HOLLAND   15 comments

Simon Abramsz. werd op 23  april 1867 geboren te Amsterdam en is op 28 januari 1924 overleden te Velp. Abramsz. was onderwijzer, schrijver van kinderboeken en hij was redacteur van de kindertijdschriften "Voor het jonge volkje", "De Kinderwereld" en "De Kinderkamer". Zijn bekendste boek is "Veertien dagen op een ijsschots" uit 1898, wat meerdere herdrukken heeft gehad en zelfs in 2000 in een nieuwe editie is verschenen bij uitgeverij Den Hertog. Abramsz. verzamelde ook oude kinderrijmpjes, die o.a. werden geplubiceerd in "Onze kinderrijmen van vroeger en nu (1910)", "Rijmpjes en versjes uit de oude doos (1910)" en "Sinterklaas en Pieterbaas (1911)". Al was Abramsz. over het algemeen toch meer bekend om zijn kinderboeken, rijmpjes en versjes vind ik onderstaand gedicht van hem nog steeds even mooi als ik het altijd heb gevonden.

Gedicht S. Abramsz

Posted 4 oktober 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

15 responses to “HOLLAND

Subscribe to comments with RSS.

  1. prachtig gedicht en eerlijk gezegd helemaal naar mijn hart. Nu ik helemaal naar de andere kant van de wereld ben geweest.  kan beamen dat eht gras bij de buren niet groener is maar eerder geel , hahaha. Nederland klein maar fijn. Wat hebben we het toch maar goed hier. 

  2. Mooi hoor Ann dit gedicht ,ons eigen kleine landje ,wat willen we nog meer !!!
    Liefs Elisabeth

  3. Leuk Ann, ik heb het liedje zelfs op school leren zingen. Fijne zondag.

  4. Holland is mooi en laten we er vooral van genieten. Bedankt voor het plaatsen van dit gedichtje Ann.

  5. Dear Ann,
    Een prachtig gedicht van deze Simon Abramz,ik had ook nog nooit van hem gehoord.
    We willen wel eens mopperen,maar met "Holland,mijn Holland,ik vind je zo mooi!" ben ik het volmondig  eens hoor!
    Nog een fijne zondag lieverd,en een kus van je Broertje.

  6. hallo ann een heel mooi gedicht je zou er zo een lied van kunnen maken,abramsz was kinderboeken schrijver en nog meer, ik heb mijn kleinzoon vanmorgen een boek gekocht  het was ook kinderboekenweek.hij was vandaag bij ons en zocht een boek uit van paul van Loon .volle maan  heet het boek groetjes joke

  7. Lieve Ann,
    ’n Heel mooi gedicht maar ik heb nooit van deze man gehoord.Maar nu dus wel,zou jij nu zeggen,hihihi.
    Bij mijn vorige reactie ging iets mis(vorige item),ik heb natuurlijk zelf weer iets verkeerds aangeraakt zodat m’n reactie ineens werd geplaatst zonder te groeten.Ik wens je nog ’n fijne zondag!!
    Liefs Corry en doggy Joep,doeidoei!!

  8. hij is niet oud geworden, deze dichter.
    bij geboorte en dood data ga ik automatisch rekenen.
    het is een evergreen, dit gedicht, net als nederland zelf.
     
    we blijven dus maar zo0 lang mogelijk he?
    liefs!!

  9. Heel mooi Ann….
    Zonder ooit van S.Abramsz gehoord te hebben, heb ik hetgeen hij zo mooi omschrijft zelf ervaren, toen ik voor het eerst naar Nederland kwam, en dat was in 1960,en ik dacht toen..dit zo mijn land kunnen zijn.Nog geen jaar later dacht ik, S.Abramsz (grapje) heeft gelijk, ik trok mijn jas aan, (meer had ik niet) en ben liftend naar Amsterdam vertrokken, en heb dit land nooit meer verlaten.
     
    Lieve Ann,
    fijne avond nog, liefs en knuff enXXX,
    je spacevriend Gerd.

  10. Wat mooi Ann, ik krijg er een brok va in mijn keel, echt. Er is zoveel shit in dit land dat zo’n gedicht je zomaar ineens een positiever beeld geeft en de prachtige boom op de achtergrond doet de rest. 
    Liefs, Ilona

  11. Erg mooi Ann.
    Dat is niet zomaar een gedicht, daar is over nagedacht.
    Zou graag willen dat ik ook mooie kinderboeken kon schrijven.

  12. Mooi gedicht, dat oude taalgebruik heeft wel wat. Alleen gaat tegenwoordig alles veel sneller en minder gemoedelijk.Al was het natuurlijk vroeger ook niet altijd beter. Vaak wordt het geromantiseerd, mensen onthouden vaak alleen de leuke dingen. Vast een fijne avond toegewenst, John.

  13. Nog steeds actueel maar de verhoudingen zijn na al die jaren ongetwijfeld nog wel wat veranderd. Heb je een tijdmachine Ann. Soms ben ik wel eens nieuwsgierig en zou ik er best wel eens een kijkje gaan nemen naar vroegere tijden………….
     
    groeten
     
    Roel

  14. Hoeft niet modern te zijn om mooi te zijn ……

  15. Prachtig gedicht zo waar ook … de zin: Purper het kleed van je golvende hei … stil van de woordkeuze … Simon kon er wat van!

Geef een reactie

