Groningen het oude Goudkantoor   7 comments

 
Gister ben ik weer eens fijn op stap geweest in Groningen en aangezien ik tegenwoordig mijn foto-toestelletje altijd in m’n zak bij mij heb kon ik ondanks de regen een aardig foto’tje maken van het oude Goudkantoor inmiddels staat het tussen de nieuwbouw in en dat is toch jammer van zo’n prachtig oud gebouw. Het is natuurlijk niet wat anderen er van zouden kunnen maken maar voor een amateurtje is het toch nog een aardig foto’tje geworden, kijk en huiver! Beschaamd Hier komt de foto minder mooi uit dan in een album en er komt nog bij dat ik niet verder aan de overkant kon gaan staan omdat ik anders dwars door een muur moest en dat lukte voor geen meter. Ook de onderkant kreeg ik er natuurlijk niet op maar ik heb mijn best gedaan om een prachtig stukje Groningen vast te leggen, dus de bedoeling was goed, het resultaat iets minder.
 
Groningen 21 febr.2008
 
Nu nog de geschiedenis van het Goudkantoor, het staat aan de Grote Markt in Groningen en is gebouwd in 1635. Oorspronkelijk is het gebouwd als kantoor voor de ontvanger van de belastingen in de provincie Groningen (ook toen al) Het heette toen het Collectehuis, zodat ik voortaan collectebussen maar als een verkapte belasting ga zien. De spreuk op het pand, Date Caesari quae sunt Caesaris (Geef de keizer wat des keizers is) verwijst naar de oorspronkelijke functie.
 
 
 
Op het pand prijkt tegenwoordig het wapen van de stad Groningen. Oorspronkelijk bevond zich daar het wapen van de provincie. Toen de stad het eigendom verkreeg, was het wijzigen van het wapen een van de eerste veranderingen die de stad doorvoerde.
 
wapen van de provincie Groningen   Wapen van de stad Groningen
 
Links het wapen van de provincie Groningen, rechts het wapen van de stad Groningen.
 
De naam Goudkantoor stamt uit het begin van de negentiende eeuw. In het gebouw was toen een waarborgbureau voor gouden voorwerpen gevestigd. In het goudkantoor kon een waarmerk worden aangebracht waarmee werd aangetoond dat het betreffende voorwerp echt van goud was.
Voor de Tweede Wereldoorlog was het Noordelijk Scheepvaartmuseum gevestigd in het Goudkantoor. In de aanloop naar de bevrijding van de stad, in april 1945, had het museumbestuur de hele collectie overgebracht naar een pand aan de noordzijde van de Grote Markt. Het bestuur was bang dat het Goudkantoor bij de bevrijding beschadigd zou raken. Na de bevrijding bleek dat het Goudkantoor als een van de weinig panden ongeschonden was gebleven. De panden aan de noordzijde van de Grote Markt daarentegen waren grotendeels verwoest.
 
Goudkantoor in de oude tijd      Groningen na de bevrijding
 
Links het Goudkantoor in oude tijden, rechts de Grote Markt na de bevrijding.
 
Na de oorlog heeft het pand dienst gedaan als informatiecentrum (het Stadjershuis), en als VVV-kantoor. Nadat het tijdens de bouw van de nieuwe Waagstraat geheel was gerestaureerd heeft het een horeca-functie gekregen.
 
 
 
 
 
 
 
 
Posted 22 februari 2008 by Ann McDunn in Allerlei wetenswaardigheden

7 responses to “Groningen het oude Goudkantoor

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hallo BernadetteDe getekende prent is gemaakt aan de zijkant, vanaf de plek waar nu de nieuwbouw staat. Die was er vroeger niet. De Markt was daar dus breder. Rechts zie je nog een stukje van het oude waaggebouw. Die was trouwens voor de oorlog al verdwenen (jammer)

  2. Ann, fijn dat je zo’n heerlijk dagje hebt gehad en..altijd leuk om een klein stukje geschiedenis te lezen van zo’n gebouw. Het valt mij op dat de ramen op de benedenfoto (die oude) op een andere plaats zitten dan op jouw foto. Ook de breedte en de hoogte lijken anders. Hebben ze het, ondanks dat het ongeschonden is gebleven, er dan toch zoveel aan veranderd?
    Groetjes

  3. kom toch nog even terug
    ann
     net wat edward zegt hoeveel fotos worden er niet weg gegooit
    ik speel ook gewoon nog met mijn toestel
    maak soms wel drie of 4 opnames van iets en de meeste gooi ik zo de prullen bak in
    en dat zijn er veel hoor
    maar ik vind zelf gewoon het plezier er aan beleven aan de fotos of ze nu iet scherper of duidelijker zijn
    maakt mijn ook niks uit
    en komten taar die mijn helpen om nog mooier fotos te maken ja dat vind ik hartstikke fijn
    maar toch het belangrijkste is plezier er in
     
     
     heerlijk dat je mijn hommel mooi vond
    maar helaas lag het beestje de anderen dag dood voor het mandje voor de krokussen
    voelde me daar beetje schuldig om want wie weet toen ik de mooie fotos van hem nam voelde hij zich al beetje moe en probeerde hij zo om te snoepen van mijn krokussen er weer boven op te komen
    nu ann weer heel verhaal he
    maar wou je gewoon nog even zeggen dat je foto heel mooi was
    veel groetjes van els
    er weer boven op te komen
     

  4. Lieve Ann,
    ik begrijp precies wat je wil laten zien met de foto en daar gaat het toch zeker om! De naam past er prima bij.
    Groetjes

  5. Dear Ann,
    Een mooi stukje geschiedenis hoor.
    Het gebouw staat er naar mijn mening best goed op gezien de mogelijkheden die je hebt.
    Je hebt er geen idee van hoeveel foto’s de naar jou idee betere fotografen weggooien,
    omdat het gewoon niets is geworden.
    Je snapt natuurlijk wel dat ze alléén de foto’s laten zien die wél gelukt zijn!
    Kus,Edward.

  6. Hoi Ann.
     
    Dat komt bij iedere fotograaf voor, je ziet een prachtig  gebouw. Om de building er helemaal op te krijgen loop je achteruit, achteruit, en achteruit. En dan sta je met je rug tegen een muur of je duvelt achterover het water in.
     
    Wat de collectezak van de belasting betreft, ben ik altijd blij als die langs komt. Meestal halen ze er een handvol geld uit en overhandigen ze dat aan mij.

  7. nu ann ik vind de foto wel mooi hoor en dan het verhaal er om heen is ook prachtig
    denk niet dat een anderen mooier foto s hadden gemaakt hoor
    en weet je je doet het toch met plezier dat is toch al heerlijk  heel veel gro van els

Geef een reactie

