Friesland   10 comments

 
Friesland is mooi! De Friese taal, mits goed gesproken is mooi! Heel vaak wordt er erg lacherig gedaan over Friesland, zelf Noord-Hollandse van geboorte ben ik in Friesland gekomen als meisje van 14 jaar en mijn help wat is dat wennen aan de Friese taal, maar nu zou ik nergens anders meer willen wonen. Friesland daar kan je nog frisse lucht inademen, je kunt er zeilen op de Friese meren, einden wandelen en fietsen zonder veel mensen te zien, de Berenburg is menig niet Fries bekend, minder bekend maar wel lekker zijn de kleine Friese koekjes die Fryske dûmpkes heten, dus voor alle Friezen waar ter wereld dan ook wat echte Friese muziek, wêrom? gewoan dêrom! En héél misschien om een beetje terug te plagen! Knipoogje
 
  
 
  
 
Allegeare op e ien of oare manier in hiel noflike Himelfeartsdei
oftewel
Allemaal op de een of andere manier een heel prettige Hemelvaartsdag.
Posted 1 mei 2008 by Ann McDunn in Muziek

10 responses to “Friesland

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lieve Ann, ik wist niet dat er lacherig over Frieland gedaan werd? Misschien over het taaltje? maar toch niet over het prachtige landschap? Zelf ben ik nog nooit in Friesland geweest, maar zou er heel graag een keer naar toe willen. Op de een of andere manier gaan wij nooit richting het noorden op vakantie. Te ver denk ik….nou ja, Frankrijk is toch een stukje verder. Het zelfde is ook zo met Groningen, lijkt me ook mooi. Lekker wijds en heel veel ruimte. Zou er best willen wonen, de huizen zijn er een stuk goedkoper en dus groter. Veel groen en ruimte. Misschien een leuk boerderijtje? met een paar schaapjes….Maar ja, dat taaltje hee?? Wel hoor ik weleens dat Friezen stug zijn…Maar op space zie ik alleen hele lieve spontane mensen. Geen 1 "gezellige" Brabander!!! Maar brabanders zijn ook niet allemaal meer zo gastvrij als ze zeggen. Kom maar efkes achterom hoor…nee gewoon aanbellen! en 1 koekje bij de thee…haha O, ja maar wij hebben wel lekkere worstenbroodjes! Mmmmm.
     
    Liefs Liesje
     

  2. Hoi Ann, vroeger was het bij ons ook Fryslan boppe Hollan in e groppe, maar ik ben nu toch echt een Noord-Hollandse. En gelukkig heb je hier ook nog schone lucht en frisse polders mét koeien. Dat viel mij de vorige keer op toen ik friesland binnen reed (het was vorige zomer) dat er zo weinig koeien meer buiten lopen…
    Dat tweede filmpje was voor mij echt jeugdsentiment. Het hoempapa gehalte was hier wel erg hoog maar ik herkende de liedjes omdat mijn vader ze vroeger zong. (die heeft overigens dit land verruild voor zuid-afrika….)
    Ik versta prima de friese taal maar van dat schrijven snap ik niks, ’t is net een soort foe-né-ties maar dan in’t fries 😉
     

  3. heel leuk, kan ik ook goed op Schünkele.

  4. Dear Ann,
    Mooie beelden van Friesland,ik kan dan wel een heel klein beetje Fries,maar het volledig begrijpen van
    de tekst gaat mij iets te ver.
    Je hebt natuurlijk ook nog het Leeuwarders taaltje,dat ging vroeger beter,al zou ik het nu
    eigenlijk niet meer weten stom he,maar ja wat wil je  ik ben er ook al 43 jaar vandaan!
    Maar ik mis het af en toe wel hoor!!!!
    Kus van Edward.
     
     

  5. Hallo Ann,
    Prachtige beelden!!!
    Voor de tekst heb ik toch ècht ondertitelling nodig, maar dat maakt niet uit toch?
    Groet, Liza

  6. lieve Ann Heerlijk dat bovenste versje te horen , Ik had het wel in het irisch, Henk mijn man die op het lemster shantikoor zit
    heeft dit met vele shantykoren gezongen in tialf , o ja en de frieske sukerbolle net te verhjitten
    Lieve groetjes Janny  Die het toch niet kon laten om toch even op internet te zien  

  7. maak ieder jaar rond kerst een kalender ze worden steeds duurder om te printen maar de oplage is klein. Zal ze volgend jaar in de aanbieding doen. Originelen zijn nogal zwaar rond de 5Mb moet kunnen stuk per stuk per mail

  8. Lijkt op zeeland, rustig weilanden, de taal gaat niet : allemael op dien of andere manier een prettige Hemelvaartsdag. Prettig ? Is niet te vertalen zo direct

  9. Lieve Ann.
     
    Ik kan me eigenlijk niets mooiers voorstellen dan wakker worden op melodieen van deze prachtige friese volksliederen en heb mijn best gedaan om ze uit volle borst mee te zingen totdat de kat me vertelde dat ik beter kon stoppen.
    Mijn hoofdpijn na al die biertjes ter ere van de koningin is nu zo goed als verdwenen, dankjewel daarvoor.
     
    Ik kon het liedje niet vinden op youtube, dan maar de songtekst over een echt Staphorster lied.
     
    Ronnie PotsdammerEen stap-horst-wessel-liedTeuntje van de VilderEn Pleuntje van de SchilderLagen samen in de kofferHannetje z’n duifjeGing pronken met d’r kuifjeVoor vrouw Annetje d’r dofferDomme klompen-KlaasjeDronk heel brutaal een glaasjeIn het huis van blonde GrietStenen door hun ruiten!Sleur ze maar naar buiten!Grijp ze in hun kragen!Zet ze op een wagen!En zing daarbij… een stap-horst-wessel-lied!Want in Staphorst zijn we netjesEn we houden wel van pretjesMaar we gooien, wie te ver wil gaan, met stenenWij zijn hele strenge godjesMet het hoogste aantal motjesMet de zwartste kousen en de langste tenenWie hier overspeelt en voor een anders’ liefje zwichtWordt veroordeeld tot een folkloristisch volksgerichtZelfs de burgemeester vindt dat niet zo kwaadEn de rijkspolitie komt een dag te laatJa, in Staphorst zijn we fijntjesKleine, keurige CalvijntjesEn wie ’t anders doet, die gaat hier voor de leeuwen:Middeleeuwen!Heb je ’t al gehoord, zeg?Nou ja, ’t is ongehoord, zeg!Weten jullie ’t al van Jantje?Kijk, die lag met AntjeTezamen in het mandjeEn… da’s wel op ’t kantje!Pietje van de bakkerHield ons Marietje wakkerEn dat nemen we hier niet!Nee, dat moet-ie latenSleur hem door de straten!Gooi hem dan wat laterIn het koude water!En zing daarbij… een stap-horst-wessel-lied!Want in Staphorst hoort het netjes:Allen in hun eigen bedjesOok al kopen we geen katten in de zakkenVoor het trouwen wel proberenAls het moet zo’n honderd kerenMaar als ’t kind er is dan moet je blijven plakken!Wie betrapt wordt met z’n buurvrouw of z’n achternichtWordt veroordeeld tot een folkloristisch volksgerichtTja, zo gaat dat in ons knusse reservaatZelfs de dominee zegt: "Ach, het helpt probaat"Ja, in Staphorst zijn we fijntjesKleine, keurige CalvijntjesEn er is maar een ding dat ons parten speelt:Inteelt!

  10. Ja Ann friesland is mooi .
    Jou friese taal mag er ook wezen ,ik kan het lezen maar schrijven nee dat wordt niks .
    Jullie ook een  nofflike himelfeatrsdei.
    Groetnis Jan en Tanja

Geef een reactie

