Wandelen in het Veenkloosterbos bij Fogelsangh State, foto’s nemen enz. enz.   21 comments

Van de week wel aardig vaak op stap geweest en visite gehad, het weer is de laatste dagen bijzonder fijn en dan ga je er toch sneller op uit. Van de week heeft Bertien mijn hartsvriendin de rest van de tuin omgespit, hebben we rozemarijn op het graf van Geert geplant en heb ik heerlijk bij haar gegeten, daarna vloog de tijd want ik schrok ervan het was 10 over half één en dat is toch eigenlijk geen tijd meer voor "nette" visite, maar het was een fijne dag! Bertien en Andries bedankt voor alles, ik hoop dat jullie je slaap hebben ingehaald. Gistermiddag belde vriendin Jantsje of ik zin had om naar het Veenkloosterbos te gaan, nu was ik daar nog nooit geweest aangezien mijn echtgenoot altijd zei "D’r giest derhinne en d’r bist er wêr út (vrije vertaling: je gaat erheen en je bent er weer uit), dat was dus een foutje van manlief en ik kan het hem niet eens meer vertellen. Als je stevig door beent en natuurlijk de geijkte paden neemt is het nog wel drie kwartier, maar ja aangezien Jantsje en ik foto’s nemen hebben wij er zo’n vier uur over gedaan en nog niet alles gezien. Wat een heerlijk bos! Het bos behoort tot Fogelsangh State en heel veel adelijke families hebben er gewoond. Nu is het een museum met ernaast een theeschenkerij, dus ik zal er toch in het weekend nog maar even heen. Het is hier 3 km. vandaan dus nog erg dichtbij ook. Paddestoelen zoeken? Hoezo, je struikel erover! We kregen nog mooie dingen te zien van de boswachter die ons meenam het bos in en ons in de hertenkamp liet, boswachters zijn aardige mensen en zelf erg enthousiast over alles wat er groeit en leeft en zo hebben we weer wat geleerd en ook dingen gezien die anderen niet zien. Maar allereerst….

ANN

We troffen het al helemaal met het weer, niet te warm en niet te fris heerlijk wandelweer dus. Op de foto zijn witte vlekken te zien, maar dat is witzand, de met sterremos begroeide bulten waar er heel veel van zijn, is geen gras wat voor de herten is gemaaid maar dat zijn nesten van de Gele weidemier een heel kleine geelbruine miersoort die enorme bulten maken boven de grond en onder de grond heel veel kamers hebben, het is ongelooflijk dat zulke kleine diertjes zoveel werk van hun nesten maken en dat ze die zo enorm groot zijn. De behulpzame boswachter heeft wat bulten kapot gemaakt, maar omdat ik met mijn camera al in het zand zat en de lens dus eerst moest reinigen weet ik nog niet of de foto’s wel gelukt zijn. later meer daarover. We werden door de boswachter gewezen op zijn trots "het monument van het Veenkloosterbos", tja het was even zoeken en we konden het dan ook niet vinden, maar boswachtertje had ons in de smiezen gehouden en heeft ons meegenomen het bos in waar je dus helemaal niet mag komen, hij wel en wij dus ook! Het was dus een verrassing! Het was een paar honderd jaar oude boom die was afgestorven, maar vol leven zat enorm grote Tonderzwammen waar op de onderste zelfs een vogeltje zijn nest had gemaakt, een gele trilzwam en bovenin groeien nu kleine nieuwe boompjes! Het "monument" staat er goed op maar de omgeving is te licht op de foto, want je kon er maar aan een kant komen dwars door de wilde braamstruiken heen.

Enorme Tonderzwammen en Gele trilzwam, 25-09-2008

Na de boswachter te hebben bedankt zijn we verder getrokken op speurtocht naar toch enigszins bijzondere paddestoelen en er was er eentje die ik toch wil laten zien, wat een schoonheid op een vrij dunne tak!

Fraaie grote paddestoel op een dun takje, 25-09-2008

Ook vonden we nog een Grote stinkzwam (Phallus impudicus) de naam en de afbeelding zeggen genoeg!

Grote Stinkzwam (Phallus inpudicus) Veenkloosterbos 25-09-2008

De rest van de vele paddestoelen en vooral zwammen komen in het album, nu nog even een heel mooi stukje van het Veenkloosterbos de weerspiegeling van alle bomen in het water vind ik zelf prachtig, jammer dat de geur van het bos hier niet is te ruiken, want dat opzich is al heerlijk!

vijver veenkloosterbos

 

Toch nog even een zeer verdrietig hertje hieronder, we hadden geen brood bij ons en toen het diertje dat had gemerkt ging het weg, maar je kon zien dat het helemaal niet prettig werd gevonden. Voortaan toch eerst maar even naar de bakker, dit kan helemaal niet de arme stumper.

geen brood, snik. Hertenkamp, Veenkloosterbos 25 sept.2008

Omdat de foto’s hier toch stukken mooier uitkomen dan in een album, doe ik er toch nog maar een prachtige enorm grote Tonderzwam bij, wat zijn er toch veel verschillende soorten zwammen qua vorm, kleur en grootte.

Grote Tonderzwam op oud hout, Veenkloosterbos 25-09-2008

Posted 26 september 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

21 responses to “Wandelen in het Veenkloosterbos bij Fogelsangh State, foto’s nemen enz. enz.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hallo Ann,
    ook nog even een reactie van mij.
    ‘k Heb je verhaal met aandacht gelezen en je foto’s bewonderd!
    Mooi hè, dat we in Nederland verschillende seizoenen kennen.
    Zo is ook de herfst een mooi seizoen, het kan hard regenen, maar de zon schijnt ook vaak!
    Daarom vind ik "Indian summer" ook een prachtige benaming in Amerika.
    Fijn weekend met mooie beelden en lekker weer gewenst!
    groetjes, Liz@

  2. Heel mooie stukje Ann, leuk omschreven en wat is die boom oer-oud zeg, dat je al de grote dikte, bijzonder zoiets tegen te komen, heel leuk!
    H. groeten, Lourens

  3. Prachtfoto’s hoe komt het toch dat hier geen paddenstoelen groeien ? We hebben geen bossen alleen maar polderland, gegoogst, geploegd, klaar voor de winter. Zefls de paarden gaan ’s nachts de wei in. Mist en mist en nog eens mist als het verdergaat 6 maanden donker. Jakkes

  4. Wat sympathiek van die boswachter om jullie mee te nemen naar een stukje verboden bos!!..klasse hoor..en jij hebt het over de geur..nah..die kan ik me zo voor de neus halen hoor…zaaaalig..ik vind de foto met de waterweerspiegeling bijzonder mooi..doet mij heel erg denken aan het Bergerbos..ben er zowat in opgegroeid..prachtige foto,s weer Ann..fijne avond verder..liefs Caro.

  5. ze zijn weer prachtig ann het verhaal wou dat ik het zo kon vertellen is toch elke keer weer erg genieten bij jouw gr v els

  6. ¡Qué belleza! Wat een prachtige foto’s maak jij! Ik ben dol op zwammen en paddestoelen, ik werk er veel mee. Mooi blog heb je maar foto’s zijn echt magníficas. Saludos, Valeriana.

  7. Zo te zien heb je het weer helemaal goed gehad, mooie foto’s Ann. Ach dat arme hertje! De schoonheid op het dunne takje vind ik heel bijzonder. lieve groetjes, Belia.

  8. Ja, dat is toch ook een genot om zo van het landschap te genieten en te horen over het verhaal van de tijd. Een genot om te genieten van jarenlange vakkennis. Met dat betreft kunnen we nog zoveel van elkaar leren. En wanneer je met zo iemand mee loopt dan blijft er altijd wel iets van hangen. Fijn dat je dat doet. Ik zou zeggen, doe het meer als je er de tijd voor vrij kunt maken want het is zo lekker om te doen…………
     
    roel

  9. Allemaal hele mooie foto’s, maar ik vind de foto van het bos met de weerspiegeling van de bomen in het water er toch echt uitspringen ! Dat hertje kijkt inderdaad erg sneu ! Groetjes, John.

  10. tonderzwammen hebben een bizondere "uitstraling". wel heel erg mooi en geheimzinnig. ik herkende de grote stinkzwam: ik heb deze week ook met alle verstand zo’n exemplaar in het bos bekeken met hele vreemde gedachten (die dus niet zo vreemd zijn nnu ik de naam lees)
    je hent een erg fijne week achter de rug, en die pakt niemand je af….
    volgende week zal het weer een stuk minder zijn, maar dat zien we dan wel weer.
    we moeten maar zo denken"elke dag beginnen we opnieuw"
    opnieuw beginnen is je best doen er iets van te maken.
    we maken er iets van komende week he?
     
    liefs
    jurrie

  11. Ha leuk, weer een stukje natuur en met paddenstoelen.Je hebt gelijk, vooral die ene op die dunne tak is erg mooi en ken ik niet.

  12. Lieve Ann,
    Ik miste je al ’n beetje op space maar je hebt GROOT gelijk dat je er op uit gaat,we kunnen straks misschien nog lang genoeg binnen zitten!Je foto’s zijn weer SCHITTEREND!!Die boom,de weerspiegeling in ’t water,ach gossie ’t hertje en wat ’n grote zwammen!!Ben benieuwd naar de rest van je foto’s!Vandaag lekker samen in de voortuin gewerkt,hij ligt er weer netjes bij!Fantastisch weer hier.’t Lijkt wel zomer maar de herfst is toch echt begonnen!Nog ff genieten van ’t zonnetje,volgende week is ’t weer gedaan misschien?!
    HAVE A NICE WEEKEND!!
    Liefs Corry en doggy Joep,doeidoei!!

  13. Werkelijk weer een schitterende serie foto’s spannend ook en gek hé Annypenny dat ik het bos wél rook door mijn schermpje heen, hoe is dat nou mogelijk???
    Zit nu nog in dubio pak ik een bos of het strand vandaag … in ieder geval heb ik geen plannen dus vaar op mijn innerlijke kompas ben zelf zelfs benieuwd waar ik uitkom en wat ik ga beleven …. Lang leve het mooie najaarsweer!!!!
    Benieuwd naar je volgende avontuur, je maakt werkelijk schitterende foto’s wees maar trots!
    Hele dikke hug&liefsNoon

  14. Mooie foto’s Ann en wat heerlijk dat je zo genoten hebt. Ik wens je een heel fijn weekend.
     
    Groetjes, Charlotte

  15. Lieve Ann
    Fijn dat je zo hebt genoten deze week ,ja het was en is ook heerlijk weer he,prachtige foto’s weer de je hebt gemaakt ,die van die boom is helemaal supermooi ,wat ik zelf ook altijd zo mooi vind is die weerspiegeling in het water ,het heeft iets dromerigs of mischien ben ik zelf gewoon een beetje een droomster af en toe hihi .Ik ben erg nieuwsgierig naar de andere mooie foto’s die je hebt gemaakt .Lieve Ann ik wens jou ook een heel fijn weekend
    Liefs Elisabeth

  16. Lieve Ann wat was het weer prachtig en jij hebt er ook met volle teugen van genoten
    De foto’s zijn weer schitterend en prachtig die weerspiegeling
    Ik wens jou ook een heel fijn zonnig weekend
    Lieve groetjes en een dikke knuff Janny

  17. Die grote donderzwam is helemaal geweldig Ann. Wat een details en mooie kleurtinten in deze foto. De foto van het bos met de spiegelingen in het water is ook erg mooi. Ik zou die foto wel even recht zetten om te voorkomen dat het water wegstroomt hahaha.
     
    Prachtig gedaan Ann.
     
    Liefs & fijn weekend toegewenst.

  18. Dear Ann,
    Hier heb ik vol verwachting naar uitgekeken, en ik moet zeggen het was het wachten waard!
    Wat een knotsen van zwammen he?,dit moet een dag geweest zijn van puur genieten,de foto’s zijn weer mooi,
    maar het hoge woord moet er uit…..je hebt gelijk,die van het Veenkloosterbos met die prachtige weerspiegeling,
    is een regeltechte TOPPER!!
    Een heel fijn weekend gewenst,en een dikke kus van je Broertje.

  19. hallo ann je hebt weer heelijk genoten  en mooie foto,s gemaakt van de paddestoelen het was ook prachtig weer en dan blijf je echt niet binnen zitten  die onderste zwam is mooi zo op de foto  liefs joke

  20. dat was een mooien week an leuk dat je zo genoten hebt en hu ja het weer daar heb je inder daad erg erg mee geboft hoor geniet we nog maar even van want na zondag zou het wel is minder kunnen worden maar liefen an ik mag het wel zegen je foto s die zijn echt zeer mooi en rust geefent  ik wens je een mooien weekeind toe geniet er van en hu ja maak nog wat van de mooien fotos diken kus voor jou  van mij doeiiii rene

  21. Mmmmmmmmmm, rozemarijn is één van mijn lievelingskruiden, heerlijk! En wat een goed idee! Lekker weer hè. En wat maak jij een prachtfoto’s zeg! Fantastisch die paddestoelen.
    Fijn weekend,
    xsjerrie

Geef een reactie

