Dalai Lama   8 comments

 
Wat er precies aan de hand is met China en Tibet zal wel koffiedik kijken zijn voor ons, maar de Dalai Lama die in ballingschap leeft lijkt mij toch een wijs man, ik heb diverse gezegden en uitspraken van hem gelezen en niets wijst erop dat hij kwaadwillig is, de Chinezen staan o.a. bekend om hun wijsgeren en zou het niet geweldig zijn als de regering van China zou besluiten Tibet aan de Tibetanen te laten zodat die hun eigen Tibetaanse Boeddhisme kunnen behouden zonder vrees voor een overmacht. Het zal wel een utopie blijven maar het is mogelijk en het kan!
 
dalailama
 
Daila Lama
 
De naam Daila Lama betekent;
 
Daila  = Mongools voor oceaan
Lama = Tibetaans/Indiaans voor goeroe of leider
 
De Dalai Lama is de hoogste sprituele leider in het Tibetaanse Boeddhisme. Vroeger was de Dalai Lama ook de hoogste politieke leider van Tibet, maar na de invasie van het Chinese leger in 1959 onder Mao Zedong is de huidige Dalai Lama naar India gevlucht. Daar leeft hij in ballingschap.
 
Tenzin Gyatso, de huidige Dalai Lama
 
Tenzin Gyatso werd geboren in een boerengezin en toen hij twee jaar oud was werd hij aangewezen als de reïncarnatie van de 13e Dalai Lama. en zou dus de 14e worden.
Vanaf zijn zesde jaar werd hij opgeleid in Boeddhistische kloosters als Dalai Lama.
Op 17 november 1950 nam hij de politieke verantwoordelijkheid voor zijn natie.
In 1954 onderhandelde hij met Mao Zedong.
Op 17 maart 1959 vluchtte de Daila Lama na de opstand in Tibet, daarbij vielen 87.000 doden.
Tenzin Gyatso heeft als Dalai Lama in ballingschap de Verenigde Naties gevraagd om te bemiddelen, daaruit kwamen resoluties:
1. China is verplicht om de mensenrechten te respecteren en 2. Tibet autonomie te geven.
In 1989 heeft de Dalai Lama de nobelprijs voor de vrede toegekend gekregen voor zijn streven naar vrijheid van de Tibetanen, waarbij hij altijd is blijven pleiten voor geweldloosheid.
In 1990 heeft Tenzin Gyatso zijn politieke functie overgedragen aan de regering in ballingschap.
 
Boeddha geschilderd op een rotswand in Tibet.   Gebedsrollen in de Dalai Lama Tempel
 
Wat ik mezelf nu wel afvraag is wat gaan de Verenigde Naties doen?
Het kan toch niet zo zijn dat er resoluties worden aangenomen die daarna weer verdwijnen en er nog steeds
mensenrechten op grove wijze worden geschonden. 
 
 
 
Posted 14 april 2008 by Ann McDunn in Landen en Volken

8 responses to “Dalai Lama

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er mensen zijn die geen vrede willen en wel geweld willen gebruiken om dingen op te lossen maar helaas die zijn er heel veel. Het zal dus allemaal wel ergens anders om gaan (economie=macht, poen…)
    Liefs,
    Sandra

  2. En als iemand denkt dat we met een handelsboycot van China de gemiddelde arme Chinees treffen, vergeet dat dan maar. De doorsnee Chinees werkt zich het schompes voor een appel en een ei. De uitbuiters van deze mensen zijn inmiddels multimiljonair en hebben volledig lak aan hun personeel; keihard zijn ze. Als iemand na 15 uur werken even indut, krijgt hij slaag. En ze verdienen een schijntje van wat ze zouden moeten krijgen. Zo gaat dat daar in dat land.
    Maar in Nederland liggen wel lekker goedkope t-shirts en ondergoed en sokken en handdoeken. Dus…………. juist: boycotten!

  3. Dat een man in Afrika 13 vrouwen heeft, is prettig voor de vrouwen. Er is iedere avond een andere vrouw om voor hem te koken, zijn sokken te wassen, de seksuele plicht te vervullen en naar zijn gezwets te luisteren. Die vrouwen zijn er echt blij mee. Als er een geen zin in de man heeft, gaat een ander. Zij bedisselen dat, niet hij. En als hij het lef heeft er een te slaan, wordt ie in elkaar gemept door 12 vrouwen…. hij kijkt dus wel uit! Prima geregeld daar!
     
     
    Tibet en de Dalai Lama.
    Plotseling wordt de wereld wakker maar 8 jaar geleden zat iedereen te suffen! Weinig protest gehoord over het feit dat de spelen naar China gingen. Nu het 5 voor 12 is, vindt men dat sporters de Spelen moeten boycotten. Dat vind ik toch wel erg hard voor de sporter die 8 jaar tijd ehbben gestoken in de voorbereiding. Ze zouden de openings- en sluitingsceremonie kunnen boycotten, daar sta ik pal achter. Dat wordt toch één grote, zaligmakende verheerlijking van de heilstaat China. Daar wordt een mens toch kotsmisselijk van!!! Ik laat het aan me voorbijgaan. Ik hoop dat het één grote rotzooi wordt in China tijdens de Spelen. En als Balkenende er naartoe gaat, hoop ik dat hij door de tribune zakt. Maar ja, economische belangen… ik heb er al over geschreven in mijn column bij Agnès, dus ik herhaal mezelf hier maar niet. Goed beschouwd komt er alleen maar rotzooi uit China maar kennelijk wordt het gekocht anders zou de handel wil stil komen te liggen. Dus…. hebben we boter op onze hoofden! We treffen de Chinezen het hardst als we niets van ze afnemen!!!

  4. Ann
    ik zag vanavond en documentaire (weer op canvas) vanuit een Afrikaansand. De koning had 13 vrouwen. Waarom werd gevraagd? Ieder dus zijn gewoontes en wat de D L betreft. Wie zal het zeggen, ze verwerpen in principe het geweld, maar daardoor duurt de strijd des te langer en vallen er toch regelmatig doden etc.
     
    Maar op de space blijdschap….. hoe zet ik dat hier om?????   De Tibetanen krijgen wereldwijd eel aandacht…………

  5. Hallo Ann, de Daila Lama is beslist een wijs man en zeer zeker voor vrede. Bovenstaande spreuk is heel mooi.
    Hoe het met China en Tibet afloopt is nog de vraag, maar hopelijk komt alles goed. Groetjes Ingeborg.

  6. Hoi Ann.
     
    Een aantal interessante weetjes over de dalai lama en de tibetanen.
    ik heb de film ”seven years in tibet” enkele keren gezien en wat ik er zo van hoor en zie maakt me duidelijk dat de Tibetanen een heel bijzonder volkje zijn. Absoluut geweldloos. Daar had ik in m’n leven nog heel wat van kunnen leren.
     
    Tja ennuh, resoluties worden aangenomen en verdwijnen weer net zo snel voor economische belangen. Zo gaat dat in het wereldje.
     
    Groetjes maar weer van mij.
     

  7. Dear Ann,
    Met jou stelling ben ik het eens hoor.
    Maar ik denk dat hier wederom grote economische belangen een rol in spelen, de Chinese economische groei
    is op dit moment enorm,en elk westers land hoopt hier een graantje van mee te pikken.
    Dus betwijfel ik of de VN en EU harde sancties zullen aandurven.
    Misschien kan Bakellende het e.a. aankaarten als hij in China is om de openingsceremonie van de
    Olympische Spelen bij te wonen,want hij gaat er zowiezo naar toe omdat W.Alexander lid
    is van het Olympisch comité.
    W.Alexander kan natuurlijk óók zijn functie hierin neerleggen,dan kan Balkie thuisblijven.
    Kus van Edward.

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 54 andere volgers

