VOLVER (2006)   11 comments

De film Volver van regisseur Pedro Almodóvar is een stuk gematigder en daardoor des te mooier, mede omdat in deze film zijn jeugdherinneringen de basis zijn voor Volver het Spaanse woord voor terugkeer. Almodóvar kon weken lang doorfeesten in een roes van drank en drugs en leverde tussen de bedrijven door zijn films af. Nu de regisseur zelf kalmer is geworden zullen zijn films dat ook zijn, waarvan deze film al een prachtig voorbeeld is.
 
Almodovar 1
 
De titel is héél goed gekozen omdat er hier een terugkeer is naar vele zaken. Almodóvar keert terug naar zijn geboortestreek La Mancha, het is de terugkeer van de dode moeder naar het rijk der levenden, maar ook de terugkeer naar de moeder van Almodóvar zelf, waar hij nu Carmen Maura voor laat acteren en met wie hij in de vroege jaren 80 gebrouilleerd raakte, maar die ooit wél zijn muze was. De homoseksuele Almodóvar heeft een zwak voor vrouwen, wat hij overigens ook in zijn eerdere film heeft laten merken, o.a. in "Todo sobre mi madre"en "Hable con ella" en hij laat zien dat vrouwen niet alleen een lustobject voor mannen zijn, maar hoe vrouwen zich staande houden en sterk kunnen zijn in een door mannen gedomineerde wereld.
 
Almodovar 9
 
De cast is bijzonder goed met Pénelope Cruz die prachtig acteert als de sterke en temperamentvolle vrouw Raimunda, Carmen Maura als haar moeder Abuele Irene, Lola Dueñas als de altijd hard werkende en veel kalmere zus Soledad (Sole) en Yohanna Cobo als Paula de tienerdochter van Raimunda. Maar ook zeker Blanca Portillo als Augustina de vriendin van Raimunda en overbuurvrouw van de oude tante Paula (Chus Lampreave) acteert geweldig, een veel kleinere maar erg leuke rol wordt gespeeld door María Isabel Díaz als de goedige hoer Regina en ook de rest van de cast is goed.
 
Almodovar 3
 
Er is niet veel muziek in de film, maar de muziek van Alberto Iglesias past heel goed in het verhaal en de fado Volver die Raimunda ten gehore brengt (gezongen door Estrella Morente) is een speerpunt in de film. Ook de opnamen van de streek La Mancha en van Madrid zijn erg mooi, wat ook zeker gezegd mag worden van het kleurgebruik, het camerawerk is dan ook uitstekend. Dat de familiebanden en de dood een belangrijk thema zijn is voor Almodóvar al niet meer weg te denken bij zijn films.
 
Almodovar 4
 
De film begint op een kerkhof bij Madrid, wat overigens meer weg heeft van een feestelijke dan van een droevige gebeurtenis. Alle vrouwen zijn druk aan het vegen en poetsen en zorgen ervoor dat er vooral veel bloemen op de grafstenen staan, zonder zweverig te worden komt hierbij ook dat de mensen stellig geloven dat de doden eens terug zullen keren en als men niet goed op de graven heeft gepast ze daarop aangesproken zullen worden. In de streek La Mancha geloven de mensen sterk in het paranormale. Ook Raimunda, Sole en Paula zijn daar bij het graf van de ouders van de twee zussen om het te verzorgen. Hun ouders zijn omgekomen bij een brand en branden plus de eeuwig waaiende droge oostenwind maken volgens Raimunda de mensen gek in deze streek van het land.
 
Almodovar 7
 
De beide zussen hebben geen makkelijk leven achter de rug en ze zijn hun geboortedorp ontvlucht en in Madrid gaan wonen. Nadat ze hun werkzaamheden op het kerkhof hebben gedaan gaan ze op bezoek bij hun oude tante Paula die dement en nagenoeg blind is en in een klein dorp in La Mancha leeft, waar ook Augustina woont. Raimunda zit erg over haar tante in, maar die zegt dat het goed gaat en heeft zowaar allerlei lekkernijen in huis naar recepten van de moeder van de zussen. Augustina komt daar ook en bevestigd dat het goed gaat met tante Paula en dat de geest van moeder Abuele Irene daar is verschenen om tante Paula te helpen.
 
Almodovar 5
 
Als moeder en dochter thuiskomen zit Paco (Antonio de la Torre) de man van Raimunda en een luie nietsnut, bier te drinken en naar de TV te kijken, als hij zegt te zijn ontslagen is Raimunda die er van alles bij doet om rond te komen even verslagen als ze het hoort, al duurt dat niet lang en neemt haar temperament de overhand. Later gaat ze naar Sole die thuiskapster is en waar de buurvrouwen onder elkaar heel wat te vertellen hebben. Als ze weer thuis komt staat Paula op haar te wachten in de regen, Paco is dood en hij is niet bepaald op een normale wijze om het leven gekomen. De dood van Paco wordt voor iedereen verzwegen. Raimunda heeft van de eigenaar van een restaurantje de sleutels gekregen om er op te passen, omdat hij het restaurant wil verkopen en dan ziet Raimunda heel wat kansen op zich afkomen. Een poos later zorgt Raimunda geholpen door de hoer Regina ervoor dat het lijk van Paco verdwijnt. Als ze bericht krijgen van Augustina dat tante Paula is overleden heeft Raimunda dan ook absoluut geen tijd om naar de begrafenis te gaan, Sole en Paula gaan er samen heen. Het leven van Raimunda neemt een drastische wending en ze stort zich er vol overgave in, het leven gaat door en er moet van gemaakt worden wat enigszins kan.
 
Almodovar 6
 
Het verhaal van Augustina speelt zich eigenlijk aan de zijlijn af al hebben de anderen daar wel mee te maken, de eenzame vrouw is haar moeder kwijt en als ze ziek wordt doet ze een beroep op Raimunda om de geest van haar moeder te vragen of háár moeder ook dood is. Raimunda doet het af als onzin, maar probeert Augustina wel te troosten en beloofd als haar moeder aan haar verschijnt het te zullen vragen. Zo hebben alle vrouwen jong en oud hun eigen geheimen en moeilijkheden, maar ze slaan zich er dapper doorheen, geholpen door hun gevoel voor humor en geestkracht. De hulp van veel van de buurvrouwen speelt ook een belangrijke rol in het slagen van de zaken die Raimunda onderneemt
 
Almodovar 2
 
Pedro Almodóvar laat op bijzonder goede wijze zien dat het zogenaamde zwakke geslacht vaak heel wat sterker is dan er door mannen gedacht of aangenomen wordt. In deze film komt naast het drama een flinke portie humor voor, zodat het een film is met een lach en een traan. Zelfs voor mensen die niet zo’n Amodóvar fan zijn is Volver een aanrader en ze zullen dan ook aangenaam verrast worden.
 
Almodovar 8
 
Op het filmfestival in Cannes won Volver prijzen voor het scenario en de gehele vrouwelijke cast. In deze film gaan het dramatische, komische en surrealistische hand in hand en bij de aftiteling, waarbij een scala van prachtig gekleurde en gebloemde stofjes voorbij komt zal menigeen met een stille glimlach nog even blijven zitten en onwillekeurig dacht ik toch even dat ook Don Quichote uit La Mancha kwam.
 
 
 
 
 
 
Posted 5 oktober 2008 by Ann McDunn in Film

11 responses to “VOLVER (2006)

Subscribe to comments with RSS.

  1. lieve Ann
     
    onder reactie toevoegen staat in weblog opnemen, de verkeerde klik is snel gemaakt en dat komt het log inderdaad op je space. Zo simpel. En de echte dwazen doen dit, kopieeëren als gekken, publiceren op eigen space, gooien hem op slot alleen voor contacpersonen en maken de blits met onze hersenspinsels.
     
    Liefs Rita

  2. Soohee..wat een verhaal Ann..ik heb nog nooit van deze man gehoord en weet dus absoluut niet of dit genre films mij ligt..maar ik zou hem natuurlijk kunnen huren..denk ik..ben absoluut verslaafd aan Fado..en wij vrouwen..sjah..we worden het zwakke geslacht genoemd..maar ik verzeker je..als mannen kinderen zouden kunnen krijgen..hadden we geen last van overbevolking gheh gheh..heel mooi verteld meiss…enneh..je knie weer helemaal in orde nu???..fijne avond verder Ann..liefs Caro.

  3. Ik ga um huren/kopen. Helemaal zin om hem te zien nu thanks to you!
    Ennuh, nog bedankt voor je complimenten op mijn apo’s. Ze heten zo, omdat ik ze maak in een progje dat Apophysis heet, dat fractals rendeert. Helemaal verslaafd eraan ben ik………………….
    Fijne week, het gaat weer mooi weer worden!
    xsjerrie

  4. Nou, het is wel duidelijk te merken aan zijn reactie dat John nog nooit gehoord heeft van "onze" Pedro.
    Humor? Ik lig af en toe in een deuk om zijn humor. Actie? Meer dan genoeg te zien in zijn films. Maar dan wel het soort actie dat jij en ik ook zouden kunnen uitvoeren, niet de flauwekul van de redder in nood die in zijn eentje de wereld redt zoals Willis, Stallone, Arnie S. en nog een stel halvegaren krachtpatsers.
    Ellende? Waar baseert hij het woord ellende op als hij niet eens van P.A. gehoord heeft? Het gaat helemaal niet over ellende maar over mensen. Mensen die wel eens in een benarde situatie zitten. Mensen die besodemieterd worden of zelf de kluit belazeren. Mensen die hun kind verliezen en daardoor het spoor totaal bijster zijn. Mensen wier leven na 30 jaar een farce blijkt te zijn en in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Mensen die het roer 180° omgooien omdat ze iets anders willen. Kortom, mensen zoals we met zijn allen zijn. Met onze armoede, overdaad, angsten, redeloosheid, domheid, intelligentie, ziekten, afgunst, liefde, haat, hebzucht, jaloezie, vriendschap, onwil, gevoelens, verborgen verlangens, machtswellust, seksualiteit, dagelijkse sleur, honger, hobbies en waan van de dag. Alles komt aan bod bij Almodóvar maar het geweldige aan zijn films is dat hij de kijker een vervormende spiegel voorzet waardoor alles grotesk lijkt. Hij laat mensen in hun absurditeit zijn maar het blijken altijd gewoon "mensen" te zijn. Vaak heb ik na afloop van zijn films het gevoel van "wauw, dat had mij ook kunnen overkomen als…..". Maar het "als" was altijd net even anders en daarom is het mij niet overkomen. Dat neemt niet weg dat ik het zo herkenbaar vind. 
    Daarbij komt nog, en dat moet niet vergeten worden, dat de man een Spanjaard is uit Castilla La Mancha. Als je die streek kent, weet je dat mensen daar anders zijn dan Nederlanders uit de polder. Je memoreerde het al in je recensie.
    Overigens was je blij dat ik niets had toe te voegen aan Volver. Ik had iets toe te voegen maar het plakte niet.
    Jammer! Je houdt het tegoed! Liefs, Ilona

  5. Je hebt een hele mooie recensie geschreven en er ook hele mooie foto’s bij geplaatst ! Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van deze regisseur had gehoord. Dit zijn ook niet mijn soort films. Ik houd meer van humor en/of een combinatie van humor en actie. Ik ben meer een liefhebber van James bond films. Om dat er al genoeg ellende over ons heen komt, hebben dat soort films toch mijn voorkeur.Niet dat ik mijn ogen sluit voor de actualiteit, want ik ben wel geintereseerd in het nieuws en volg dat op de voet. Groetjes, John.

  6. Ik hoef hier niets aan toe te voegen, je weet dat ik al jaren absolute fan ben van Almodóvar sinds ik "Mujeres al borde de ataque de nervios" heb gezien. Al zijn films gaan over relaties en de vrouwen blijken altijd het sterkste geslacht te zijn. Dat weten we zelf natuurlijk al lang maar mannen moeten het altijd eerst "ervaren" voordat ze het willen toegeven.
    En natuurlijk kwam Don Quijote uit La Mancha; de man van La Mancha! Volgens mij heeft Almodóvar heel vaak Cervantes boek gelezen. Het verhaal van de dolende ridder is net zo absurd doch menselijk als de meeste van zijn films.

     
     
     

  7. Hallo Ann
    Je kan wel film resecent worden Goeie genade zeg wat een verhaal geweldig .Zie jij zo vaak films ?
    Ik ben helemaal geen film kenner en kijker En dan ook nog zo n goeie foto graaf.Ann doe er wat mee stuur het op naar de telegraaf
    en je hebt een baan.
    Wel terusten  gr LINY

  8. Dear Ann,
    Deze recensie staat weer als een huis hoor,erg mooi beschreven met prachtige foto’s erbij.
    Op deze manier weet je mensen wel enthousiast te maken voor een mooie film!
    Kus van je Broertje

  9. wat een geweldige kritiek zet je hier neer!! chapeau!!
    ik heb nu de rust niet om de inhoud echt op te nemen, het is nogal een verhaal. maar de grote lijn, waar het om gaat, dat zijn de vrouwen. het is zoals "antonia" met willeke van ammelrooy. die werd uitgebracht onder de titel "antonia’s line". dat herinner ik me tenminste. en dat is het, vrouwen vormen een lijn, geven leven door, en zijn er bij dood, bij ziekte. wij zorgen en zijn homemakers. ik begin al over wij te praten, merk je het? films waarin vrouwen sterk neergezet worden, als steun, als spil, of als feeks vind ik practig. ik weet niet hoe je zoiets noemt, feministisch is anders. ik ben juist geneigd het vrouwelijke naar voren te halen en het als iets heel bizonders te zien. een extraatje in het leven.
    alle mannen boos: zijn we niet net ietsje verder in de evolutie??
     
    een hele dikke knuffel voor jou,  jij prachtige opstelschrijfster
     
     

  10. Lieve Ann wat heerlijk om te lezen had gelijk zin om die film te gaan bekijken prachtige mensen die erin meespelen zo te zien aan defoto’s waar de sfeer vanaf spat heerlijke cultuur zo te zien prachtig levensverhaal met een traan en een lach tjeee ga zeker even op zoek waar deze film in mijn omgeving draait. Jij hebt hem dus al gezien Ann of is er ook een dvd van?
    Dank voor uitgebreide schitterend met foto’s vastgelegde filmverslag, hier heb ik wat aan! Moet een beetje aan de SophiaLoren films denken is dat gek??? LiefsB.

  11. Lieve Ann,
     
    wat ontzettend goed van je, hoe jij dit beschrijft en toelicht, dat kan menig Film criticus, die er dan ook nog goed voor betaald word, niet beter, ook al zou zijn beoordeling net zo positief als die van jou zijn.Wat ik nu ga doen is het volgende: ik zal je logje en keer of tien herlezen, terwijl ik naar de muziek van die andere Iglesias luister, en dan heb ik de film gezien, misschien niet helemaal, maar toch doe ik het zo, want van mijn AOWtje kan ik mij hier in Den haag geen bioscoop kaartje kopen, of ik zou moeten stoppen met roken, maar ja, zolang jij dit allemaal zo toelicht….hoef ik niet naar de bioscoop…wel even shag halen…
     
    wens je een fijne avond
    liefs, knuff, XXX
    Gerd

Geef een reactie

