Eerste Paasdag zonder eieren!   11 comments

 
Soms komt ineens de herinnering weer boven aan vroegere tijden en zeker met de feestdagen, zelf ben ik opgegroeid (opvoeden heb ik mezelf maar gedaan) bij mijn grootouders, we woonden in een piepklein huisje aan de Lindegracht in Alkmaar en Appie en Opie, zoals ik ze noemden waren mijn vader en moeder, als kind zie je ze altijd als oude mensen en zo denk ik ook aan ze terug. Vooral mijn grootvader was een heerlijke man, hij nam je mee uit wandelen en dan was het altijd naar de Katholieke begraafplaats waar veel van zijn kennissen lagen en je werd dan ook getrakteerd op allerlei verhalen. Verhalen vertellen kon hij geweldig en ook was het een grappenmaker eersteklas. Voor hem bestond er niets heerlijkers dan een goede sigaar, maar het was een arme tijd en een sigaar was een kostbaar iets dus rookte hij binnen no-time kalkstenen pijpjes helemaal bruin, door er ook nog overvloedig boter op te smeren. Kreeg hij met een verjaardag een doorroker, in die tijd had je pijpen waar naar verloop van tijd een afbeelding op kwam door het telkens warm worden, dan kreeg hij het plaatjes wel binnen een week te zien. Hij heeft een eigen groentenzaakje gehad voor en tijdens de oorlog, honger en geen geld was bij Apppie zoiets van "moeder die arme flikkers motten eten" zodat hij de winst al snel kwijt was. Toen het groentenzaakje niet langer kon is hij van alles en nog wat gaan doen hij heeft o.a. bij een apotheker gewerkt waar hij ook de nodige streken heeft uitgehaald en is tijden werkzaam geweest bij een ijsfabriek en moest dan met zijn ijskarretje overal in Alkmaar staan, wat voor mij en ook voor Edward toen die wat ouder werd natuurlijk feest was, omdat we gewapend met een jampotje altijd thuis kwamen met roomijs dat daarna nooit meer zo lekker is geweest.
 
Maar de brave man had ook zo zijn vergissingen al bedoelde hij het zo goed. Zo hebben wij eens een eerste Paasdag géén eitje gehad, de avond tevoren had Appie eieren geverfd en die verstopt, zodat ik ze de volgende morgen kon opzoeken. Ik had al een uur gezocht maar tevergeefs, Opie zocht oplaatst vlijtig mee want die wilde wel haar eitje, nee dus! Zelf Appie zelf ging zoeken, want hij was wel even vergeten waar hij die ellendige eieren verstopt had, zodat voor mij de Paashaas meteen al werd uitgeschakeld. De oudjes hadden woorden over het vreselijke gebeuren en we hebben ons brood in stilte genuttigd. Tegen de avond werd het kil en Opie die nogal zuinig was besloot toch de kachel aan te maken en jawel iedereen kan het raden, Opie kwam verbolgen met een heel stel zwarte eieren aan, Appie had ineens weer door waar hij ze had verstopt in de kachel! Nu kan ik er nog steeds erg om lachen, maar het was een droevige eerste Paasdag.
 
Evert Mulder - Appie
 
Appie - Evert Mulder, Lindegracht 1, Alkmaar   eierenJohanna Theodora Maria Jansen
 
 
Posted 19 maart 2008 by Ann McDunn in Allerlei wetenswaardigheden

11 responses to “Eerste Paasdag zonder eieren!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Beetje late reaktie maar ik was er met de Paas niet ….>
    Dit verhaal verwarmt mij  zodanig prachtig gewoon Ann.
    Zelf kom ik uit een welgestelde familie zonder warmte pffff
    altijd trok ik naar mensen die het minder hadden want daar
    was liefde en aandacht te vinden, vandaar dat mij dit verhaal
    zoveel doet ….>thnxxx ook aan je grootouders;-)
    LiefsBenona 

  2. lieve Ann..wat een prachtig verhaal Ann…ik wens je vanuit de natte sneeuw gezellige paasdagen toe…geniet maar Ann…veel liefs
    Claudia

  3. Wat een ontroerend verhaal Ann! Zo heeft ieder huisje zijn kruisje.
    Wat je bij sommige dingen alles zo helder weer terug kan halen.
     
    Liefs Annelies

  4. Hi Ann, bij het lezen van dit mooie verhaal, krijg ik ineens allerlei deja-vu-achtige visioenen. Ik ben even een lange wandeling aan het maken in Memory Lane. Net als wat Corry zegt, wat waren we als kinderen simpel en met weinig gewoon tevreden…. en nu??? Overdaad schaadt, denk ik dan maar.
    Tja, als ik jouw opa en oma zie, vraag ik me af hoe oud ze daar zijn…. mijn grootouders ken ik alleen van sepia fotootjes maar toen oma 69 was, zag ze eruit als 88 maar dat kwam door de donkere kleding, het strakke haar in een knoet en de onflatteuze bril. Onlangs heb ik oma "gefotoshopt" en nu ziet ze eruit als 50 terwijl ze op de foto 69 was. Het was erg leuk om te doen en dan ben ik blij dat we deze mogelijkheden allemaal hebben… maar aan de andere kant denk ik wel eens ……..poehpoeh…. je begrijpt me wel, he? Liefs van I.

  5. Boeiend verhaal zeg, en wat een indrukken van vroeger die je niet meer zal vergeten..
    Mijn opa enn oma hadden ook een zaakje (sigaren tabak) in Rotterdam. In 2e wereld oorlog moesten ze hun kinderen uitbesteden naar veiligere plaatsen in het land, waaronder mijn vader. Inderdaad kwam het uit en werd Rotterdam plat gebombardeerd, waar ze het vaak over hadden… Zelf hebben ze het te nauwer nood overleefd, maar dit zijn verhalen die je bijblijven he?!
    Ha, leuk verhaal van die kalkpijpjes die ie gebrukte, ik heb nog wel in mijn jeugd van die pijpjes restanten gevonden in de grond op oude slooplocaties waar vroeger huizen stonden…
    Heeee, fijn Pasen,
    groetjes, lourens

  6. Hallo Ann,
    Leuke herinneringen aan een tijd waarin kinderen nog niet zo verwend waren als de kinderen van nu. Ook leuke foto’s.
    Ik kan me de vastentijd en pasen nog goed herinneren. De trommel met snoep, gespaard in de vastentijd en de gekleurde eieren met pasen, die verstopt waren in de tuin.
    Liefs van mij.
     

  7. Dear Ann, tja, soms komen er op de gekste momenten dingen en herinneringen bovendrijven. Ikzelf kan mij van Paasdagen niet meer zoveel herinneren van vroeger bij ons thuis. Ben ik kwijt, denk ik. Wel iets van palmtakken en Palmpasen van de kerk en school. Maar het is erg vaag. Zo, nu ga ik stoppen met de computer en ik wens je alvast goeie dagen. Lekker genieten en leuke dingen doen. Groetjes.

  8. Dear Ann,
    Mooi verhaal, het was dan misschien een tijd waarin ze het niet breed hadden,maar wél gezellig!
    Dierbare herinneringen heb je hiermee bij mij naar boven gehaald,de foto van Appie met pijp
    heb ik maar even van je gestolen,want die heb ik nog nooit eerder gezien.
    Wat mij het meest van de oude baas is bijgebleven waren zijn prachtige verhalen,zo voor de vuist weg,
    " en morgen gaan we verder " dat was het sein dat het bedtijd was.
    Dikke kus van je Broer.

  9. Wat een mooi verhaal Ann, een dierbare herrinnering.
    En wie met pasen geen eitjes heeft kan het beste even bij mij langs komen!
    Die pannen met gekleurd water kan ik mij ook nog herrinneren, je kon ook nog een blaadje oid op het eitje plakken en er een panty omheen doen en hem dan in water met rodebiet koken en dan bleef het onder dat blaadje ei-kleurig. (zo zou het moeten in ieder geval want het is mij nog nooit gelukt….)
    Groetjes

  10. Mooie foto’s en natuurlijk dierbare herinneringen.
    Groetjes van Mij

  11. Och wat een luxeprobleem nu!!!! Geen eieren om de cholesterol geen kans te geven. 1/3 minder hartinfarkten doordat men meer op zijn voeding en lefgewoontes let. Toch pretige paasdagen
     

Geef een reactie

