Vlinders: Dagpauwoog en de Gehakkelde aurelia   14 comments

Eindelijk prachtig weer en jawel hoor ineens komen overal de vlinders vandaan, de vlinderpopulatie schijnt erg af te nemen, maar er zijn er dit jaar veel meer dan vorig jaar dus we houden moed, dat betreft niet het fotograferen van deze prachtige sprookjesdiertjes, want ze hebben ontzettend veel haast en fladderen van de ene naar de andere bloem, waarbij de buddleia toch nog steeds hun favoriet is. Het was gistermiddag dan ook geen vlinders fotograferen, maar een ware jachtpartij waarbij het wild me steeds te snel af was en ik struikelend en al mompelend van de ene kant naar de andere kant moest sluipen en dan natuurlijk wéér net geknipt en alleen blad en bloemen op de foto en dat was niet de bedoeling. Afijn, kijk niet naar alles maar alleen naar de vlinders die ik toch nog heb weten te snappen. Waarschijnlijk zitten ze met hun vleugeltjes samengevouwen nóg te mopperen over dat vervelende mens met haar blikken doosje. Sorry vlindertjes het moest gewoon even gebeuren en bedankt voor het poseren omdat er twee toch even stil bleven zitten waaronder de Dagpauwoog en de Gehakkelde aurelia, de rest was me toch te slim af.

Dagpauwoog op de budlea,dinsdag 22 juli 2008

De dagpauwoog (Inachis io) is een dagvlinder en in Nederland en België de bekendste soort uit de familie Nymphalidae, de vossen, parelmoervlinders en weerschijnvlinders. De dagpauwoog is een van de bekendste en geliefdste vlinders door zijn grootte, afstekende kleuren en oogvlekken, gracieuze vlucht en vrij algemene voorkomen. De vlinder komt met uitzondering van het uiterste noorden voor in heel Europa en de gematigde gebieden van Azië tot in Japan. Dit heeft veel te maken met de rupsen, die eten van planten die in grote delen van de wereld voorkomen, zoals hop maar vooral brandnetel.

De dagpauwoog heeft een spanwijdte van 50 tot 60 millimeter en net als alle vlinders vier vleugels, waarvan de onderzijde donkerbruin tot zwart gekleurd is met soms een lichtere grillige lijnentekening. De bovenzijde van de vleugels is oranjerood, met smalle donkerbruine vleugelranden. De bovenste vleugelrand is zwart met van de basis tot het midden een smalle strook witte strepen die doen denken aan een zebra-motief. Zowel de bovenste als de onderste vleugel heeft in de bovenste buitenhoek een grote oogvlek die bestaat uit witte, blauwe en paarse kleuren op een zwarte achtergrond, maar er is wel enige variatie. Rondom het lichaam hebben de vleugels een goudstof- achtige tekening, het lichaam zelfs is dicht oranjebehaard. De antennes zijn lang en dun en eindigen knotsvormig. Het uiteinde is altijd lichtgeel/wit.

Dagpauwoog, dinsdag 22 juli 2008

Wie er nu eigenlijk ondersteboven hing weet ik niet meer, maar waarschijnlijk was ik het zelf!

De vlinder heeft geen echte voorkeur voor een bepaald leefgebied, als het maar zonnig is en er bloemen zijn om nectar uit te zuigen. Daarom is de soort vooral te vinden in graslanden en bloemvelden, maar ook tuinen worden veel bezocht, vooral als er planten als de vlinderstruik (Buddleia) in staan. Wanneer de vlinder zich bedreigd voelt opent hij zijn vleugels, waarbij de ogen zichtbaar worden, om vijanden af te schrikken. De vleugels raken snel beschadigd, de vlinder is schuw en vliegt weg als een potentiële vijand dichterbij komt.

Gehakkelde aurelia:

Gehakkelde Aurelia, dinsdag 22 juli 2008 001

De gehakkelde aurelia (Polygonia c-album) is een dagvlinder uit de familie Nymphalidae, de vossen, parelmoervlinders en weerschijnvlinders. De vleugel varieert in lengte tussen de 20 en 26 millimeter.

De vlinder komt in vrijwel heel Europa voor en is een bewoner van bosranden en open plekken in het bos.

De vlinders voeden zich niet alleen met nectar, maar ook met het sap van rottend fruit.

De vliegtijd is van maart tot en met oktober.

Favoriete waardplanten van de gehakkelde aurelia zijn brandnetel, hop en iep. Ze leven in twee generaties. De eerste bezoekt in de lente, na de overwintering, graag bloeiende wilgenkatjes. De zomergeneratie heeft een voorkeur voor nectarrijke bloemen, vaak in gezelschap van de kleine vos.

De vlinder overwintert in de strooisellaag als imago, vermomd als een dor blaadje 

Posted 23 juli 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

14 responses to “Vlinders: Dagpauwoog en de Gehakkelde aurelia

Subscribe to comments with RSS.

  1. lieve ann  ik  heb ondervonden ..dat dit  jaar  de  vlinderbomen  die ik in mijn  tuin hebt staan..helaas weinig is  te  bekennen  van  vlinders,,de bloemen  zijn  bijna op zijn eind.weet iemand  hoe  dat komt  dit jaar.normaal  stikt  het  van de  soorten  vlinders..
    wel jammer ..   graag je reactie fijne zondag  liefs  van  space vriendje  cees

  2. Hai Ann, thanx voor je reactie op m’n vlinderfoto’s.De Gehakkelde Arelia kwam ik toevalliig tegen hier langs de rivier op een stel distels en gauw wat fotootjes geknipt voordat ie wweer weg was..
    Leuk de vlinderserie op je pace, blijven mooie wezentjes!
    groetjesss, Lourens

  3. Hoi Ann
     
    Ik leer net space een beetje kennen.
    Jij hebt echt een prachtige pagina!!!
    Ik wandel vaak in het bos en soms op de hei en zal beter op vlinders letten en proberen ze op de foto te zetten.De soundtrack van "Lord of the ring" past precies.Vriendelijke groet:   John 

  4. Lieve Ann
    Wat zijn je foto’s weer mooi ,tja die vlinders houden ons bezig he,ik heb de Gehakkelde Arelia gelukkig wel op de foto ,maar ik zie de witjes ”Koolwitjes ,blauwtjes en zag een citroenvlinder rondfladderen  en ohhh wat wil ik ze graag op de foto ,ik geniet van je foto’s en je weblog ,en wat geniet deze meid meer en meer van de natuur ,en dat komt ook door jullie ,mijn vrienden die mij zoveel laten zien op jullie weblogs ,echt zo leuk al deze ervaringen.
    Liefs Elisabeth

  5. nou ja an het was de moeiten waart zeg wat een mooien foto s zijn het weer geworden en ja de vlinders die nemen af dat zegen ze maar ik zet zo mijn vraag teken hoor ik denk dat ze gewoon ons te slim af zijn en zich elders ophouden op pleken die wij niet zo gouw zullen vinden maar liefen an ik denkl dat ze voor jou een uit zondering gemaakt heben want echt waar de foto s zijn weer een 10 waart en voor al om dat je er toch veel moeiten voor doet om ze in jou bliken doosje tekrijgen nou an ik  ga maar want ja nog een dag je en dat is het weer weekeind gelukig helaas moet ik dan weer een wacht dienst draaien dus dan is het op draafen als de telefoon gaat maar ja daar wen je ook wel weer aan ik wens je toch een zeer mooien en zwoelen avond geniet van al het moois om je heen allen kleinen dingen die er rond vliegen kruipen  noem maar op het is en blijft leefen diken kus en tot spacee doeiii

  6. Ja,ja, ze zijn er wél!
    Leuk dat je er ook een stuk informatie bij zet.
    Sandra heeft gelijk hoor,ga maar lekker in een stoel met een glas prik bij je budlea zitten,
    dan kan je het juiste moment om er een paar te kieken rustig afwachten!
    Kus van Edward.

  7. Prachtig Ann, ik ben ook heel blij te zien dat er ook bij jou weer vol op vlinders zijn. Dat er meer soorten zijn kan ook komen omdat je er nu meer op let. (als je gaat fotograferen ga je op heel andere dingen letten)  Ik weet niet of je in het echt ook achter de vlinders aan rent maar dat is dus niet zo slim. Ik zou gewoon van een afstandje kijken waar ze zitten, een tuinstoel pakken en erbij gaan zitten, komen ze als het goed is vanzelf terug. Gister zaten er twee dagpauwogen op mijn rug, das pas moeilijk fotograferen!!!
    Groetjes

  8. nou mooi hoor dat geeft hoop al is het hier gisteren nog de hlee dag bewolkt gebleven en nog geen vlinder gezien , vandaag hebben we ook veel zon eindelijk en nu ga ik lekker van het zonnetje genieten. groetjes

  9. Heel erg leuk dat je het allemaal zo uitgezocht hebt Ann. Heel goed. Vlinders kunnen je soms meer vertellen dan je denkt. Wist je dat de Gehakkelde Aurelia overigens ook wel de C-vlinder genoemd wordt ? Ik zal je uitleggen waarom: Je hebt een hele mooie foto gemaakt. Dat staat buiten kijf. De bovenvleugels van de Gehakkelde aurelia zijn ook de mooiste kant maar wist je dat er een verrassing is als je de onderkant van de vleugels zou bekijken ? Daar staat namelijk een kleine letter C in. Vandaar de bijnaam C-vlinder.  In de wetenschappelijke naam zie je overigens ook de C vermeld staan. Leuk he ? Moet je maar eens goed op letten als je weer zo’n exemplaar in de tuin hebt. Veel mensen weten dit overigens niet. Zo zie je wat de natuur ons allemaal te vertellen heeft zonder dat we eigenlijk allemaal weten of er bij stilstaan.
     
    groeten
     
    Roel

  10. Snap je nu eindelijk waarom de vlinderpopulatie zo afneemt ?? Al die mensen die met zwarte of blikken dozen als gekken achter ze aan lopen te rennen. Daar zou je toch helemaal gek van worden. Je schrijft dat de vlinder z’n vleugels opent om z’n ogen te laten zien als hij zich bedreigd voelt, Je foto’s spreken dus boekdelen. Veel vlinders wijken uit naar mijn tuintje, als een soort van Last resort waar ze nog ongestoord kunnen slurpen van de goddelijke nektar. Laat de vlinderkens tot mij komen en verhinder ze niet staat ergens geschreven.
     
    Maar toch hartstikke lief van je dat je zoveel moeite voor ons hebt gedaan, en eerlijk is eerlijk, volgens mij heb je alles uit je camera gesleurd wat er inzat.
    Gewoon lekker doorgaan zo.
     
    Liefs van mij

  11. Hallo Ann,
    Altijd leuk om te lezen hoe iemand anders moeite doet om vlinders op de foto te zetten!
    Ze zeggen weleens dat een vlinder vaak terug gaat naar de plek waar die net gezeten heeft….
    Dan zou het eigenlijk eenvoudig moeten zijn!
    Maar toch, gewoon blijven proberen en vrolijk blijven en anders wordt iemand anders wel vrolijk om jou……
    Snap je het allemaal nog Ann?
    Vrolijke groet van Liz@

  12. Mooie  foto’s Ann , snik snik Hier helemaal geen vlinders , o ja een witte die liever niet op de foto wil
    Lieve groetjes Janny
     

  13. Wat zijn we er druk mee Ann ,maar het dan dan ook een heel leuk spelletje zo samen met de vlinders .

  14. Tjee wat kan jij ontevreden doen grinnn zijn fantastisch mooie vlinderfoto’s Annypenny …
    zal wat worden met je nieuwe toestel ga je Henk overtreffen denk ik ….
    Voor straks truste en mooie dag morgen
    Liefs

    «»Vosje«»

Geef een reactie

