De Kruidhof, open dag tevens de laatste dag van de Buitenposter feestweek. Woensdag 6 augustus 2008   20 comments

De Buitenposter Feestweek is alweer  achter de rug en het dorp is weer even rustig als het altijd is op die éne dag in het jaar na, met het weer hadden iedereen het al helemaal getroffen af en toe was de zon even weg maar kwam toch weer regelmatig terug en het is droog gebleven tot in de avond. Vrij vroeg naar de kruidenmarkt vertrokken en vol aandacht bij diverse kramen staan kijken, er waren heel wat meer kramen dan andere jaren en de Vogelbescherming, Natuurbescherming e.a. waren aanwezig, zodat er volop aandacht aan kon worden besteed. Ook de natuurgeneeswijs kramen waren er genoeg en als je maar genoeg zou kopen dan dartelde je binnen een paar maanden weer als herboren rond, terug naar de jaren 60? Alleen de verpakking blijft natuurlijk wel wat ouder. Zelf paardenmelk werd ten sterkste aangeraden, natuurlijk heb ik een glas leeggedronken en zowaar het was nog lekker ook en lang niet zo zwaar als koemelk. Er was natuurlijk wel een nadeeltje aan verbonden, wat dat zou kosten voor een jaar daar kon je een koe voor kopen, welliswaar geen beste maar een klein koetje haalde je wel. Vriendelijk bedankt voor de inlichtingen ben ik zonder gevriesdroogde paardenmelk verder gegaan. Langs de geitenkaas, de Groningermosterd, de Waddenproducten enz. enz. toch maar een bak prachtige biologische kersen gekocht en een stuk Olijfoliezeep uit Aleppo in Syrië wat daar al meer dan 1000 jaar wordt vervaardigd en die zowat overal goed voor is je kunt er zelfs de was mee doen!

De Kruidhof 6 augustus 2008 Lekkere Hapjes

Daarna maar eens naar De Kruidhof vertrokken waar het heel wat drukker was dan anders, maar fotografen mannelijk of vrouwelijk, worden tenminste bijzonder ontzien door de mensen die ook getooid waren met allerlei camera’s zodat ik eindelijk….jawel de mij felbegeerde kikker op de foto kon zetten zonder dat het diertje kans kreeg om met een plons te verdwijnen.

De Kruidhof 6 augustus 2008 Eindelijk een kikker

Daarna naar de Vlindertuin gegaan waarvan men had gezegd dat er heel veel vlinders waren, die waren dan waarschijnlijk met z’n allen naar de kermis gegaan want ik heb er niet eentje gezien, terwijl er toch heel erg veel planten en bloemen staan die juist zo aantrekkelijk voor de olijke fladderaars zijn. Het publiek was bijzonder leuk en ik heb hier en daar maar wat raad gegeven er was een vrouwtje dat besloten had om maar eens een flink aantal Monnikskap ( Aconitum) planten te kopen, want die bloeiden zo mooi, voorzichtig gevraagd of ze ook kinderen hadden, jazeker drie zelfs…ehh en huisdieren? Jawel hoor ook dat, toen maar verteld dat het één van de giftigste planten van Europa was, waarna het echtpaar is overgegaan op wat minder gevaarlijke planten.

De Kruidhof 6 augustus 2008 Hydrangea (Paniculata) Tardiva

Er waren weer allerlei planten, bomen en bloemen die nu aan de beurt waren om te bloeien, zodat ik mijzelf zeer verheugd van plant naar plant en van tuin naar tuin begaf en natuurlijk eventjes een wandeling door de fruittuin heb gemaakt, hoeveel rassen peren, appels, kweeperen en notenbomen er waren is teveel om op te noemen, maar één appelsoort had toch wel héél mooie appels.

Deze appels zieje niet in de winkel. De Kruidhof 6 augustus 2008

Inmiddels had ik toch wel dorst gekregen en aangezien ik ook wel trek had gekregen nam ik een vruchtenbroodje mee naar het terras, ineens had ik wel érg veel visite er zaten binnen een minuut wel 50 bijen op het broodje een vriendelijke beheerder deelde me mee dat die net losgelaten waren, in de ruimte waar ze waren gewend waren om zoetstof te krijgen gingen de bijen het nu op een andere manier proberen, daar zit je dan al plukkend voorzichtig stukjes brood met een vruchtje tussen de bijen door eraf te trekken, afijn het is gelukt zonder er eentje mee naar binnen te werken, daarna maar een kop verse groentesoep genomen, dat is echt niks voor bijen. Verderop rende een gillende vrouw met een glaasje sinas naar veiliger oorden achtervolgd door een legertje bijen die best wat van dat spul wilde hebben. Toen ben ik maar weer verder gegaan, gewoon rustig blijven dan gebeurt er niets.

Witte kogeldistel (Echinops sphaerocephalus) De Kruidhof 6-08-2008

Ook de zonnebloemen stonden in volle tooi te genieten van hun naamgenoot en torende boven alles uit.

Zonnebloemen(Helianthus annuus) tussen de fruitbomen. De Kruidhof 6 augustus 2008

Ik ben nog een hele poos blijven kijken naar een boom die ik nog nooit eerder had gezien en wel een walnotenboom, als je die noten in de winkel koopt denk je er helemaal niet bij na dat ze er zo uit zouden zien aan de bomen. Een prachtig gezicht en zo biedt De Kruidhof altijd wat nieuws wat je nog niet eerder is opgevallen.

Walnotenboom (Juglans) De Kruidhof 6 augustus 2008

Al met al uren gelopen, maar wat was het weer mooi! Moe maar erg voldaan weer naar huis gegaan, de rest van de foto’s komen wel in albums. Het is een bijzonder leuke hobby om foto’s te nemen, maar om ze weer een plaatsje te geven is een heel ander verhaal.

Bloeiende Tijm (Thymus vulgaris). De Kruidhof 6 augustus 2008

Posted 11 augustus 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

20 responses to “De Kruidhof, open dag tevens de laatste dag van de Buitenposter feestweek. Woensdag 6 augustus 2008

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een fantastisch interessante reeks met mooie foto’s.De kikker spant voor mij de kroon Ann.

  2. Lieve Ann,
    Wat een prachtige foto`s weer , ik herken de Walnotenboom , een paar jaar geleden in Engeland zaten wij onder  zo`n boom een heerlijke pub lunch te eten , en we hebben de vruchten mee naar huis genomen , gewoon uit nieuwsgierigheid .
    Mooi de natuur he , Bob (mijn man) hobby is jam te maken , en chutneys , van allerlei vruchten , en ik kan je zeggen dat er niets heerlijker is als eigen gemaakt, zonder kleurstoffen ,in  September heeft Bob vrije dagen genomen en dan gaan wij bramen plukken, heerlijk ,  bramen maken een heerlijk jam , en ook chutneys .
    Ik ben zo blij dat je zo van alles kan genieten lieverd .
    Een stevige knuffel van Gonnie .

  3. Heb alleen je foto’s bekeken fantastisch later als ik wat uitgerust ben ga ik weer een beetje
    de boel inhalen en lezen lezen lezen …. Dag Lieve Ann nog fijne avond Huggie

  4. Een heel mooi verhaal en ook heel mooie foto’s, die kikker staat er ook goed op ! Ook mooie rode appeltjes ! Je kunt zien dat je er veel tijd en aandacht aan hebt besteed ! Groetjes, John

  5. Zo te lezen had jij weer een héérlijke dag meiss..al die natuurlijke producten komen al meer en meer in de gewone supermarkt..mooi is dat..je foto,s zijn weer prachtig..de kikker is èg wel heel mooi..wist niet dat een walnotenboom er zo uit ziet..heel apart hoor..fijn dat de bijtjes je met rust hebben gelaten…fijne avond verder..liefs Caro.

  6. Lieve Ann
    Altijd weer gezellig om je belevenissen te mogen lezen,mooi dat je de mensen gewaarschuwd hebt voor de giftige planten ,ik zie het voor me hoe je voorzichtig probeerd een stukje van je eigen broodje te bemachtigen haha ,je foto’s zijn weer prachtig ,ik heb mijn ”tuinkikker’nog niet op de foto ,jouw foto is echt super ,en wat zijn er altijd veel bijen en hommels op de kogeldistels ik kan daar zo lang naar kijken .
    Liefs Elisabeth

  7. Lieve Ann ze zijn weer schitterend de foto’s en ook het verhaal er bij prachtig
    lieve groetjes Janny
     

  8. ann wat een [pracht verhaal en wat een prachtige fotos maak je toch ik zit er zo van te genieten
    ja de vlinders dat is dit jaar echt een verhaal apart ze zijn er soms  op een dag een heleboel en dan blijven ze weer weg
    de kikker heb ik in  het kruidhof ook voor het eerst op de fotos gezet  lang geleden alweer   maar deze is wel heel super scherp
    doe je deze mooie fotos nog steeds met je eigen camera want ze zijn zo mooi scherp  je maakte er echt plaatjes van die zo uit de ansichtkaarten bak kunnen kopen  heel veel gr v els

  9. Dag lieve Ann.
     
    Zeg je hebt mooie foto’s gemaakt.Ook vind ik dat die oude, en arbeidsintensieve kundes bewaard moeten blijven,maar om eerlijk te zijn, ik koop nooit wat.
    Ik zie uit naar je album.
     
    Dooooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeggggggggg
     
     
     

  10. Hallo Ann, mooie foto’s, ziet er goed uit! (een aanrader) Met de vlinders is het al met al wat minder dit jaar lijkt wel, ik ben hier in de buurt ook een paar keer een vlinderroute in het griend af geweest, en slechts 2 verschillende gezien, per saldo 1 vlinder kunnen fotograferen… Denk dat het weer er ook een rol in speelt, het was of heel warm, of weer periodes heel nat..
    Groetjesss, Lourens

  11. Hai lieve Ann,
    Wat een gezellig verhaal weer meid! en zo te lezen heb je een heel fijne dag gehad.
    Lijkt me echt heel erg leuk om eens heen te gaan, maar zal moeten wachten tot volgend jaar, echt kei jammer!
    Die appels zijn prachtig, maar doen me ergens toch een beetje boel aan sneeuwwitje denken, hihi.
    Valt mij idd ook op dat we met zijn allen weer langzaamaan terug gaan naar de natuur. Zelfs in de gewone supermarkten zijn steeds meer producten te koop zonder kunstmatige geur-, kleur-, conserveer- en zoetstoffen. Zijn ze er eindelijk achter dat dat niet zo gezond is of zou het gewoon weer zo’n trendy hype zijn?
    Walnoten had ik nog nooit aan de boom zien hangen, wel amandelen (in portugal) en in het kippenparkje in een dorp hier vlakbij staat een hazelnotenboom, die noten zijn ook zo wonderlijk mooi "verpakt". Ziet er echt schitterend uit en niet als hazelnoot te herkennen!
    De foto’s zijn prachtig meid en je verhaal doet het bij mij helemaal kriebelen om ook eens een kijkje in Buitenpost’s kruidenhof te nemen!
    Liefs en een dikke knuf, Miem 

  12. Dear Ann,
    Dat was me toch wel even een dagje volop genieten he???
    Het was natuurlijk wél jammer dat de vlinders juist toen jij er was,in de schommelschuitjes zaten,maar ja
    ze willen ook wel eens een verzetje he!
    Je verhaal is een genoegen om te lezen,en…..tjonge.tjonge,die foto’s,prachtig en zo scherp!
    Zo wordt een dagje uit dubbel plezierig.
    Kus van Edward.

  13. weer een mooie dag gehad en waarschijnlijk een heel gezin van rare vergiftigingenverschijnselen gered. Er zijn wel meer planten giftig maar als je geen idee hebt wat je hebt, kan het nooit veilig zijn.

  14. Een stukje reclame voor buitenpost en de kruidhof, zo kan je jou verhaal het best omschrijven Ann. Vooral de kikker heb je prachtig op de foto gekregen. Toch handig om overal je toestel bij je te hebben. wat is er nou leuker dan je verhalen kracht bij te zetten met mooie foto’s.
     
    Leuk weer even van je te horen.
    Liefs

  15. Lieve Ann,
    Terwijl ik ondertussen al 5x gestoken ben door ’n MUG weerhoudt ’t mij niet om ff ’n reactie te plaatsen!Prachtige foto’s,zeker die mooie rode appeltjes en die groene kikker,schitterend,eindelijk heb je m te pakken hé?Ik vind ’t leuk voor jou dat je er lekker op uit gaat.’k Geniet van je verhalen en je foto’s!Weltrusten voor straks!!
    Liefs Corry en doggy Joep,doeidoei!!

  16. Lieve Ann,
    Ik heb net je foto’s eens heel goed bekeken en moet dan zeggen dat ik ze heel erg goed vind. Zo als jij de foto’s op je weblog zet, de natuurlijke kleuren tot hun recht laat komen, dat is erg goed van jou, en de begeleidende tekst erbij mag er ook zijn. Al heb je geen vlinder gezien, was het toch een leuke dag voor jou, en daar gaat het om.
    Nu kijk ik uit naar de volgende foto’s van jou, en wens je nu nog een fijne avond,
    liefs en knuff…
    Gerd

  17. MOOI, LEKKER, en GEZELLIG! liefs Belia.

  18. hallo ann ik heb weer genoten van je mooie foto,s  zo zie je maar je kunt bijna iedere week wel ergens mooie foto,s maken  hier komt binnen kort nog een jam markt misschien ga ik er nog wel naar toe ,het is een half uur rijden  we zijn gek van foto,s maken maar wel leuk of niet dan . liefs joke

  19. Goh wat een interessante natuurvriendelijke producten hadden ze op de markt te koop. De Kruidhof lijkt me ook een lekker lustoord op lekker rond te kuieren. Ja zo kom je de dag op een plezierige manier door. Je zet Buitenpost wel prima op de kaart zo !
     
    groeten
     
    Roel

Geef een reactie

