…. het heeft wel zijn charme vind ik….
    Als ik kijk naar oude prenten van Wormerveer en omstreken dan doet me dat toch wel wat.
    Ach, we blijven dromen 😉
    Veel liefs, een dikke kus en een heel gezellig weekend lieverd.
    Miem

  12. Prachtige foto`s Ann, altijd leuk om zo iets bijzonders te zien hoe mensen vroeger hebben geleefd. Dat oude heeft
    toch altijd wat en heeft iets warms. Ook een fijn weekend toegewenst en geniet van het mooie weer.
    Lieve groet Ingeborg.

  13. Lieve Ann wat een prachtige reportage En wat schitterende foto s ! Ik hou heel veel van borgen en kastelen Met al haar mooie tuinen Ik heb al heel wat borgen bezocht .Dit is ook weer een hele mooie Dat je foto s mocht maken dat verwonderd mij.Ik ben ook gek op antiek.
    Ik wens je een fijn weekend toe Zoals je weet ga ik achter de muziek aan
    Lieve groetjes LINY

  14. prachtig hoor, ik vind dat wel leuk zo’n oude huizen, heerlijk om in te dagdromen. het zit daar wel nog behoorlijk  in goede staat mooi dat zoiets toch bewaard kan blijven .  

  15. Heel interessant Ann en erg mooie foto’s. Fijn dat je ons een kijkje hebt willen geven over het verleden van Fogelsangh State. Ik wens je een heel goed weekend toe.
     
    Liefs, Charlotte

  16. mooi ann het lijkt wel een beedje palijs soesdijk ik heb net een filmje gezien, van het veenklooster heel mooi groetjes joke en een mooi weekend,zal wel lukken want het word mooi weer geniet er maar van

  17. Mooie foto’s Ann. Ik hou hier wel van. Kastelen en versterkte huizen spreken me zeer aan. Vooral als alles nog authentiek is en niet overal vandaan gesleept. Heerlijk. Heel fijn weekend, ook namens Toos
     
     
    groetjes
     
    roel

  18. ja liefen an als het slot recht had gestraan dan was het toch anders geweest nu is het oud en staat het schreef en daar kun je niet om heen maar al om al heb ik weer veel geleert van je had dat nooit geweten dat het bestond nu weet ik er van dus ja nooit te oud om weer iest bij te leren en de foto s die mogen er best wezen hoor het is wat je zegt die ijs kast dat was wel een probleem voor het personeel  maar ik denk dat ze toen dr tijd daar geen rekening mee hielden hoor geen vak bond die voor zi in de bres sprong hahahh nou liefen An ik ga er een punt achter zetten ik wens je een zeer mooi rustig weekeind met veel zon en kracht toe zo dat de enegie weer op geladen wordt diken kus voor jou van mij doeiiii rene

  19. Lieve Ann Prachtige foto’s met heel mooi uitleg over de bewoners en inhoud
    en dat het slot wat scheef staat komt toch van de ouderdom van het slot
    en het staat ook nog op een huivel:-)
    Ik had je al een fijn weekend gewenst maar bij deze doe ik het nog een keer
    Liefs en knuff Janny

  20. Wauw prachtig tripje Ann !
     
    Prettig weekend. Ha hier vind ik ook het woord : een kinderwagen

  21. dit moet eerst even tot mij doordringen…
    kom er nog op terug..
    liefs, knuff,
    Gerd.

Geef een reactie

