Drenthe, dorpsfeest in Exloo. Zondag 20 juli 2008.   16 comments

10 Over 8 ging de wekker, weer eens verkeerd gezet maar afijn heerlijk de tijd om alles rustig voor te bereiden voor een dagje Exloo, de dag van het jaar waar de Drenten laten zien hoe het was in vroegere tijden. Helemaal gereed om te vertrekken begon het te plensen van de regen, het water kwam met bakken van de lucht en ik zag het even niet zitten om de hele dag in de regen te lopen. Zoon Geert gebeld dat ik toch maar niet kwam, wat hij dan ook begreep en ze zouden na het feestelijk gebeuren wel even komen koffie drinken, ook leuk dacht ik nog even. Een poosje daarna ging de telefoon, Geert zei "ach, stap gewoon op de trein we zien het allemaal wel", oké de stoute schoenen maar weer aangetrokken en door de regen naar de auto gelopen waarna ik meteen mijn bril weer kon schoonmaken omdat de wereld er toch wel erg wazig uitzag. De trein naar Groningen ging vlot genoeg, volgens de berichten moest ik toen naar het busstation een 5 euro kaartje kopen en de bus naar Emmen nemen die in Borger stopt, 25 minuten later kwam die eindelijk en na mijn vraag aan de nogal norse chauffeur of die bus in Borger stopte zei de man "ja, die stopt bij de rotonde in Borger". In mijn toch al grote verbeelding zag ik mezelf al staan ergens bij een rotonde in niemandsland, na een behoorlijk ritje waarbij ik de borden angstvallig in smiezen hield stopte de bus inderdaad bij een rotonde, maar die lag wel midden in het centrum. Ik zou bellen als ik in Borger was gearriveerd, maar dacht ik ga eens even kijken of er ook een bus naar Exloo gaat, ja hoor maar dan moest ik dus wel drie kwartier wachten *slik*, toch maar gebeld, waarna ik na een poosje wachten werd opgehaald door een wildvreemde notaris gekleed in pandjesjas, zwarte broek en een lakense pet (de hoge hoed was een maat of 5 te groot gebleken). We zijn eerst in Exloo maar koffie gaan drinken, want ik was toch wel erg koud geworden en het spetterde nog steeds. Daarna zijn de notaris (Geert de veilingmeester) en ik naar het feestterrein gelopen waar het toch behoorlijk druk was. De veiling zou gehouden worden op een boerenkar en zoon de notaris zou daar de veiling buiten houden, dat ging dus vanwege de regen niet door en de kar werd in een grote schuur gezet, maar wat er nu precies mis ging weet ik niet, volgens mij dachten de vele toeschouwerd dat het om een toneelstukje ging, want bieden deed niemand zodat ik maar vlijtig begon met inzetten wat me na een aantal keren heel wat vreemdsoortige spullen opleverde en er toch nog wat werd verkocht aan mensen die het licht zagen.

Ik geloof niet dat we elkaar begrijpen. Drente III dorpsfeest Exloo, zondag 20 juli 2008

De veiling was snel afgelopen, zodat Geert, Iris en ik ons onder de feestvierende Drenten konden gaan begeven. En toen jawel… daar kwam de zon en werd het droog! Wat een heerlijkheid, ik besloot dan ook eerst maar eens het enorme terrein te gaan verkennen om voor het nageslacht foto’s te nemen van al die brave lieden die zich voor deze dag in hun traditionele kleding hadden gestoken en bezig waren de bezoekers te laten zien hoe het vroeger in Drenthe toeging, fotomodellen genoeg en als eerste maar een lieve vrouw op de kiek gezet die er prachtig uitzag in haar kleding.

Vrouwtje in klederdracht, Drente III dorpsfeest Exloo, zondag 20 juli 2008 003

Als tegenstelling toch maar wat wafelbaksters op de foto gezet, die er aanmerkelijk minder mooi uitzagen en het ook nog druk hadden, zodat het er heerlijk rook naar vers gebakken wafels.

Wafels bakken, Drente III dorpsfeest Exloo, zondag 20 juli 2008

Tja en als je overal haantje de voorste bent dan krijg je het natuurlijk wel te doen met de veldwachter die ik wist af te kopen door hem te beloven zijn foto’s te sturen naar notabene zijn e-mail adres in Drenthe, de man gaat in ieder geval zijn tijd ver vooruit en Arie je krijgt je foto’s! Jammer dat er zoveel modern geklede jeugd bij op staat maar dat heb je als verleden en heden worden samengevoegd.

Jou zal ik in de gaten houden, Drente III dorpsfeest Exloo, zondag 20 juli 2008

Al lopend kwam ik aan het eind van het terrein waar de paarden nog het zware werk deden, waaronder een paar prachtige Friese tuigpaarden voor een wagen volgeladen met mensen die wel eens een ritje wilde maken inplaats van altijd lopen en twee Belgen die boomstammen moesten trekken.

Friese tuigpaarden, Drente III dorpsfeest Exloo, zondag 20 juli 2008

Belgische paarden trekken de bomen, Drente III dorpsfeest Exloo, zondag 20 juli 2008

Het volksdansen is nog een hele kunst maar deze mensen wilden het leren en een poosje later dansten ze vrolijk mee op de muziek, de stemming zat er goed in zodat de dansende Drenten en de bezoekers zich opperbest vermaakten.

Les in dansen, Drente III dorpsfeest Exloo, zondag 20 juli 2008

Aan het eind van mijn route gekomen zou ik nog een portie overheerlijke verse poffertjes gaan halen, maar helaas de wagen met de door mij begeerde bakkers reed net weg! Er waren nog wel bruine bonen met spek te koop maar daar had ik net even geen zin in, dat is meer voor de bewoners van het land van Bartje. Dames en heren fotografen leg nóóit je camera’tje even neer, want voor je het weet heb je de pet van de notaris op je hoofd een glas wijn in je handen terwijl je nog lustig een trekje van je sigaret nam. Wie nog meer foto’s wil zien van het jaarlijkse feest in Exloo zal moeten verhuizen naar het foto-album gedeelte. Het was al met al een geslaagde en leuke dag.

Drente III dorpsfeest Exloo, zondag 20 juli 2008 We nemen er nog eentje.

Posted 21 juli 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

16 responses to “Drenthe, dorpsfeest in Exloo. Zondag 20 juli 2008.

Subscribe to comments with RSS.

  1. De stembanden worden goed gesmeerd daar he? En de innerlijke mens komt ook niets te kort. Zo zou ik ook wel naar een dorpsfeest willen. Misschien moet ik dat maar eens doen! Hier in het Limburgse is ook altijd van alles te doen, en de paardenmarkt in Weert schijnt een fenomeen te zijn maar ik ben n ooit zo’n renner naar al die feesten. En hoe zit het nou met Bromsnor? Heb je zijn pet ook nog op gehad? Enne… ik zie wederom geen enkel grijs haartje, dus waar heb je het over????!
    Fijn weekend meiszzz, dikke pakkerd van I.
    En wat is dat laatste plaatje in mijn gb mo-hooi!!! Álainn!!!!! Slán go fóill, go néirí leat Áine.

    • Ilona •
  2. Wowwww dat moet gezellie geweest zijn … ben je nog met Bromsnor op stap geweest in ieder geval was ’t drankje&peukje ’n genot zo te zien 😉
    Hele leuke serie Ann!

    «»Vosje«»
  3. Wat een hartstikke leuk blog Ann..het maakt nog meer dat ik uitkijk naar onze vakantie in Drenthe..hier heb je op Donderdag in Schagen de Westfriese markt..ook alles prachtige kostuums..en dan..de paarden..zooooo mooi..die Friezen en die Belsen..je hebt al met al toch een heel leuke dag gehad en in vind de foto van jou..een zeer ontspannen uitstraling hebben meiss!! liefs Caro.

  4. Hey Ann,
    Wat goed dat je de moed bijeen hebt geraapt en toch maar bent gegaan!
    Levert ons weer prachtige foto’s en een erg leuk verhaal op! :)
    En, je raadt het waarschijnlijk al, die foto’s van de paarden bekoren mij het meest!
    Ben gek op Friese paarden maar echt compleet leip van Belgen! Alleen moet je me als je wilt even uit de droom helpen hoor Annetje,
    zijn Belgen nou hetzelfde als Zeeuwse trekpaarden ?? Een paar jaar geleden, tijdens onze zomervakantie in Zeeland gingen we vaak naar ringsteekwedstrijden toe. Echt schitterend om te zien !! Maar die "zeeuwen" lijken naar mijn idee toch wel heel erg op die "Belgen" !
    Nou meissie, trussies voor straks, dikke kus, Miem

  5. Het is een heel mooi reisverslag geworden, ook hele mooie foto’s erbij, echte sfeerreportage ! In Exloo heb je ook kabouterland, daar zijn we al eens met de kinderen geweest, erg leuk !

  6. Zo te zien hebben jullie het goed naar jullie zin gehad.
    Regen of niet, deze dag pakken ze niet meer af.
     
    Toos

    bont zandoogje
  7. Fijn dat je zo`n mooie dag hebt gehad en de foto`s zijn schitterend.

  8. Wat een schitterende dag is dat geweest Ann .
    Heerlijk zitten mee genieten van je verhaal en deze foto,s nu nog je fotoalbum bekijken .

  9. Lieve Ann
    Wat kun je toch heerlijk vertellen over je dagjes uit ,ik lees met veel plezier en je foto’s zijn weer prachtig.toen ik de dames zag dacht ik even dat het  Friese dames waren ,we hebben toevallig gister een oude video bekeken van de Friese dansgroep waar wij in gedanst hebben en wat lijkt de klederdracht op elkaar ,het wijntje smaakte zo te zien wel en dat paffertje moet ook kunnen hoor ,fijn dat je zo’n leuke dag heb gehad ,nu even de andere foto’s bekijken
    Liefs Elisabeth

  10. zo zie je maar weer , voor hetzelfde geld had je de druilige dag binnen gehangen, en nu heb je een gezellige en zeer educatieve dag gahad waar wij ook nog wat aan hebben. leuk die klederdrachten. laatst van iemand allemaal borduurpatronen gekregen ook met de Hollandse klederdrachten in Schellekoord. mischien toch leuk om weer eens op te pakken . Wie weet wordt het weer een rage.  

  11. is mooi dat je gegaan bent an want ja thuis ziten is ook niks en zi te zien was het weer toch nog wel goed op een spatje na dan haha maar de foto die vind ik erg mooi ik hoop dat de rest van deze week beer zullen uit pakken en dat je weer lekker er op- uit kunt treken en dan weer van die zeer mooi en foto s zult maaken en die weer op je spacee gaat zetten  ik hou het vandaag kort want ja het is maandag en de dag hier in het haag was erg zwaar voor de genen die aan het werk waren zo als ik maar toch an hier een diken kus groetjes rene

  12. Grrrrrrrrrrrrrr Grrrrrrrrrr godverrrr. Heb ik een heel vrhaal zitten typen, en wat denk je ??? DE SERVER HEEFT EEN FOUT GEVONDEN.
    aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaHHHHHHHHHHHHHH. helemaal opnieuw beginnen.
     
    Ik lees dat je in ieder geval een leuk dagje folklore hebt gehad ondanks de natte start. De veiling is voor mij niet zo interessant tenzij er natuurlijk mooie fotoapparatuur geveild wordt, maar dan ben ik bang dat ik weer tegen jou moet opbieden hahaha. Poffertje, wafels en bruine bonen met spek is meer mijn ding. Ik krijg altijd snel trek in de buitenlucht. Drink je trouwens altijd een wijntje bij de pils ?? of is dat biertje van iemand anders.
     
    Zooo nu ga ik eerst even je tekst selecteren en met de rechtermuisknop kies ik voor kopieeren. Als het nu weer mislukt kies ik gewoon plakken en blijf het net zo lang proberen tot die (………..) server het accepteerd.
     
    Ga nu eerst even je foto’s bekijken.
    Veel liefs maar weer vanuit Staphorst

  13. Zo te zien heb je toch genoten ook al goot ’t af en toe pijpestelen. En zoals Roel al schreef; thuis (binnen) zitten kan altijd nog.
    Fijn dat je er toch op uit bent gegaan. Vind die foto’s wel interessant om te zien, was er zelf in die tijd niet lol dus vandaar.
     
    Meid alvast ’n hele fijne aangename avond strakkies.
     
    Liefs & dikke knuf Summer

    . oOo Little Fålcon oOo
  14. Schitterend verslag en mooie sfeerfoto’s. Mij komt het weer mijn oren uit.

  15. Leuk gedaan hoor Ann,
    ik ga nu gauw even naar je foto’s in de map kijken!

  16. Tsja, en zo zie je maar ! Thuis binnen zitten kan altijd nog. Wie niet waagt wie niet wint. Je hebt hebt gewonnen. Goed dat je de stoute schoenen hebt aangetrokken en zelfs Bromsnor heeft je niet op de bon geslingerd. Dan kan het toch helemaal niet meer stuk !
     
    GROETEN
     
    natuurforser
     
    Roel

Geef een reactie

