Legende’s van Valentijn   7 comments

Valentijn

Legende van Valentijn

Het was in de tijd dat keizer Claudius II aan de macht was. Om zijn rijk in stand te houden had hij veel soldaten nodig, aan wie hij allerlei eisen stelde. Zo mochten soldaten niet trouwen omdat aan het front niets hen mocht afleiden, dus ook geen gedachten aan thuis.

Volgens de legende kwam een jong paar bij bisschop Valentijn met het verzoek hen te trouwen. De man was een heidense soldaat, de vrouw een christen. Valentijn vond de liefde zwaarder wegen dan de wetten van de keizer en huwde het stel. Al gauw kwamen meerdere paren met hetzelfde verzoek. Bisschop Valentijn werd aangegeven en gearresteerd. Toen hij voor de keizer verscheen probeerde hij die te bekeren. Claudius echter voelde zich dusdanig beledigd dat hij Valentijn liet martelen en onthoofden. Dat gebeurde op 14 februari (het jaar is niet bekend). Voor het vonnis werd uitgevoerd, zag Valentijn nog kans het dochtertje van de gevangenisbewaarder een briefje toe te stoppen, er stond op "Van je Valentijn".

Een andere legende gaat over een cipier (of de stadhouder van Rome) bij de toen al in de gevangenis zittende Valentijn met het verzoek zijn blinde dochter te genezen. Valentijn zorgde wel voor een geneesmiddel maar dat werkte niet. Op de dag van de onthoofding probeerde de vader van het meisje nog wanhopig het vonnis tegen te gaan, maar tevergeefs. Na Valentijns terechtstelling ontving het meisje een klein briefje van Valentijn waaruit een gele bloem viel (als mensen Valentijn om raad vroegen gaf hij hen een bloem, vandaar de bloemengroet op Valentijnsdag). Op het briefje stond "Van Valentinus" en direct daarop kon het meisje weer zien. Volgens de legende bekeerde de vader zich daarna tot het christendom.

Er bestaan verschillende heilige martelaren met de naam Sint Valentijn. Één daarvan was priester in Rome, een ander was bisschop van Terni. Beiden werden in de 3e eeuw ter dood gebracht. Het is mogelijk dat het hier om dezelfde persoon.

Over Sint Valentijn is geen enkel biografisch gegeven bekend. In de achttiende eeuw werd geopperd dat het Valentijnsfeest op 14 februari is gesteld om de oude Lupercalia, een Romeins en waarschijnlijk nog ouder vruchtbaarheidsfeest te vervangen (Keltisch vruchtbaarheidsfeest?).

Legenden over Valentijn komen voor in de Legenda Aurea, maar het Valentijnsfeest van de romantische liefde, zoals dat heel lang in gebruik is geweest, dankt zijn ontstaan aan een vermelding door Geoffrey Chaucer in 1382:

For this was on seynt Volantynys day

Whan euery bryd comyth there to chese his make

(Vertaling ongeveer) "Want dit was op Sint Valentijns dag, als elke vogel zijn maatje komt kiezen".

Valentijn  Valentijn

 

 

 

Posted 14 februari 2008 by Ann McDunn in Allerlei wetenswaardigheden

7 responses to “Legende’s van Valentijn

Subscribe to comments with RSS.

  1. erg leuk om te lezen wist hier eigenlijk niks van af
    weer wat geleerd ach we zijn nooit te oud om te leeren maar wel erg leuk

  2. ik kan je hotmailadres niet vinden…daarvoor heb je messenger nodig..xxxxx

  3. oooooooooooh Ann..ik begrijp het al…dus je hebt mijn privebericht van 10 februari ok niet elzen..ik was al bang dat je ziek was…ik kan het ook naar je hotmailadres sturen denk ik buiten de spaces om…dan moet ik even kijken of je adres erbij staat…dank je wel voor het mooie boeket……tot later….liefs…Claudia

  4. hoi Ann heb je mijn berichtje nog ontvangen in je hotmail??? wat een leuk stuk zeg over Valentine….xx Claudia

  5. Wel eens leuk om het echte vehaal achter valentijn te lezen. Ik heb weinig met deze dag, ik verras mijn lief elke dag wel weer met iets, daar heb ik niet een speciale dag voor nodig.
    Groetjes

  6. Echtwel een mooi verhaal hoor Ann, veel uitgebreider dan die van mij, ik probeer een link naar de jouwe te zetten,
    Groeten, Liza

Geef een reactie

