Kabouterland, Exloo 28 september 2008   19 comments

Het is half vier in de ochtend als ik eindelijk besluit om maar eens naar bed te gaan, je weet tegenwoordig nooit of het er nog wel staat, even gekeken of mijn mobieltje nog vol genoeg is of dat het toch een stroomstoot nodig heeft, en daar stond dus deze keer een SMS’je op, zoon Geert leek het leuk om me op te halen voor een gezellig dagje Exloo, ik stond even aan de grond genageld want het was inmiddels zondag, ik besloot dan ook maar om eerst naar bed te gaan en als ik eruit kwam Geert te bellen. Gelukkig zou hij mij om een uur of half twee ophalen, dus had ik nog tijd genoeg om de nodige maatregelen te nemen, vrouwen hebben nu eenmaal wat meer tijd dan mannen om zich voor te bereiden, ik weet het!!! Toen de auto voor de deur stond was ik dan ook op alles voorbereid en kon meteen weggaan. Onderweg lekker bijgeklets en nog mooi op tijd bij Iris, Sanne en de twee teckels. We hebben in Kabouterland eerst koffie gedronken en ik besloot om alleen even lekker Kabouterland in te gaan, Iris moest nog wat struiken snoeien, Geert had nog werk te doen en Sanne speelde met het dochtertje van een zus van Iris (Vera), die een goed half jaar ouder is dan kleindochter Sanne. Het is vrijwel onmogelijk, maar het lukte mij al foto’s nemend toch nog te verdwalen en kwam telkens weer uit op de plek waarvan ik dacht dat het een fluitje van een cent was om de uitgang te vinden. De zon scheen heerlijk en tja, het is natuurlijk erg verleidelijk om van de paden af te gaan. Uiteindelijk lukte het me om in het leuke winkeltje van Sannie terecht te komen, aangezien het een familiebedrijf is, is ook Sannie een zus van Iris en er is echt heel veel moois en leuks te zien, zonder een kleine aankoop kom je er niet weg, alleen wilde Sannie weer geen geld aannemen dus nogmaals bedankt lieverd! Van het winkeltje is het gelukkig een paar honderd meter naar de boerderij dus toch nog mijn dwaaltocht goed volbracht. Voordat ik verder ga allereerst natuurlijk…

ANN

Inmiddels is het weer toch wat opgeknapt, maar er kan nog een trein ehhhh ik bedoel natuurlijk meer slecht weer komen, nog een geluk dat het tussen de buien droog is. Er zijn al aardig wat herfsttinten te zien en dat is natuurlijk een prachtig gezicht, maar eigenwijs als ik ben wilde ik nu eindelijk die prachtige uil op de foto hebben, het is de Maleise Oehoe (Bubo sumatranus), maar dat valt nog helemaal niet mee tussen de tralies door en als ik het hok was ingegaan met Iris dan was het gevleugelde dier er wel snel vandoor gegaan en zowaar mijnheer of mevrouw uil bleef mij zitten aankijken met een paar ogen waarnaast je beslist niet wakker wilt worden. De tralies staan natuurlijk recht, maar ja ik moest zelf nogal in vreemde bochten om de foto te maken.

Kabouterland, Exloo, Maleise oehoe (Bubo sumatranus) 28-09-2008 

Na de uil vriendelijk bedankt te hebben ben ik weer verder gegaan en wist ik de vorige keer niet hoe een vreemde vogel heette, deze keer heb ik de naam meteen opgeschreven, zodat ik niet weer voor joker sta. Hieronder dus de Kookaburra (Dacelo novaeguineae) ook wel genoemd de lachvogel of lachende Hans, het dier geeft dan ook inderdaad het geluid van een lachend mens, de Kookaburra had net een bad genomen en het verenkleed zag er dan ook nog wat plakkerig uit, maar wél schoon!

Kookaburra (Dacelo novaeguineae)  net zichzelf gewassen 28-09-2009

Onderweg naar de andere dieren, zag ik een Fluweelboom die zich al helemaal had getooid in herfstkleuren, een prachtig gezicht bij al het groen dat er nog is.

Kabouterland, Exloo, Fluweelboom in herfsttooi. 28-09-2008

De stekelvarkens (hystrix cristata) voelden zich heerlijk in het zonnetje en er was dan ook geen beweging in te krijgen, zelfs toen er een tweede aan kwam had die zijn ogen al gesloten om direct daarna met een plof te gaan liggen slapen, het zijn mooie dieren evenals de vosmangoeste (Cynictis penillata), de dwergaapjes enz. dus het slaperige tweetal maar op de foto gezet, de andere dieren ook wel maar die komen wel in een album te staan, Windows Live Writer wordt er vast niet blij van als ik alle foto’s hier neerzet.

Luie stekelvarkens (Hystrix cristata) 28 sept. 2008

Ook nog even een heel mooi plekje waar de bloemen nog bloeien en de herfsttinten toch al zichtbaar worden. De rode wingerd is altijd mooi om te zien.

Kabouterland, Exloo, torentje met bloemen en herfsttinten 28-09-2008

Het was weer een paar uur genieten van alle dieren en de natuur. We hebben daarna met z’n zessen gegeten bij het uit 1880 daterende restaurant Bussemaker dat welliswaar drie keer is afgebrand, maar telkens weer in oude staat is gerestaureerd, het eten is er heerlijk en de porties zijn aan de grote kant, de bediening is vriendelijk en gezellig, dus Exloo je bent nog niet van me af! Hieronder een foto die ik niet zelf heb gemaakt, maar waar ik toch eens even mijn kleindochter wil laten zien, niet poserend maar vol aandacht voor haar blokfluitles. Ze is en blijft oma’s pop en was Pabi’s (opa) grote meid! Toen het drietal mij naar het station Groningen bracht, was ik al uitgestapt maar ging nog even de auto in om Sanne een extra kus te geven, daarna ben ik gestruikeld over een enorme steen die er al jaren ligt, maar die ik even niet had gezien, ik moet zeggen dat het vallen razend snel ging maar met het overeind komen had ik nogal wat tijd nodig. Het openbaar vervoer had bedacht juist in het weekend de trein naar Buitenpost maar eens niet te laten rijden en de buschauffeur wist niet precies hoe hij bij de kleine stationnetjes onderweg moest komen, de rit duurde dus nogal even, daarna ben ik strompelend van het station naar huis gegaan zodat ik over goed 30 kilometer van 10 over half 9 tot tegen half elf heb gedaan. Inmiddels is alles weer oké en ook het openbaar vervoer is nog niet van me af.

IMG_2848

Posted 3 oktober 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

19 responses to “Kabouterland, Exloo 28 september 2008

Subscribe to comments with RSS.

  1. heel mooi je foto’s te gek.

  2. geweldige dag gehad, begrijp ik maar ik zou toch wilen adviseren om niet zo laat naar bed te gaan, ach waar bemoei ik me ook mee,  Het zal nog moeilijk genoeg zijn op die onverwachte momenten.
    Ik vind dat je het geweldig goed doet. En wat een dot die kleindochter, geweldige profiel- foto met opperste concentratie

  3. Lieve Ann,
    Tjeetje,zo laat of vroeg naar je bedje en dan nog op stap?!Wat is Kabouterland precies,valt ’t onder ’n dierentuin of ???’t Lijkt mij wel ’n mooie omgeving,de natuur en de dieren.Vandaag ook uilen gezien,prachtige beesten.Na ’n fijn dagje uit,vallen,dat is minder,ik hoop dat je niet al teveel last heb overgehouden?!Je foto’s zijn weer mooi gelukt hoor,leuk die Oehoe,Kookaburra en de Stekelvarkens.De Fluweelboom is ook mooi met die herfsttinten.Was er geen wegwijs-kabouter?De volgende keer niet meer verdwalen hoor!

  4. Ik kom je een fijne zaterdag toewensen groetjes van arie

    arie en bianca
  5. Dit is weer een prachtig verhaal van een daggie uit .
    Ik hoop dat je nu meer nachtrust hebt genomen ,heerlijk in je warme bedje .
    Bij deze wens ik je een fijn weekend .
    Vanavond storm dus dat slaapt lekker .
    Liefs Jan en Tanja

  6. Lieve Ann,
     
    weer een mooi verhaal met nog mooiere foto’s, tja, je kan het, of je kan het niet, maar dat struikelen, dat kan jij ook, en wel heel goed, want het loopt toch steeds weer goed af voor jou.Toch moet je nog een tijdje opletten, want natte bladeren op jou tuinpad zijn gevaarlijker als een bananenschil op een Haagse stoep, want er is altijd een fietser voor of achter je en dan heb je toch een beetje houwvast…
     
    terug naar de natuur…je hebt het weer heel mooi in beeld gebracht, mijn complimenten voor jou.
    Lieve Ann, ik wens jou een fijn weekend, liefs, knuff, XXX, Gerd.

  7. Lieve Ann,
    kijk eens, je bent nu ook een vers gevallen vrouw!!
    en toch ook goed terecht gekomen.
    ik vind de Oehoe minder griezelig dan de lachvogel.
    dat kabouterland, daar heb ik al weleens eerder over gelezen , ik zal me er eens in verdiepen: misschien is het iets om eens met valentijn heen te gaan, denk je niet trotse oma???
    sanne is een lief mooi meisje om te zien, een echte kleindochter.
    wat een prachtverslagen maak jij altijd van je weblogs, complimenten hoor.
     
    OOK EEN FIJN WEEKEND GEWENST!!!
    liefs van
    jurrie

  8. Hahaha die Ann, presteerd het om steeds weer te verdwalen in kabouterland. Heb je nog aan een peuter gevraagd waar de uitgang was ?? Een struikelpartij is minder leuk, maar ik lees dat het nog redelijk is afgelopen, gelukkig maar. Openbaar vervoer heb ik helemaal geen verstand van, en dat wil ik graag zo houden. Lijkt me echt een ellende als je daarvan afhankelijk bent. De koekaburra heb je heel mooi gevangen. Misschien leuk om bij dit soort foto’s te experimenteren met diafragmavoorkeuze. De waarde zo laag mogelijk te zetten en zo ver mogelijk inzoomen. Dan krijg je de vogel nog scherper en de achtergrond vervaagt dan helemaal. Oeiiii, ik zie je voorhoofd al fronsen haha.
     
    Liefs & fijn weekend toegewenst

  9. Wat is Sanne een schatje zeg !! en wat is ze geconcentreerd aan het fluiten! hihi. Straalt van haar koppie af !
    Zoals altijd weer schitterende foto’s Annetje.. en de Kookaburra is  toch een australische vogelsoort of niet????
    Leuk beestje om te zien!
    Hoe gaat het inmiddels met je knie?? ben je alweer een beetje mobiel ??
    Ik rochel nog een beetje na, maar volgens mij is het griepvirusje ondertussen wel weer uitgeroeid.
    Afgelopen donderdag hebben een collega en ik de aula omgetoverd tot kinderboekenweekparadijsje. Is erg leuk geworden al zeg in het zelf…… We hebben o.a. een gedichtenboom gemaakt.
    Als ik eraan denk, zal ik er maandag ff een plaatje van schieten, dan kun je een idee krijgen.
    Morgen gaan mijn jongste dochter en ik saampjes nog even gezellig naar Zaandam, daar zit een creatieve winkel die de bewuste koeien schijnt te verkopen. We slaan er voor ons beiden één in en voor een collega wil ik er dan ook eventjes eentje meenemen als verrassing. Ze heeft het op het moment wat moeilijk en is het koe-schilder evenement misgelopen (wat ze erg jammer vond)  dussss…… misschien wel leuk voor haar als ze dat dan alsnog kan doen. Kan ze haar zinnen ook een beetje verzetten……..
    Nou meissie, lekker op tijd naar bedje vandaag hè!!!
    Een kusje voor jou en voor je arme knietje  en een fijn weekend!
    XXXXX MIem
     

  10.  hallo ann wat een mooie foto,s heb je weer gemaakt ,met vallen en opstaan moet je het leren ha ha  gemeen he !ik hoop dat jegeen blauwe plekken hebt want dat gun ik je beslist niet en wat een leuk kleinkind heb je ,die fluit komt me bekend voor die hebben mijn kleinkinderen ook en niet meer liggen nachtbraken optijd naar bed liefs joke

  11. Dat was een leuke en avontuurlijke dag ! De foto’s zijn ook allemaal erg mooi geworden ! Wij zijn ook al eens met de kinderen in kabouterland in Exloo geweest, erg leuk ! Op dat moment hadden ze een demonstratie koken met insecten. Zo hebben wij toen nog gefrituurde sprinkhanen geproefd, zelfs de kinderen vonden het lekker ! Wel vervelend dat je bent gevallen. Ik hoop dat je er verder geen last meer van hebt ! Groetjes en nog een fijn weekend toegewenst, John.

  12. liefen an denk aan je rust want dat heb jij ook nodig om de acu op te laden  nu er ook griep heerst moet je wel even daar op letten want liefen an ziek worden is niet zo erg maar ziek zijn en in je bed moeten liggen en niet op je spacee kunnen tikken n ee dat is maar niks  zo an ik hou er maar mee op ga even aan de koffie en daar na ach we zien wel doeiii diken kus voor jou van mij dioe

  13. Lieve Ann
    Wat een schitterende foto’s van een heerlijk dagje uit
    En daar liggen nog al wat stenen op het station
    Gelukkig weer een beetje op geknapt?
    Jij ook een heel fijn weekend
    Lieve groetjes Janny en knuff

  14. Hallo Ann,
    zijn je blauwe plekken weer een beetje weggegaan?
    Mooie foto’s hoor, daar moet ik toch ook eens gaan kijken in Exloo.
    Volgens mij bevald je kamera wel, de foto’s zijn allemaal goedgelukt!
    Groetjes, Liz@ en een goed weekend gewenst.

  15. Door het slaapgebrek had je alvast geen trillende handen gekregen, want je foto’s zijn erg mooi.
     
    Toos

    bont zandoogje
  16. Lieve Ann
    Het was me het dagje wel ,ik moet een beetje lachen om dat verdwalen maar gelukkig het kwam toch goed !! Je foto’s zijn weer heel erg mooi ,prachtig die fluweelboom .Wat heb je een mooi kleinkind !! heerlijk hoor om als oma mee te pronken,het laatste deel was minder leuk en ik hoop echt dat het in orde is met je ,ik wens je een mooi weekend
    Liefs Elisabeth

  17. Nou Ann,
     
    Nachtbraken en een lekker dagje uit. Zo is het toch weer een mooie dag geworden. De foto’s mogen er zeker wezen. En wie weet hebben we over een aantal jaren eindelijk een goede opvolgster van Thijs van Leer erbij …..
     
    fijne weekend he ?
     
    roel

  18. Lieve Ann,
    Arme jij om met het laatste te beginnen, vallen en dan ook nog strompelend naar huis. Gaat het weer een beetje? Pleister op de wonde was toch de fijne dag met mooie foto’s, en een leuk verhaal. Kleindochter Sanne is met haar blokfluit, een lief plaatje. Fijn weekend, en dikke kus, Belia.

  19. Dear Ann,
    Dat is wel heel even schrikken als je om half vier naar bed gaat,en de volgende dag plotseling op stap moet,
    maar het is de moeite waard geweest hoor!
    Een leuk verhaal,en wat een mooie foto’s,ik heb nog nooit een Kookaburra gezien.
    Wat een geweldig leuke en lieve foto van Sanne,ze is vol overgave met haar blokfluit bezig hoor!
    Kus van Edward.

Geef een reactie

