Youp van ’t Hek   5 comments

 
Weer een omstreden figuur, de één vindt hem platvloers en alleen maar grof, de ander loopt met hem weg, zelf moet ik zeggen dat ik heel wat van hem heb gezien wat ik goed vind, terwijl er ook dingen zijn die van mij niet hoeven maar kortom het meeste wat Youp doet, daar hou ik van.
 
De Nederlandse cabaretier, columnist en schrijver Joseph Jacobus Maria (Joep) van ’t Hek werd geboren in Naarden op 28 februari 1954, pas in 1973 veranderde hij zijn naam voorgoed in Youp toen een vriendin van hem de letter P toevoegde aan het t-shirt wat hij droeg en waarop stond "We help you". Op de lagere school ziet Joep wat Wim Sonneveld, Wim Kan en Toon Hermans kunnen en is vol van het applaus wat deze mensen krijgen en ook hij ziet zichzelf al in een volle schouwburg opkomen en zo’n succes hebben. Zijn schriften schrijft hij vol met liedjes en conferences, maar als hij de lagere school heeft afgemaakt wil hij priester worden. Als Joep 13 jaar is gaat hij naar Klein Seminarie Hageveld, maar de jongen maakt er niets van en komt niet eens het eerste jaar door, na drie maanden werd hij daar al verwijderd, hij is lastig, heeft een grote bek en heeft last van heimwee.
 
Joep heeft nog verscheidene middelbare scholen bezocht, maar ook daar werd hij weggestuurd. Op 16 jarige leeftijd heeft hij alleen nog maar twee klassen Mavo afgemaakt. Uiteindelijk wil de Naardense Ministerparkschool voor Christelijke Mavo het nog wel proberen met de lastige Joep, door een zeer strenge aanpak lukt het hem uiteindelijk zijn diploma te halen. Wat het belangrijkste van deze school echter was, hier startte Joep zijn carrière als schrijver en speler. Hij werd hoofdredacteur van de schoolkrant, heeft interviews met bekende Nederlanders, leidt het schoolcabaret en schrijft veel grappen en verzinsels. Joep gaat nog steeds veel naar cabaretvoorstellingen en vooral Wim Kan is zijn favoriet. Als Joep op een gegeven moment belt met het Hilversumse impresariaat Lumen, zegt hij dat hij 18 jaar is, cabaretier wil worden en hij vraagt hoe hij dat moet aanpakken. Dan mag hij voor een week mee op tournee met Fons Jansen. Zijn cabaretcarrière is nog niet echt begonnen en zijn ouders raden hem aan op het Goois lyceum zijn havo af te maken, hij blijft daar acht maanden maar komt er haast nooit. 
 
Youp van 't Hek Youp 2
 
In het najaar van 1973 richtte hij het Cabaret NAR op samen met Debby Petter (die toen zijn vriendin was en nu zijn vrouw) en Daan van Straaten. In het begin speelde NAR vooral in buurthuizen, jeugdsociëteiten en zelf gehuurde zaaltjes. Vanaf het vijfde programma van NAR in 1977 kreeg Cabaret NAR enige bekendheid. De doorbraak kwam in 1983 met Man vermist, het achtste en laatste NAR-programma, daarna ging het snel met Youp van ’t Hek’s carrière, met name zijn conference Hond op het IJs (1988) en zijn Oudejaarsconference in 1989 zorgden voor dé doorbraak. In het totaal maakte hij twaalf soloprogramma’s en vijf Oudejaarsconferences (1989, 1995, 1999, 2002 en 2005). De oudejaarsconference van 1989 heeft het Buckler-effect bewerkstelligd. Buckler is de merknaam van een alcoholvrij bier gebrouwen door Heineken. Buckler is in Nederland niet meer verkrijgbaar, maar nog wel in vele andere landen. Mede door Youp’s spot op dit bier daalde de verkoopcijfers dramatisch. Heineken heeft nog geprobeerd een smaakverbetering door te voeren, maar het merk was in Nederland niet meer te redden.
 
Youp van 't Hek  buckler 2
 
In 1988 ontving Youp van ’t Hek de Johan Kaart Prijs.
 
In november 2007 lanceerde Youp een eenmalige glossy genaamd "Youp" als antwoord op de BN-glossies, de eerste oplage was binnen één dag uitverkocht inmiddels ligt de derde en laatste oplage in de winkel.
 
Naast cabaretier is Youp van ’t Hek columnist voor o.a. NRC Handelsblad. Veel van zijn teksten zijn ook in boekvorm uitgegeven. In maart 2007 heeft hij het toneelstuk "Hexen" afgerond wat in september van 2007 in première ging. Zijn vrouw Debby Petter en actrice Wivineke van Groningen spelen de hoofdrollen en Berend Boudewijn doet de regie.
 
Het nummer Flappie dat haast wel bij iedereen bekend is werd door Youp van ’t Hek in 1985 gebracht en het keert jaarlijks terug in de oudejaarslijst van Radio 2’s Top 2000.
 
Onderstaande clips zijn niet voor tere zieltjes en voor mensen die erg gelovig zijn, ik geef maar even een waarschuwing!
 
 
 
Uit de oudejaarconference 2005
 
Uit de theatervoorstelling "Prachtige Paprika’s
 
 
Posted 19 april 2008 by Ann McDunn in Cabaret

5 responses to “Youp van ’t Hek

Subscribe to comments with RSS.

  1. ikhou hier ook wel van
    en paul de leeuw vind ik heerlijk die kan ook goed grof zijn maar als je ziet hoe hij  soms zijn goede en lieve kant laat zien smelt ik
    als ik moet kiezen kies ik voor paul maar joep vind ik ook steen goed en als je niet tegen komentaar kan zo als henk zegt moet je gewoon niet op space  gaan
    ik vind henk eerlijk dus van mijn mag hij ook best kaberet gaan maken
    nu ann vind je weer iets moois er op gezet heb
    gr v els

  2. Grof….? Recht voor z’n raap, ik hou d’r wel van. Eerlijk = Heerlijk
    Groetjes
    Sandra

  3. Dear Ann,
    Youp van ’t Hek vindt ik steengoed,ik denk de mensen die niets van hem moeten hebben,
    te veel van zichzelf herkennen in zijn kritiek op de maatschappij.
    Kus van Edward.

  4. Leuk Ann, dat je Youp voor ’t voetlicht zet. Ik ben al jarenlang fan van hem. Hij is soms beslist grofgebekt, maar daar kan ik wel tegen en soms moet je mensen wakkerschudden. Ik had een tijdlang "Het IKEA stapelbed" op mijn space staan en ik lag keer op keer in een deuk. Een tijdlang is Youp niet op Youtube te zien geweest i.v.m. auteursrechten maar ik zie nu weer veel hier bij jou dus ik ga ook maar weer eens spitten.
    Henk haalt hieronder Paul de Leeuw aan. Om te braken vind ik hem. Platvloerse kerel en zó niet geestig!
    Maar van YOUP hoop ik nog lang te genieten. Scherp, spits, geestig, overal van op de hoogte, en zelfspot is ‘m ook niet vreemd: KLASSE!!!

  5. Hoi Ann.
     
    Ik hoor wel vaker dat cabaretiers grof zijn en beledigend. Ik heb daar zelf geen moeite mee, ben zelf ook niet altijd lief voor iedereen. Sommige spacers vinden mijn commentaartjes onder hun geplaatste items ook niet altijd leuk. Als we cabaretiers serieus gaan nemen, kunnen we allemaal wel een reden bedenken om kwaad te worden. Het word pas droevig als de heren zelf niet tegen een grapje kunnen. Paul de leeuw is ooit eens boos een zaal uitgelopen nadat iemand hem had aangesproken vanwege z’n kale koppie. Duuuuuuus voor mij is De Leeuw een lulletje rozewater.
     

Geef een reactie

