Drente, land van Bartje, bossen, hunebedden en nog veel meer, in één woord een pracht provincie!   14 comments

Vertrek naar Groningen het is weer druk op het station 22 juni 2008

Ja, ja, het was natuurlijk weer ontzettend druk op zondag 22 juni 2008 op het station in Buitenpost, na enig speurwerk was ik er achter gekomen dat de trein toch echt zou komen tegen half 12 en jawel hoor daar was ie dan, het is natuurlijk altijd even uitkijken, want zoals Freek de Jonge al zei "er kan nóg een trein komen". Slecht geslapen en dus nog niet helemaal wakker mij maar in de eerste klas genesteld, dat mag omdat er van 1e en 2e klas geen sprake is in deze treinen. Het was een stoptrein, dus eerst Grijpskerk, toen Zuidhorn en jawel hoor eindelijk maar toch zag ik het Groninger station, dus maar een foto genomen van een gedeelte van de stationhal die werkelijk prachtig is gerestaureerd.

Gedeelte van de Groninger stationshal 22 juni 2008 

Daarna naar buiten gelopen alwaar ik het natuurlijk niet kon laten om het beroemde beeld van Groningen het Peerd van Ome Loeks te vereeuwigen, dat beeld staat er natuurlijk niet voor niets en wie ben ik om daar gewoon voorbij te lopen, nee hoor foto’s zullen er vandaag gemaakt worden en niet zo weinig ook! Reserve batterijtjes gelukkig niet vergeten.

't Peerd van ome Loeks, Groningen 22 juni 2008

Al vrij snel zag ik een auto met het bekende logo van Kabouterland, dus de tocht naar Exloo kon beginnen. Druk pratend met schoondochter Iris waren we er toch nog vrij snel en konden we heerlijk buiten in de zon koffie drinken en beschuiten met aardbeien eten, want ja zo’n reis neemt wel wat van je en dan moet je toch weer even op krachten komen. Daar was gelukkig goed op gerekend want de dag was nog lang en het programma was vol geboekt met mooie plaatsjes bezoeken en veel lopen. De hondjes van Iris en Geert (broer Jerom en zusje Bo) waren na een hartelijke begroeting maar weer naar bed gegaan, want die moesten ook nog veel doen natuurlijk en een middagdutje is dan niet weg. Wél bleven ze opletten of er ook wat over bleef van de lekkernijen.

Exloo, Bo en Jerom in bed 22 juni 2008

Aangezien zoon Geert nog wat werkzaamheden had te verrichten zijn Iris en ik met de hondjes op stap gegaan, Jerom moet een beetje afvallen dus dat werd een stevige wandeling en oh, boy wat is Exloo prachtig, niet alleen de bloeiende Lindebomen, de beuken, de uitgestrekte aardappelvelden maar ook een heuse grafheuvel uit de prehistorie verscholen tussen het groen bij ’t Rond Bargie, nooit van gehoord maar zo zijn er wel meer dingen waar ik geen weet van heb. Jammer genoeg had ik geen metaaldetector bij me want dan was ik aan het graven gegaan, vreemd dat ze dat daar nooit hebben gedaan.

Exloo, grafheuvel 22 juni 2008

Het was werkelijk prachtig weer, warm met een heerlijk briesje en volop zon die af en toe even verdween, waarom die zon verdween daar zijn we dus ook achter gekomen, het was een heerlijke wandeling alhoewel ik, niet gewend aan zoveel keien, af en toe even om mijn evenwicht moest denken en daarom maar op mijn knieën in het gras neer plofte, een waar paradijs is het daar, oude boerderijen, kleine arbeidershuisjes verscholen tussen het groen, er is zoveel te zien dat ik nog wel een aantal malen heen zal gaan om alles te bekijken en dan waarschijnlijk wat minder foto’s zal nemen.

Exloo, klein boerenhuisje verscholen tussen het groen 22 juni 2008

Iets later in de middag zijn we naar Borger, Gasselte, Drouwen en Drouwenerveen geweest en overal was het bijzonder mooi. De dag hebben we afgesloten met een etentje in Restaurant Robin Hood Ribhouse bij Drouwen, werkelijk een geweldig leuk restaurant, waar het personeel verkleed rondloopt, het behoorlijk donker is en alleen verlicht wordt door kaarsen, het eten bijzonder goed is en ze alleen Ierse volksmuziek draaien, niet dat het iets te maken heeft met Robin Hood, maar mooi is het wel.

Drouwenenerzand, aardappelveld 22 juni 2008

We zijn ook nog bij het grootste hunebed van Nederland geweest in Borger bij het Hunebed Centrum, het zijn 13 hunebedden naast elkaar en in de omgeving liggen er nog 5, languit heb ik een doorkijkje genomen en dat vind ik zelf erg mooi, hier komt die foto nog en de rest van de foto’s zet ik morgen in een album.

Borger, doorkijkje hunebed 22 juni 2008 

Natuurlijk zijn Iris en ik ook heel Kabouterland nog doorgeweest en wie denkt dat dat iets is voor alleen kinderen die heeft het helemaal mis, want naast prachtige plekjes en zitjes zijn er veel dieren te zien, een schattig vijver, een heel grote voliëre en veel bloemen en planten, ideaal voor kinderen maar ook voor hun ouders. En daar kwamen wij erachter waarom de zon soms even weg was, er kwam een werkelijk enorme hoosbui met windvlagen en onweer, maar het bleef warm, dus ach wat geeft een rasechte globetrotter dan om wat water, ik was toch al nat van het zweten dus ik werd er echt niet natter van. Het had wel wat stralen water liepen overal vanaf, wel waren er daarna enkele foto’s mislukt omdat ik er even niet aan had gedacht dat er druppels op de lens zaten, volgende keer beter!

Kabouterland, Exloo. Mooi stukje vijver 22 juni 2008

Na een lange en geweldig fijne dag hebben Geert en Iris mij weer naar het station van Groningen gebracht waar ik natuurlijk wel heel lang moest wachten omdat de treinen ’s avonds om het uur gaan, kijk en daar had ik dan weer even niet aan gedacht, nachtblind als ik ben heb ik heel langzaam gereden en was half 12 thuis en genoten heb ik! Buitenlandse vakanties zijn fijn, maar ik heb intussen wel geleerd dat je heel veel mist als je Nederland zelf niet hebt gezien, want wat is ons land nog mooi!

Posted 24 juni 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

14 responses to “Drente, land van Bartje, bossen, hunebedden en nog veel meer, in één woord een pracht provincie!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat een prachtige serie is dit Ann, en wat een leuk verhaal erbij, echt….. heel leuk gedaan…
     
    Agnès

  2. Prachtig Ann. Weer loop ik achter omdat ik geeen sterretjes zie en instellingen staan gooed. Ik baal van de wet en das al. Zoals je zegt een dag in de stad is benzeen en   andere restsstoffen inademen en das slecht.
    50 % van de bevolking in Ca rijdt met een Hummer : die zijn slecht (en babies in een buggy ademen op uitlaatafstand maar de stranden zijn rookvrij. Toe nou de wereld wordt gek !
    Jammer van de kabouters, snif, maar ik wacht het sublieme momemt af, ik heb er een. Doet niet veel maar fluit…. vreemde katten uit de tuin. Komt log van tzt. l
     
    liefs
     
     
    Liefs en dank
     

  3. Kijk..nu weet je meteen waarom wij naar Drente gaan op vakantie..mooie foto,s bij je verslag meiss..dat was best wel een vol program voor 1 dag..fijne avond verder..liefs Caro.

  4. Hai Lieverd,
     
    Zo te lezen heb je een geweldige dag gehad, maar ook wel een erg drukke !!
    Je foto’s zijn ook erg mooi en geven een goeie indruk van jouw "daggie" uit.
    Wil al jaren op vakantie in Drenthe, maar om de een of andere reden is het er nog nooit van gekomen.
    Vorig jaar zijn we wel een dagje naar het dierenpark in/bij Emmen geweest en dat was echt heel erg mooi!
    ’s Avonds heerlijke kip piri piri  gegeten in een kiprestaurant daar ergens in de buurt (geloof ik)
    Geniet maar lekker nog even na van je prachtige en gezellige dagje Drenthe.
    Veel liefs, M iem

  5. Goed gefotografeerd. Mooi scherp en goed oog voor schoonheid. Ik moet nog beginnen met fotograveren, wat jij laat zien is voor mij een goed voorbeeld.

  6. ja  an ik moet zegen dat he een mooi verslag is en wat heb je genoten en al als je weer gaat dan moet je niet allen henk vragen maar mij ook wil daar ook wel is kijken wat daar zo al onder de grond licht hahahha .
    het is wat je zegt nederland heeft zeer mooien plekjes je moet ze allen weten te vinden en dat is je gelukt ,
    ik wens je nog een mooien avond en wacht vol spaning op de volgen de foto s diken kus rene

  7. Je bent er een dagje lekker uit geweest Ann. Even genieten van het mooie drente. Als je nog eens een dagje wil gaan spitten in die grafheuvel wil ik ook wel mee. Wie weet wat we allemaal opgraven.

  8. Toen je vertelde dat je naar kabouterland ging dacht ik dus echt dat het iets was voor je kleinkind. Maar zo te zien was het nog veel leuker voor de oma’s. Je hebt een mooie en prachtige dag gehad zo te zien.  Moet toch ook weer eens naar Drente gaan.
     
    Gr. Annelies

  9. Ann wat een prachtig verhaal .
    Ik heb hier erg van genoten .
    Ik ben het met je eens dat ons kikkerlandje veel bezienswaardigheden heeft als je ze maar wilt zien .
    Nog even over die metaaldetector als je ooit wilt graven ga ik graag met je mee
     

  10. Lieve Ann,
    ’n Mooi verslag met mooie foto’s van ’n gezellige zondag naar Exloo!Leuke hondjes,Jerom en Bo,van zoon Geert en Iris.Goh,wanneer ben ik voor ’t laatst met de trein mee geweest,op ’n autoloze zondag in de jaren 70 geloof ik!Ben ook eigenlijk nooit echt op vacantie geweest,nooit gevlogen maar ik zeg dan zo vaak dat ik Nederland nog niet eens allemaal gezien heb dus wat moet ik in ’t buitenland zoeken.Ze zeggen,wat je niet kent dat mis je niet,en ik ben dan ook ’t liefste thuis,in m’n eigen bedje!Maar zeg nooit nooit!!
    Liefs en Hugs van Corry en doggy Joep,doeidoei!!xxx

  11. Lieve Ann Een schitterend verslag met prachtige foto’s
    Heerlijk dat je zo genoten hebt
    Lieve groetjes Janny  

  12. Hello Ann,
    Je hebt me op een idee gebracht! Ziet er indrukwekkend mooi uit. Mijn man wilde altijd al gaan drentenieren als hij 65 wordt, maar dan moet hij toch echt alleen gaan want mij krijg je Limburg niet meer uit. Maar voor een dag of 2, 3 lijkt het me wel wat. ’t Is alweer een tijd geleden dat ik in Drenthe was…… uren in de auto zitten vind ik namelijk erg vervelend…. dus we blijven meestal in de buurt. Het is hier ook schitterend maar af en toe wil je wel eens wat anders.
    Heb ik het nou mis of heeft Edward het toch wel heel erg vaak over voedsel? Hij komt toch niets te kort, hoop ik? 😉
    Liefs, Ilona

    • Ilona •
  13. Dear Ann,
    Wat een leuk verslag van je dagje Exloo,en ik ben blij voor je dat je zo genoten hebt hoor!
    Mijn complimenten voor de foto’s ze zijn zo mooi helder én scherp,knap gedaan.
    Het deed mij wél even zeer toen ik las van de beschuiten met aardbeien,dat is eigenlijk
    véél lekkerder dan bitterballen.
    Dikke kus van Edward.
     

Geef een reactie

