Vergeet mij niet en vergeet-mij-nietjes   8 comments

Het geslacht Vergeet-mij-nietjes (Myosotis) telt enkele dozijnen soorten. De naam Myosotis komt van het Grieks en betekent muis-oortje (mus + otis). Vergeet-mij-nietjes komen voor in Europa, Azië, Afrika en Australië.

Mythe:

In de middeleeuwen waren eens een ridder en zijn geliefde aan het wandelen langs een rivier. Bij het plukken van een bosje mooie blauwe bloemetjes viel hij door de zwaarte van zijn harnas in het water. Radeloos moest het meisje aanzien hoe haar geliefde verdronk en terwijl hij zonk gooide hij het bosje bloempjes nog naar haar toe en riep "Vergeet mij niet". Deze kleine bloem is verbonden met romantiek en tragiek en werd vaak door vrouwen gedragen als teken van oneindige liefde en trouw.

Namen in andere talen: Frans: Ne m’oublie pas; Myosotis des bois – Engels: forget-me-not – Duits: Vergißmeinnicht – Esperanto: Neforgesumino en Deens: Forglemmigej.

Vergeetmenietjes 22-04-2008

Posted 22 april 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

8 responses to “Vergeet mij niet en vergeet-mij-nietjes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooi! de bloemetjes ook.
     
    Liefs Annelies

  2. goede morgen ann
    prachtig dit verhaal kijk ik nu met anderen ogen mijn uit in naar de vergeet mij nietjes
    de foto is echt prachtig ann
    en vergeten nee hoor doe ik jouw niet kijk altijd uit naar wel mooi verhaal je er weer op zet heel veel gr v els..
     

  3. Dear Ann,
    Hoe zou ik jou nu kunnen vergeten?
    Mooi en triest verhaal hoor,zou ze haar koene Ridder écht nooit zijn vergeten,of heeft ze zich getroost met de Hofnar?
    Overigens een prachtige foto ook!
    Kus van Edward.

  4. MOOI HE DIE BLOEMEN PRACHT
    EN HET VERHAAL ER BIJ
    IK WIST DAT ALLEMAAL NIET HOOR
    MAAR IK VERGEET JE NIET
    LIEFS VAN YVONNE
    KNUFF 

  5. Het zijn prachtige foto,s van de vergeet me nietjes en ook jou vergetenwe niet .
    Fijne avond Ann .
    Gr Jan en Tanja

  6. Heeeel moie foto Ann, en niet het minst ook het bijbehorende verhaal!
    Leuk!
    Groetjes, Lourens

  7. Hoi Ann.
     
    Je foto’s worden nu prachtig weergegeven.
    Ook ik had in het begin de fotomap eruit geknikkerd, dacht dat ik die niet nodig had.
    Meteen daarna kreeg ik reacties dat mijn foto’s niet meer te zien waren.
    Ik was zelf ook heel blij met deze oplossing want ook bij mij werden de foto’s blokkerig als ik ze uitrekte.
     
    Ik zag trouwens dat al meer mensen de live writer koorts te pakken hebben, grappig.

  8. het verhaal kende ik niet, wat leuk echt iets voor ons, heerlijk zwijmelen bij die oude verhalen ,mythes, legendes. Al is het op dat moment wel heel zielig voor haar. Ach, niets zo erg als een verloren liefde.  
    En nu met foto dacht dat het aan mijn computer lag of virusscanner , maar blijkbaar toch niet.  
    En nog bedankt voor je reactie, probeer toch alles een beetje bij te houden, soms lukt het niet.
    Grtzz Mazza   

Geef een reactie

