Eenzaamheid is geen kwaal maar wel erg triest!   24 comments

Oh, nee ik ga niet klagen maar van de week heb ik toch vier dagen van niemand wat gehoord of gezien en wat is het dan toch naar om zo alleen te zijn. Gelukkig maar dat er spaces zijn, de mensen die ook alleen zijn weten dat het fijn is om via internet toch contact te hebben met goede vrienden en vriendinnen. Je kunt toch nog wel eens in de lach schieten, meegenieten van de prachtige foto’s, berichtjes ontvangen en terugsturen, discussies voeren, gekke dingen doen en meeleven met sommige anderen. Voor eenzame mensen is internet toch eigenlijk onmisbaar en velen zullen het met mij eens zijn. Er wordt op de spaces niet over gesproken, we zijn allemaal sterk, gezond en vrolijk op een enkeling na die wel zijn/haar nood klaagt en waarom niet? Mensen die eenzaam zijn praten er liever niet over om niet aangezien te worden als zielig, dat zijn ze ook niet er is genoeg te doen en niemand hoeft zich te vervelen. Het vreemde is dat niemand die dit nog nooit heeft meegemaakt zich helemaal niet kunnen voorstellen wat eenzaamheid is. Het is geen ziekte en over het algemeen is iedereen bereidt om te zeggen geniet van het leven, ook eenzame mensen proberen dat natuurlijk maar het is een stuk minder makkelijk dan het lijkt. Automatisch ga je er dan over nadenken hoe al die andere eenzame mensen zich weten staande te houden. Mensen die geen PC hebben, niet veel familie zien, of in een bejaardenhuis zitten en niet meer kunnen wat ze vroeger altijd deden. Medelijden hoeft niemand te hebben, maar medeleven is een groot goed. Zelf heb ik gelukkig hier op spaces een aantal lieve en goede vriendinnen en vrienden die je een schouderklopje geven of eens een berichtje sturen maar er zijn nog zoveel anderen! Misschien toch eens wat om over na te denken of er iemand die dicht bij woont en eenzaam is eens een bezoekje te brengen om de stilte wat te verbreken. Eenzaamheid is geen dip het is een toestand waarin je een weg moet vinden en met een paar goede benen en een stel hobby’s lukt dat best. Clubs zijn vaak ook geen optie en zeker niet als iemand een vol en rijk leven heeft gehad en dan ineens moet knutselen of balspelletjes moet doen iiiieeeuuuwww!!! Het is te vergelijken met voedselpakketten die naar andere landen gaan, daar zit nu net in wat die mensen eigenlijk niet nodig hebben. Zo eerst eens wat anders….

ANN

Een goede week geleden zag ik een prachtige zonnebloem en het leek toen ik de foto zag de zon zelf wel, ernaar kijken maakte mij vrolijk, de kleuren de datails die je niet ziet als je er gewoon naar kijkt omdat mensen eigenlijk maar een beperkt gezichtsvermogen hebben vergeleken bij een camera. Die foto zet ik hier neer voor alle eenzame mensen om een beetje kleur aan de dag te geven en ik hoop dat ze er ook een heel klein beetje blij om kunnen zijn als ze het zien dat de natuur geeft wat mensen niet kunnen.

Hart van een zonnebloem, 12 sept. 2008

Gister ben ik eerst een uurtje naar een vriendinnetje geweest dat haar 33ste verjaardag vierde en dat was gezellig, nogmaals van harte gefeliciteerd Bertina! En gistermiddag werd ik opgehaald door een andere vriendin die jaren lang naast ons heeft gewoond, dochter Jet kwam met de kleinzoon van Jellie en de honden Swiffy en Bijke hadden het druk met oppassen en wilde eigenlijk het liefst constant gekriebeld en aangehaald worden, later kwam vader Sjoerd zijn zoon ophalen en we hebben met z’n allen heerlijke nasi gegeten want koken kan Jet als de beste kok. Vorig jaar kreeg Swiffy een nest van 7 jongen en Jet heeft er eentje van gekregen, een prachtige Stabij X Wetterhoun en ik denk dat de meeste Stabij’s in Friesland wel Bijke heten, hij is nu een jaar oud maar wat een mooie en lieve hond. Jellie en Jet bedankt voor de reuze gezellig middag en avond.

Bijke 1 jaar oud, stabij x wetterhond

Achter huis heeft Jellie een heel mooi en gezellig plekje waar ik nog een prachtige late roos zag bloeien die natuurlijk op de foto moest, en wat zag ik jawel…naast de mooie roos stond Gn(oompje) alias Isidorus die eigenlijk Edward heet geen wonder dat die roos zo mooi is Gn(oompjes) staan er om bekend goed voor bloemen en planten te zorgen.

Een roos bij Jellie, Edward staat ernaast. 18 sept.2008

Tot mijn verrassing klom er tegen de schutting een jonge Hopplant die al bijna klaar is, nog een paar jaar en dan kan Amstel of Heineken komen oogsten. In Engeland hebben ze (vooral in Kent)na de pluk van de hop in heel veel pubs alles versierd met gedroogde hop en zelf heb ik in een kamertje boven in huis eens een hele wand ermee bedekt er is geen mooier behang denkbaar en het blijft heel lang mooi.

Hop, (Humulus lupulus) - Aureus. Bij Jellie 18 sept. 2008

Posted 19 september 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

24 responses to “Eenzaamheid is geen kwaal maar wel erg triest!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik zag de foto van een hondje erbij staan, hij doet me denken aan de hond die we zelf ooit hadden.
    Dat was ook een friese stabij gekruist met iets anders. qua tekening lijkt hij er best veel op, alleen stond onze hond naar mijn gevoel iets hoger op de poten. dus een iets ander model.

  2. Wat een gave reacties hier Ann..ikzelf heb het..gelukkig..nog nooit ervaren maar zag het wel bij mijn Mams..zij had een zeer afwijkende mening vaak..bleef onder alle omstandigheden zichzelf en dat werd niet geaccepteerd..zij teerde compleet weg in het verzorgingstehuis..als een kind zo blij dat wij 2 dagen per week bij haar waren..en als wij haar ophaalden voor de Kerstdagen en Oud en Nieuwjaarviering..enz enz..zagen wij veel..teveel..zielige koppies achter de ramen..ik werd daar altijd triest van..zooo zielig..die vergeten mensjes..
     
    Heb weer genoten van je foto,s meiss..fijne avond verder..liefs Caro. 

  3. Lieve Ann
    Ja je hebt wat los gemaakt met dit log ,echt super alles wat ik lees de vele meningen en verhalen , er zijn veel dingen waar niet veel over gepraat of geschreven word ,mischien moeten we met zijn allen dit soort onderwerpen vaker bespreekbaar maken hier op spaces
    Gewoon een dikke kus van mij
    Elisabeth

  4. lieve ann
     heb dit zitten lezen
    vind het erg mooi hoe je het omschrijft
      kan nu gewoon even niet een goed antword geven
    hoop morgen wat duidelijker te zijn heel veel liefs v els

  5. Lieve Ann
    Tot nu was ik altijd wel alleen maar niet eenzaam, met de aanloop die ik kreeg.
    Wel heb je helemaal gelijk over internetcontacten. Laat het voor mij nu net de reden zijn dat ik een pc gekocht heb, en spaces moet ik zeggen is gelukkig een redelijk sociaal gebeuren.
    Alleen internet, is ook maar internet.
    Je hebt trouwens weer erg mooie foto’s gemaakt!!!!
    Groetjes
    en als je je verveelt, stuur een berichtje, antwoord gegarandeerdt.

  6. Eenzaam wie kent het niet ,ik denk dat we er allemaal wel eens mee te maken hebben .
    Je hoeft er niet oud of alleen voor te zijn .
    Ook jonge mensen maken het mee bv doordat er een relatie stukloopt en dan opnieuw vrienden moeten gaan maken .
    Vrienden zijn ervoor om metelkaar er voor elkaar te zijn .
    Ann ik wens je een fijn weekend de zon schijnt dus geniet volop .
     

  7. eenzaam kun je zijn, ook al ben je niet alleen.
    ik heb er over nagedacht nadat ik je weblog gisteren las, over hoe ik het moet uitdrukken. Het is alsof ik uit lagen besta. In de bovenste lagen ben ik niet eenzaam, en daar ben ik ook redelijk gelukkig. Maar wat dieper zit een laag waarin ik heel erg alleen en eenzaam ben, en ook niet echt gelukkig ben. Gelukkig zit ik meestal in de regionen van de bovenste lagen en ik vind daar zoveel dat het me lukt wat bij die diepere laag weg te blijven. af en toe, als ïk kan en redelijk in mijn vel zit, duik ik die laag in om de boel even bij te houden snoeien, knippen enz zodat het niet gaat woekeren en zeker niet groter wordt.
    zoals charlotte zegt, je kunt ook erg eenzaam zijn als je in een relatie zit. Misschien zelfs juist.
     
    de buren een paar huizen verderop hebben een ongeveer 1 jaar oude stabij. Deze Stabij heet Tibbe, ook een friese naam (waar ik nog nooit eerder van gehoord heb) Tibbel wil altijd met Freggel spelen maar Freggel is best een fel kees/vlinderhondje dat absoluut niets van medemannen aan het pad hebben moet.
    Het viel me op dat Tibbe wat "fladdeerend" loopt en springt. Ik dacht dat het iets met zijn motoriek was maar toen deze zomer een andere friese Stabij bij boer Jan logeerde merkte ik dat die precies dezelfde gang had. Het zal bij dat soort honden horen denk ik.
     
    je bent een erg sociaal mens Ann! Ik ben erg op mezelf, heb eigenlijk niet echt vriendinnen of familie waar ik mee omga, maar heb wel een wederzijdse hechte band met mijn dochters en mijn moeder. Daar besteed ik wel veel tijd aan, en misschien word ik wel geen 80, dat ik straks 55 word vind ik al heel wat!
     
    o ja, de opmerking over dat voedselpakket, wat heb je dát goed gezegd!!
     
    liefs
     

  8. Lieve Ann,
    Je hebt weer ’n mooi weblogje neer gezet en ik begrijp heel goed wat je bedoelt.Behalve dat ik Ger ’s avonds en in ’t weekend zie,zie en hoor ik doordeweeks nooit iemand.Ja,als ik Joep uitlaat en we komen iemand tegen dan maak ik graag ’n praatje,meestal ook iemand met ’n hond.Of,als hier eerder beschreven,maak ik ’n praatje bij de kassa met boodschappen doen.’k Ben niet eenzaam maar wel heel vaak alleen.Ik zeg altijd:ben niet anders gewend maar ’t went nooit!Ik ben dan ook erg blij met space en vooral met de vriend(innen)en.Je zonnebloem is idd geweldig,it makes you smile!!De Friese Stabij is ook ’n mooie hond hoor.En nog ’n schitterende roos gespot en die hopplant.Ze zeggen dat je er zelf wat van maken moet maar dat valt niet altijd mee hé?!Ik wens je toch ’n héél fijn en zonnig weekend toe!!We gaan er weer voor,oké?!
    Liefs Corry en doggy Joep, doeidoei!!xxx 

  9. Benona heeft wel een punt als ze zegt dat alles geregeld is en je je misschien dan een zeur voelt als je iets anders wilt. We zijn idd van de wieg tot het graf geregeld en in tegenstelling tot zuidelijke landen, zorgen wij niet voor onze ouders maar stoppen ze weg in een zorgcentrum. We kunnen ook niet meer voor onze ouders zorgen want de man en vrouw van tegenwoordig hebben een fulltime job, 3 kinderen en lopen van hot naar her te rennen drukdrukdruk, de kids naar ballet, de kids naar zwemmen, de kids naar muziekles, de kids naar judo, voetbal, tennis, hockey etc. Dan nog even snel een maaltijd in de magnetron en huppetee de kids naar bed en pa en moe uitgeteld op de bank. Plaats voor ouders is er dan niet. Het zou ook niet gezellig zijn voor ze. Maar als onze huizen en banen zo ingedeeld waren dat ouders wel bij ons in huis zouden kunnen wonen dan hadden we ten eerste geen problemen met opvang van kinderen want er zou altijd wel iemand thuis zijn en als vader en moeder bij je in huis wonen is het logisch dat ze meebetalen in de lasten en kosten dus hoeft de moeder van het gezin niet hele dagen de deur om te werken voor de extra luxe of voor het brood op de plank. Dan zou ze ook tijd hebben voor het huishouden en voor haar ouders. Ik zou daar zelf geen probleem mee hebben om het zo te doen maar mijn vader leeft niet meer en mijn moeder wil niet in Limburg wonen. Die problemen hebben we natuurlijk ook, dat we allemaal uitgefladderd zijn naar her en der vanwege een baan. Als je ouders 150 km bij je vandaan wonen, kom je niet elke dag even langs voor een kop koffie en een praatje.
    Toch zie je meer en meer in zuidelijke landen ook ontstaan dat ouders naar een bejaardenhuis gaan. Het typische zuidelijke van "een huisje naast het jouwe bouwen om voor pap en mam te zorgen" is ook in het zuiden aan het verdwijnen. Jongeren trekken ook steeds meer naar steden i.p.v. op het platteland te blijven, maar daar is geen werk dus ze moeten wel. Ouders blijven in de dorpen maar alle voorzieningen zoals de buurtsuper, de bank, het postkantoor, vertrekken eveneens en dan komen de problemen op ze af rollen.
    Ik denk dat daardoor veel eenzaamheid bij ouderen ontstaat en dat vind ik zielig, gewoon triest. Als we anders willen, moeten we een vuist maken maar dat doen we niet. We laten alles gelaten over ons heen gaan en schelden op Den Haag maar we doen niets meer. We zijn een sufgewiegd volk geworden dat niet meer de barricaden opgaat voor onrecht. We doen het alleen nog voor salarisverhoging. De laatste grote actie was toen we demonstreerden tegen die verdomde kruisraketten in Woensdrecht; dat was in de jaren 70. Kejje nagaan!!!
    We denken tegenwoordig teveel aan geld en je ziet wat er gebeurt als geld bezit van je neemt: de hele sodemieterse boel dondert in elkaar omdat iedereen aan het liegen, bedriegen en vooral aan het zakken vullen is.
    Toch kan dit wel eens voor een totale ommekeer zorgen: het failliet van het kapitalistische systeem want men begin nu in te zien dat die smerige grootgraaiers gewoon hele bedrijven leegzuigen en het interesseert ze geen moer dan er honderdduizenden zwaar gedupeerd worden. Toch konden ze zelf wel eens het lid op de neus krijgen want je kunt niet eindeloos blijven stelen, de zgn. witteboorden-kriminaliteit.
    Als de wereld niet alleen nog maar om geld draait, worden we misschien weer gewoon mens en gaan we net als vroeger weer gezellig met de buren om, doe je weer eens iets voor elkaar en gun je elkaar weer eens wat en eet je lekker een hapje mee als dat toevallig zo uitkomt. Nu moet voor iedere hap een afspraak gemaakt worden; de gastvrijheid is daarmee ver te zoeken en ook dat kan eenzaamheid veroorzaken bij velen. 
     
    Als we maar lang genoeg hierover praten komen we er wel uit: dan lossen we de problemen zelf op; de overheid doet het toch niet! Selbst ist der Mann!!!

  10. Eenzaamheid is goed kut <–excusé le mot, toch heb je die tijden ook nodig maar liever alleen wanneer je dat zelf bepaalt.
    Ik kreeg tranen in mijn ogen toen ik je stukje las … als je over eenzaamheid spreekt word je idd gauw als zeurpiet
    bekeken zoals hieronder beschreven wordt, en juist dat gegeven laat de eenzamen eenzamer zijn. In andere landen
    (meestal warmere landen) mag je eenzaam zijn je zwakte tonen dan staan de familie/buren&vrienden automatisch voor je klaar,
    daar is véél meer repect en gevoel/liefde voor de ouderen. Wij hebben een mooi (mooi tussen haakjes) sociaal systeem en
    juist dát is grotendeels de schuld alles is geregeld denkt men, je wilt niemand tot last zijn, beschermt iedereen behalve jezelf,
    stoerder doen/zijn dan je in feite bent, calvinistisch gedrag niet je vuile was buiten hangen.
    Je kunt hier naar 50plus clubjes nou dat zie ik niet zitten wil de warmte van de mensen die ik lief heb, maar die hebben het vaak te druk of andere dingen aan hun hoofd, je gunt ze hun geluk maar verwacht toch een beetje dat ze zonder te vragen aan je denken, dat is vaak ver te zoeken. Komt dat doordat onze generatie hun te veel beschermd hebben het de kids niet geleerd hebben??? Weet jij het lieve Ann?
    Ik ben soms jaloers als ik bepaalde tafereeltjes zie waar oudere lekker genietend oud mogen zijn in de schommelstoel op de
    veranda omringt door spelende kinderen pratende volwassenen werkende tuinman snurkende hond kopje thee heerlijke geuren uit de keuken harmonie leeftijd speelt geen rol! 
    Kun je nog zoveel hobby’s hebben "never a dull moment" veel vriendschappen opgebouwd hebben in je leven (vele vallen overigens weg door overlijden/ziektes) het alleen gevoel komt sowieso mettertijd, ik weet het van mijn moeder zij is 91jaar geworden sprak daar regelmatig over. Was ik best wel eens hard met mijn opmerking van dat is het leven mams geboorte en dood alles gaat voorbij, toch was ik er voor haar al was het soms alleen voor een aai over haar bol of een autoritje.
    In deze snelle tijd is er geen ruimte meer mag je bijna niet meer oud zijn … de eeuwige jeugd is moeilijk op te brengen!
    Ooit zal de jongere mens in dezelfde "stilte" komen of er moeten drastische veranderingen op komst zijn.
    Wat een epistel van een oudere geémancipeerde weldenkende soms eenzame levensgenieter.
    Je stukje was het overdenken waard … Je bent een fantastische vrouw Ann! LiefsB. 
     
    PS: vergeet niet je bent je Geert nog maar zo kort geleden kwijtgeraakt dat brengt zoveel eenzaamheid lieve schat, maar ooit zul je er beter mee om kunnen gaan geloof dat maar van mij.     

  11. Lieve Ann,
    Hopelijk heb je mijn space berichtje ontvangen , wat lief dat je ons een  berichtje hebt gestuurd op space , Bob en ik hebben genoten van deze dag , lieverd, eenzaamheid is een van de koudste en leegste gevoelens in je hart , een oplossing kan ik je niet sturen , maar wel mijn vriendschap , dag lieve Ann , een warme lieve knuffel van Gonnie .

  12. Lieve Ann,
    Ik denk te begrijpen hoe je je voelt. Alhoewel ik niet alleen ben, voel ik me soms ook eenzaam. Het zal een ander soort gevoel van eenzaamheid zijn, maar misschien toch vergelijkbaar.
    Zelfs in een kamer vol mensen kun je je nog eenzaam voelen !
    Eenzaam omdat je je door niemand begrepen voelt, of afgewezen, omdat mensen je veroordelen hoewel ze niet weten hoe alles in elkaar zit en niet verder willen/kunnen kijken dan hun neus lang is of bang zijn om ernaar te vragen ….
    Dat doet zeer en maakt me verdrietig.
    En ik denkt dat dat lege gevoel in je binnenste misschien toch een beetje vergelijkbaar is met het daadwerkelijk alleen zijn en het gevoel vergeten te worden.
    Hoe Kl…. dat ook is, ik denk dat je dat gevoel toch moet toelaten lieverd, erdoorheen gaan. Men zegt dat dat je sterker maakt en dat je het alleen zijn dan toch anders gaat ervaren. Of het minder verdriet/zeer gaat doen ??? ik weet het niet.
    Maar in ieder geval ben ik er voor je hoor, samen met heel veel anderen! (al is het dan niet lijfelijk)
    In ieder geval heb je gelukkig ook weer een paar hele gezellige dagen gehad zo te lezen. Das TOP !
    Hoop dat je een heel fijn weekend hebt lieve schat, het wordt mooi weer dus je kunt in ieder geval lekker naar buiten als je dat zou willen.
    Een hele dikke zoen, Miem
     

  13. Hopperdepop wat een prachtige hop en wat een leuk idee om dit prachtige "tapijt" aan de wand te hangen! Ik heb het idd wel eens aan de toog en muren zien hangen in die Barnaby-achtige pubs in the country.
     
    Echte eenzaamheid heb ik zelf nog niet meegemaakt. Wel constateer ik dat veel ouderen helemaal alleen en eenzaam zijn, ook al wonen ze in een woonzorgcentrum waar van alles wordt gedaan en ondernomen om de mensen bezig te houden. Vaak willen mensen niet mee, zo diep zit de eenzaamheid al. Vaak ook denken ze dat ze een blok aan het been van anderen zijn omdat ze bijv. slecht lopen of moeilijk praten of hardhorend zijn. Als je met heel veel overredingskracht deze mensen toch mee weet te krijgen met een uitstapje, zie je ze gaandeweg opfleuren. Die gaan dan de volgende keer ook wel weer mee. Maar dan heb je ook nog de notoire mopperkonten. Nooit is iets goed, nooit is het eten smakelijk, nooit vinden ze iets leuk, nooit willen ze mee, nooit doen ze mee aan spelletjes etc. En als ze toch een keer over de streep worden getrokken, lopen ze de hele dag te kankeren… tja op een gegeven moment heeft men geen zin meer om hen mee te vragen maar dan is het óók weer niet goed. Dat is ook een "state of mind".
    Soms maken mensen het zichzelf ook wel heel erg moeilijk. Je moet ook zelf wel eens iets ondernemen om uit een impasse te raken. Alleen maar klagen dat je eenzaam bent, verslechtert je situatie alleen maar.
     
    Iedereen die in mijn woonplaat 50 wordt, krijgt een uitnodiging om eens naar De Roos te komen, dat is een 50+ soos. Nu vind ik 50 wel erg jong om je oud te voelen maar je bent er welkom. Je wordt zelfs afgehaald van huis indien nodig. Er worden echt wel leuke dingen gedaan daar. Kaarten, muziekmmiddagen en -avonden, optreden van allerhande groepen artiesten, films, alleen een bakkie koffie/thee drinken kan ook, kortom van alles wordt er gedaan om mensen aangenaam bezig te houden. Ook op zondagen. Waarom zijn sommigen dan toch eenzaam? Waarom gaan ze niet gewoon eens kijken? Als je het voorstelt zeggen ze op voorhand "oh nee, daar moet ik niets van hebben". Je kunt het blijven proberen maar ze willen of durven niet. Op een gegeven moment zeg ik dan ook wel eens "hou dan ook op met klagen dat u eenzaam bent. Als u nooit ergens naartoe gaat, kunt u ook niet verwachten dat er wel eens iemand bij u komt".
    Je moet toch echt een beetje investeren in je oude dag. Als je in je jonge jaren slordig bent met vriendschappen en er niet in investeert omdat je alles wel alleen aankunt, kent niemand je meer als je 80 bent terwijl je ze dan hard nodig hebt om niet eenzaam te zijn. Toch blijf ik het zielig en jammer vinden!

  14. Lieve Ann, het wordt mooi weer, ik hoop dat het je beter vergaat dit weekend!
    En kijk uit met die hop, die is nu nog jong……….. maar ow wee als ie op gang komt.
    Bij mij heeft ie de hele tuin ooit overwoekerd.
    xsjerrie

  15. Lieve Ann, ik ben heel veel alleen maar ik weet waarachtig niet hoe het is om eenzaam te zijn. Ook niet toen ik nog geen PC had. Misschien ben ik één van de weinigen die alleen maar niet eenzaam is. Ik heb teveel dingen om van te genieten, al zit ook ik weleens flink in een dip maar ik kan me intens gelukkig voelen als ik om me heen kijk naar al het moois wat moeder aarde ons te bieden heeft. Ik denk dat je met z’n tweeën sneller eenzaam bent als je geen begrip vindt bij een partner dan wanneer je alleenstaand bent. Het is echter een feit dat veel alleenstaande mensen vereenzamen en dat is verschrikkelijk triest. Kontakten via mails en spaces is inderdaad voor velen een uitkomst. We leven in een keiharde en egoistische wereld en wat dat betreft gaat de mensheid er niet op vooruit. Mijn vriendinnen wonen allemaal een eind weg en de weinige naaste familie die ik heb woont in Hilversumen en die zie of hoor ik niet vaak omdat ze te druk zijn met hun eigen leven. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik hier in het dorp helemaal geen vrienden meer heb en daar denk ik af en toe toch wel over na want wat als er eens een dag komt dat ik niet meer in staat ben om in mijn auto te stappen en ergens heen te tuffen. Gelukkig is het nog niet zover en gelukkig is er een telefoon en internet en kan ik door de bezorgdienst van Albert Heyn mijn boodschappen laten brengen als ik ziek ben.
    Verder zou ik toch ook willen zeggen, mensen schroom niet om eens mailtje naar vrienden te sturen als je jezelf eens heel erg ellendig voelt want dat lucht echt op.
     
    Allemaal een heel fijn weekend.
    Charlotte 

  16. Sterkte voor hen, die het moeilijk hebben,
    het zouden mijn eigen worden kunnen zijn….
     
    lieve Ann,
    weet je wat het is, je moet zo voorzichtig zijn in het proberen iets voor iemand te willen doen, die naar je eigen idee misschien en arm om zijn schouder kan gebruiken, maar aan de andere kant flink wil zijn en de aangeboden knuffel afwijst.
    Ik praat uit eigen ervaring want een space vriend,( vriendin )liet mij weten, dat het hem…haar…eigenlijk te veel was, dat contact, soms twee keer per dag, maar ook wel eens niet.Zelf heb en had ik het idee, er goed aan te doen, want als je het even niet meer ziet zitten, waarom niet even mailen, bellen, of wat dan ook, desnoods tien keer per dag!!
    Dat is altijd nog beter, als te zeggen ik red me wel…laat me maar…het is goed zo…
    wel zal ik het standpunt van genoemde vriend, vriendin respecteren, maar mocht het nodig zijn, dan ben ik er.
     
    En dan is er noch eenzaamheid waarin men samen alleen is…. 
     
    Een goed weekend wens ik jou…
    liefs, knuff, XXX
    Gerd.

  17. lieve Ann, was net aan het kijken naarde weblogs, want daar begin ik mee, niet naar de vriendenlijsten. Ben de hele dag op pad geweest voor een speciale scan in Mill. En toen ik thuis kwam was ik helemaal kapot. Dus eerst maar een paar uur gelegen. En dan eerst de weblogs van m’n vrienden kijken, en ik kwam dit ZEER GOED GESCHREVEN beriht tegen, bij jou. Ik weet maar al te goed wat je bedoelt, maar weit er verder maar niet over uit, want soms word je door je vrienden van spaces zelfs nog in een hoek getrapt, en moeten ze je ineens niet meer. Maar dat zijn dan ook geen vrienden. Maar zoals Edward schreef : je heb het heel mooi onder woorden weten te brengen.!!!!
    Liefs Rinus

  18. Volgens mij kent iedereen het gevoel dat eenzaamheid heet. Denk dat iedereen wel wel eens zo’n periode in z’n leven gekend heeft. Ik in ieder geval wel, en het was een klote gevoel. Dat kan ik je wel vertellen. Dan ga je op zoek naar allerlei soorten afleiding totdat je uiteindelijk weer een beetje ‘peace of mind’ hebt. Maar ook je weblog kan een leuke bron van afleiding zijn. Je hebt hier een aantal vrienden, en hoewel deze vriendschap virtueel is kan het wel degelijk een goed gevoel geven als mensen hier met je mee leven. Je weet dat ik dat zeker doe.
     
    Fijn weekend voor jou Ann & liefs.

  19. Lieve Ann, eenzaamheid is niet leuk. Ik zie het ook veel in het werk wat ik doe en wat ik gedaan heb. Fijn is het als je de persoon het gevoel kan geven dat je er voor hem/haar bent. Al is het maar een aanraking of een berichtje of een luisterend oor.
    Kan me wel heel goed voorstellen hoe het is, ook al zeg jij dat dat niet zo is.
    Fijn dat je steun vind bij je vrienden op space. Zo ben jij ook vaak een steun voor vele andere mensen.
    Iedereen doet zijn verhaal op zijn eigen manier op space en dat kan een heel opgelucht gevoel geven. Van je af schrijven een heel goed medicijn.
    Hopelijk schijnt de zon heel veel de komende dagen voor jou!
    Fijn weekend!
    Liefs Annelies

  20. Lieve Zuster,
    Je hebt het begrip "eenzaamheid"goed onder woorden gebracht,en zo herkenbaar.
    Met wat je schrijft over spacevriendinnen en vrienden,ben ik het helemaal met je eens hoor,als je het even niet meer weet,
    ga je achter je pc’tje zitten,op spaces is altijd wel afleiding te vinden.Aan eenzame mensen zie je het niet,maar er zijn dagen dat ze een soort pijn hebben waar geen pilletje voor is,ze moeten zelf proberen er weer bovenop te krabbelen tot de volgende dip,
    maar eenzaamheid went nooit.
    Je foto’s zijn weer mooi Ann,wat een prachtige Zonnebloem!
    Een dikke kus van je Broertje.

  21. Lieve Ann
    Eenzaamheid is idd iets waar weinig over geschreven of gepraat word want dan weten mensen altijd wel te vertellen dat je toch naar clubjes of buurthuizen kunt gaan ,tja ik kan er heel veel over schrijven ,ik heb me zo lang en zo vaak eenzaam gevpeld ,geen kontact met mijn kinderen ,geen verdere familie ,geen vrienden ,ja ik heb een lieve man maar die werkt de hele dag ,ik kan me de tijd nog herinneren dat ik zo blij was met een praatje aan de kassa van de supermarkt .Het internet heeft veel goed gedaan in mijn geval ,nu is alles veranderd maar ik vergeet het eenzame gevoel zeker niet .Ik merk het nu zo vaak om me heen ,mensen die graag even een praatje maken ,ik neem er altijd even de tijd voor al kan ik de eenzaamheid van anderen niet oplossen .Ik kan me voorstellen dat je het even helemaal gehad hebt als je vier dagen in je eentje bent ,fijn dat je gisteren een leuke dag gehad hebt
    Liefs Elisabeth

  22. Hé lieve vriendik was er weereen keeren tuut tuut tuut hè hèdat werd tijdna mijn strijdom die drempelmaar waarempelik was er weereen keerMaar lieve vriendik vind het zwaarecht waarwant tuut tuut tuut au-auzeert nog steedsals ik je leesin je ogendat onvermogenik vind het zwaarecht waarHé lieve vriendik zag je lachdeze dagen tuut tuut tuut nounouhet is even wennenjou zo te kennenmaar absoluuteen dikke tuuttuut tuut tuut op jou.ik wens je een mooi weekeind toe en echt een diken kus voor jou van mij 

  23. Lieve Ann heel mooi geschreven
    Ik wens je dan ook een weekend met veel liefde en warmte
    Lieve groetjes Janny en een dikke knuff

  24. Een wijs log Ann ! Blijft in mijn hoofd hangen. Wens je zon toe en veel liefde om je heen, een fijn weekend dus. Ik voel met je mee, medeleven, geen medelijden.
    Maar wat intertnetten betreft, het heeft volgens mij al veel mensen van een depressie gered. Mij in ieder geval. Want zelfs al ben je alleen, op slechts en klik zit wel iemand voor je klaar.  Bij wijze van spreken dag en nacht. Maar toch zal het virtuele nooit menselijkheid vervangen. Zonder vriendschap is het een eenzaam leven.

Geef een reactie

