Vaderdag   10 comments

 
15 juni 2008 en jawel het is Vaderdag!
 
Vaderdag
 
De dag waarop menig vrouw en kind vertwijfeld denkt "wat moet ik geven???" Vaders zonder hobby, die niet drinken en niet roken zijn een ramp! En àls vader een hobby heeft is het meestal een dure! Alwéér een aftershave, stropdas, sokken, of badschuim? De arme man zijn laden liggen nog vol van vorige jaren. Ontbijtje op bed? Dames beslist niet doen, vader zal doen of hij het geweldig vindt, maar daarna moet moeder wél het bed verschonen! Zelf was ik altijd snel klaar, nieuwe klompen, een spijkerbroek en "wat wil je eten vanavond?" De winkels hebben er goed op in gespeeld, zelfs rozen worden voor paps gehaald en er worden natuurlijk de gebruikelijke tekeningen gemaakt door de jongste kinderen (altijd leuk). Maar ja, na Moederdag zal er toch wat moeten gebeuren wil vader volgend jaar nog aan moederdag denken, wat meestal overigens door de moeders zelf wordt aangegeven! Dus er zit niets anders op, ook vaderdag dient gevierd te worden.
 
vaderdag 5  Vaderdag 3
 
niets gekregen!                                                                              Hier kunnen moeder en de kinderen van meegenieten!
 
Geschiedenis van Vaderdag:
Naar verluidt is vaderdag in 1909 geïntroduceerd door mevrouw Sonora Smart Dodd, uit de staat Washington, waarbij zij haar vader wilde eren, William Jackson Smart, een veteraan uit de Amerikaanse burgeroorlog, die weduwnaar was geworden, nadat zijn vrouw in het kraambed bij de geboorte van het zesde kind gestorven was. Toen zijn dochter volwassen geworden was, wilde ze de kracht en het doorzettingsvermogen van haar vader onder de aandacht brengen. Zij was hiervoor geïnspireerd door Anna Jarvis, die een moederdag lanceerde.
De eerste vaderdag vond toen plaats op 19 juni 1910 in Spokane in de staat Washington. President Calvin Coolidge steunde in 1924 het idee om een vaderdag te vieren, maar het geheel uit mannen bestaande Amerikaanse congres wilde niet iets doorvoeren dat zo de mannen in het zonnetje zette. Het effect hiervan was dat de dag pas officieel in de VS erkend was tijdens het presidentschap van Richard Nixon in 1972. In vele landen wordt vaderdag gevierd, maar in Nederland heeft het best nog wel een poosje geduurd, waardoor veel mensen denken dat het een verzinsel is om moederdag te compenseren.
 
Vaderdag 2   Vaderdag 4
En zo is het maar nét!                                                               Zo kan het óók natuurlijk!
 
Voor alle vaders, moeders en kinderen die vandaag Vaderdag vieren, véél plezier en een prettige dag!
 

 

 
 

Posted 15 juni 2008 by Ann McDunn in Feest

10 responses to “Vaderdag

Subscribe to comments with RSS.

  1.   Hallo  lieve  ann .ik  ben  weer thuis  gelukkig van uit ziekenhuis.. wat  een leuk  verhaal.. ik hebt het  goed  bekeken.  maar als  vader  ben  je  er altijd toch voor  je  kinderen  ..en dat is anders om  ook   bij  ons.een kik  en ze  zijn  er..
    ik hoeft  niet zo  zeer  een dag  voor  vaders.. zo zie ik  dat..Daar  ben je  toch  vader voor..volgens  mij  is  het allemaal  goed  voor  de  middenstanders..geld  verdienen toch..  dat  geld  ook  voor  moederdag .taarten  dag  .. opa  dag  oma  dag  kinderdag  ga maar door..goed zijn  het  helejaar  door..  dat is  ons motto”en  vrij  zijn van je   mening   we zien elkaar iederen  week..en daar zijn  we  trots  op  hoor.x kleinkind   toch..natuurlijk  zijn  we  niet allemaal  zo..gelukkig  maar het  kan ook zo vaderdag vieren ,,en  kan  gezellig zijn  toch.zoals het in  het  leven  is  geroepen vaderdag..doen  dan 
    de kinderen  zijn  goed  voor  ons  het helejaar door  en  dat  willen  wij  ook  zo heel graag houden..ann liefs  he van  mij  cees 

  2. Nou Ik had vandaag wel een heel speciale vaderdag…mijn vader kwam bij mij op visite! (hij woont in z.afrika). M’n dochter had lekker kwark taart gemaakt, en ik vannavond voor iedereen……. pannekoeken!!
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook altijd heb gedacht dat deze dag alleen maar was om moederdag te compenseren…
    Groetjes

  3. Dear Ann,
    Leuk verhaal,en een nog leukere foto van de Gorilla die niets gekregen heeft…hihihi!
    Hebben we nu eindelijk tot december alle feest en gedenkdagen gehad?
    Kus van Edward.

  4. Hier doen we niet iets speciaals wie komt is welkom .
    Wel erg leuk om dit te lezen .

  5. wij hebben er ook niet zo veel mee
    wie komt is welkom maar wie niet word er niet op aan gesproken zo hoort het gewoon doen als je er zin in heb als het op deze eene dag aan komt is dat toch niet goed
    ja en voor de kleintjes is het heerlijk wat moois maken voor hun papa
    ben extra vroeg op gestaan om joop zijn kopje koffie te brengen die man is altijd zo vroeg maar ik was hem om 5 uur vanochtend voor hi hi wat een pret
    maar joop heeft wel een extra mooi vader dag cadeau gehad
    wat echt fantastiets was
    zet het zo wel op mijn space dan weet iedereen wat voor leuks wij gehoord hebben vandaag  ann
    ik denk dat het voor jouw toch best moelijk was zo eerste keer zonder je man
    al deden jullie niet zo veel aan
    alles zou dit jaar de eerste keer zijn
    is moeilijk he meis
    wns je nog een fijne avond toe en een dikke knufffff van mijn
     
     
     
     
     
     
     
     

  6. Voor de kleintjes is het een prachtig feest Tessje had super mooi hart gemaakt en samen met mamsie&oma iets lekkers voor zijn gezichtshuidje gekocht en tuurlijk een mooi gedichtje van de juf hahaha ….
     
    Hier dan een vaderdagdichtje:
    Mijn vader is de beste en de leukstemijn vader, die is altijd kampioenen daarom wil ik dolgraag voor mijn vaderop vaderdag eens iets bijzonders doenik wil voor hem dit versje op gaan zeggendit pakje geven, dat heeft hij verdiendmijn vader, die is niet alleen mijn vader mijn vaderis mijn allerbeste vriend!

    «»Vosje«»
  7. We hebben er nooit veel aan gedaan noch aan moederdag noch aan vaderdag. Het laatste wat ik gekocht heb voor Ed’s vaderdag was mijn fototoestel. Maar moet toegeven dat hij ooit een workmate kocht voor moederdag, hij vond het zonde dat ik de raamkozijnen op mijn knieeen in de tuin zat te schuren…… Het is koud hier en hagelt soms. Ik ga strijken want behalve Jules en ik is niemand thuis

  8. Lieve Ann
    Ook hier geen groots vaderdag gedoe ,we zijn er nooit bepaald dol op geweest ,mijn man riep vandaag nog ,ik ben vader dus is het gewoon elke dag vaderdag zonder poespas .Wel leuk om te lezen waar het vandaan komt ,ik heb me daar eigenlijk nooit echt in verdiept
    Liefs Elisabeth

  9. ja an het is gewoon ook voor ons geen vaderdag mijn vader is al zo lang aan de genen zijden en mijn moeder ook dus dat hoef niet meer en waar om de winkels speken nee dat hoeft voor ons niet als ik ze nog had en het zou vaderdag of moederdag zijngewoon even langs gaan kopje koffie en daar had ik het wel mee gehad helaas was mijn jeugt niet zo als ik gehoopt had en was de liefde niet altijd op zijn plaast maar dat neemt niet weg dat nu weer wat ouder en hoplijk iest wijzer met de tijd dat ik wel aan ze denk met deze dagen want ja je hebt het niet voor het kiesen we leefen ons leefen zo als we denken dat goed is laten ieder in zijn of haar waarden .
    maar al om al wens ik jou een pretigen zondag met een kleinbeetje zon nou ja hier schijnt die vol op .
    kus rene

  10. Lieve Ann,
    ’n Leuk item maar voor ons geen vaderdag!Ger zijn vader heb ik nooit gekend,die was al overleden toen ik Ger leerde kennen en mijn vader….die wilde er nooit iets van weten,vond ’t altijd flauwekul,commercieel.Maar ik ging er altijd heen op die dag en had altijd ’n kadootje bij die hij dan wel aannam maar nooit wat zei!Niet leuk!!Voor mij géén vaderdag meer…..hij wilt ’t zo?dan krijgt hij ’t zo!Waarschijnlijk viert hij nu wel vaderdag,sinds zijn nieuwe vriendin doet tie ineens allemaal dingen die hij vroeger nooit deed!Dat hoor wel vaker maar ik snap nier waarom,je bent wie je bent en dan ben je opeens anders?Dat gaat er bij mij niet in!Voor ons lekker geen verplichtingen vandaag,gewoon lekker saampjes met onze Joep!!Alles mag en niets hoeft!!
    Liefs Corry en doggy Joep,doeidoei!!

Geef een reactie

