Waarom ook moeilijk als het makkelijk kan!   12 comments

Elf dagen is het geleden dat mijn schoondochter en ik naar de tuin- en interieurbeurs in de Martini Plaza in Groningen zijn geweest, lekker allemaal mooie bollen en zaden bekijken, ik had mezelf voorgenomen me in te houden, totdat…. yes!!! Een grote bak met dor uitziende bollen mijn aandacht trok er stond een groot bord bij Mexicaanse Wonderbomen in 6 weken tijd een mooie grote bloeiende plant en het mooiste was, zo’n bol hoefde je alleen maar in de vensterbank te leggen, géén water en géén zand, schoondochter ook verrukt dus ieder een plastic tasje met 2 van die oorlogsaardappelen meegenomen. Nu ben ik altijd nogal haastig om te zien of er ook resultaat is, wat mij dus al eens een bedje radijsjes heeft gekost, na een week zag ik maar weinig vooruitgang en met nog 5 weken voor de boeg had ik op z’n minst toch een blaadje verwacht. Maar nee hoor, de ene had al wel een groter puntje gekregen alhoewel lang niet zo groot als die hieronder op het plaatje, ernaast een plaatje wat ik over 6 weken zou kunnen verwachten.
 
De bol          Voodoo lelie
 
Gisteravond besloot ik toch maar eens op te gaan zoeken wat ik nu eigenlijk had gekocht en jawel hoor het waren dus geen Mexicaanse bedonderbollen maar de sauromatum venosum, oftewel de Voodoo lelie. De bloem is giftig en na de bloei kan je de bol in de tuin stoppen, waarna het ding opnieuw gaat bloeien, dan weer droog bewaren en weer in de vensterbank. Nu weet ik niet of ik de soort Elite heb of een ander soort die er vrij eng uitziet, maar afijn in de 2e bol zijn twee kleine scheurtjes gekomen en ik hou moed! Maar ik zie nog niet dat ik over 4½ week 2 grote bloeiende planten in de vensterbank heb staan. Ik heb het tweetal natuurlijk wel verteld dat ze moeten opschieten maar ze zeiden niets terug! Ze schijnen nog familie te zijn van Aronskelk en eigenlijk vind ik zo’n avontuurtje best wel leuk en nu maar hopen dat ze er niet gaan uitzien als op het onderstaande plaatje, dat ziet er helemaal niet zo gezond uit.
 
sauromatum venosum
 
Als de eerste bladeren er zijn, zal ik een foto maken en die hier plaatsen maar dat kan natuurlijk nog wel een aantal jaren duren. Knipoogje
 
 
 
Posted 26 februari 2008 by Ann McDunn in Natuur

12 responses to “Waarom ook moeilijk als het makkelijk kan!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik heb ze ook gekocht op de kerst markt in valkenburg daar zijden ze dat het allemaal andere waren nu 6 weken later staat de eerste open en wa een geur pff zal ze buiten moeten zetten maar dat mag dan ook al niet het is te koud dus maar naar het tuin huis en daarna de grond in buiten .

    • Goh dat is lang geleden, ik heb die dingen nooit meer gekocht want het is grandioos mislukt, ik hoop voor jou dat het wel lukt en dat er een mooie bloem uitkomt, buiten is het nu inderdaad te koud, maar de tijd schiet op! Veel succes gewenst, groetjes, Ann.

  2. Wonderwel zijn het geen bedonderbollen. Na weken van twijfel daarover zijn ze eindelijk tevoorschijn gekomen. Remedie. In een ijscoup op de vensterbank zetten met wat kiezelstenen eronder en erop zodat ze stabiel blijven staan en dan groeien ze recht omhoog. Nadeel van dit wonder is dat ze vreselijk stinken en je ze daarna vanzelf buiten ….. vul zelf maar in. Leuk expiriment geweest. Wie ze hebben wil kan erom vragen.Ik heb er 2

  3. Hallo, ik had op de beurs ook 3 van die wonderbonen of bomen gekocht, in de vensterbank gelegd en daar kwamen bloemen uit zoals op links onderstaande foto. Na de bloei in de tuin gezet, en daar geven ze een heel mooi blad, ik vind t een echt wondertje en geniet er van!!

  4. Hahaha, ben ik toch niet de enige die niet veel van planten afweet. Ik dacht dat het aan mij lag ! Je weet dus zelf niet of het nu wonderbollen zijn of bedonderbollen. Nou ja, we wachten met z’n allen in spanning af.
    Praat nog maar wat met ze , wie weet. zeggen ze straks wel wat terug.
    Liefs van mij.
     

  5. Hoi Ann, de foto’s van de bedonderbollen zien er wel heel bijzonder uit…
    Het lijkt wel kunst.
    Maar dan wel giftige kunst.
    Ik zou geen geduld hebben voor die bollen…
    Maar hopelijk komt er voor jou gauw een mooi kunstwerk uit.
     
    Groetjes Annelies

  6. ha ha ann nu maar afwachten wat er uit komt
    en gedud ach dat is een scoonen zaak hi hi heb ik ook niet geduld
    ik loop nu al im mijn tuin de plantjes uit de grond aan het kijken
    nu nog heelen mooie dag en veel kijk plezier
    gr van els

  7. Haha, je verwoord het zo goed dat ik het je bijna kan horen vertellen.
    En je schoondochter….ervaart die het ook met zoveel "geduld"? Ik ben echt benieuwd naar het resultaat.
    Dat die 4 weken maar snel mogen omgaan…..

  8. Mexicaanse bedonderbollen? Voodoo Lelie? Met wat voor duistere krachten ben jij bezig?
    De voodoolelievandaal links onderin lijkt trouwens verdacht veel op de tong van een miereneter.
    Heb je soms teveel vlees etende plantenfilms gezien?
    Hoop dat het allemaal goed afloopt voor jou.
     
    Groetjes,
    Henk

  9. Nou ik ben benieuwd, ik had er nog nooit van gehoord. Mijn vingers zijn vaak groen maar dat wil niet zeggen dat ik groene vingers heb, en zeker niet in mijn vensterbank, daar liggen (uiteraard) alleen maar poezen…..
    We wachten het geduldig af, het zal wel moeten!
    Groetjes

  10. Prachtig Ann ik zie je iedere ochtend al staan  kijken ,praten ,haha nee nog niet veel soeps .
    Maar even wachten nog ,het komt vast goed e zon moet er beter op schijnen .
    Ik wacht met af wat de resultaten zullen worden want spannend is het wel .
    Liefs Tanja.

  11. Hij is leuk, " Mexicaanse bedonderbollen " maar ik moet toch zeggen dat als er uit komt wat jij nú denkt,
    ik dat wel degelijk mooi vindt,maar je weet ik houdt van bizar!
    Waarschijnlijk zal het wel een vleeseter zijn.
    Enne……geen feestje?
    Dikke kus,Edward.

Geef een reactie

